Garantie op een (waarschijnlijk) defect mobo?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 19:11
Hallo daar,

Ik heb een systeempje met een ASRock A75M-HVS moederbord. Dit moederbord deugt niet goed op een aantal punten. Enkele punten zijn simpel hard te maken maar sommige ook niet. Wat in ieder geval niet goed werkt:

- De on-board NIC werkt zeer slecht. Eigenlijk gewoon niet. Bij het kopieren van bestanden van deze PC naar een andere (beide Win7), begon de file transfer op 120 MB/sec, maar zakte na 3 sec naar enkele bytes per seconde. Bios geupdate, drivers geupdate, drivers gedowngrade, drivers direct gedownload van de chipmaker (realtek dacht ik), niks werkte. Dit mankement trad al redelijk snel op na de aanschaf, maar omdat ik geen zin had om het hele systeem weer te demonteren, en omdat ik toch al van plan was een aparte NIC te kopen, heb ik er toen niks mee gedaan, en een Intel Pro/1000 PCI-E netwerkkaart erin geplaats, en hop, problemen opgelost.
- De PC is toen een hele poos niet gebruikt, maar nu sinds een poosje weer wel, en nu vind ik nog meer problemen. Onder andere dat Windows tijdens bepaalde schrijf-operaties naar de HDD, ineens vast lijkt te slaan, en de HDD opnieuw aan het 'zoeken' is. Ik had hiervoor een apart topic geopend, zie Windows 7 'zoekt' HDD bij elke write-actie.
Het typische is dat deze betreffende HDD het in een ander systeem perfect doet. Hence, ik heb zelfs dezelfde sata kabel gebruikt om ook dat maar uit te sluiten.
- Als laatste heb ik een vreemd probleem met de GPU, een XFX HD6870. Tot vandaag heeft deze GPU als mankement gehad dat de fans altijd op 100% draaien, en ik kon daar geen invloed op uitoefenen, niet via CCC, of MSI Afterburner, of Sapphire Trixx. Ik heb toen de BIOS van de GPU geupdate, maar dit resulteerde in crashes. Toen ik de BIOS weer had gedowngrade, werkte de GPU ineens wel op normale snelheid! En kon ik deze snelheid ook aanpassen in CCC. Maar dit werkt niet altijd; soms (tijdens niks doen, eigenlijk), springt hij weer naar 100% en kan ik dit ook niet meer aanpassen.

Van laatstgenoemde puntje is het nog discutabel of het aan het mobo ligt. De kans lijkt me zeer klein maar gezien de andere twee vage problemen zou het me niet verbazen. Morgen kan ik het (hopelijk) uitsluiten door de GPU in een andere PC te prikken.

Maargoed, afgaande op de eerste twee punten zou ik zeggen dat het moederbord niet goed deugt. Het NIC-probleem spreekt redelijk voor zich, en het feit dat windows (zelfs na re-install) zo raar doet met de HDD (terwijl de HDD an sich in een ander systeem perfect werkt), lijken mij getuigen van een half brak mobo.
Dit mobo heb ik gekocht in maart 2012 bij Alternate, ongeveer een jaar en driekwart geleden dus. Zowel Alternate als ASRock hanteren een garantietermijn van één jaar, maar was er niet een of andere wet die zegt dat het zo lang mee moet gaan als verwacht mag worden? Wat zouden de kansen hierin zijn?

Lange text, i know, ben er ook al het hele weekend mee bezig... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:00
Lange tekst inderdaad. Mijn ervaring is dat je echt met bewijzen moet komen bij Alternate. Gevoel, of aanname daar gaan ze niet van uit.

Betreft je NIC probleem: Heb je verschillende drivers geprobeerd?
Betreft je HDD probleem: Heb je verschillende sata poorten geprobeerd?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:25
Hoe wil je bewijzen dat een netwerkkaart het niet doet? Screenshot met trage transfer? Ook niet echt overtuigend...
Ik heb juist prima ervaring met dingen terugbrengen naar Alternate als het binnen de garantie valt. Zij moeten bewijzen dat het naar behoren werkt, als jij problemen ondervindt. Omdat de onderzoekskosten niet opwegen tegen de kosten om je gewoon een nieuw exemplaar te geven, doen ze niet moeilijk en sturen ze het product terug naar de fabrikant, die er vervolgens naar kijkt.

Maar wat ik minder geloofwaardig vind overkomen naar Alternate, is dat je er zo lang mee gewacht hebt. Je had meteen kunnen melden bij Alternate dat het bord niet werkt en dat je een nieuwe wilt. Als jij de standaard tests hebt doorlopen en er zijn problemen, dan heb je een goed argument.

Edit: typo's.

[ Voor 7% gewijzigd door Jolke op 11-11-2013 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:49
Ik weet zelf dat Asrock zelf helemaal niet zo moeilijk doet over RMA's. Heb pasgeleden nog een Socket 939 bord RMA gedaan wat al 2 jaar buiten de garantie was. No Problem kreeg zo een nieuwe.

Het zelfde met mijn broertjes AM3+ bord waar hij door te klooien kortsluiting op heeft gemaakt en dus duidelijk zijn schuld was. Asrock heeft toen ook netjes een nieuw moederbord opgestuurd.

