DisplayPort + Audio > HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85968

Topicstarter
Ik wil van mijn Lenovo M58p workstation een media center maken. Nu is het probleem echter dat de computer geen HDMI uitgang heeft en de DisplayPort geen geluid meegeeft (is een oudere versie). Hierdoor dacht ik eraan om een videokaart aan te schaffen zodat ik het geluid en beeld in HD kan versturen naar mijn TV. Helaas betreft mijn workstation een model waarin alleen low profile PCI videokaarten kunnen worden geplaatst en er zijn nauwelijks videokaarten beschikbaar die werken in dit systeem.

Nu denk ik eraan om het allemaal via een ander weg op te lossen. Namelijk een DisplayPort > HDMI convertor te kopen en een externe / interne PCI 5.1 geluidskaart zodat het geluid via SP/DIFF kan worden verstuurd. Wat ik mij nu alleen afvraag is of dit wel juist is? Is het niet zo dat het geluid dan sneller wordt verstuurd waardoor het geluid niet synchroon loopt met de video? Of is dat geen probleem denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:32

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Toslink+displayport naar hdmi bestaan convertors voor :) zoals de volgende http://www.monoprice.com/Product?p_id=6331 de usb is volgens mij voor spanning aan de chip te geven.

Ik zou sowieso zien dat je ten alle tijden digitaal blijft zodoende dat je geen onnodige conversies moet doen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat ziet er idd mooi uit. Maar dan zou ik ook nog een DisplayPort > Mini-DisplayPort kabel moeten kopen. Ik kan namelijk nergens een normale DP+Toslink > HDMI convertor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Helaas betreft mijn workstation een model waarin alleen low profile PCI videokaarten kunnen worden geplaatst en er zijn nauwelijks videokaarten beschikbaar die werken in dit systeem.
Kan je uitleggen of de bron geven waarom dit niet werkt? Er zijn genoeg low-profile videokaarten met HDMI beschikbaar die gewoon moeten werken. Uiteraard gaat het dan om PCI-e kaarten, en niet de klassieke PCI aansluiting die al 20 jaar bestaat. Ik zie namelijk voor PCI-e genoeg keus. En ze zullen ook allemaal werken, of althans, de meeste.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:29:
[...]

Kan je uitleggen of de bron geven waarom dit niet werkt? Er zijn genoeg low-profile videokaarten met HDMI beschikbaar die gewoon moeten werken. Uiteraard gaat het dan om PCI-e kaarten, en niet de klassieke PCI aansluiting die al 20 jaar bestaat. Ik zie namelijk voor PCI-e genoeg keus. En ze zullen ook allemaal werken, of althans, de meeste.
Dat is het dus :)

Ik heb geen PCI-e slot maar alleen een oude PCI slot beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu dit: http://dx.com/p/235706 en dit: http://dx.com/p/194753 besteld. Ik had er alleen overheen gelezen dat er MacBook stond. Dit maakt toch verder niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:10
Hmmm, de door jou gekozen optie is denk ik niet de beste. Je kan nu als ik het zo bekijk alleen 2.0 geluid doorsturen.

Volgen mij kan je gewoon een low profile AMD Radeo HD6450 of een nVidia GeForce GT520 of GT610 kopen. Dan weet je zeker dat je 1080p kan decoden (dat kan alleen je videokaart dan al) en je kan Dolby MA en DTS-HD versturen. Kortom je Mediacenter kan dan voorlopig alle formaten audio en video decoden.

Voorbeeld van de AMD Radeon HD6450: http://www.asus.com/Graphics_Cards/EAH6450_SILENTDI1GD3LP.

Edit: Ik zie het al je hebt geen PCI-E slot.

Edit: Volgens deze specificatie sheet zou er een PCI-E slot in moeten zitten: http://support.lenovo.com...egacyDocID=MIGR-70874#exp.

Ik ben erg benieuwd naar jou specificaties. De Leonovo M58p heeft bijna allemaal Socket 775 processors, deze sockets hebben voor 99% een PCI-E slot op het moederbord.

[ Voor 31% gewijzigd door Jumpman op 10-11-2013 23:51 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yes, had ik maar een PCI-E slot dan was het een stuk makkelijker geweest.

Maar ik ben van plan om een Sweex 7.1 USB geluidskaart eraan te hangen of een interne 5.1/7.1 geluidskaart. Dat zou toch niet alleen 2.0 geluid doorgestuurd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Volgens de handleiding zou je één PCIe x16 slot moeten hebben... Weet je zeker dat je écht alleen een PCI slot hebt?
This section provides instructions on how to install or replace a PCI card. Your
computer has one standard PCI card slot and one PCI Express x16 graphics card
slot.
Userguide M58 & M58p (PDF), pagina 18. Ook op pagina 2 word de PCI Express x16 connector genoemd. Volgens pagina 15 zou het buitenste slot het PCI slot zijn, en het binnenste slot het PCIe slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yep weet het zeker, handleiding wat je daar ziet is niet voor mijn type. Ik heb de 7479 type wat een Ultra Small model is. Zo ziet het eruit:

