Toon posts:

iMac 27'' 2011 i5 2.7: RAM en SSD upgrade vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om een upgrade voor een 27'' iMac uit 2011 (i5, 2.7Ghz, 4GB RAM, 1TB HDD) in ofwel RAM of SSD te verantwoorden heb ik wat hulp nodig. Vooral met Photoshop, video bewerken en andere zwaardere programma's is het merkbaar dat wat extra kracht wenselijk is. Heb het overigens beide nog nooit gedaan maar begrijp dat vooral de RAM upgrade vrij gemakkelijk is uit de diverse tutorials op YouTube.

Mijn vragen zijn:

Zou een upgrade daadwerkelijk verschil maken voor ons gebruik? Zoja: welke zouden jullie kiezen / wat zou meer snelheidswinst opleveren, een SSD of een RAM upgrade?

Ik las ergens dat je max. 4GB RAM per slot kan hebben, maar ook bronnen die zeggen dat 32GB RAM de max. is dus dat 8 mogelijk is. Weet iemand wat het max. per slot is voor deze iMac?
En wat is dan aan te raden? Een extra module van 8GB aanschaffen? Twee of drie van 4GB?

Is er een specifiek soort RAM die geschikt/het best is, zoja welke?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-09 17:57
Ram geeft boost bij bijvoorbeeld zware bewerkingen (filters etc.) in Photoshop. SSD zorgt dat alles sneller start, sneller wordt geopend en weggeschreven. Het hangt er een beetje vanaf wat je in Photoshop gaat doen. Met hele grote en zware afbeeldingen is meer ram wenselijk. Wil je meer systeem performance dan geeft een SSD een grotere boost. Bij een beetje normaal Systeem & Photoshop gebruik zou ik naar 8 of 16GB ram gaan en een SSD nemen.

Even uitgaande van de mid 2011 uitvoering kan je er max. 32GB in kwijt verdeeld over 4 sloten.

Het gaat om het volgende geheugen (check dit wel even goed op bijvoorbeeld geheugen.com):

Specificaties:

DDR3 204Pin SO-DIMM 1600MHz
Unbuffer Non-ECC Memory
512Mx8
Voltage 1.5 V
CAS latency 11

SSD, houd er rekening mee dat je een bracket moet gebruiken om van 3,5" naar 2,5" te gaan en dat de SSD aan de juiste kant aanligt op het bracket zodat je goed uitkomt met de SATA en power aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Merijn70 schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:07:
Ram geeft boost bij bijvoorbeeld zware bewerkingen (filters etc.) in Photoshop. SSD zorgt dat alles sneller start, sneller wordt geopend en weggeschreven. Het hangt er een beetje vanaf wat je in Photoshop gaat doen. Met hele grote en zware afbeeldingen is meer ram wenselijk. Wil je meer systeem performance dan geeft een SSD een grotere boost. Bij een beetje normaal Systeem & Photoshop gebruik zou ik naar 8 of 16GB ram gaan en een SSD nemen.

Even uitgaande van de mid 2011 uitvoering kan je er max. 32GB in kwijt verdeeld over 4 sloten.

Het gaat om het volgende geheugen (check dit wel even goed op bijvoorbeeld geheugen.com):

Specificaties:

DDR3 204Pin SO-DIMM 1600MHz
Unbuffer Non-ECC Memory
512Mx8
Voltage 1.5 V
CAS latency 11

SSD, houd er rekening mee dat je een bracket moet gebruiken om van 3,5" naar 2,5" te gaan en dat de SSD aan de juiste kant aanligt op het bracket zodat je goed uitkomt met de SATA en power aansluiting.
Dankje! Zal dat van die RAM even uitzoeken! Nog tips qua prijs/kwaliteit welke ik zou moeten kiezen?

