Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eenvoudige dingen zoals office, e-mail, 'internetten' (websurfen).
DTP en grafische/video bewerkingen; multimedia zaken zoals audio/video conversie.
Omdat ik er ook (recente) games op wil kunnen spelen, heb ik een game-PC als uitgangspunt genomen. Dan is er genoeg power aanwezig om de rest ook wel te kunnen doen.
Overklokken is geen "must" maar wellicht iets dat ik later wel zou willen doen om de prestaties op te krikken. Het is wel de bedoeling dat de PC een aantal jaren mee kan. Daarom kies ik nu niet voor een budgetPC die relatief snel weer aan vervanging toe is, maar geef ik liever wat meer geld uit.
Om ruimte te besparen zou ik de PC in een kastje onder het bureau willen plaatsen. Aandachtspunt is dan natuurlijk dat alle onderdelen goed moeten passen in de gekozen behuizing Antec New Solution NSK-4000B II (Zwart).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget probeer ik een max. van 1000 euro aan te houden.
Componenten of randapparatuur die je al hebt
Huidige monitor blijft.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles nieuw (behalve het beeldscherm). Wat ik nu heb staan thuis is een (ex-)laptop waarvan het beeldscherm niet meer werkt. Dat scherm heb ik eraf gehaald
waardoor het een soort mini-PC is.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voorkeur behuizing zo compact mogelijk.
CPU merk Intel (hoewel ik niets tegen AMD heb... meer een 'gevoels-ding').
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ja een compacte behuizing. Geluidsniveau niet te hoog. Energieverbruik ook liefst zo laag mogelijk - misschien kan ik wat dit betreft ook de 520 watt uitvoering van de Seasonic voeding kiezen? Maar die leek me wat 'magertjes' t.o.v. de specificaties van de grafische kaart.
===
Op basis van de Best Buy Guides van Tweakers kom ik op het volgende lijstje:
===
Of alles goed in de gekozen behuizing past (met goede warmte-afvoer), vind ik nog wat lastig in te schatten. Enkel afgaand op afmetingen die ik online vind (heb al lange tijd niet meer zelf een PC gebouwd).
Hoe dan ook, wat vinden jullie als mede-tweakers van bovenstaand lijstje?
Eenvoudige dingen zoals office, e-mail, 'internetten' (websurfen).
DTP en grafische/video bewerkingen; multimedia zaken zoals audio/video conversie.
Omdat ik er ook (recente) games op wil kunnen spelen, heb ik een game-PC als uitgangspunt genomen. Dan is er genoeg power aanwezig om de rest ook wel te kunnen doen.
Overklokken is geen "must" maar wellicht iets dat ik later wel zou willen doen om de prestaties op te krikken. Het is wel de bedoeling dat de PC een aantal jaren mee kan. Daarom kies ik nu niet voor een budgetPC die relatief snel weer aan vervanging toe is, maar geef ik liever wat meer geld uit.
Om ruimte te besparen zou ik de PC in een kastje onder het bureau willen plaatsen. Aandachtspunt is dan natuurlijk dat alle onderdelen goed moeten passen in de gekozen behuizing Antec New Solution NSK-4000B II (Zwart).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua budget probeer ik een max. van 1000 euro aan te houden.
Componenten of randapparatuur die je al hebt
Huidige monitor blijft.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles nieuw (behalve het beeldscherm). Wat ik nu heb staan thuis is een (ex-)laptop waarvan het beeldscherm niet meer werkt. Dat scherm heb ik eraf gehaald
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voorkeur behuizing zo compact mogelijk.
CPU merk Intel (hoewel ik niets tegen AMD heb... meer een 'gevoels-ding').
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ja een compacte behuizing. Geluidsniveau niet te hoog. Energieverbruik ook liefst zo laag mogelijk - misschien kan ik wat dit betreft ook de 520 watt uitvoering van de Seasonic voeding kiezen? Maar die leek me wat 'magertjes' t.o.v. de specificaties van de grafische kaart.
===
Op basis van de Best Buy Guides van Tweakers kom ik op het volgende lijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 194,89 | € 194,89 |
| 1 | Gigabyte GA-Z87-HD3 | € 92,80 | € 92,80 |
| 1 | Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC DUAL-X | € 255,50 | € 255,50 |
| 1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB | € 50,90 | € 50,90 |
| 1 | Antec New Solution NSK-4000B II (Zwart) | € 50,40 | € 50,40 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 37,- | € 37,- |
| 1 | Logitech K200 Media Keyboard | € 18,50 | € 18,50 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 63,91 | € 63,91 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 14,06 | € 14,06 |
| 1 | Seasonic M12II 620W | € 67,10 | € 67,10 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 146,21 | € 146,21 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 991,27 | |
===
Of alles goed in de gekozen behuizing past (met goede warmte-afvoer), vind ik nog wat lastig in te schatten. Enkel afgaand op afmetingen die ik online vind (heb al lange tijd niet meer zelf een PC gebouwd).
Hoe dan ook, wat vinden jullie als mede-tweakers van bovenstaand lijstje?
[ Voor 2% gewijzigd door NetAmp op 10-11-2013 22:47 . Reden: nieuwer model optische drive ]