Afbeeldingslocatie: http://www3.pcmag.com/media/images/203106-lenovo-thinkcentre-m58p-eco-ultra-small-back.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Ah, dat is flink balen dan :-( Ik denk dat je dan redelijk beperkt bent in je opties. Ik zie sowieso ook geen optische of digitale audio uitgang, dus dat maakt het nog spannender. Het nadeel van (goedkope) USB geluidskaarten is dat de kwaliteit vaak te wensen overlaat. Bij voorkeur houd je het geluid digitaal totdat het bij je TV/versterker/receiver aankomt, zodat je een zo hoog mogelijke kwaliteit houd. Zeker Sweex staat nu niet écht bekend om hele hoge kwaliteit ;)

Ik zou echter niet weten of er USB geluidskaarten bestaan de optische audio eruit gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Volgens elke specsheet die ik vind van de M58p 7479 zit er een PCI-E in. Heb je touwens al eens een DisplayPort to HDMI kabel geprobeerd, en dan in get OS je gelyid transporteren over de uitgang selecteren (moet dan wel hardware technisch mogelijk zijn).

[ Voor 31% gewijzigd door Jumpman op 11-11-2013 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xudonax schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:10:
Ah, dat is flink balen dan :-( Ik denk dat je dan redelijk beperkt bent in je opties. Ik zie sowieso ook geen optische of digitale audio uitgang, dus dat maakt het nog spannender. Het nadeel van (goedkope) USB geluidskaarten is dat de kwaliteit vaak te wensen overlaat. Bij voorkeur houd je het geluid digitaal totdat het bij je TV/versterker/receiver aankomt, zodat je een zo hoog mogelijke kwaliteit houd. Zeker Sweex staat nu niet écht bekend om hele hoge kwaliteit ;)

Ik zou echter niet weten of er USB geluidskaarten bestaan de optische audio eruit gooien.
De Sweex 7.1 geluidskaart heeft wel een optische uitgang. Ben zelf ook geen fan van Sweex, maar hij staat op Tweakers op basis van prijs/kwaliteit ver bovenaan. Verder denk ik zelf ook aan Asus Xonar D1, dat schijnt namelijk te passen in mijn PCI slot, want anders zit ik straks met drie losse devices op de tv meubel.
Jumpman schreef op maandag 11 november 2013 @ 00:11:
Volgens elke specsheet die ik vind van de M58p 7479 zit er een PCI-E in. Heb je touwens al eens een DisplayPort to HDMI kabel geprobeerd, en dan in get OS je gelyid transporteren over de uitgang selecteren (moet dan wel hardware technisch mogelijk zijn).
Zie: http://www.lenovo.com/sho...ultrasmall_tech_specs.pdf

Heb het niet geprobeerd, omdat ik er nog geen kabel voor heb. Maar ik weet al dat het geluid niet getransporteerd kan worden technisch:
http://support.lenovo.com...LegacyDocID=SF10-D0099%20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Komt er een versterker tussen?

Dan is de beste oplossing een DisplayPort male naar HDMI male kabel kopen voor naar de TV en een geluidskaart met optische audio uit en dan een optische male naar optische male kabel kopen voor naar de versterker. Ik ben namelijk niet zo gecharmeerd van die convertertjes die alles weer samen doorsturen (vertragingen in synchronisatie beeld en geluid zijn vaak moeilijker op te lossen, te traceren).

En een nieuw moederbord met een S775 en een onboard videocard en HDMI, of een PCI-E low profile slot(ik heb geen idee)?

En anders deze proberen te verkopen en: reviews: Desktop Best Buy Guide: november 2013?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk zelf niet dat ik hem voor meer dan 100 euro kan verkopen dus dan vind ik 250 euro erbij leggen een beetje prijzig worden voor een Mediacenter.

Maar goed is de kans op vertragingen in synchronisatie niet juist groter wanneer het geluid optisch naar een versterker gaat en het beeld apart naar de TV? Ik dacht namelijk juist dat de kans hierop kleiner is wanneer je alles tegelijkertijd naar de TV stuurt en deze het beeld en geluid verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Ik heb in het verleden die optie zo gehad, omdat ik bij radio/muziek luisteren mijn TV niet aan wilde zetten, nu zijn daar allang weer andere opties voor. Dit werkte altijd precies synchroon, zonder overige opties benodigd.

Topicstarter
Even een update op mijn topic. Ik heb dus een Asus Xonar D1 5.1 geluidskaart gekocht, maar nadat deze er met moeite in paste zag ik dat de SATA kabels niet konden worden aangesloten. Er kan 1 SATA kabel worden aangesloten, mits de rubberen kopje eraf wordt gehaald. Echter ging dit niet zo gemakkelijk en heb ik al 1 kabel gesloopt, waardoor ik het maar heb opgegeven.

Nu staan mijn twee opties. De Lenovo gebruiken als mijn werkcomputer en de PC die ik nu gebruik als werkcomputer als mediacenter gebruiken. Helaas wel een grotere doos en niet zo muisstil als de Lenovo, maar goed het is niet anders. Of een USB geluidskaart kopen ( pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card ).
Pagina: 1