Computer start slechts af en toe op na stroomstoring

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcula
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04 11:21
Hoi, ik had hier gisteren een stroomstoring en daarna start mijn computer (pc, i7) slechts sporadisch op. Wanneer deze niet op wil starten moet ik hem ongeveer een uurtje uit de stroom halen waarna deze wel weer op wil starten.

De interne ledlampjes op het moederbord doen het overigens wel altijd.

Waar kan ik het beste beginnen met zoeken ? Ik dacht zelf dat het wel eens een probleem met de voeding zou kunnen zijn maar ik heb er helaas niet zo heel veel verstand van.

Waar zouden jullie aan denken als je dit hoort ? Wat zou ik het beste kunnen vervangen met de meeste kans van slagen ?

floortje

[ Voor 6% gewijzigd door floorcula op 10-11-2013 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Wat voor voeding gebruik je? Merk en wattage graag. Het kan zijn dat je voeding een tik gekregen heeft, en net op het randje zit van wat je systeem eigenlijk nodig heeft, maar dat hoeft natuurlijk niet. Heb zelf ook een Core i7 2600K, en mijn voeding doet soms ook moeilijk, maar dat heeft te maken met de extra zooi die er op aangesloten zit. (waterkoeling)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, dank je wel voor je reactie !

Ik maak even een lijstje. Volgens mij was er max <600W nodig op vol vermogen en heb ik met 650 genoeg

core i7 pricewatch: Intel Core i7 3930K Boxed
mb x79a-gd45 pricewatch: MSI X79A-GD45
nvidia geforce gtx 660Ti pricewatch: Asus GTX 660 TI-DC2T-2GD5
corsair ax 650 pricewatch: Corsair Professional Gold AX650
Scythe Mugen 3 Rev. B pricewatch: Scythe Mugen 3 Rev. B
Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX
Samsung 830 series SSD 64GB pricewatch: Samsung 830 series SSD 64GB

Dus zelfs geen hdd of waterkoeling oid :-) Voor mij is het echt een workstation.

floortje

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Het probleem ligt zeer waarschijnlijk bij de voeding of het moederbord. Het is een gok maar ik denk dat je computer voorgaande aan de stroomstoring misschien wel opeens te veel stroom binnenkreeg.
In de voeding en het moederbord zitten bepaalde componenten genaamd condensatoren. Dit zijn een soort batterijen die heel snel opladen en dan vrij snel ook weer ontladen. Dit kan een verklaring zijn voor je probleem.
De stroom in zo'n condensator is te hoog en daarom gaat de pc niet aan. Wacht je echter een bepaalde tijd dan zal de condensator leeg lopen en is de stroom niet meer te hoog, je pc gaat weer aan. Dit kan dus gebeuren bij kapotte condensatoren. Wat je kunt doen is even je pc openen en opzoek gaan naar kapotte condensatoren. Die staan meestal een beetje bol en kunnen wat zwart/bruin zijn op de bovenkant.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://jimmyauw.com/wp-datajim/personal/39_capsbusuk2.jpg

Een hele uitleg, maar waar het op neer komt is dat je eerst je pc kan controleren op zo'n kapotte condensator. Vind je er één dan kan je die vervangen of het hele component vervangen. Vind je er niet één dan kun je het best kijken of de pc het met een andere voeding of met een ander moederbord wel naar behoren functioneert.

Succes. ;)

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:00
Voeding stuk. Condensatoren klap gehad (vangen gelukkig ook de grootste pieken op).
Gewoon even een nieuwe voeding halen of even naar een computer winkel brengen, even de voeding aansluiten en testen die hap.

Als een computer niet 24/7 aanstaat kan het best zijn dat je een voeding om de 2-3 jaar moet vervangen.

Edit: En wat Daanieyel hierboven zegt, ik begin altijd met de voeding testen, daarna de rest.

[ Voor 13% gewijzigd door neeecht op 10-11-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ze vangen niet alleen de grootste pieken op, maar maken/veroorzaken ook enorme pieken tijdens het inschakelen op de netspanning.

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 10-11-2013 21:14 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hij heeft een MSI X79A-GD45 met solid-caps. Tuurlijk kan het moederbord kapot zijn maar bolle condenstators zie je bij 8 jaar oud moederbord, niet bij een 1 jaar oud bord met solid-caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

neeecht schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:12:
Voeding stuk. Condensatoren klap gehad (vangen gelukkig ook de grootste pieken op).
Gewoon even een nieuwe voeding halen of even naar een computer winkel brengen, even de voeding aansluiten en testen die hap.

Als een computer niet 24/7 aanstaat kan het best zijn dat je een voeding om de 2-3 jaar moet vervangen.

Edit: En wat Daanieyel hierboven zegt, ik begin altijd met de voeding testen, daarna de rest.
Een goede voeding gaat echt wel 10 jaar mee hoor.

Stukke voeding is ook mijn gok. Toen mijn voeding dood ging [geen goede voeding gekocht, domme ik] wilde mijn pc ook vaker niet dan wel opstarten.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
PilatuS schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:14:
Hij heeft een MSI X79A-GD45 met solid-caps. Tuurlijk kan het moederbord kapot zijn maar bolle condenstators zie je bij 8 jaar oud moederbord, niet bij een 1 jaar oud bord met solid-caps.
Oh okay, zoveel weet ik er nou ook niet vanaf. Ik denk trouwens dat Floortje geen hij is.... ;)

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow hee, wat een fijne antwoorden. Daar kan ik wat mee !

Ik ga morgen bij daglicht even kijken of ik wat zie bij de condensatoren en ergens een voeding opsnorren.

Nieuw moederbord / nieuwe voeding is op zich nog wel te overzien kwa prijs :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:18:
Thx, Ik ga morgen bij daglicht even kijken of ik wat zie bij de condensatoren en ergens een voeding opsnorren !

Nieuw moederbord / nieuwe voeding is op zich nog wel te overzien kwa prijs :-)
Het is wel leuk spul dat je hebt. Misschien kun je door iemand met enig verstand van zaken de voeding laten repareren. Voedingen met kapotte condensatoren kun je soms ook nog wel 2dehands kwijt aan mensen die zelf de voeding dan repareren.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best buy guide ergens eind 2012 :-)

Ik gebruik hem heel vaak virtual machines om te kijken of mijn layout overal goed werkt. Vandaar dat ik een leuke machine wilde.

Dank je wel voor de tip, als het de voeding is zal ik hem op tweakers zetten. Dan mag een hobbyist hem van mij gratis hebben. Ik heb er toch niets meer aan en als ik iemand er blij mee maak vind ik dat ook leuk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:32:
Best buy guide ergens eind 2012 :-)

Ik gebruik hem heel vaak virtual machines om te kijken of mijn layout overal goed werkt. Vandaar dat ik een leuke machine wilde.

Dank je wel voor de tip, als het de voeding is zal ik hem op tweakers zetten. Dan mag een hobbyist hem van mij gratis hebben. Ik heb er toch niets meer aan en als ik iemand er blij mee maak vind ik dat ook leuk !
Dat is leuk om te horen. Zat mensen die graag zo'n ding van je overnemen. :)

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij hem wilt ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kijk eerst maar eens of het echt je voeding is

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 10-11-2013 21:38 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voeding is inderdaad het eerste wat je uit moet sluiten. Werkt dat niet dan is het moederbord aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@fisth, hahah natuurlijk. Vandaar morgen eerst even een voeding opsnorren
Pagina: 1