Game/allround PC in compacte behuizing (wel 'gewoon' ATX)

Pagina: 1
Acties:

• NetAmp
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 11:46

NetAmp

"for indoor use only"

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eenvoudige dingen zoals office, e-mail, 'internetten' (websurfen).
DTP en grafische/video bewerkingen; multimedia zaken zoals audio/video conversie.
Omdat ik er ook (recente) games op wil kunnen spelen, heb ik een game-PC als uitgangspunt genomen. Dan is er genoeg power aanwezig om de rest ook wel te kunnen doen. :)

Overklokken is geen "must" maar wellicht iets dat ik later wel zou willen doen om de prestaties op te krikken. Het is wel de bedoeling dat de PC een aantal jaren mee kan. Daarom kies ik nu niet voor een budgetPC die relatief snel weer aan vervanging toe is, maar geef ik liever wat meer geld uit.

Om ruimte te besparen zou ik de PC in een kastje onder het bureau willen plaatsen. Aandachtspunt is dan natuurlijk dat alle onderdelen goed moeten passen in de gekozen behuizing Antec New Solution NSK-4000B II (Zwart).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget probeer ik een max. van 1000 euro aan te houden.

Componenten of randapparatuur die je al hebt
Huidige monitor blijft.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles nieuw (behalve het beeldscherm). Wat ik nu heb staan thuis is een (ex-)laptop waarvan het beeldscherm niet meer werkt. Dat scherm heb ik eraf gehaald :9 waardoor het een soort mini-PC is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voorkeur behuizing zo compact mogelijk.
CPU merk Intel (hoewel ik niets tegen AMD heb... meer een 'gevoels-ding').

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ja een compacte behuizing. Geluidsniveau niet te hoog. Energieverbruik ook liefst zo laag mogelijk - misschien kan ik wat dit betreft ook de 520 watt uitvoering van de Seasonic voeding kiezen? Maar die leek me wat 'magertjes' t.o.v. de specificaties van de grafische kaart.

===
Op basis van de Best Buy Guides van Tweakers kom ik op het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 92,80€ 92,80
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 255,50€ 255,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Antec New Solution NSK-4000B II (Zwart)€ 50,40€ 50,40
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,-€ 37,-
1Logitech K200 Media Keyboard€ 18,50€ 18,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 63,91€ 63,91
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,06€ 14,06
1Seasonic M12II 620W€ 67,10€ 67,10
1Samsung 840 EVO 250GB€ 146,21€ 146,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 991,27

===

Of alles goed in de gekozen behuizing past (met goede warmte-afvoer), vind ik nog wat lastig in te schatten. Enkel afgaand op afmetingen die ik online vind (heb al lange tijd niet meer zelf een PC gebouwd).

Hoe dan ook, wat vinden jullie als mede-tweakers van bovenstaand lijstje? B)

[ Voor 2% gewijzigd door NetAmp op 10-11-2013 22:47 . Reden: nieuwer model optische drive ]

• mbvr
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-05-2021
Je kan ipv de i5 een AMD FX-8350 nemen. Dit is goedkoper en vergelijkbaar met de i5.
Je moet dan wel opletten dat er een ander moederbord bij hoort.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik denk niet dat overklokken je cpu heel veel langer mee laat gaan, hooguit een paar maandjes.Zonder extreem te gaan doen krijg je geen vreselijk grote boost.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1Asus Z87i-PRO€ 144,20€ 144,20
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X€ 255,50€ 255,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 99,90€ 99,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 67,80€ 67,80
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,-€ 75,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 136,92€ 136,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.061,71

Is een klein itx systeempje, maar met veel kracht.

Hij is nu wat te duur, maar, je kan hem eenvoudig op een afslankkuur zetten door te kiezen voor geen overclock. Dan verander je het mobo en de cpu naar:
pricewatch: ASRock B85M-ITX
pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed

En eventueel een kleinere HDD.

People as things, that’s where it starts.

• levik7
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-04 20:21
Beste,

Voor 1000 euro kan je ook een mooie Mac halen, die kunnen sws lang mee, en je hoeft het ook niet in elkaar te zitten of zorgen te maken over warmte ;)

Gr Levi

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

levik7 schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:50:
Beste,

Voor 1000 euro kan je ook een mooie Mac halen, die kunnen sws lang mee, en je hoeft het ook niet in elkaar te zitten of zorgen te maken over warmte ;)

Gr Levi
obvious troll is obvious.

Voor duizend euro kun je ook de PS4 en XBO kopen....

Reageer zinnig of reageer niet :/

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:47:
Ik denk niet dat overklokken je cpu heel veel langer mee laat gaan, hooguit een paar maandjes.Zonder extreem te gaan doen krijg je geen vreselijk grote boost.
...
...
Is een klein itx systeempje, maar met veel kracht.

