Welke eSATAp --> SATA kabel voor 2,5"en 3,5" harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:57
Ik wil binnenkort een Crucial SSD schijf in mijn Dell XPS laptop plaatsen op de plek van mijn huidige harde schijf. Nu zoek ik een eSATAp --> SATA kabeltje om data van mijn huidige HD kan overzetten. Het liefste wil ik er echter één waaraan ik later ook een 3,5" SATA harde schijf kan koppelen.

Ik heb begrepen dat ik voor dat laatste 12Volt nodig heb. Op Buyincoins zie ik een kabel met een aanvullende USB kabel, die zou dan 12 Volt moeten kunnen leveren toch? Echter daar staat bij: "Only for 2.5” hard drive disk HDD". Is dat omdat 'ie ook met USB kabel geen 12V kan leveren? Zo ja, zijn er nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Een laptopschijf (2.5") en een ssd gebruiken geen 12V, alleen maar 5V. :)

Wat je kan doen is een externe (2.5") hardeschijfbehuizing aanschaffen en je laptopschijf daarin doen. Vervolgens je OS installeren op je ssd, externe schijf aansluiten via USB en dan kan je je data overpompen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 08:39
een 3.5" harde schijf heeft inderdaad 12v nodig en een stuk meer power als een 2.5 inch schijf.

daarom heeft een 3.5" harde schijf voor zover ik gezien heb altijd een extra adapter.

usb levert 5v, nu is dat wel omhoog te transformeren naar 12, maar een usb poort levert alsnog niet genoeg vermogen voor een 3.5 inch schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:39

Ravefiend

Carpe diem!

Kan je dan bv. niet de SSD / HD aansluiten op de voeding van een desktop PC, en vervolgens via een eSATA <--> SATA kabel aansluiten op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Kortste klap ben ik met GioStyle eens, een externe behuizing, kun je ook altijd weer gebruiken voor back-ups ed. Eventueel USB/ESATA en mogelijkheid voor 3.5 en 2.5 in te bouwen.
Zo speel je ook op safe.
Acronis True Image voor klonen, helemaal gemakkelijk. >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Sa.Tan op 13-11-2013 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
timberleek schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 23:09:
usb levert 5v, nu is dat wel omhoog te transformeren naar 12, maar een usb poort levert alsnog niet genoeg vermogen voor een 3.5 inch schijf
Ok, dus het kabeltje waar ik naar linkte is dus niet geschikt voor een 3,5 inch schijf omdat ik ook met extra USB niet aan 12 Volt kom.
GioStyle schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 22:32:
Wat je kan doen is een externe (2.5") hardeschijfbehuizing aanschaffen en je laptopschijf daarin doen. Vervolgens je OS installeren op je ssd, externe schijf aansluiten via USB en dan kan je je data overpompen. :)
Ik heb geen behuizing nodig, dan kan ik toch net zo goed een eSATAp --> SATA kabeltje kopen? Bijvoorbeeld deze van Buyincoins voor maar 3 euro? Ok, ik moet er even op wachten omdat het uit China komt maar dat vind ik niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
nee, dat vermogen krijg je niet uit een usb poortje.
5v omhoog transformeren is niet zo spannend, en idle en tijdens wat IO is het stroomverbruik niet eens extreem groot (5w oid, wel meer dan usb spec), maar je moet ook het opstarten van de schijf meerekenen. Dan pakt hij makkelijk een paar keer zoveel.

Ik ben ook nog nooit een dergelijke kabel tegengekomen... zal vast een reden voor zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Helder. Als je tussen de twee kabeltjes van Buyincoins zou moeten kiezen, zou jij dan ook die uit mijn vorige post nemen? Dus die zonder extra USB kabeltje?

Dank voor het meedenken trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dat is afhankelijk van de poort op je computer.

is dat echt eSATAp of gewoon eSATA. de laatste heeft enkel de sata datalijnen, bij die kabel met usb poort wordt de 5v voeding uit de usb poort gehaald.

