Vervangende laptop 400/500 euro - Studie / Gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bean
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-12-2024
Beste Tweakers,

Ongeveer twee jaar geleden heb ik tot volle tevredenheid en op aanraden van enkele Tweakers alhier een Asus K53SV-SX146V aangeschaft. Helaas is onlangs het scherm hiervan gebarsten door mijn eigen schuld en terwijl ik deze wilde vervangen is ook nog eens iets misgegaan waardoor de backlight ook niet langer werkt. Aangezien ik helaas niet de technische kennis heb om mij ook hier nog eens aan te wagen (heb gelezen dat mogelijk iets op het moederbord kan zijn doorgebrand) toch maar besloten een nieuwe aan te schaffen.

Op zich was ik heel erg tevreden over mijn oude laptop en kon ik daar alles op doen wat ik wilde. Dat wil zeggen het gebruikelijke lichte werk (word, internet, etc.) voor studie en werk, maar ook photoshop, illustrator en gamen (Crusader Kings II, The Walking Dead, etc.). Een laptop van ongeveer dezelfde klasse zou voor mij denk ik dan ook prima zijn. Echter heb ik iets minder te besteden en zou het liefst voor ergens tussen de 400-500 euro klaar zijn, wellicht is dat mogelijk aangezien dit model immers alweer 2 jaar oud is?

Zoals het echter altijd gaat waneer je met zulke mooien dingen bezig bent lees je dan op het forum over de voordelen van Full HD en SSD, welke de prijs natuurlijk weer opvoeren maar ook een grote verbetering in de prestaties kunnen opleveren. Zijn dit dingen waar ik mij op kan (of zou moeten) richten als ik aan deze prijs denk?

Ik neem de laptop redelijk wat mee, maar een scherm van 15' lijkt mij het ideale. Accuduur het liefst zo lang mogelijk natuurlijk, maar gebruik de laptop toch meestal aan de stroom. Gewicht is ook niet heel belangrijk voor mij.

Wat zijn jullie ideeën hierover qua laptop in deze prijscategorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 400-500 euro heb je natuurlijk niet veel te willen. In die prijsklasse vind je alleen de goedkopere onderdelen, laat staan een full hd scherm of ssd. Afhankelijk van de games die je wilt spelen zul je ook niet ver komen.
Misschien kun je beter ff doorsparen en voor 600-700 een completere laptop zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bean
Ok. Dat dacht ik eigenlijk zelf ook wel. Dacht/hoopte dat misschien doordat mijn huidige al wat ouder is er nu vergelijkbare modellen voor een lagere prijs waren, maar kon die inderdaad ook niet echt vinden.

Dan maar in de categorie 600-700 euro kijken en toch wat upgraden vanaf mijn oude modelletje, wat zou daar een goede optie voor mij zijn. Zie dat de Lenovo E531 voor vergelijkbare vragen vaak wordt aangeraden met een I3 processor + SSD. Is dat voor mij ook een goede optie of zijn er betere/vergelijkbare alternatieven? Vroeg me daarbij ook af of voor mijn gaming wensen een videokaart toegevoegde waarde geeft, of dat dat met onboard ook moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 05:22
De E531 is inderdaad het beste alternatief voor jou. Ik zou gewoon de i3 nemen, met FHD (1080p) scherm, en een 62Wh accu, dan zit je op ongeveer €575. Gamen wordt dan waarschijnlijk lastig, want er is geen dedicated videokaart. Die kun je configureren (een GT740M), dan zit je aan €650. SSD kun je er later zelf ook wel inzetten als de prijs je nu te hoog wordt. Met GT740M heb je wel een mooi laptopje :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord Bean schreef op maandag 11 november 2013 @ 11:08: Vroeg me daarbij ook af of voor mijn gaming wensen een videokaart toegevoegde waarde geeft, of dat dat met onboard ook moet lukken.
Met een onboard kom je qua gaming niet ver. Dan heb je wel echt een dedicated nodig, zoals bijvoorbeeld een GT740M of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bean
Peppew en MartijnLoarne dank voor jullie reacties!

Zit nu dan inderdaad te denken dat (als het financieel gezien lukt) de voorkeur uit zou moeten gaan naar een E531 met i3, FHD, 62Wh accu, GT740M en dan het liefst ook nog met SSD. Als ik dit bij Lenovo zou bestellen kom ik op ongeveer 730 euro. Is voor deze prijs dit dan waarschijnlijk ook de beste koop voor mij of kan ik als ik dan toch wat meer uitgeef beter in andere dingen investeren / ander model bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bean
Excuses voor de necro op dit topic, maar aangezien het (helaas) wederom om dezelfde vraag gaat leek het mij het beste om alles geïntegreerd te houden.

Na dankbaar gebruik te hebben gemaakt van de adviezen hierboven gegeven heb ik uiteindelijk toch de Lenovo E531 besteld, ik koos ervoor dit bij Lenovo zelf te doen en hem zo goed mogelijk te upgraden (binnen mijn bereik). Dus te kiezen voor een FHD scherm, SSD, videokaart, en een voeding met hoger wattage, dit werd dan ongeveer zo:

- 3rd Generation Intel Core i5-3230M Processor( 2.60GHz 1600MHz 3MB)
- 15.6" FHD LED AntiGlare 1920x1080
- Nvidia 740A 2GB
- 128GB SSD SATA III
- 4.0GB PC3-12800 DDR3L SDRAM 1600 MHz

Ik kwam daarmee op een prijs van ongeveer € 730. Dat was meer dan ik hierboven aangaf, maar ik had immers ook te grote wensen daarvoor.

Na heel wat gedoe dat ik jullie zal besparen bleek uiteindelijk dat de hele E531 niet leverbaar was door Lenovo zelf en dan ik mijn geld terug zou krijgen (wat overigens ook nog weer wat voeten in aarde had). Nu zit ik dus met het probleem dat 1) de E531 via resellers veel duurder is en 2) deze ook niet de uitrusting aanbieden die ik zou willen (de duurste op de site van Lenovo heeft alles behalve een SSD, en is al meer dan € 100 duurder).

Vandaar de vraag wederom aan de Tweakers; wat zou voor mij dan toch een goede keuze zijn voor tussen de 700 en 750 euro? Daarbij zullen jullie begrijpen dat ik minder gecharmeerd ben van Lenovo, maar als zij nu eenmaal het beste hebben moet dat maar. Via hen krijg ik nog wel 5% korting, door het verloop van deze bestelling, maar dat kan dus alleen uit hun webshop en niet via de resellers waar de E531 nog te krijgen is...

Hartelijk dank voor het lezen en hopelijk hebben jullie nog suggesties.

Lord Bean

Ps. Ik weet dat veel Tweakers zelf een SSD even erin zouden zetten, maar aangezien ik daar niet handig genoeg voor ben en graag de garantie van de verkoper behoudt koos ik ervoor het zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Je kan eens bij Dell een licht opsteken. In het kortingscodes topic hiervan wordt elke keer een excel bijgewerkt met de beste manier om zo'n laptop te bestellen, want de kortingen kunnen hoog oplopen via allerlei online bochten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:43
Kan je niet gaan voor de E540 die nu aangeboden wordt op de website van Lenovo? Nagenoeg dezelfde laptop alleen met Haswell ipv Ivy Bridge.
Lijkt mij dan een goeie vervanging, zijn al meerderen je voorgegaan omdat ze te laat waren met de E531 en dus de upgrade hebben genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-08 11:31
Als je de e531 hebt willen aanschaffen, maar dat uiteindelijk niet hebt kunnen doen, omdat deze laptop verdwenen is van de site, lijkt de lenovo e540 mij de juiste keus. Bijna dezelfde als de e531 alleen je hebt de nieuwe generatie processors erin zitten. Ik vind het trouwens heel netjes van lenovo dat ze je een 5% korting gegeven hebben, die zou je hier dus ook voor kunnen gebruiken. Kijk eens op de site naar de e540 zou ik zeggen.

Verwijderd

Zoals hierboven vermeld, de E540.
http://shop.lenovo.com/nl...40/?cid=nl:sem:Vdj2td|g-c

Met een i5, 740M, FHD en 62h battery zit je al op 743 euro. Een SSD erbij is nog eens 88 euro meer. Je komt daarmee ruim over de 800 euro...
Wat is echt de max van je budget?

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
Je kan de i5 nemen met gt740m en fhd s herm.
Dan op een later moment zelf een ssd installeren.
Lijkt mij de enige juiste optie

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Merethil
Aan de andere kant kom je dan ook in de buurt van de Asus N56 en kan je die misschien beter aanraden.
Zowel grotere geheugenbus op de videokaart als een beter scherm en een i7. Nadeel is dat hij nog wel wát duurder is, maar die machine is meer dan sterk genoeg voor alles de komende tijd.

• Jornv
Maar met een ssd in de asus n56 kom je nog weer een stukje duurder uit. Bovendien ga je naar mijn weten geen n56 vinden die met ssd geleverd wordt (hoewel het echt niet moeilijk is om zoiets zelf in te zetten). Ik zou de e540 aanraden met enkel de belangrijke upgrades, dus videokaart, full hd scherm, accu upgrade en eventueel ssd.

• Merethil
Als je alleen de upgrades van de E540 doet kom je uit bij een prijs die nabij deze ligt:

pricewatch: Asus N56VB-S4061H

Dan kan je later nog een SSD bijplaatsen, net zoals je bij de E540 zou doen. Niets mis mee toch?
Heb je ook nog eens een i7 ipv een i5 en een mooier scherm.

[ Voor 9% gewijzigd door Merethil op 19-12-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bean
Dank jullie allen voor de reacties. Ben bang dat de Asus iets te duur gaat worden, moet toch tussen de 700 en 800 euro gaan gebeuren, gelukkig kan de 5% korting bij Lenovo daar misschien bij helpen.

Had nog twee vragen:
- Zoals ik het begrijp geeft een SSD een grote prestatie verbetering t.o.v. een betere processor. Prijstechnisch zou ik dan voor een i3 moeten gaan met een SSD leek mij, i.p.v. een i5 met een gewone harde schijf. (Dit gaat er dan van uit dat ik niet later nog dingen ga aanpassen, zoals een SSD erin zitten).
- De E540 heeft dus een andere generatie processor begrijp ik uit Merethil's reactie, een Haswell ipv Ivy Bridge. Nu las ik een ander topic dat er een verschil in voltage(?) is tussen processoren, en dat soms een 'slechtere' processor met een hoger voltage eigenlijk beter is. Heeft dit nog invloed op de prestaties van de E540?

Maar denk er nu dus aan om een E540, met een i3 processor, SSD, FHD scherm, GT470m en accu upgrade te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 14:41

IIsnickerII

Docent Software Dev

Lees anders mijn verview van de Asus K65CB hier. Ik ben hier nog steeds heel tevreden mee! Hij is snel, verassend licht en met een i5, 6Gb DDR3 geheugen en een NVidia 740M is het ook zeker niet te onderschatten als game systeem.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Processor vervang je niet in een laptop, maar een SSD is wel makkelijk te vervangen. Ik zou dus eerder voor de i5 gaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
Lord Bean schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:49:
Maar denk er nu dus aan om een E540, met een i3 processor, SSD, FHD scherm, GT470m en accu upgrade te nemen.
Dit is precies wat ik aan zou bevelen voor jou. Simpelweg het beste wat je voor dat geld kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Lord Bean schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 11:49:
Dank jullie allen voor de reacties. Ben bang dat de Asus iets te duur gaat worden, moet toch tussen de 700 en 800 euro gaan gebeuren, gelukkig kan de 5% korting bij Lenovo daar misschien bij helpen.

Had nog twee vragen:
- Zoals ik het begrijp geeft een SSD een grote prestatie verbetering t.o.v. een betere processor. Prijstechnisch zou ik dan voor een i3 moeten gaan met een SSD leek mij, i.p.v. een i5 met een gewone harde schijf. (Dit gaat er dan van uit dat ik niet later nog dingen ga aanpassen, zoals een SSD erin zitten).
- De E540 heeft dus een andere generatie processor begrijp ik uit Merethil's reactie, een Haswell ipv Ivy Bridge. Nu las ik een ander topic dat er een verschil in voltage(?) is tussen processoren, en dat soms een 'slechtere' processor met een hoger voltage eigenlijk beter is. Heeft dit nog invloed op de prestaties van de E540?

De E540 heeft full-voltage CPU's dus dat maakt niet uit. Andere topics gingen waarschijnlijk over U-cpu's, die kan je herkennen aan de U aan 't einde van de CPU-codenaam.
i5-4250U is een voorbeeld, de E540 heeft een i5-4200.
Je zou, op basis van die codenaam, bedenken dat de 4250U sneller is, maar de 4200 is uiteindelijk sneller door hogere kloksnelheden. Daarnaast is de boost vaak hoger omdat je die kwijtkunt in laptops waar de koeling beter is geregeld.

Ik zou zelf ook gaan voor de E540 met i5, 4 GB DDR3, 740M, extra batterijcapaciteit en FullHD. SSD kan je later nog inbouwen net als het geheugen. Voor nu zou de build zoals ik hem beschrijf al meer dan voldoende moeten zijn.

Van het geld dat je overhoudt ga je sparen tot je een SSD (en eventueel meer geheugen) kunt betalen zodat je een paar jaar vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij houdt geen geld over met die setups, dat is het probleem.

Persoonlijk zou ik je aanraden te overwegen om nog even te wachten en/of door te sparen.
Beter in 1 keer een 'compleet' systeem kopen, dan dat je over een tijdje moet gaan lopen pielen met een SSD of componenten. Daarbij zou een i3 wel eens 'verouderd' kunnen raken en is de i5 wat dat betreft duurzamer.
Je wacht nu ook al een maand dus zo veel haast heb je blijkbaar niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:51:
Hij houdt geen geld over met die setups, dat is het probleem.

Persoonlijk zou ik je aanraden te overwegen om nog even te wachten en/of door te sparen.
Beter in 1 keer een 'compleet' systeem kopen, dan dat je over een tijdje moet gaan lopen pielen met een SSD of componenten. Daarbij zou een i3 wel eens 'verouderd' kunnen raken en is de i5 wat dat betreft duurzamer.
Je wacht nu ook al een maand dus zo veel haast heb je blijkbaar niet :p
Wat is er mis met pielen met componenten? Een SSD is zo geplaatst en je houdt dan een schijfje over. Daarnaast, een SSD los kopen is een stuk goedkoper dan bij een OEM kopen, zelfs al heeft Lenovo best nette prijzen.

Hij houdt misschien geen geld over maar wel ten opzichte van wanneer hij er nu al een SSD bij zou nemen.
Ik vind het gewoon een zonde aanschaf als je een SSD vanaf een OEM afneemt, al helemaal omdat je niet eens zelf bepaald welk merk/type je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Bean
Ok. Lijkt mij dus dat de i5 sowieso een toegevoegde waarde heeft en dat ik dus moet kijken wat ik met de SSD moet doen. Allemaal helder, mijn dank.

Nog een laatste vraag die mij opviel toen ik nog eens goed bij Lenovo keek. En dat is dat ik blijkbaar ook naast een gewone harde schijf van 500GB en Micro Hard Drive van 16GB SSD erin kan laten zetten. Zou dit ook een optie zijn denken jullie of zijn de voordelen daarvan al snel verwaarloosbaar of alleen te merken bij het opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Lord Bean schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 13:30:
Ok. Lijkt mij dus dat de i5 sowieso een toegevoegde waarde heeft en dat ik dus moet kijken wat ik met de SSD moet doen. Allemaal helder, mijn dank.

Nog een laatste vraag die mij opviel toen ik nog eens goed bij Lenovo keek. En dat is dat ik blijkbaar ook naast een gewone harde schijf van 500GB en Micro Hard Drive van 16GB SSD erin kan laten zetten. Zou dit ook een optie zijn denken jullie of zijn de voordelen daarvan al snel verwaarloosbaar of alleen te merken bij het opstarten?
Kost veel teveel voor zo'n simpel ding. Ik zou het lekker laten zitten, een HDD wordt niet écht noemenswaardig sneller van zo'n cache SSD.
Pagina: 1