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
@stftweaker: Ja, heb uiteraard verschillende drivers geprobeerd. De drivers op de CD, de drivers van de asrock website, en direct van de chipsetfabrikant.

@Jolke: Ja klopt voor het beste resultaat had ik idd beter meteen kunnen gaan maar zoals ik al schreef was voor mij toen de nood niet hoog genoeg. Mede dus omdat ik de onboard NIC toch niet zou gebruiken. Maar nu ik dus merk dat er meer 'vreemde' dingen aan de hand zijn wil ik hem wel graag gerepareerd of vervangen hebben.

@blamauci: Als dat inderdaad echt zo gemakelijk gaat bij ASRock dan ga ik het misschien direct via hun proberen. Heb je daar specefieke contactgevevens voor of moet ik dan gewoon via de ASRock zo'n RMA aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Begin eens met een schone install en actuele drivers.

Test eens met een ander OS.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
@azul: Heb je het verhaal wel gelezen? Daar staat duidelijk dat ik een reinstall heb gedaan en dat ik betreffende de NIC zowel de nieuwste als enkele oudere als die van de chipsetfabrikant heb geprobeerd.

En wat bedoel je met een ander OS? Ik heb niet zo een 'andere' windows liggen anders dan gewoon een legale windows 7 64-bit pro. En als ik nou Ubuntu ga installeren, en daar werkt hij wel op, wat dan? Daar heb ik nog niks aan want ik wil op Win 7 werken en daar hoort het mobo ook gewoon goed mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-10 21:03

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit hoort in het Shopping Forum thuis.

> SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
@Daffie: Je hebt het over "deze betreffende HDD het in een ander systeem perfect doet". Daar maak ik niet expliciet uit op dat je een schone install gedaan hebt.

Dat staat dan onderaan wel, maar ik kan dan niiet meer goed beoordelen wat er intussen nog meer gewijzigd is.

Vandaar mijn opmerking over een compleet schone install.
En denk daarbij ook aan de mobo drivers (het liefste de meest recente).

Testen met een ander OS kan duidelijk maken of het aan je windows ligt, of toch richting hardware wijst.
Een ubuntu cd kost je alleen het branden van een cd en tijd. Of gebruik de optie om het via een usb stick te installeren.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Ah, duidelijk. Ik zal voor de duidelijlheid het hele verhaal even chronologisch opsommen:

1. Moederbord aangeschaft in maart 2012. Destijds met als doel thuisservertje/media machientje. Was toen ook i.c.m. een AMD A4-3400 APU.
2. Redelijk snel geconstateerd dat de on-board NIC niet naar behoren werkte. Verschillende drivers geprobeerd en naar de (toendertijd) recentste bios geupdate. Ook drivers rechtstreeks van Realtek gedownload.
3. Werkte nog steeds niet, en/maar omdat ik toch van plan was een aparte PCI-E netwerkkaart te gebruiken, heb ik de on-board nic in de bios uitgeschakeld en daar verder niks meer mee gedaan. de PCI-E netwerkkaart werkt tot op vandaag nog perfect.
4. Ongeveer een jaar later heb ik een nieuwe HTPC samengesteld en heb ik deze in de kast gezet. Hij is toen een paar weekjes niet gebruikt geweest.
5. Op 't gegeven moment werd het wenselijk om nog een game waardig systeem te hebben. Ik heb toen een A8-3870k gekocht met een Big Shuriken CPU koeler en een XFX HD6870 gpu. Ook had ik de HDD vervangen voor een 2TB WD Black. Ook heb ik de BIOS weer geupdate naar de nieuwste versie.
6. 'from scratch' install gedaan van Win7 x64. Alle drivers van de ASRock website gehaald, maargoed, volgens het gegevens spreadsheetje zijn die drivers al niet meer geupdate sinds 2011 dus dat is niet nieuwer dan bij stap 1. De drivers van de XFX videokaart uiteraard gewoon van de AMD website geplukt. Daarbij het bovenstaande verhaal geconcludeerd; de HDD lijkt soms vast te slaan, en de GPU vertoont rare zaken.

Ik hoop vanmiddag het GPU-probleem in ieder geval uit te sluiten door hem in een ander systeem te plaatsen.
Ik kan inderdaad nog testen met een ubuntu omgeving, maar ik betwijfel nog steeds een beetje wat ik daarmee win. Je hebt gelijk, je kan dan in ieder geval kijken of het probleem OS-onafhankelijk is, maar ook al zou het in Ubuntu wel goed werken, dan ben ik er nog niet, want dan is er nog steeds een probleem met het moederbord, of in ieder geval 'iets' tussen het mobo en de componenten. Drivers en BIOSsen heb ik al zo goed als uitgesloten. Maar thanks voor de hint, wellicht dat ik het gewoon eens probeer. Ik ga denk ik sowieo een RMA naar ASRock sturen, al is het maar voor dat on-board NIC probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Daffie op 11-11-2013 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:25
Juist, goed bezig. Dat is een duidelijk overzicht wat er nu wel/niet getest is.
RMA is sowieso een goede keuze. ;)

Edit: waarom verhuisd naar SF? Niet echt relevant daar... toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Jolke op 11-11-2013 14:53 ]

Pagina: 1