Dat van die SSD klinkt (nog nooit gedaan) best moeilijk, is dat met een YT tutorial te doen of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
Het merk wat ze op geheugen.com aanprijzen is bijvoorbeeld prima. Je kan dan in de tweakers pricewatch kijken waar je het goedkoper of misschien bij je in de buurt kan kopen (als je het niet bij geheugen.com wil kopen).
SSD zou ik gewoon even op Tweakers kijken welke het beste binnen je budget valt en toch goede beoordelingen krijgt. Ik pak meestal Samsung SSD's.
Overigens hebben sommige video's het erover dat je de sata kabel moet vervangen, hiervoor moet er erg veel los met alle risico vandien. Ik zorg er persoonlijk liever voor dat de aansluitingen van de SSD op dezelfde plaats uitkomen door de juiste bracket te zoeken of eventueel aan te passen.
Neem er in ieder geval goed de tijd voor en zorg dat de schroefjes allemaal weer op hun originele plaats terecht komen.
Zuignapjes hoeven niet zo spannend, ik gebruik zuignapjes waarmee je theedoeken aan een tegelmuur kan ophangen. Deze koop je bij Blokker of Xenos denk ik voor een paar centen. Wel het glas voorzichtig behandelen en netjes wegleggen.

[ Voor 2% gewijzigd door Merijn70 op 10-11-2013 18:23 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Merijn70 schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:22:
Het merk wat ze op geheugen.com aanprijzen is bijvoorbeeld prima. Je kan dan in de tweeakters pricewatch kijken waar je het goedkoper of misschien bij je in de buurt kan kopen (als je het niet bij geheugen.com wil kopen).
SSD zou ik gewoon even op Tweakers kijken welke het beste binnen je budget valt en toch goede beoordelingen krijgt. Ik pak meestal Samsung SSD's.
Overigens hebben sommige video's het erover dat je de sata kabel moet vervangen, hiervoor moet er erg veel los met alle risico vandien. Ik zorg er persoonlijk liever voor dat de aansluitingen van de SSD op dezelfde plaats uitkomen door de juiste bracket te zoeken of eventueel aan te passen.
Neem er in ieder geval goed de tijd voor en zorg dat de schroefjes allemaal weer op hun originele plaats terecht komen.
Zuignapjes hoeven niet zo spannend, ik gebruik zuignapjes waarmee je theedoeken aan een tegelmuur kan ophangen. Deze koop je bij Blokker of Xenos denk ik voor een paar centen.
Super, dankje! Nu de beslisser nog overtuigen haha ;)

Is dit een goeie? Lijkt me erg goedkoop: http://www.sicomputers.nl/8gb-pc3-12800-kit.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
Ja op zich prima en goedkoop maar.. niet leverbaar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyvandev
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-01 17:20
Merijn70 schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:07:
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Mocht je er voor kiezen een 3de drive(dus 1 HDD & 1 SSD & DVD) te nemen, dan lijkt mij een bracket zelfs onhandig wegens het gebrek aan ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Merijn70 schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:25:
Ja op zich prima en goedkoop maar.. niet leverbaar ;-)
Haha, goed gespot.

Deze past ook neem ik aan? http://www.update.nl/NL/C...&artcode=KVR1333D3S9%2f8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Jep die werkt ook, maar dat is een enkele module van 8GB. Dat kan op zich ook.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn70
Dat is 1333 geheugen, ik zou wel voor 1600 gaan. Kijk gewoon even goed wat er geadviseerd wordt en zoek dan een geschikte shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:11

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Wanneer je problemen wilt voorkomen adviseer ik KTA geheugen van Kingston of Apple geheugen van ren ander merk. Kingston heeft een geheugen configurator die laat zien welk geheugen je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Merijn70 schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:31:
Dat is 1333 geheugen, ik zou wel voor 1600 gaan. Kijk gewoon even goed wat er geadviseerd wordt en zoek dan een geschikte shop.
Ik las ergens dat de mid-2011 27'' iMac maar tot 1333Ghz ondersteund, dat is niet zo / verkeerd gelezen?
Vond deze: http://simmcity.nl/memory...-sodimm-740617166453.html
Kingston zoals hierboven werd aanbeveeld. Is dit een goeie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Ikzelf heb ook een 27" 2011 iMac en heb deze voorzien van 16GB RAM en een 256GB SSD. Het ramgeheugen uitbreiden is in een minuutje gepiept. De SSD inbouwen is wat lastiger, maar wel te doen als je je er over inleest.

