Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• brentnl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 21:03
Ik ben op zoek naar een nieuwe TV met een budget van 1000 euro.

Facts/Eisen:
  • Kijkafstand 4.5m
  • 50" / 55"
  • LED/LCD
  • Hele smalle rand
  • Dun, TV wordt opgehangen
  • Ambilight vind ik wel mooi, maar hoeft niet per se
  • Smart TV, belangrijk dat dat soepel werkt, YouTube/Uitzending gemist etc
  • 3D hecht ik geen waarde aan
  • CI+ module, Ziggo
Gebruik
  • HD/digitaal TV kijken
  • Grote kans dat er een PS3/PS4 op aangesloten wordt in de toekomst.
  • Ik sluit er een computer met HDMI op aan voor films, beeld moet scherp zijn
  • In de toekomst een Popcorn Hour als mediaspeler.
Ik heb weinig ervaring met TV merken, al hebben Samsung/Philips wel enige voorkeur vanwege naam/ervaring. Heb het gevoel dat wat minder populaire merken vaak af doen qua software. Trage menu's en omslachtige UI.

[ Voor 15% gewijzigd door brentnl op 10-11-2013 17:10 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Binnen je budget is in mijn ogen de 50 inch ST60 van Panasonic met afstand de beste tv die je binnen je budget kan kopen.

LCD's in deze prijsklasse zijn qua beeldkwaliteit altijd van mindere kwaliteit dan een plasma. Ze hebben allemaal last van backlight bleeding en vaak ook motion blurring. Dat laatste zeker bij een groot beeldformaat zoals jij zoekt. Zeker wanneer je ook gaat gamen op dit schermformaat zit je met een lcd niet goed.

3D is een optie waar je eigenlijk niet naar moet kijken; dat zit eigenlijk wel op elke tv tegenwoordig. Van smart-tv moet je jezelf niet al te veel voorstellen. Het werkt meestal wel aardig, meer ook niet.

• brentnl
Mijn moeder heeft thuis een plasma (weliswaar 5 jaar oud) , maar voor m'n gevoel zijn die altijd net wat groter/lomper dan een LED variant. En qua verbruik? Maakt dat veel uit?

Net zelf ook even gezocht en kwam deze 3 tegen, iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen?
Philips 50PFL5028H
LG 50LA6208
Sony KDL-50W656A

Of een 55inch variant:
Philips 55PFL4908H

[ Voor 9% gewijzigd door brentnl op 10-11-2013 18:13 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Een plasma veel lomper dan een lcd televisie, dat valt echt ontzettend mee hoor. Het zijn tegenwoordig ook slanke televisies. Het energieverbruik is inderdaad iets hoger maar dan spreek je over hooguit een paar tientje meerverbruik per jaar; daarvoor krijg je wel een véél betere beeldkwaliteit. Grote kans overigens dat het energieverbruik gelijk is ten opzichte van de oudere tv die je reeds hebt dus dan zijn het niet eens meerkosten.

De andere televisies die je opgezocht heb zijn volgens mij allemaal 50Hz schermen en zullen naar mijn mening geen al te beste televisies zijn. Jij moet er naar kijken maar ik zou deze voor geen geld in huis halen.

• brentnl
Waar kan ik vinden hoeveel Hz een scherm écht is? Want ieder merk gebruikt zoveel loze marketingtermen dat ik er niet veel wijzer van wordt hoe ik ze goed met elkaar kan vergelijken. Die Sony wordt aangeprezen met een "Motionflow XR 200Hz" refreshrate..

Deze test is trouwens best positief over die Sony (42inch variant)
http://www.hdtvtest.co.uk...dl42w653-201308113237.htm

• S1NN3D
  • Niet online
In de Pricewatch kun je van nagenoeg alle tv's behalve de onzin-marketing-Hz-waarde ook de werkelijke waarde vinden.

Voor een 50Hz scherm is de review inderdaad best nog wel positief uitgepakt. Voor het geld zou ik nog steeds liever naar een ST60 kijken maar dit is een aardig alternatief.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
brentnl schreef op maandag 11 november 2013 @ 09:25:
Waar kan ik vinden hoeveel Hz een scherm écht is? Want ieder merk gebruikt zoveel loze marketingtermen dat ik er niet veel wijzer van wordt hoe ik ze goed met elkaar kan vergelijken. Die Sony wordt aangeprezen met een "Motionflow XR 200Hz" refreshrate..
Tweakers is uniek met een up-to-date lijst qua paneelfrequenties. Geen andere website met zo'n complete lijst. Helaas niet perfect, maar grotendeels klopt het wel.
Deze test is trouwens best positief over die Sony (42inch variant)
http://www.hdtvtest.co.uk...dl42w653-201308113237.htm
42" is ook heel wat kleiner dan 50" en zeker 55". Op deze formaten wordt motionblur door 50Hz panelen gewoonweg vervelend en is absoluut af te raden.