Bij eSATAp hebben ze het gecombineerd. Dan heb je een poort met meer pinnen, daarbij is de gewone sata gecombineerd met de voedingslijnen van een usb poort (5v) en eventueel ook 12v lijnen (dan kun je een 3.5" hdd of 5.25"dvd drive kunnen aansluiten), maar dat laatste schijnt met name op desktops te zijn, niet op laptops.

Als je powered esata hebt, dan kun de kabel nemen zonder usb. Heb je die niet, dan moet je die met usb poort nemen en de 5v lijn zo toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Eigenlijk wil je er ook een adapter bij voor 3,5" schijven zoiets als dit:
http://www.buyincoins.com/item/353.html (deze USB 2.0) in combinatie met http://www.buyincoins.com/item/1901.html zodat je ook eSata kunt gebruiken.

Ik weet niet of je laptop ook stroom levert via de eSata poort? Dan zou je idd deze kunnen gebruiken: http://www.buyincoins.com/item/37924.html

Een ander alternatief is een HDD-dock zoals deze: http://www.buyincoins.com/item/17754.html of anders een externe hdd-behuizing.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
powered esata heeft niet altijd 12v. een 3.5" schijf kan dus niet zomaar

• Puch-Maxi
Exact, de Dell XPS 15 van TS beschikt alleen over eSATAp met +5V -bron-. Voor 3,5" schijven zul je toch met een externe adapter moeten gaan werken :). Wikipedia: eSATAp

• Puch-Maxi
edit:
Excuus voor de vage dubbelpost.

[ Voor 92% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-11-2013 00:13 ]

• musicfreak
Ik ben diverse opties op een rij aan het zetten. Stel ik kies voor een 2,5 inch harde schijf behuizing dan zie ik modellen met USB 2.0, USB 3.0 aansluiting en eSATA. Als ik kies voor eSATA dan hebben veel van deze modellen ook een USB 2.0 aansluiting hebben, en maar zelden een USB 3.0 aansluiting.

Hoe kan dat? Het lijkt me dat eSATA sneller is dan USB2.0 of maak ik hier een denkfout?
Is het overigens verstandiger om voor eSATA te kiezen in plaats van USB qua stabiliteit?

In een review van een Eminent eSATA behuizing lees ik bij de eSATA modus:
De speciale voedingskabel kan gewoon in een USB-poort

Ik neem aaan dat dit alleen nodig is als je geen eSATAp hebt?

En bij USB:
Via de micro USB poort kun je 2 USB kabels aansluiten om zo voldoende stroom te kunnen leveren.

Voor mijn 2,5 inch schijf zou ik dat niet nodig hebben denk ik?

• Puch-Maxi
Toegegeven, het is allemaal best ingewikkeld met name als je niet helemaal in de materie zit.
Veel van deze modellen ook een USB 2.0 aansluiting hebben, en maar zelden een USB 3.0 aansluiting.

Hoe kan dat? Het lijkt me dat eSATA sneller is dan USB2.0 of maak ik hier een denkfout?
Is het overigens verstandiger om voor eSATA te kiezen in plaats van USB qua stabiliteit?
eSata is inderdaad sneller dan USB 2.0 daarom zie je soms dat externe behuizingen zijn uitgerust met USB 2.0 in combinatie met eSata. Vaak zijn dit wat oudere ontwerpen, nieuwere behuizingen met USB 3.0 zijn veel sneller en daarom is de noodzaak voor eSata veel minder van belang. Uiteindelijk is het een keuze die de fabrikant maakt op basis van de vraag naar bepaalde producten.
In een review van een Eminent eSATA behuizing lees ik bij de eSATA modus:
De speciale voedingskabel kan gewoon in een USB-poort

Ik neem aan dat dit alleen nodig is als je geen eSATAp hebt?
In dat geval ben je de USB-kabel alsnog nodig voor de voeding, de behuizing beschikt namelijk niet over een eSATAp poort (ook al doet je laptop dat wel).
En bij USB:
Via de micro USB poort kun je 2 USB kabels aansluiten om zo voldoende stroom te kunnen leveren.

