ICIDU 64GB USB3.0 langzaam? Alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:08
Hoi,

Ik gebruik bij mijn studie civiele techniek een MacBook Air en omdat sommige Windows programma's niet te missen zijn (als MS Visio) visualiseer ik Windows 7 dmv Parallels Desktop 9. Ik heb begin dit jaar bij Dixons een ICIDU 64GB USB3.0 usb-stick gekocht. Hierop staat Windows 7. Draait opzicht prima, tot ik mij afvroeg waarom het soms toch lang duurt als programma's gegevens moeten schrijven. Dit kan natuurlijk te maken hebben met het visualiseren (4GB RAM, echter 128GB SSD, hierdoor denk ik dat eventuele swaps snel worden gelezen/geschreven). Echter heb ik een schrijf/lees test uitgevoerd met Blackmaginc Disk Speed Test. Ondanks dat het USB3.0 haal ik schrijfsnelheden van gem. +-30 mbps, soms erboven naar 45 (maar niet hoger!) soms ook eronder naar 18. Lezen +-150, soms een uitschieter naar 180, soms eronder naar 130. Ik denk dus dat het "hangen" van de programma's vooral ligt de nogal lage schrijfsnelheden van deze USB-Disk. Mijn eerste vraag is zou dit kunnen?

Twee: Is dit met alle USB3.0 USB-Sticks zo, of is er wel degelijk "write up to 80mbps" haalbaar met een andere stick? Welke is aan te raden?

Drie: Als USB-Sticks niet aan te raden zijn, dan overweeg ik om een SATA -> USB3.0 adapter (Thunderbolt is nogal duur) te kopen en daarop een SSD aan te sluiten. Bijv. met dit: http://azerty.nl/36-3390-...cn-331-controller-vo.html icm bijv. een Samsung 840 EVO 120GB. Iemand hier ervaring mee? Betere kwaliteit adapter? Of is deze oplossing totaal niet aan te raden?

Eigenlijk is dus de hoofdvraag: op welke manier ga ik de performance verbeteren? SSD vs USB qua mobiliteit speelt niet echt mee, gaat allemaal in een boekentas.

Alvast bedankt!

• Pietjebelll
  • Laatst online: 18:27
Als we even bij de buren kijken, zien we dat jouw USB-stick niet zulke hele snelle resultaten boekt. Dat ligt dus daaraan.

Zelf heb ik de Sandisk Extreme USB 3 64GB. Deze USB-stick is op dit moment een van de snelste usb sticks. Ik kan je helaas geen benchmark resultaten geven, maar vreselijk snel is ie zeker. Sequentieel schrijven gaat met >200MB/s.

Dus mijnsziens ligt het aan jouw USB-stick en is dat niet representatief voor de andere USB-sticks. Mocht je een andere gaan kopen, zou ik voor de Sandisk gaan!

Edit: Hier kan je de conclusie van hun test zien

[ Voor 30% gewijzigd door Pietjebelll op 10-11-2013 23:44 ]

• Martijn-HK
Dank je wel voor je reactie! Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen vinden ;). Vermoeden zou dus juist kunnen zijn dat de stick wel langzaam is. Dan ga ik waarschijnlijk die Sandisk kopen.

Hebben er nog mensen ervaring met een SSD+adapter naar USB3? Aan te raden? Mogelijk nog hogere snelheden?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik vind dat USB zelf nogal veel overhead heeft, eigenlijk, heb je geen rechstreeksere aansluiting zoals eSATA (ben niet zo'n fan van macs persoonlijk, weet weinig af van de laatste hardware), of een docking connector waar het wel op zit? Zou het een optie zijn het eventueel op de gewone SSD te zetten en/of die SSD uit te breiden? (Ik neem aan dat er gewoon nog 2,5"/msata in zit en SODIMM slots e.d...)

• Pietjebelll
Martijn-HK schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:01:
Dank je wel voor je reactie! Dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen vinden ;). Vermoeden zou dus juist kunnen zijn dat de stick wel langzaam is. Dan ga ik waarschijnlijk die Sandisk kopen.

