Compacte PC voor moeder

Pagina: 1
Acties:

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik ben een systeempje aan het samenstellen dat een laptop moet vervangen die nog nooit van het bureau waar hij al 5 jaar staat is afgekomen. Ter vervanging lijkt een laptop me dus overbodig, en is een compact systeem handiger (die kan ik ook nog tegen de muur schroeven, of aan de monitor).

Er zal af en toe een brief op worden getikt, wat e-mail gelezen en een Albelli/Hema/... fotoboek op worden gemaakt. De kleinkinderen zitter er ook af en toe een flash-spelletje op te spelen. Al met al extreem lage performance eisen dus. Ze is bekend met Windows (Vista), dus ik wil graag een bekende Windows versie voor haar er op zetten.

Omdat het systeem in de woonkamer komt te staan, is het prettig als het stil is (absolute stilte hoeft niet: een rustige fan is prima). Als de flash-spellen worden gespeelt, is het fijn voor de rest van de aanwezigen als er een koptelefoon op kan worden aangesloten :). Muis, toetenbord en printer zijn al aanwezig.

Het budget is 800 euro, maar dat hoeft zeker niet op.

Ik zat te denken aan een MacMini met Bootcamp en Windows 7:
#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 83,-€ 83,-
1Apple Boot Camp€ 0,-€ 0,-
1Apple Mac Mini (najaar 2012) 2,5GHz Dual Core€ 627,99€ 627,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,99

of een Intel NUC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Next Unit of Computing (3de generatie) Core i3-4010U€ 247,51€ 247,51
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 83,-€ 83,-
1Crucial mSata M500 120GB€ 86,12€ 86,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,63

Maar beiden lijken me nog wel over-powered. Is iets als een Zotac zbox nano (ca 200 euro) ook stil? Die is al weer wat ouder, en geeft dus minder performance per euro lijkt me.

Tzt moet er ook nog een nieuwe monitor komen, iets als dit: Samsung s22c300h (22", 120 euro). Is een all-in-one dan aan te raden? Die zijn bijna altijd lelijk (behalve een iMac, maar die is wat te duur).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Hiervoor hebben ze tablets uitgevonden.

Dat bedoel ik trouwens niet lullig of grappig, maar tablets zijn juist voor deze situaties erg goed geschikt. Zijn ligt, stil en je kan 'm overal in de kamer gebruiken. Ook kan je bij veel tablets een toetsenbord aansluiten voor het schrijven van brieven.

En als je vast zit aan Windows kan je natuurlijk een Windows 8.1 / RT tablet kiezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2013 16:36 ]

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Goed idee, maar een tablet heeft ze al en die vindt ze toch heen onhandig om een e-mail op te tikken. Dus een extra eis is: geen tablet :)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04 09:05

BombaAriba

Ondertitel

Een Mac Mini is het geld waard als je ook graag met OSX werkt, ik denk dat je dus beter niet voor een Mac Mini kunt gaan als je er altijd Windows op gaat draaien.

Is een kleine pc in elkaar zetten geen idee? Is een stuk goedkoper! De nieuwe intel CPU's hebben onboard GPU's die meer dan voldoen voor jouw eisen.

Alhoewel een Mac mini natuurlijk vaak mooier blijft om te zien (als jij of je moeder daar nog om geeft).

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman