CPU upgrade advies. X6 1090T naar ??I5 4670K??

Pagina: 1
Acties:

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:14
Ik heb nu een systeem met de volgende componenten.
AMD X6 1090T
Asus crosshair IV formula moederbord
16GB RAM
2x HD7870 in crossfire
SSD (120GB) met operating system
SSD (60GB) met games
2x harddisk in raid
1x data harddisk

Ik zit erover te twijfelen om hiervan de cpu en moederbord van te opwaarderen.
Ik speel games en kom daar soms wel eens een beetje cpu power te kort.
Maar ik weet niet of de huidige processoren mij wel een duidelijke boost zullen geven.

De benchmarks zeggen een paar fps meer, maar gebruikers zeggen dat alles voornamelijk snappier is geworden.

De processor zou ik dan willen vervangen door een core i5 4670K en het moederbord moet er dan een worden met een z87 chipset.

Ik heb nagedacht over het overklokken van mijn huidige processor, maar dan ben ik al snel het terugklokken van de processor in idle mode kwijt en verbruikt de computer teveel stroom.
Ook het vervangen van de X6 1090 voor bijvoorbeeld een FX-8350 heb ik over nagedacht, maar officieel kan mijn huidige moederbord de 8350 niet aan. Verschillende gebruikers hebben het wel voor elkaar gekregen, maar mijn geschiedenis met experimentele pc oplossingen is niet zo heel gelukkig geweest.

Nog een paar punten die ik heb om over te stappen naar een intel systeem zijn;
- Ik wil in de toekomst de keuze hebben tussen crossfire of sli.
- Ik wil mijn OS op de raids hebben en de kleine ssd als caching drive gebruiken, de primaire schijf raakt nogal snel vol met bestanden en programma's die helemaal niet vaak gebruikt worden en ook geen baat hebben bij een snelle ssd. De games zet ik wel op de grotere ssd.
- Het overklokken van de intel processoren schijnt ook wel makkelijk te zijn. Ik weet alleen niet hoe het zit met terugklokken in idle mode.

Mijn vragen zijn dus:
Heeft er iemand de overstap gemaakt van een AMD X6 systeem naar een Intel i5 4670 (of 3570) en hoe is dit bevallen?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Welke games speel je?

Sommige games hebben zeker baat bij een i5, andere games niet zo heel veel.

Overigens is het overklokken van een i5 k even makkelijk als een BE van AMD, het is immers hetzelfde: vrije multiplier.

People as things, that’s where it starts.

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:14
De games die ik speel zijn:
Dirt 2 & 3
Battlefield 3
F1 2013
Tropico 4
En soms wil ik fsx nog wel eens uit de kast pakken.

Als de i5 overklokt is, klokt deze dan toch terug als er bijna niets van de processor gevraagd wordt?
Als bij de X6 de multiplier hoger dan 17 ingesteld wordt, dan blijft deze op topsnelheid doorwerken.