Toon posts:

Voip advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb nogal wat advies nodig om een project te realiseren.

Het volgende wil ik voor elkaar zien te krijgen:

een voip systeem waarbij binnenkomende oproepen op mijn pstn-lijn doorgezet worden via voip naar onze androidtelefoons. (Zowel intern via wifi als via 3g)
omgekeerd als wij van onze telefoons bellen via duidelijk dus een applicatie, moet de voip-oplossing een keuze kunnen maken of het gaat via skype (we hebben een abonnement waarbij we gratis bellen naar een aantal landen, of dat het via onze vaste lijn gaat waarbij we weer naar andere landen gratis kunnen bellen in bepaalde uren terwijl anders weer de skype oplossing het meest econoomische is.
tevens willen wij in een paar landen een voipnummer kopen, (Nederland, Kroatië, Oostenrijk en Portugal) en uiteraard zullen oproepen ook op onze smartphones en als het even kan ook op de vaste lijn moeten kunnen binnenkomen.
Als laatste optie zou het ideaal zijn als binnenkomende skypecalls op dezelfde manier als de binnenkomende voip-oproepen zouden kunnen worde afgehandeld. Uiteraard moet ook het pstn-toestel via de voip gerouteerd kunnen worden voor uitgaande gesprekken.

De bedoeling is uitreraard dus een zo intergreerde mogelijke oplossing te kunnen vinde, want niet alle huisgenoten zijn even adept.

Ik heb op dit moment een verbinding via Belgacom over vdsl2. De bbox2 staat bridged en ik heb daar een simpel sitecom routertje achter staan met een switch. Tevens heb ik nog een asrock ion330 pc staan dat ik als servertje kan gebruiken, en indien nodig, kan ik er nog een oude linksys 150n met dd-wrt. Op die ION staat nu nog XP, maar die zou ik kunnen vervangen door een linux-distributie. Tevens heb ik nog een Thecus 4800 eco staan, Als iemand daarvoor een module weet die aan mijn behoefte zou voldoen is dat helemaal ideaal i.v.m. energieverbruik.

Het vervelende in dit verhaal is denk ik de skype-connectie i.v.m. het eigen gesloten protocol. Voor het uitgaande gedeelte zou ik dat wellicht nog kunnen vervangen door een betamax oplossing, maar er zijn er nog genoeg die ons via skype-to-skype contacteren.

Dus wie heeft er aanbevelingen over de benodigde apparatuur en software/apps om dit voor elkaar te krijgen? Want de logica van voip die ken ik wel, maar dit is een aantal stappen verder en dieper dan dat ik me er ooit in verdiept heb.

Ik heb me nog geen budget gesteld, want ik weet niet wat me te verwachten staat, maar ondanks dat ik oude apparatuur noem die nog bruikbaar is mag het best wel wat kosten, maar ik moet ook nog mijn betere helft overtuigen.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Ik zie nog niet, dat je zelf opzoek bent gegaan naar software oplossingen ?

Je zou mijn setupje na kunnen bouwen. Ik gebruik een Virtual Debian systeem met Asterisk, Je hebt dan echter geen inkomend pstn. Mocht je dat toch willen dan kun je natuurlijk een pci kaart van digium op de kop tikken, en deze in een fysieke machine zetten.

Digium levert hoge kwaliteit post/pstn/isdn -> voip kaarten. Ze zijn op de diverse veilingsites meestal goed te vinden.

Voor hulp met asterisk ga ik je schaamteloos naar het grooote asterisk topic doorverwijzen :
Het grote Asterisk topic - Deel I
Het grote Asterisk topic - Deel 2

En met de zoekfunctie van het Tweakers forum ga je zelfs info vinden over PSTN interfaces :) yay!

Succes!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan denk ik beter je vaste nummer laten porteren naar een VOIP nummer, scheelt je behoorlijk wat kosten.

Helaas kan het doorzetten van Skype gesprekken niet meer aangezien Microsoft de gehele API heeft opgeschort en Asterisk geen licentie meer heeft om dit te doen.

Ik weet niet hoeveel bellers je tegelijk hebt, als het er weinig zijn kan je met een RasPi best ver komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Megamind op 11-11-2013 06:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Miepermans

Dat zou kunnen, ik heb me al enigszins omtrent asterisk georiënteerd, maar op die ion-doos zit helaas geen pci. Maar er bestaan ook dingen er bijvoorbeeld de linksysgateway, maar die gebruikt weer eigen configuratiesoftware die voor mijn situatie niet ver genoeg gaat. Ik heb ook gekeken naar voip/pstn combitelefoons met skypeclient maar dan lijk ik weer te lopen tegen het punt dat die dingen puur lokaal georiënteerd zijn terwijl ik dus ook wil dat ik het ook onze gsm's geïntergreerd worden.

Wellicht dat ik beter iets kies in de vorm van bijvoorbeeld http://en.grandstream.net...NDSTREAM-GXW4004-FXS.html in combinatie met asterisk.

@Megamind

Een groot gedeelte van mijn belvoordeel komt juist van mijn vaste lijn. Zeker als ik dan kosten van onze mobieltjes uitspaar. Dan kan ik voor die besparingen weer de nummers onderhouden in andere landen zodat de mensen aldaar (en daar zitten ook veel senioren bij waar zeker in die landen een pc en voip niet zo vanzelfsprekend zijn) ons ook voor normale tarieven kunnen bereiken. Maar een RasPi zou een alternatief kunnen zijn voor die ION, lager verbruik en geen harde schijf.