Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 12:37
Ik neem het zekere voor het onzekere, en zal het probleem hier posten in plaats van het Internetproviders en Hosting forum. Tevens omdat het nog deels wordt afgehandeld met de provider zal ik nog geen namen noemen. Maar ik ben echter wel zeer benieuwd of anderen dit ook hebben meegemaakt, of er op dit moment mee te maken hebben zonder dat ze het weten misschien voor honderden euro's worden "opgelicht"

Het speelt zich af bij een kennis, dus wat er mondeling is afgesproken heb ik zelf geen weet van. Wat er op papier staat heb ik meegekregen.

Enkele maanden geleden werd er in de stad glasvezel aangeboden. Deze provider stelde de eis dat minstens 30% van een wijk de glasvezel moet willen en dat dan vervolgens in fases de glasvezel zou worden uitgerold. De eis van 30% werd ruim gehaald en niet lang daarna werd de straat opengebroken en de glasvezel aangelegd. Er ging echter veel tijd overheen totdat deze uiteindelijk zou worden aangesloten maar een maand geleden was het zo ver. Een nieuw modem werd geïnstalleerd en zij kregen een brief waarin ze werden gefeliciteerd met hun aansluiting.

Hierin vonden ze het al vreemd dat, hoewel ze hadden toegezegd glasvezel te willen, nooit een contract hadden ontvangen. Desalniettemin werkt "alles" zowel de tv, als de telefoon, als het internet volgens de beloofde snelheden.

Echter hier begonnen de problemen. Het internet was zo ingesteld, slechts 1 computer had verbinding met deze. De draadloze apparatuur en andere pc werkte niet. Als complete digibeten hebben zij contact opgenomen met de provider. Deze raadde hun aan een "kastje"te kopen die deze problemen zou oplossen. Zo geschiedde kwam er een monteur die dit kastje installeerde. Echter waar ze voorheen internet hadden tot in de tuin, bleek deze alleen te werken in hun woonkamer. Wederom belden ze de provider waar deze enkele andere "kastjes" aanbood die ze konden kopen waarna deze ook weer zou worden geïnstalleerd. Echter de problemen waren hierdoor niet opgelost. ze hadden immers nog steeds geen internet in de tuin en op zolder.

Toen kwam ik in beeld, met een beetje kennis van zake zou ik gaan kijken wat het probleem zou zijn.
eerste wat me opviel is dat ze nu 2 routers hadden staan, een daarvan was het nieuwe "kastje" dat ze net hadden gekocht terwijl de oude router (beide N-routers) niet meer zou voldoen. Verder de andere kastjes waren niets anders dan wat stroomnet adapters die vervolgens weer waren aangesloten op nog een draadloze router, die een compleet ander netwerk stond uit te zenden. Geen wonder dat ze er geen verbinding mee kregen.

Eerst keek ik in de router, en blijkbaar was het uitzend vermogen op minimaal gezet bij de instellingen. deze iets verhogen loste alle problemen op. overal in huis en tuin hadden ze weer verbinding. Na alle extra apparaten en kabels te hebben verwijderd en tevens de "oude" router te hebben teruggezet viel mij nog iets op. Het modem leek een ingebouwde router te hebben. Het had een lampje voor wifi, het had extra ethernetpoorten. Dus ik haakte mijn laptop met een kabeltje aan dit modem om te kijken of ik het WiFi netwerk meteen vanaf het modem kon instellen en zo dus nog een apparaat de deur uit kon doen.

Ik had meteen al moeite met het proberen in te komen van het netwerk. het ip-adres op de achterkant van het modem werkte niet, noch enkele andere standaard ip-adressen. ook een /ipconfig command gaf geen ipadres om verbinding te maken. Na enkele minuten te hebben gezocht probeerde ik het modem te resetten. En ja! ongeveer 20 seconden lang kwam er een ip-adres in beeld om in het modem te komen en met de gebruikersnaam en wachtwoord achterop het modem instellingen voor wifi aan te passen. Echter na die 20 seconden viel dan de verbinding weg en kon ik niet meer via het ip-adres verbinding maken met het desbetreffende modem.

Voor de tweede poging had ik de glasvezel aansluiting eraf gehaald en nu bleef ik verbinding houden met de modeminstellingen en enkele minuten later had ik een werkend wifi netwerk en ook de extra Ethernet aansluitingen werkten. Om ook het internet weer te krijgen deed ik de glasvezel kabel er weer in. Echter na 20 seconden werd het wifi netwerk uitgeschakeld en ook alle ethernet poorten werden weer uitgeschakeld met uitzondering van de eerste. Dus uiteindelijk maar alsnog de oude router weer teruggezet zodat ze in ieder geval een werkend netwerk hebben.

tl,dr:
-provider levert modem met router mogelijkheid, schakelt deze echter uit zodat verplicht is een router te kopen.
-monteur die router komt installeren ziet niet dat er al een zelfde soort router ligt
-router wordt zo ingesteld dat bereik minimaal is, klant wordt als oplossing voorgeschoteld extra apparaten te kopen om dit bij te stellen.

Naar mijn gevoel zijn deze mensen voor enkele honderden euro's opgelicht. Door apparaten te kopen die in eerste instantie niet nodig zijn door het modem, en in tweede instantie omdat ze deze al hadden.

Zijn er andere mensen met dezelfde problemen, of die hetzelfde hebben meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je krijgt wss een zelf nieuw ip, maar dat wil niet zeggen dat het modem perse onbereikbaar is

heb je je laptop al een fixed ip gegeven en geprobeert het modem te bereiken ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:25
Wat voor type is het glasvezelmodem? Bij mij zitten hier inderdaad meerdere poorten op, het is echter geen router. Volgens mij heeft elke poort zijn eigen glasvezeltje en kan elke poort van eigen diensten voorzien worden. Je zou hier verder ook niet aan moeten zitten. Dat er WiFi in zit, is wel nieuw voor me.