• brentnl
Dimens schreef op maandag 11 november 2013 @ 17:22:
[...]

Tweakers is uniek met een up-to-date lijst qua paneelfrequenties. Geen andere website met zo'n complete lijst. Helaas niet perfect, maar grotendeels klopt het wel.

[...]

42" is ook heel wat kleiner dan 50" en zeker 55". Op deze formaten wordt motionblur door 50Hz panelen gewoonweg vervelend en is absoluut af te raden.
Ah, had tweakers nog niet eens op die manier bekeken. Top dankje.
55" Is misschien ook te groot voor mijn budget, wil nog wel een kwalitatieve tv overhouden en niet het grootste scherm voor de laagste prijs.

Als ik het budget iets opkrik, en op deze uitkom; pricewatch: Samsung UE50F6500 Zilver , maak ik daarmee een goede keuze?
Die heeft wel een 100hz scherm.

Deze zoekterm maakt eigenlijk de juiste selectie voor mij.

[ Voor 16% gewijzigd door brentnl op 11-11-2013 19:49 ]

Verwijderd

Gewoon voor de pricewatch: Panasonic Viera TX-P50ST60E Zilver gaan.
Stroomverbruik scheelt misschien 2 tientjes per jaar en beeldkwaliteit is absoluut superieur. Als je op fopgedirkte kleuren geilt kun je altijd nog de dynamische schermmodus aanzetten om dat neppe Samsung lcd gevoel te krijgen.
Smart tv werkt ook prima, (heb zelf een gt60) en je kunt het scherm zelfs ook nog met speciaal bijgeleverde touchpennen bedienen wat absoluut iets toevoegt aan dat hele Smart tv gebeuren aangezien zo'n afstandsbediening ronduit vervelend is.
De rand van dit model is absoluut niet dik, misschien alleen als je er een tv met een hele dunne rand naast zet.

• Rabbiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:06
Via plattetvdiscounter.nl is de pricewatch: Panasonic Viera TX-P50ST60E Zilver voor €949 te krijgen.

• S1NN3D
  • Niet online
Ik blijf ook bij hetzelfde advies binnen je budget is de ST60 met afstand de beste tv die je kan kopen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Ik heb wat mooie dingen gelezen van de pricewatch: Sharp LC-50LE652E Zwart of sharp LE752 (6 of 7 betekend enkel geen/wel wifi en zwarte/zilveren bezel - ook gelijk stapje duurder maar wel hetzelfde beeld).

Wat betreft de panasonics (en eigenlijk plasma in het algemeen), zie bijvoorbeeld cnets accidental burn-in test.
As a result of four days' continuous running -- equivalent to almost a month's normal viewing -- the retained image on the VT50 basically vanished. The residual image on the GT50, while much fainter than it appeared at first, was still discernible, so we ran the disk for another couple of nights.
En beide hebben een redelijk gelijk scherm als de ST60 (ST60 en VT50 worden veel vergeleken als gelijke prestaties)... Dus 1 dagje je concentratie verslappen, want wat is nou 8 uur als je op een slechte dag binnen blijft, en lekker 1 kanaal kijken (bijvoorbeeld marathon van een serie, sport, langere sessie gamen, maar ook films kijken die een zwarte balk boven/onder weergeven) en je prachtige plasma beeld is mogelijk niet meer zo mooi.
Dus tenzij je bereid bent constant op je tenen te lopen met wat/hoe je kijkt op de tv, vooral voor LED gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 12-11-2013 08:10 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Wat betreft het hierboven genoemde burn-in scenario hebben we volgens mij voornamelijk te maken met de gebruikelijke plasma-bangmakerij. Ik vind de test sowieso nogal een ongebruikelijke situatie. Bij mijn Panasonic zou dit niet eens kunnen voorkomen aangezien deze na een in te stellen aantal uren automatisch in stand-by gaat wanneer er de gehele tijd niets gebeurd.
De GT30 staat hier ondertussen al ruim 2 jaar te spelen zonder problemen. Ik ben er zelfs zo tevreden over dat ik hem nog een upgrade ga geven uit de 60-serie. Het verhaal van op de tenen lopen is dus mijns inziens erg overtrokken. Als je genoegen wil nemen met een matig beeld zou ik inderdaad ook voor een lcd gaan.