Hij is nu wat te duur, maar, je kan hem eenvoudig op een afslankkuur zetten door te kiezen voor geen overclock. Dan verander je het mobo en de cpu naar:
pricewatch: ASRock B85M-ITX
pricewatch: Intel Core i5 4570 Boxed

En eventueel een kleinere HDD.
Ook een mooi kastje. En je verwacht/weet dat zelfs die 450 Watt voeding genoeg zal zijn, met zo'n grafische kaart? In eerste instantie kijk ik vooral naar 'gewone' ATX mogelijkheden... maar misschien is een mATX of ITX inderdaad ook niet zo verkeerd. }:O

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:20

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb de HD7970 (dezelfde chip als de 280X) met de M12II 520W van Seasonic en dat werkt perfect. Voor de rest lijkt het me prima. De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is lief voor de portomonnee en iets stiller dan de Mugen 4.

edit: Als je wil overklokken is de Mugen 4 wellicht wel nuttiger.

[ Voor 9% gewijzigd door Esumontere op 10-11-2013 22:58 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als je zo klein mogelijk wilt, maar nog wat kracht wil hebben, kun je niet veel kleiner gaan dan mijn systeempje. De Node is echt klein.

450w moet opzich genoeg zijn, maar 520w of 550w is misschien wat veiliger.

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:52:
[...]
Reageer zinnig of reageer niet :/
+1 :P

Mijn insteek met deze post is om suggesties van anderen te verzamelen m.b.t. variaties op het lijstje wat ik heb geplaatst. Vooral omdat andere bezoekers hier wel (veel) vaker bezig zijn met zelf bouwen. Een kant-en-klaar systeem had ik ook bijvoorbeeld bij Dell kunnen bestellen |:( Maar ik wil nu gaan voor 'maatwerk'. En zelf doen is eigenlijk ook leuker imho :D

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

Topicstarter
Esumontere schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:57:
Ik heb de HD7970 (dezelfde chip als de 280X) met de M12II 520W van Seasonic en dat werkt perfect. Voor de rest lijkt het me prima. De pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is lief voor de portomonnee en iets stiller dan de Mugen 4.
:)
edit: Als je wil overklokken is de Mugen 4 wellicht wel nuttiger.
:/ Overklokken is niet persé een eis of een wens (wat ik voor de lol/'sport' zou willen doen ofzo). Ik lees in de reactie van VasZaitsev dat het niet zo gek veel oplevert qua prestaties. Veel liever heb ik een stabiel systeem, dan eentje die een fractie sneller loopt. Wat dat betreft kan ik misschien ook gaan voor een niet-unlocked CPU (model zonder "K" heb ik inmiddels begrepen) met bijbehorend moederbord. Maar dat scheelt volgens mij minder dan 20,- in dit geval. Om te besparen op CPU+MoBo (los van overklokken) kan ik ook nog kijken naar een AMD setje; een mogelijkheid die tevens in de BBG wordt genoemd (maar de Intel oplossing zou zuiniger zijn).

• NetAmp

NetAmp

"for indoor use only"

Topicstarter
VasZaitsev schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:58:
Als je zo klein mogelijk wilt, maar nog wat kracht wil hebben, kun je niet veel kleiner gaan dan mijn systeempje.
...
Nouja, zo klein mogelijk voor een ATX systeem met de genoemde onderdelen. Alleen zijn er dan weinig keuzes voor een (goede) behuizing, als ik de Pricewatch mag geloven. Van 't merk Antec heb ik wel het idee dat het goede spullen zijn. Verder vond ik --op basis van mijn zoekcriteria-- enkel goedkope kastjes (waarvan ik geen kwaliteit durf te verwacht en).

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien je een kleine behuizing wilt, lijkt overclocken mij geen goed idee om te gaan doen. Ik zou dan ook de 4670 als CPU pakken en niet de 4670k. De non-k variant is goedkoper en biedt verder dezelfde specs. Daarnaast is de 4xxx reeks géén overclock wonder. Ook mét multiplier unlocked dus niet.

Voor moederbord; een Z87 is leuk, maar is een beetje overdone voor wat het biedt, met een H87 of B87 kan je precies hetzelfde, alleen goedkoper en misschien een paar USB poorten minder, maar hey, sluit jij alles tegelijk aan op jouw USB poorten dan? ;)

Besparen op CPU en moederbord tezamen scheelt je al een 25-30 euro als je goed zoekt.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 10-11-2013 23:19 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als je voor een klein systeem als de mijne gaat, is het verschil tussen een Z en een B bordje opeens veel groter. Nu is dat Z bord ook wel erg goed, maar de B85 van Asrock moet even goed zijn als je toch niet overklokt.

AMD heeft voor zijn FX lijn aan cpu's alleen maar ATX borden. ITX is alleen te krijgen voor FM2, en dat zijn budget quad en dualcoretjes, waarvan de quads leuk zijn om voor een appel en een ei te gamen.

Zelf ben ik geen fan meer van Antec. Kwaliteit is niet denderend en ze lopen naar mijn mening achter op Corsair en FD, die echt grote jongens zijn geworden in korte tijd.

Pagina: 1