Hebben er nog mensen ervaring met een SSD+adapter naar USB3? Aan te raden? Mogelijk nog hogere snelheden?
Dat vermoeden zou zeker juist kunnen zijn. In die test is ook wel gebleken dat sommige "USB 3.0" sticks resultaten geven die net zo goed USB 2 hadden kunnen zijn. Dus het feit dat sommige sticks USB 3.0 ondersteunen zegt dus nog niet alles.

• Martijn-HK
Umbrah schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:05:
Ik vind dat USB zelf nogal veel overhead heeft, eigenlijk, heb je geen rechstreeksere aansluiting zoals eSATA (ben niet zo'n fan van macs persoonlijk, weet weinig af van de laatste hardware), of een docking connector waar het wel op zit? Zou het een optie zijn het eventueel op de gewone SSD te zetten en/of die SSD uit te breiden? (Ik neem aan dat er gewoon nog 2,5"/msata in zit en SODIMM slots e.d...)
Op mijn MacBook Air zitten 2 USB3.0 poorten en 1 Thunderbolt poort. Waarvan Thunderbolt de snelste is. Thunderbolt heeft een doorvoorsnelheid van maximaal 10Gbps en USB3.0 maximaal 5Gbps. Alleen die eerste adapters worden bijna niet verkocht, of tegen een vrij forse prijs. Zo is alleen al de adapter van Thunderbolt naar SATA 110 Euro bij Azerty exclusief SSD of HDD. Dan zit je dus zo op de 220-230 Euro voor een totaaloplossing.

Met eerdergenoemde oplossing van Sitecom: http://www.sitecom.com/nl/usb-30-sata-adapter/cn-331/p/1529 Kun je een SATA schijf aansluiting op een USB3.0 poort en aanzienlijk goedkopere oplossing.

Helaas is het niet eenvoudig om een SSD aan te sluiten in een MacBook Air -> de unibody zit dichtgeschroefd met speciale schroefjes en dan zit er idd volgens iFixit een mSATA SSD achter (alleen een reepje flashchips, geen normale drive oid). Wat googlen levert op dat upgrade kits wel in Amerika worden aangeboden tegen ook een vrij forse prijs. 320 dollar voor 240GB. Tevens zou dan AppleCare verloren gaan. Dus geen praktische oplossing voor mij.

In bovenstaande gevalen van Thunderbolt en de interne SSD vervangen zou het bijna voordeliger zijn om een nieuwe generatie 2013 MacBook Air te bestellen met 256GB ingebouwd ipv 128GB voor 1240 ongeveer incl studentenkorting en daarbij mijn oude MacBook Air te verkopen. Of ik moet proberen om virtuele image zoals die nu is op de interne SSD te zetten, maar dan blijft er ongeveer nog 40GB over. Iets wat ik wilde voorkomen.

Dit leidde ertoe om te kijken naar de USB3.0 oplossing. Dus eigenlijk is de vraag of ik tussen een Sandisk Extreme 64GB, en bijv. die Sitecom icm Samsung SSD verschil ga merken? Persoonlijk denk ik dat die Samsung SSD sneller is, echter weet ik niet in hoeverre die Sitecom adapter de snelheid negatief gaat beinvloeden. Iemand ervaring?

• Pietjebelll
Er zijn altijd meerdere wegen om iets te doen. Echter kost de Sandisk USB-stick 60 euro en de andere oplossing >200 euro. De prijs/prestatie verhouding is denk ik veel beter bij de USB-stick.

Daarbij kan je natuurlijk ook anders denken. Bij de USB-stick kan je haast geen miskoop doen. Mocht je er namelijk achter komen dat deze stick ook niet de gewenste snelheid bied (wat ik me haast niet voor kan stellen), dan kan je hem altijd nog voor dagelijks gebruik gebruiken. Een USB-stick zal je altijd wel nodig hebben op sommige momenten. Als jij allemaal andere losse dingen gaat kopen als een Sata-->USB en dat soort dingen, zit je er wel mee opgescheept als het niet blijkt te werken.

Even een kleine toevoeging: weet dat een USB-stick (een goede) altijd sneller is dan een HDD, zeker als het aankomt op random reads.

• Martijn-HK
Pietjebell daar heb je een goed punt. Uiteindelijk toch de Sandisk bestelt ipv te klooien met adapters etc.

