Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tiger 63
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
Ik ben wat aan het werken met photoshop cs3.
Toen deze pas geinstalleerd was, liet hij foto's die op zijn kant stonden ook op die wijze zien, zodat je ze in photoshop kon roteren.

Opeens liet hij ze automatisch rechtop zien. Na het laden van default workspace, was het weer goed.

Een goede twee weken later zet hij de foto's weer automatisch rechtop en nu helpt bovengenoemde oplossing niet. Ook deinstalleren, register cleanen met CCleaner en opnieuw installeren heeft niet geholpen.

Het gaat hier om oudere foto's gemaakt met een oudere HP 3MP compact camera, alsook om foto's gemaakt met een GSM en met een Spiegelreflex camera. Het ligt dus niet aan de camera instellingen.

Is er een wijze om te zorgen dat deze foto's weer gewoon origineel, dus op zijn kant, worden afgebeeld? En zo nee. Is er dan iets zodat je op een of andere wijze kunt zien dat photoshop hem automatisch recht heeft gezet?
Want dat automatisch recht zetten is buitengewoon irritant, dan denk je dat het goed is, sluit je af, open je de foto met een of andere viewer of wil je hem met een ander programma uitprinten, blijkt hij nog steeds op zijn kant te staan.

Greetings, Black Tiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als ik zo even google op deze feature komt het er eerder op neer dat er een orientation tag staat in de EXIF info van de foto waardoor Photoshop denkt dat de foto zo hoort. Dat is niet echt een auto-rotate. Hoe wordt de foto bijvoorbeeld getoond in een programma als Irfanview? Die houdt ook rekening met die rotation tag.

En... houdt dat andere programma wel rekening met de orientation tag?

[ Voor 10% gewijzigd door Room42 op 11-11-2013 02:06 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tiger 63
Dat over die EXIF tag ben ik inderdaad ook tegen gekomen. Dat kan ik dan begrijpen betreffende nieuwere foto's gemaakt met de spiegelreflex camera, maar de oude foto's zette Photoshop ook rechtop wat hij eerst niet deed. Of het moet zijn gebeurt omdat ik later met een programma de Exif bewerkt hebt.

Irfanview heb ik niet. ACDSee laat ze ook op zijn kant zien, Windows Viewer van Microsoft ook, MS Office Picture manager ook, Snagit ook, Thumbsplus ook.

Misschien zit het toch in de Exif tag. Ik heb nu voor het eerst Image Data Convertor geprobeerd, een stukje software van de spiegelreflex camera, en die geeft wel voor het openen aan dat hij de foto gaat roteren. Dus moet het toch ergens in staan.

Greetings, Black Tiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tiger 63
Yep... bedankt! Die Image Data Convertor gaf de doorslag. Jammer dat Photoshop dat niet zo aan geeft. Ik heb een nog oudere foto genomen die nog niet bewerkt was met Exif door mij en die wordt correct getoond in photoshop.

Ik heb het euvel dus zelf veroorzaakt door op m'n pc een copyright notice in de Exif tag te zetten. Het programma wat dit doet, moet dan klaarblijkelijk ook die rotation tag aanpassen.

Greetings, Black Tiger