CMS, te gebruiken met een HTML template?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvandijk96
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 09:06
Hoi Tweakers,

Ik heb weer eens jullie hulp nodig :9 Ik wil graag voor stichtingen en verenigingen etc simpele websites gaan maken. Ik heb al een aantal mooie templates gemaakt met http://foundation.zurb.com/ (HTML) en die wil ik dus eigenlijk geschikt maken voor een CMS. Ik weet niet of mijn idee van een CMS helemaal correct is, ik zoek gewoon iets waarmee je de teksten op iedere pagina kan aanpassen met iets als een Wysiwyg editor en pagina's gemakkelijk toe kan voegen enzo. Het CMS maakt dus gewoon gebruik van de HTML en op de plekken waar tekst moet komen voeg ik een tag (heet dat zo) toe waarvan het CMS dan weet dat daar de tekst moet komen. Ik hoop dat jullie iets weten, ik had al gekeken naar verschillende CMS maar die gebruiken allemaal xml bestanden enz die ik niet helemaal snap 8)7

Sorry voor de wellicht onduidelijke uitleg :P
Nogmaals bedankt, Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-08 23:34
Kijk eens naar wordpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvandijk96
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 09:06
Thanks maar ik vind wordpress toch niet echt fijn werken.. Ik heb het al vaker gebruikt en wil graag iets simpelers. De html zou dan ongeveer zo zijn (heel simpel natuurlijk) waarna je in het CMS de content tussen de {-} in kan voeren. :)

<html>
<head>
<title>{paginatitel} - {onderwerp}</title>
</head>
<body>
<h1>{onderwerp}</h1>
<p>{tekst}</p>
</body>
</html>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zikula CMS (voorheen postnuke) werkt met zo'n template systeem.

Maar welk template systeem je ook kiest, je zal je er in moeten verdiepen, want met enkel HTML kom je er niet.

Wellicht dat CMS made Simple wat voor je is, dat templating systeem is ook niet echt rocket sience...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 02:35

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Welk CMS je ook kiest, je zal altijd je templates aan moeten passen aan whatever dat CMS nodig heeft. In plaats van een CMS te zoeken dat aan je templates voldoet kun je veel beter een CMS zoeken dat aan je technische eisen voldoet en daarna je templates aanpassen aan wat dat ding nodig heeft.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16
NMe schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:00:
Welk CMS je ook kiest, je zal altijd je templates aan moeten passen aan whatever dat CMS nodig heeft. In plaats van een CMS te zoeken dat aan je templates voldoet kun je veel beter een CMS zoeken dat aan je technische eisen voldoet en daarna je templates aanpassen aan wat dat ding nodig heeft.
Hangt heel erg van het CMS af of dat nodig is. Het CMS wat wij gebruiken op het werk, Django Fiber, heeft eigenlijk nauwelijks tot geen aanpassingen nodig. Kwestie van de tags op de goede plek zetten en gaan.

heb je wel een Python host nodig ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ik vind zelf Textpattern een erg fijn CMS. Werkt ongeveer zoals jij beschrijft. Je maakt templates met daarin tags op de plaats waar content komt. Daarnaast gebruik je ook zgn. 'forms', dat zijn herbruikbare stukjes codes voor als je bijvoorbeeld een lijstje wil maken van de 10 meest recente artikelen (ik noem maar wat). In een template zet je bijvoorbeeld dit:

HTML:
1
<txp:article limit=10 form="recent"></txp:article>

En in het form met de naam "recent" kun je vervolgens bepalen hoe die artikelen eruit zien:

HTML:
1
2
3
<p><txp:subject />
<hr/>
<p><txp:body />

Het heeft (zoals alles) een leercurve, maar als je het eenmaal gewend bent merk je hoe flexibel het is. Je hoeft in ieder geval geen PHP te kennen zoals bij WordPress. En alles is aan te passen via de beheerinterface, je hoeft geen losse bestanden te bewerken.

Nadelen zijn er uiteraard ook:
- Geen WYSIWYG-editor. In plaats daarvan kun je Textile gebruiken, een opmaaktaal. Tekst tussen *sterretjes* wordt bijv. vetgedrukt, tussen _underscores_ schuingedrukt, etc.. Op zich niet moeilijk en de output is een stuk 'schoner' dan die van de meeste WYSIWYG-editors die ik heb gezien, maar de meeste mensen zijn het natuurlijk niet gewend, dus het kan een nadeel zijn.
- Het wordt onderhouden door een vrij kleine groep ontwikkelaars, dus de ontwikkelingen gaan niet heel hard, en er zijn ook niet zoveel plugins beschikbaar als voor bijvoorbeeld WordPress.
- Je site is te verdelen in secties, en deze secties bevatten pagina's. Dat is een vrij harde beperking; je kunt bijvoorbeeld geen secties nesten en subsecties maken. Dat is een beperking die er al heel lang in zit en zou worden opgelost in een nieuwe versie, maar ja, zie voorgaande punt :P

[ Voor 10% gewijzigd door NNF op 10-11-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Via Zope's TAL is het koek en eitje http://docs.zope.org/zope2/zope2book/AppendixC.html
Er is ook een PHP versie http://phptal.org/

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-08 13:35
ExpressionEngine doet precies wat jij wil. Daar kan je tags zoals {title} in je HTML template plaatsten. Helaas is ExpressionEngine betaald voor commercieel gebruik. Voor privé gebruik is er wel een gratis versie 'ExpressionEngine Core'.

Zelf heb ik professioneel 2 jaar gewerkt met ExpressenEngine en vind het tot nu toe een heel fijn systeem omdat je helemaal los kan gaan met je HTML. Je plakt gewoon de ExpressionEngine tags in je HTML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
Heb voor zoiets dergelijks in mijn begin tijd ook eens Concrete 5 gebruikt: http://www.concrete5.org/.
Wellicht is dat wat je zoekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
Perch is best handig, ze noemen het zelf een little CMS.
https://grabaperch.com/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08 22:45
Drupal, daarbij heb je een starter theme van Zurb Foundation en je maakt dan gewoon een subtheme van je huidige bestanden. (Met wat PHP natuurlijk).

Meer info: https://drupal.org/project/zurb-foundation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:16
Nog een duit in het zakje voor ExpressionEngine, doet exact wat je wilt en is ontzettend flexibel. Met enkel HTML kennis knal je relatief eenvoudig een behoorlijk complexe website! Ik gebruik het professioneel voor elke site die ik ontwikkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-08 18:24
Kijk ook eens naar het XOOPS cms. Werk er al 7 jaar mee, naar alle tevredenheid. Nagenoeg alle websites die ik beheer, zijn met een eigen theme gebaseerd op xoops. Info op www.xoops.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klepje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:45
Hierboven al meerdere goede CMS'en langs zien komen, toch zal ik mijn bijdrage nog even delen, misschien is Monstra iets voor jou. Ik heb er zelf mee gewerkt en het bevalt me erg goed.

In de documentatie staat hoe je een thema kan maken en door middel van tags de verschillende content kunt laten zien. Dit doe je door een klein stukje PHP-code in je thema te plaatsen. Om bijv. de content van een pagina te tonen doe je:

PHP:
1
<?php echo Site::content(); ?>

Succes met kiezen!
Pagina: 1