Ik heb inmiddels de Sandisk Extreme 64gb binnen en de beide usb sticks na elkaar getest met hetzelfde programma en op dezelfde USB poort. De ICIDU stick haalde nu zowel een write als read snelheid van 35MB/s. De Sandisk haalt op dit moment een write van 164MB/s en een lees 242MB/s. Veel hogere snelheden dus en ik hoop dat programma's nu minder vaak zullen vasthangen. Allemaal nog bedankt voor jullie advies.

• Pietjebelll
Gelukkig! Laat even weten hoe het werkt met me VM's

• Martijn-HK
Pietjebelll schreef op donderdag 14 november 2013 @ 14:36:
Gelukkig! Laat even weten hoe het werkt met me VM's
Excuses dat ik zo laat reageer. Het werkt echt veel beter op dit moment. Als Windows 7 nu start is het ook gewoon geladen na een paar seconden. Verder is alles heel snel door de hoge leessnelheid, waar met de ICIDU stick bijv. na drukken op start een voor een langzaam de icoontjes verschenen, staat nu alles er in 1x (zoals van een native Windows 7 notebook/pc kan worden verwacht). Zijn er specifieke dingen die je zou willen weten?

• Pietjebelll
Nee hoor, geen specifieke dingen. Fijn dat het goed werkt, dan is die 60 euro niet te veel geweest.

• Martijn-HK
Zeker niet! Zeer tevreden mee!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07

Cyphax

Moderator LNX
Martijn-HK schreef op maandag 11 november 2013 @ 13:01:

Mijn collega, op z'n mac. Ja, dat gaat loeihard inderdaad, maar niet sneller dan een goede USB3-stick denk ik.
Misschien heb je aan dit artikel wat. Ik vond het wel interessant in elk geval, en dan is dat al dik een jaar geleden. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-01 19:13

GS88

π raat

In plaats van een nieuw topic te openen ga ik even hier verder:

De mediamarkt heeft vandaag een usbstick (64GB USB3.0) voor €30,-.

Nu staat daar Read:100, Write:55. Mochten deze waarden in de praktijk echt zo zijn, lijkt dat me zeer interessant.. maar ik kom er niet uit waar je kan vinden of deze waarden kloppen of niet..

Bij Paradigit zijn er twee PNY usbsticks die voor een paar euro meer uitkomen op: R60, W40 en R80, W20.

Mijn vraag vooral is of de stick van de mediamarkt een goede koop is, en of dat er betere sticks voor rond die prijs te verkrijgen zijn? Welke heeft bijv. de beste prijs/kwaliteits-verhouding?

ps: in de Pricewatch kan ik enkel prijzen vergelijken van usb-sticks.. helaas geen Read & Write snelheden. :')

[ Voor 16% gewijzigd door GS88 op 15-01-2014 14:27 ]

Rotterdam

• Pietjebelll
De Sandisk Extreme was een paar maanden geleden nog de snelste USB-stick (zie link hierboven ergens). Die is nu voor 38 euro te koop. Ik raad ernstig aan om die gewoon te kopen, dat ding is echt loeisnel en kost niet veel meer dan die van de MM (waarvan je niet precies weet wat de kwaliteit en prestaties zijn).

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01 14:41
Pietjebelll schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:32:
De Sandisk Extreme was een paar maanden geleden nog de snelste USB-stick (zie link hierboven ergens). Die is nu voor 38 euro te koop. Ik raad ernstig aan om die gewoon te kopen, dat ding is echt loeisnel en kost niet veel meer dan die van de MM (waarvan je niet precies weet wat de kwaliteit en prestaties zijn).
Dat is wel maar 32GB, de 64GB variant kost 60 euro.

• Pietjebelll
Pittie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:46:
[...]

Dat is wel maar 32GB, de 64GB variant kost 60 euro.
Ik zit de slapen, excuus!

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-01 19:13

GS88

π raat

Yup.. 38/39 euro voor de 64gb had ik een prima deal gevonden.. helaas betreft het de 32GB versie. Voor tussen de €30,- en max. €40,- ben ik op zoek naar een 64GB USB 3.0 stick welke de beste kwaliteit geeft (voor die prijs). Na enig onderzoek overigens; Kingston doet het dramatisch slecht en durven er nog astronomische prijzen voor te vragen ook! :')

Rotterdam

Pagina: 1