• brentnl
Ok dankjewel, vrij duidelijk van mening, dat moet wel wat betekenen! Was zelf geen fan van plasma omdat ik dacht dat het 'achterhaald' was, maar dat is dus niet het geval.

De beeldkwaliteit ga ik proberen te vergelijken in een winkel, want dat is toch iets persoonlijks en moeilijk vanaf internet te beoordelen. Uit reviews komt de ST60 in ieder geval goed uit de bus.

Wel vind ik hem persoonlijk saai en niet mooi qua design en aangezien de tv prominent in de huiskamer komt te hangen vind ik dat stiekem toch wel een belangrijk onderdeeld.

Dan zou ik liever iets aan beeldkwaliteit inleveren en een strak design aan de muur hebben hangen. Met de nadruk op 'iets', verschil moet niet enorm zijn.

Als er mensen zijn met andere suggesties hoor ik het graag!

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 12:29

Chris van der G

Tailchakra

S1NN3D schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:23:
Wat betreft het hierboven genoemde burn-in scenario hebben we volgens mij voornamelijk te maken met de gebruikelijke plasma-bangmakerij. Ik vind de test sowieso nogal een ongebruikelijke situatie. Bij mijn Panasonic zou dit niet eens kunnen voorkomen aangezien deze na een in te stellen aantal uren automatisch in stand-by gaat wanneer er de gehele tijd niets gebeurd.
De GT30 staat hier ondertussen al ruim 2 jaar te spelen zonder problemen. Ik ben er zelfs zo tevreden over dat ik hem nog een upgrade ga geven uit de 60-serie. Het verhaal van op de tenen lopen is dus mijns inziens erg overtrokken. Als je genoegen wil nemen met een matig beeld zou ik inderdaad ook voor een lcd gaan.
Is het dan niet dat bijvoorbeeld dat wanneer ik een compleet seizoen van een serie in een dag kijk, je het logo van bijvoorbeeld "nbc" er vervolgens in zult zien als je daarna iets anders doet? Het nbc logo staat er namelijk nonstop linksonder in. En laat ik nu iemand zijn die soms hele zaterdagen dezelfde serie kijk

[ Voor 3% gewijzigd door Chris van der G op 12-11-2013 09:22 ]

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• S1NN3D
  • Niet online
Misschien heb je in een dergelijk geval last van wat retentie (en dat is iets anders dan inbranden) maar dat zal snel weer weg zijn.

Off-topic:
Af en toe iets anders doen dan alleen tv kijken is natuurlijk sowieso beter. :+

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 12:29

Chris van der G

Tailchakra

S1NN3D schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 09:34:
Misschien heb je in een dergelijk geval last van wat retentie (en dat is iets anders dan inbranden) maar dat zal snel weer weg zijn.

Off-topic:
Af en toe iets anders doen dan alleen tv kijken is natuurlijk sowieso beter. :+
Ah okay, ja was gewoon een losse vraag! Ben er namelijk ook losjes naar aan het kijken, maar door geen ervaring ben ik toch een beetje aan het twijfelen.

Off-topic:
Maar met een elektrisch bed + magnetron en goedkoop opwarm popcorn binnen handbereik is het zo makkelijk in de vieze wintertijden :9~ & ijzersterke series hebben teveel cliffhangers.

[ Voor 12% gewijzigd door Chris van der G op 12-11-2013 10:25 ]

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• Xanaroth
S1NN3D schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 08:23:
8 uur lang hetzelfde pictrogram in beeld is heel snel gedaan als je bijvoorbeeld langere tijd de olympische spelen kijkt (of een andere zelfde kanaal, zoals ik aangaf met bijvoorbeeld een marathon). 8 uur lang gamen op een dag met vreselijk weer is ook snel gedaan, net als enkele films achter elkaar kijken (met constant zwarte randen onder/boven omdat je bent vergeten de instelling te veranderen naar grijs).