Voor mijn 2,5 inch schijf zou ik dat niet nodig hebben denk ik?
Voor een 2,5" schijf is één USB-kabel meestal wel voldoende, maar in sommige gevallen ben je wat extra power nodig (verschilt per schijf en USB-poort). Zoals je waarschijnlijk wel weet heeft een 3,5" schijf naast +5V ook +12V nodig dus dat werkt niet via USB (+5V only).

• musicfreak
Ja, dat merk ik ook. Zit er inderdaad niet echt in en dan is het nog een heel gepuzzel. Dank voor de toelichting! Is USB 3.0 altijd sneller dan SATA? Dat zou me ergens ook verbazen, met SATA3 (alhoewel die behuizingen dat niet altijd ondersteunen...).

Heb nu twee opties overgehouden, beiden ongeveer even duur, beiden bij Banggood:

Een HDD dock: www.banggood.com/Dual-SAT...-USB-2_0-Hub-p-77950.html De stekker is makkelijk te vervangen zie ik.

of

Een externe behuizing, USB 3.0 2,5 inch: www.banggood.com/2_5-Inch...closure-Case-p-74746.html
plus een externe behuizing, USB 2.0 3,5 inch: www.banggood.com/Wholesal...p-60459.html?currency=EUR Ook hier: stekker handig te vervangen.

Ik neig naar de 2e optie omdat ik mijn schijven dan ook makkelijk kan meenemen. Eens?

• Puch-Maxi
Voor het meenemen is een externe behuizing zeker makkelijk! Als je dat zoekt zou ik het vooral doen.
Zelf heb ik een Scythe Kamazo 2 e-SATA maar helaas is die niet meer leverbaar. Daarnaast heb ik een 3,5" behuizing voor Sata en pata schijven.

• musicfreak
Een 3,5" behuizing voor Sata en pata schijven, bestaan die ook? Ik denk dat ik het eerst maar bij de SATA schijven houd, als ik nog iets voor PATA nodig heb dan bestel ik dat wel apart.

Ik neem aan dat je de harde schijf in zo'n behuizing wel af en toe kan verwisselen? Of moet je daar erg voorzichtig mee zijn?

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
pricewatch: Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart

Ik gebruik deze zelf voor een externe (back-up)schijf. Met eSATA heb ik weinig tot geen ervaring, omdat USB-aansluitingen op elke pc/laptop te vinden zijn in tegenstelling tot eSATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb inmiddels de 2,5" behuizing besteld, nog net wat goedkoper bij Buyincoins: www.buyincoins.com/item/8382.html (slechts €6,20).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 502340

timberleek schreef op woensdag 13 november 2013 @ 22:23:
nee, dat vermogen krijg je niet uit een usb poortje.
5v omhoog transformeren is niet zo spannend, en idle en tijdens wat IO is het stroomverbruik niet eens extreem groot (5w oid, wel meer dan usb spec), maar je moet ook het opstarten van de schijf meerekenen. Dan pakt hij makkelijk een paar keer zoveel.

Ik ben ook nog nooit een dergelijke kabel tegengekomen... zal vast een reden voor zijn
Bij mijn Samsung Evo SSD zat zo'n kabeltje USB 3.0 <-> 2.5" SSD kabel. Als ik nu een 2.5"HDD aansluit aan mijn laptop met dit kabeltje ipv een SSD zou dit dus moeten werken bergijp ik. Maar aangezien je zegt dat USB 3.0 5v levert en het opstarten van een (2.5" of 3.5" neem ik aan) HDD makkelijk meer stroom kan pakken. Kan ik eventueel probelemen verwachten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15
Een 2.5" schijf is alleen +5V nodig en dat komt dus overeen met de spanning van de USB poort. De meeste schijfjes kunnen ook toe met de maximaal 500mA die een USB 2.0 poort (officieel) kan leveren. Bij 3.5" schijven is dit een heel ander verhaal, ze zijn zowel +5V en +12V nodig en hebben door hun grootte ook nog meer vermogen om te starten nodig. Dat kun je dus haast niet uit een standaard USB poort halen en vereist dus een externe stroombron.
Pagina: 1