Kan alleen maar zeggen dat vooral de SSD een onwijs goede investering is. M'n iMac voelt nog steeds sneller aan dan m'n nieuwe 15" retina MBP (topmodel zelfs!).

Ik heb overigens de 1 TB HDD laten zitten en de SSD achter de superdrive geplaatst.

[ Voor 10% gewijzigd door Interfico op 12-11-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interfico schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:55:
Ikzelf heb ook een 27" 2011 iMac en heb deze voorzien van 16GB RAM en een 256GB SSD. Het ramgeheugen uitbreiden is in een minuutje gepiept. De SSD inbouwen is wat lastiger, maar wel te doen als je je er over inleest.

Kan alleen maar zeggen dat vooral de SSD een onwijs goede investering is. M'n iMac voelt nog steeds sneller aan dan m'n nieuwe 15" retina MBP (topmodel zelfs!).

Ik heb overigens de 1 TB HDD laten zitten en de SSD achter de superdrive geplaatst.
Zou je mij kunnen vertellen welke RAM en SSD je gebruikt hebt?

En: is 128GB genoeg, of is 256 aan te raden?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
RAM: 1333Mhz ddr3
SSD: Crucial M4 256GB

Als je bewust om gaat met opslag kan je aan 128GB ook voldoende hebben, maar met een 256GB weet ik in ieder geval dat ik genoeg ruimte heb. Dat ligt aan je gebruik van de iMac.

Ik moet eerlijk bekennen, bij aankoop van m'n 15" rMBP heb ik toch voor het topmodel met 512GB gekozen om zeker te weten dat ik altijd genoeg zou hebben.

De Samsung 840 256GB heb je tegenwoordig al voor €193. De 128GB variant kost €115. Als je je iMac toch gaat openmaken zou ik sowieso voor 256GB kiezen. Ik kan je in ieder geval beloven dat je iMac dan nog lang uitstekend mee kan.

Ik zie trouwens dat je een iets andere iMac hebt. Ik heb de 3,1Ghz met 6970M GPU.

[ Voor 29% gewijzigd door Interfico op 12-11-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Je zou ook een Fusion drive opzet kunnen gebruiken. Dan hoef je niet na te denken over de plek waar je je bestanden opslaat. De meestgebruikte bestanden worden dan vanzelf op de SSD geplaatst.

http://jollyjinx.tumblr.c...-macs-yes-since-apple-has

[ Voor 21% gewijzigd door hans_lenze op 12-11-2013 23:00 . Reden: betere link zonder moeilijk gezeur over Mac OS 10.8.3. Ik neem aan dat je 10.9 gaat gebruiken en een schone installatie doet ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Ik doe eigenlijk alles op m'n 256GB SSD. Daar heb ik persoonlijk genoeg aan. Heb alleen Windows nog draaien op de TB-schijf.

Trouwens, dit is de guide en kit die ik gebruikt en gekocht heb voor het installeren van de SSD:
http://www.ifixit.com/Gui...+Dual+Hard+Drive+Kit/7575
http://www.ifixit.com/App...-Hard-Drive-Kit/IF174-002

Kitje is misschien wat overdreven, maar ik vond het fijn om zeker te weten goede tools en kabeltjes tot m'n beschikking te hebben. Liever $50 uitgeven dan liggen klooien met zuignapjes van de Xenos en schroevendraaiers die eigenlijk nét niet passen. :P

Met wat geduld zeker te doen!

[ Voor 24% gewijzigd door Interfico op 12-11-2013 23:02 ]

Pagina: 1