Natuurlijk is het ongebruikelijk 8 uur non-stop hetzelfde te kijken met vaste pictogrammen - maar punt is dat je dus constant op moet passen met wat je doet, in plaats van gewoon doen zonder na te denken. Je zult op de tijd moeten letten en op tijd van kanaal wisselen voor voldoende tijd, of in de gaten houden hoelang je spel A al speelt met dezelfde HUD, etc.

Laatste wat ik me kan bedenken met een aankoop van 1000,- euro, is dat je je constant zorgen moet maken met hoe je het gebruikt (terwijl je er 'normaal' gebruik maakt - namelijk kijken van tv). Dat je misschien wat meer oppast zodat je Wii controller niet door je scherm vliegt is 1 ding, maar dat je de primaire basis functie niet zorgeloos kunt gebruiken lijkt me nogal een dealbreaker.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 12-11-2013 19:17 ]

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Xanaroth schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 19:17:
[...]

8 uur lang hetzelfde pictrogram in beeld is heel snel gedaan als je bijvoorbeeld langere tijd de olympische spelen kijkt (of een andere zelfde kanaal, zoals ik aangaf met bijvoorbeeld een marathon). 8 uur lang gamen op een dag met vreselijk weer is ook snel gedaan, net als enkele films achter elkaar kijken (met constant zwarte randen onder/boven omdat je bent vergeten de instelling te veranderen naar grijs).

Natuurlijk is het ongebruikelijk 8 uur non-stop hetzelfde te kijken met vaste pictogrammen - maar punt is dat je dus constant op moet passen met wat je doet, in plaats van gewoon doen zonder na te denken. Je zult op de tijd moeten letten en op tijd van kanaal wisselen voor voldoende tijd, of in de gaten houden hoelang je spel A al speelt met dezelfde HUD, etc.

Laatste wat ik me kan bedenken met een aankoop van 1000,- euro, is dat je je constant zorgen moet maken met hoe je het gebruikt (terwijl je er 'normaal' gebruik maakt - namelijk kijken van tv). Dat je misschien wat meer oppast zodat je Wii controller niet door je scherm vliegt is 1 ding, maar dat je de primaire basis functie niet zorgeloos kunt gebruiken lijkt me nogal een dealbreaker.
Vertel er ook direct bij dat iedere LCD direct uit de doos al geen uniform scherm heeft door backlight bleeding. Je hoeft je inderdaad geen zorgen te maken dat het scherm tijdelijk niet uniform is na 8 uur exact hetzelfde beeld, je hebt het direct al uit de doos.

Als het echt zo'n groot probleem zou zijn, zou iedereen met een plasma er continue over klagen en zou het topic voor Panasonic plasma over dit probleem vol staan. Echter is dat niet zo, in tegenstelling tot veel meldingen van mensen die last hebben van backlight problemen in topics voor LCD's. Met name in die van Samsung en LG heb ik het vaak voorbij zien komen.

Tevens uit jouw eigen bron:

Conclusion
It's hard to draw wider conclusions about Samsung and Panasonic plasmas' burn-in fighting characteristics from this one inadvertent test, so I'll just stick to the three plasmas here. If you're buying a TV and want to use it as an occasional PC monitor I would still recommend using an LCD, but gaming and occasional Web browsing on a plasma is fine. The fact that these effects faded over time should give you some reassurance that this is not a permanent issue for a modern plasma TV. If it doesn't, by all means get an LCD.

But despite the ever-decreasing concerns about burn-in there's one reason I will always pick a plasma over an LCD: image quality. For the money nothing can beat a plasma for deep black levels, wide viewing angles, uniformity, and motion-blur-free gaming. Until OLED TVs become affordable -- and word is they may also be susceptible to burn-in -- I will be choosing a plasma for use at home.

Gewoon weer een gevalletje bangmakerij. Ondertussen zijn al die Tweakeraars die wél voor een Panasonic plasma zijn gegaan nog altijd tevreden met de televisie.

• S1NN3D
  • Niet online
Ik vind ook die laatste zin wel mooi. De schrijver van het stuk zou zelf thuis ook voor een plasma kiezen. Het zijn gewoonweg de tv's met de beste beeldkwaliteit.

• Xanaroth
Hij zegt ook dat de burn-in nog steeds een probleem is, en dat hij bereid is dat risico te nemen voor de betere beeldkwaliteit.
Niet iedereen wil dat, of heeft de luxe (voldoende geld om tv te vervangen bij burn-in) om dat te kunnen.

