Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

php(server)->database->html+javascript(client)

Pagina: 1
Acties:

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-11 10:51
De titel is een beetje onduidelijk, ik weet niet precies hoe ik dit moet vragen in een titel..

Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, want het heeft gedeeltelijk met php en gedeeltelijk met javascript te maken, ik zal deze post verplaatsen als het toch verkeerd staat.

Waarschijnlijk is hier een heel simpele oplossing voor die ik over het hoofd zie. Ik vraag data uit een tabel in een database aan de kant van de server doormiddel van een php scriptje, nu wil ik dat die data die ik verkregen heb doorgestuurd wordt naar de client, die het volgens kan bekijken. Ik neem aan dat dit niet mogelijk is met php, gezien het niet werkt aan de kant van een client, dus zouden jullie mij misschien een suggestie kunnen geven hoe ik dat met javascript(of een andere programmeer taal) moet doen, met een soort lekentaal uitleg erbij? Of moet ik toch maar veel tijd gaan steken(die ik niet heb) in het leren van javascript(of andere programeer taal)?

btw, ik test mijn scripts via xampp op mijn eigen computer, dus zit ik altijd aan de server kant, dus ik weet niet hoe het werkt bij een client.

Al vast bedankt voor de reacties^^.

P.S. of ben ik nou zo dom dat het misschien wel kan met php?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

met Php render je je pagina. php haalt je data op uit de database.

do i need to say more ? volgens mij moet je meer google en minder tweakers gebruiken
http://php.about.com/od/phpwithmysql/ss/mysql_php.htm

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 10-11-2013 20:44 ]

Iperf

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 22:46

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hoe tests je nu je scripts? Via je browser? Zo ja, waarom denk je dat de situatie is als iemand anders jouw script benaderd via een browser? Dat is namelijk precies hetzelfde ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• RareAMV
fish schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:40:
met Php render je je pagina. php haalt je data op uit de database.

do i need to say more ? volgens mij moet je meer google en minder tweakers gebruiken
http://php.about.com/od/phpwithmysql/ss/mysql_php.htm
een voorbeeld, want het is mij nog niet helemaal duidelijk wat u bedoelt, en voor u ook niet helemaal duidelijk neem ik aan:
ik heb een php script dat een html pagina echo't met een tabel waarin de data uit een query komt te staan die ik in het zelfde script uitvoer. Nu weet ik dat als je deze script zou benaderen doormiddel van een andere computer aan de andere kant van de wereld, en die computer draait geen software zoals xampp(of andere), wat niemand behalve php programeurs zal hebben, dat die computer in de browser het volledige geschreven script zal zien als een text document en het gewoon volledig toont als text. Dus, nou wou ik dat die data op een of andere manier, door de client automatisch wordt opgevraagd, en getoont wordt in een tabel bij de client, in plaats van de server. De webpagina die de client opent zal dus een javascript/ander prog taal moeten bevatten die de query uitvoert en weergeeft, en zover ik weet, kan dat geen php zijn.

Je hebt gelijk, ik moet meer googlen, ik heb denk ik mijn antwoord heb gevonden, ik wist niet hoe ik het precies moet opzoeken, maar het schoot me net te binnen 8)7

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Simpel gezegt heb je traditioneel heb je 1 webserver, en verschillende clients die hiermee verbinden. Deze webserver kan de PHP bestanden parsen. Wat er uit PHP komt is simpelweg een stuk tekst van HTML/Javascript/CSS etc...

De browser van de client verkrijgt deze tekst en kan dit weergeven (=renderen). Je hebt dus geen PHP nodig om client-side een PHP pagina in te laden, het omzetten van PHP code naar de output (interpeteren, runnen van het script) gebeurt dus geheel op de server.

Dat is het verschil tussen bv Javascript en PHP, PHP draait server-side.

[ Voor 13% gewijzigd door TJHeuvel op 10-11-2013 22:02 ]

Freelance Unity3D developer

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 16:26
Tip: kijk eens naar de broncode van je al geladen website in de browser... Hier zul jij geen php meer in terug vinden. Anders doe je iets goed verkeerd.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat heet niet renderen, maar parsen. :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

oops .. waar was ik met mijn gedachten :P

Iperf

• Douweegbertje
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je moet begrijpen dat xampp gewoon Apache is. Apache is in feite een 'webservice'. Nu heb jij dat lokaal draaien zodat je op je eigen pc in feite een 'website' kan draaien. HTML kan een browser zo lezen, maar bijv. PHP niet. Vandaar heb je dus xamp.
Het enige wat er nu gebeurt is dat je op je localhost (je eigen pc dus) deze php pagina's hebt.

Wat je uiteindelijk dan wil, is zorgen dat deze pagina's publiekelijk toegankelijk zijn. Hiervoor heb je dus een webserver nodig die toegankelijk is. Nu zou je een webserver op je eigen PC kunnen hosten, sterker nog zou je volgens mij xamp publiekelijk kunnen maken (maar niet doen; veiligheid..). Neem gewoon een hosting pakketje van 1-3 euro p/m en zet alles online. Eventueel neem je nog een domeinnaam erbij zodat je naar iets kan gaan als mijndomeinnaam. nl ipv een IP van die server.

De andere 'domme' (in de zin van simpel) oplossig is om jouw script te draaien. Vervolgens verwerk je de data en print je dit uit in de pagina. Dit resulteert natuurlijk in een html pagina waarbij je dit vervolgens in je browser kan opslaan (pagina opslaan als). Dit is gewoon een .html bestand met natuurlijk de data die je middels php hebt verwerkt.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[Nitpicking modus on]
douweegbertje schreef op zondag 10 november 2013 @ 22:10:
Je moet begrijpen dat xampp gewoon Apache is. Apache is in feite een 'webservice'.
A: xampp en consorten is wel een pak meer als gewoon apache (enkel de a staat voor apache, de rest staat veelal voor andere toepassingen die samenwerken met apache)
B : Er is een groot onderscheid tussen 'webservice' en 'webserver'
[/nitpicking modus off]

• RareAMV
XD zoveel reacties in een keer, ik weet wat xampp en apache allemaal doet, het enige wat ik eigenlijk wil weten is als je een php script runt op de server met een query, hoe je die data daaruit naar de client krijgt. Wat ik alleen niet weet is hoe ik dat moet doen, je krijgt de data van de php maar hoe plaats je die data in een html pagina die iedereen kan uitlezen? Ik had gewoon een php script gemaakt met daarin een code die de html pagina creëerde, met daartussen een code die er voor zorgt dat de data in de tabel komt. Maar dat kan toch niet werken aan de client kant? Gezien de pagina die je dan moet openen een php bestand is. Maar om de data uit een php naar een html bestand te krijgen, die de client dus gewoon kan openen, dat is hetegene wat ik niet weet... het moet ook niet zo zijn dat de pagina telkens herschreven moet worden als iemand hem opent.
sorry als het allemaal wat onduidelijk is....

[ Voor 5% gewijzigd door RareAMV op 10-11-2013 22:27 ]

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:50
Volgens mij snap je niet helemaal hoe dit werkt... Apache serveert een pagina aan de gebruiker, dus de persoon die via de browser naar jouw site gaat. Deze pagina wordt uitgelezen door Apache, alle PHP wordt geparsed (verwerkt in zoverre dat Apache bezig gaat met bedenken wat jij wilt met die code en de uitvoer zo neerzetten als dat jij het wilt) en het resultaat wordt weergegeven in de browser.

Alles wat jij ziet in jouw browser zodra jij je pagina oproept is wat een ander ook te zien zal krijgen. Juist omdat PHP server-side is, maakt hij de pagina klaar voor de gebruiker voordat de gebruiker deze zal zien. Dat is ook de reden dat je als gebruiker geen PHP hoeft te hebben als jij naar een website gaat waar ze php gebruiken als server-side taal, zoals bijvoorbeeld Tweakers doet (tezamen met Java, maar dat terzijde).

Wat er dus gebeurt is: HTML, wordt gevuld met data uit je PHP, wordt getoond als geheel HTML aan de cliënt. De cliënt hoeft niet eens te weten dat jij PHP gebruikt, jouw servertje handelt dat allemaal af.

• Douweegbertje
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

De 'server' verwerkt de PHP, dat is SERVERSIDE. Daar heeft een 'client' niets mee te maken, die krijgt gewoon de 'parsed' pagina te zien. Als jij een .php file hebt EN deze staat op een webserver en iemand gaat naar die url dan krijgt hij alles gewoon te zien.
Iedereen kan .php 'openen' , wat denk je dat tweakers is? Html? Nee dat is ook gewoon PHP, maar de server heeft alles verwerkt waardoor je hier nu content ziet.

edit;
en deels spuit 11, lees verhaal hier boven mij maar

[ Voor 6% gewijzigd door Douweegbertje op 10-11-2013 22:31 ]

• RareAMV
Oh, zo werkt het dus, XD sorry voor het ongemak, dat is wat ik wou weten. Nu weet ik teminste wat ik moet doen, bedankt voor alle reacties, en sorry voor mijn onwetendheid...

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:50
Het is niet erg als je dingen niet weet, maar als je zegt dat je weet wat XAMPP / Apache doen, dan zou je ook moeten weten hoe dit werkt.
In je profiel zie ik dat je op het Havo zit, verwacht dat je nog niet té oud bent, dus leren is nog deel van alles. Maar bedenk wel dat je dit vrij makkelijk zelf had kunnen opzoeken.

Nagenoeg elke cursus PHP en elk boek over PHP verteld in de eerste hoofdstukken hoe dit in elkaar zit.
Hoe dacht je anders dat websites omgingen met PHP code terwijl jijzelf bijvoorbeeld geen PHP hebt geinstalleerd? Alles met Javascript zou lastig zijn geweest in de periode dat Javascript nog niet bestond, om maar te zwijgen over de performance...

Hoe dan ook: The more you know! Het is goed dat je er zo mee bezig bent, maar probeer het niet te moeilijk voor jezelf te maken ;) Daarnaast: Voor je goed en wel van alles bouwt, probeer eerst eens te begrijpen wát je doet, en wat hét doet. Dan pas kan je echt lekker aan de slag.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

CptChaos:
Dat heet niet renderen, maar parsen. :)
Als we het dan toch over semantics gaan hebben, laten we dan wel even het beestje bij het naampje noemen.

Dat heet niet parsen. Het is de output van het uitgevoerde script. Parsen is slechts een deel van het hele proces, en hoeft niet eens altijd plaats te vinden, bijvoorbeeld niet als er een bytecode cache aanwezig is.

Parsen betekent "slechts" het interpreteren van de source code. Hoewel in het geval van PHP het parsen en compileren in een samengestelde stap gebeurt, is na het parsen nog compileren en uitvoeren nodig. En strict genomen heb je dan als laatste stap nog het versturen van de output van het script over de verbinding met de client, maar daar houdt de taak van PHP op.

Renderen is een algemenere term die in dit geval beter past omdat renderen in de meeste gevallen "het in een voor een ander proces werkbaar eindresultaat brengen" betekent.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1