Windows detecteert nieuwe CPU Ratio niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl-ris82
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 11:13
Hallo Tweakers,

Ik ben mijn i5 3570k aan het overklokken op mijn MSI Z77A-GD55. Ik probeer via MSI Control Center de CPU Ratio aan te passen. Hij staat standaard op x34. Wanneer ik hem op x38 zet en op apply druk, verandert de cpu ratio niet. Hij blijft gewoon op x34 staan. Dit kan ik ook zien in CPU-Z. Wanneer ik echter in de BIOS kijk staat er gewoon dat mijn CPU speed op 38 staat. Het is dus net alsof windows de nieuwe CPU speed niet overneemt. Kan iemand mij misschien helpen?
Alvast bedankt,
Floris

P.S: Windows pikt het wel op als ik de CPU voltages aanpas

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BNTtkGg.png

[ Voor 4% gewijzigd door Fl-ris82 op 10-11-2013 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:47

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Fl-ris82 schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:21:
Hallo Tweakers,

Ik ben mijn i5 3570k aan het overklokken op mijn MSI Z77A-GD55. Ik probeer via MSI Control Center de CPU Ratio aan te passen. Hij staat standaard op x34. Wanneer ik hem op x38 zet en op apply druk, verandert de cpu ratio niet. Hij blijft gewoon op x34 staan. Dit kan ik ook zien in CPU-Z. Wanneer ik echter in de BIOS kijk staat er gewoon dat mijn CPU speed op 38 staat. Het is dus net alsof windows de nieuwe CPU speed niet overneemt. Kan iemand mij misschien helpen?
Alvast bedankt,
Floris

P.S: Windows pikt het wel op als ik de CPU voltages aanpas

[afbeelding]
Maar waarom doe je dan zo moeilijk(via een programmaatje)? Hoezo doe je dat gewoon niet lekker via het BIOS?
Volgens mij moet je pc ook opnieuw opstarten voordat hij de nieuwe cpu clocks doorvoert. Als ik in mijn BIOS mijn multiplier veranderd start hij ook opnieuw op.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl-ris82
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 11:13
Stef602 schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:38:
[...]

Maar waarom doe je dan zo moeilijk(via een programmaatje)? Hoezo doe je dat gewoon niet lekker via het BIOS?
Volgens mij moet je pc ook opnieuw opstarten voordat hij de nieuwe cpu clocks doorvoert. Als ik in mijn BIOS mijn multiplier veranderd start hij ook opnieuw op.
Goed punt.
Ik heb nu gewoon geprobeerd in de BIOS de cpu ratio te veranderen. Dit ging helaas niet. Bij de optie 'Adjust CPU Ratio' staat 'Auto' ingeschakeld. Om een of andere reden kan ik dat niet veranderen. Wat ik ook doe, er blijft 'Auto' staan. Wat wel vreemd is, is dat daaronder bij Cpu ratio '3800 MHZ' staat. Dat is de waarde die ik in de software had ingevoerd. Ook bovenin staat: 'Current CPU Frequency: 3.80 Ghz' Wanneer windows geboot is echter, geeft CPU-Z nog steeds een multiplier van x34 aan.
Geen idee wat er nou aan de hand is :'(

*Edit*

Het is al gefixt. Ik had alles geprobeerd behalve de nieuwe ratio gewoon in te typen 8)7
Windows en CPU-Z nemen nu wel de verandering in CPU ratio waar :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fl-ris82 op 10-11-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:47

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Fl-ris82 schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:57:
[...]

Goed punt.
Ik heb nu gewoon geprobeerd in de BIOS de cpu ratio te veranderen. Dit ging helaas niet. Bij de optie 'Adjust CPU Ratio' staat 'Auto' ingeschakeld. Om een of andere reden kan ik dat niet veranderen. Wat ik ook doe, er blijft 'Auto' staan. Wat wel vreemd is, is dat daaronder bij Cpu ratio '3800 MHZ' staat. Dat is de waarde die ik in de software had ingevoerd. Ook bovenin staat: 'Current CPU Frequency: 3.80 Ghz' Wanneer windows geboot is echter, geeft CPU-Z nog steeds een multiplier van x34 aan.
Geen idee wat er nou aan de hand is :'(

*Edit*

Het is al gefixt. Ik had alles geprobeerd behalve de nieuwe ratio gewoon in te typen 8)7
Windows en CPU-Z nemen nu wel de verandering in CPU ratio waar :)
Alsjeblieft :) Veel plezier

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!