• S1NN3D
  • Niet online
Het is dan inderdaad misschien een gewogen risico om een véél betere beeldkwaliteit in huis te halen. Maar mocht je heel toevallig die pech hebben dan doet Panasonic doorgaans niet moeilijk; daar zijn wel voorbeelden van te vinden in het Panasonic plasma topic. Schermen worden kostenloos vervangen. Maar ik blijf er bij dat het risico relatief klein is en er voornamelijk sprake is van bangmakerij.

We zijn ondertussen alleen maar off-topic bezig, terug naar de vraag dus.
De beste tv die TS in mijn ogen met zijn budget kan kopen is de ST60 van Panasonic.

• brentnl
Ja ik wilde dit weekend even naar een winkel waar beide tv's te bewonderen zijn. Iemand suggesties in omgeving Oss/Den Bosch? Of zijn beide modellen (ST60 en UEF6500) dermate nieuw dat dat overal wel moet lukken?

• S1NN3D
  • Niet online
In principe zul je deze modellen beiden wel moeten kunnen bekijken. Houdt er wel rekening mee dat het bekijken van een tv in de winkel niet representatief is voor hoe het er thuis uit zal zien.

Een lcd zal in een winkelmodus staan met schreeuwerige kleuren om maar vooral erg op te vallen tussen de massa. Het lijkt er in de winkel uit te springen maar naar een dergelijk beeld wil je thuis niet kijken.
Door de overvloed aan tl-balken zal een plasma juist aan de fletse kan ogen.

Denk hier dus aan. En laat je niet van de wijs brengen door verkooppraatjes. De medewerker zal je de (hoogstwaarschijnlijk Samsung) tv verkopen waar de meeste marge op zit.

• brentnl
Ok, is er iets wat ik daaraan kan doen in de winkel? Zelf andere instellingen proberen of andere dingen waar ik op kan/moet letten?

Zoals ik al aangaf is design sowieso een doorslaggevende factor in mijn geval. Ik ben geen film freak en wil iets moois aan de muur hebben hangen, ook als hij uitstaat. :)

• S1NN3D
  • Niet online
brentnl schreef op woensdag 13 november 2013 @ 14:31:
Ok, is er iets wat ik daaraan kan doen in de winkel? Zelf andere instellingen proberen of andere dingen waar ik op kan/moet letten?
[...]
Nee, hier kun je niets aan doen in de winkel. Alleen jezelf realiseren dat wat je in de winkel ziet niet representatief is voor thuis.

Beeldkwaliteit kun je niet beoordelen in een winkel, alleen in een thuissituatie. In de winkel kun je wel een mening vormen over het design. Qua prestaties kun je jezelf ook richten op reviews.

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 17:05
Panasonic heeft wel degelijk meer last van hardnekkige retentie en inbranden. In ieder geval sinds de 30 modellen. Toch iets om rekening mee te houden. Los daarvan zul je geen tv vinden die beter beeld geeft als de plasma tv's van panasonic. Lastige keuzes altijd.

• brentnl
Inmiddels de Panasonic in levende lijve gezien bij de BCC. Beeld was zoals voorspeld lastig te beoordelen. Design sprak me helaas niet aan.

Ander issue wat ik me bedacht; wat raden jullie aan qua gebruik; een CI+ cam module of een losse decoder die je bij je abonnement krijgt? (Ziggo internet/tv Z2 - meer aanbieders met >50mbit zitten er hier niet voor die prijs).

Want ik kan me voorstellen dat CI+ gemakt biedt door één afstandsbediening, maar qua opnemen schijnt een losse decoder veelzijdiger te zijn toch? Als CI+ niet nodig zou zijn, kan ik een europees model pakken, wat weer snel 100+ euro scheelt. :*)

• PetruZ
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-06-2024
@brentnl

Even over het bekijken van tv's in de winkel, er is daar meer mogelijk dan je denkt.

Tijdje terug was ik zelf bezig met het uitzoeken van een nieuwe tv en ik was positief verrast door de service die sommige winkels boden. Mediamarkt en BCC zijn daar misschien wat moeilijker in, maar in de 'ouderwetse' winkels waren ze echt bereid om mee te denken. Slepen van tv's zodat je ze naast elkaar ziet, instellingen aanpassen, samen kijken op internet om tot een concurrerende prijs te komen. Zelfs een usb-stick meenemen om te kijken welke formaten de interne mediaspeler slikte was geen probleem.

Het gaat er meer om dat je de juiste winkel zoekt.
Pagina: 1