Ik wilde onlang tijdelijk de kamer anders inrichten, dus dacht met 1 kabel + switch zowel TV als internet te kunnen doen. Helaas, internet werkte wel maar TV niet. Twee kabels neergelegd, maar de poorten omgedraaid. Poort 1 naar de router en poort 2 naar het TV kastje, toen werkte het niet. De kabels omdraaien heeft het toen opgelost.

Hiermee wil ik dus zeggen dat het modem != router.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
-provider levert modem met router mogelijkheid, schakelt deze echter uit zodat verplicht is een router te kopen.
Vrij normaal imo, hangt er vanaf wat er precies in je contract staat. Vaak is het ook geen router maar zit er gewoon een ander vlan op die poorten. Je wordt net zo hard verplicht een router te kopen als dat je een adsl/coax internet verbinding hebt. Vaak wordt een modem/router geleverd maar echt niet altijd!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
fish schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:15:
je krijgt wss een zelf nieuw ip, maar dat wil niet zeggen dat het modem perse onbereikbaar is

heb je je laptop al een fixed ip gegeven en geprobeert het modem te bereiken ?
yup, alles geprobeerd om maar een ip-adres te krijgen. maar zelfs de /ipconfig/all gaf bij de regel "default" helemaal niets
storeman schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:15:
Wat voor type is het glasvezelmodem? Bij mij zitten hier inderdaad meerdere poorten op, het is echter geen router. Volgens mij heeft elke poort zijn eigen glasvezeltje en kan elke poort van eigen diensten voorzien worden. Je zou hier verder ook niet aan moeten zitten. Dat er WiFi in zit, is wel nieuw voor me.
Hiermee wil ik dus zeggen dat het modem != router.
Dit is een nederlandse handleiding die ik erbij had gevonden:
http://www.glashelder.nl/...ndleiding_Genexis_FTU.pdf
(let er wel op, de glasvezel provider die hierboven staat is NIET de gene waarmee ik dit probleem heb)
hoewel er meerdere modellen zijn, ben ik er vanuit gegaan dat het hetzelfde model is, alles wat er in die handleiding staat kan ik er mee doen, MITS ik de glasvezel kabel eruit haal. indien deze erin zit kan ik het ip-adres er niet eens voor vinden en is alles behalve het doorgeven van internet,tv en telefonie uitgeschakeld.
Mattie112 schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:17:
[...]

Vrij normaal imo, hangt er vanaf wat er precies in je contract staat. Vaak is het ook geen router maar zit er gewoon een ander vlan op die poorten. Je wordt net zo hard verplicht een router te kopen als dat je een adsl/coax internet verbinding hebt. Vaak wordt een modem/router geleverd maar echt niet altijd!
Dat is al punt een, er is geen contract. Er iets niets op papier, alleen 2 brieven, waarin in de eerste staat dat het op XXXX wordt aangelegd en aangesloten. en een tweede waarin staat "gefeliciteerd met uw aansluiting" Ook op de site staat verder weliswaar niet dat er bij een abonnement een router wordt meegeleverd. Echter was hun beloofd, mondeling weliswaar, dat alles thuis gewoon hetzelfde zou blijven, alleen sneller. ze zouden alleen een kastje in de meterkast vervangen en alles zou weer werken.
het oude modem had echter ook 4 ethernet aansluitingen waarbij de eerste 2 naar een pc gingen en de derde naar de router. de desbetreffende monteur heeft dus deze kabels gewoon zo overgenomen. terwijl ik dan toch mag aannemen dat op z'n minst de monteur op de hoogte is dat het modem een modem is en geen modem + router?
Hierdoor komt dus dat de eerste computer wel internet heeft (deze poort werkte wel), en de andere plus de WiFi niet, de poorten zijn immers uitgeschakeld.

De oplossing van hun kant heb ik verder al beschreven in mijn startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 23:36

EiT

Het is niet de bedoeling dat jij die modem anders gaat configureren.

Die modems worden bijna overal gebruikt voor glasvezel. Een poort komt internet overheen, de andere TV en de meeste hebben ook gewoon WiFi (die natuurlijk is uitgeschakeld).

En er is natuurlijk een simpele reden voor, er komt 1x glas je huis in en met dit apparaat kunnen ze het signaal goedkoop afsplitsen voor internet/tv/telefonie. Ze willen echter niet dat mensen zelf in het modem gaan zitten kloten vanwege de vlan en eventuele andere instellingen.

Dus lekker van het modem afblijven en gewoon een router er direct op aansluiten. Werkt prima.

En ik ben juist blij dat er geen router bij zit, nu kan je namelijk zelf bepalen wat voor router je koopt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Heeft de monteur de bestaande router aangesloten?

Nee -> dan lijkt mij dat idd een "fout" van de monteur.
Ja -> dan snap ik niet goed wat het probleem is.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delichon
EiT schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:40:
Dus lekker van het modem afblijven en gewoon een router er direct op aansluiten. Werkt prima.
Dat heb ik uiteindelijk ook gewoon gedaan
Mattie112 schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:55:
Heeft de monteur de bestaande router aangesloten?

Nee -> dan lijkt mij dat idd een "fout" van de monteur.
Ja -> dan snap ik niet goed wat het probleem is.
een monteur had de bestaande router op een dus niet werkende ethernet poort aangesloten.
en ik neem aan dat een andere monteur vervolgens de nieuwe router op poort 1 heeft aangesloten.
Maar had deze dan niet moeten opmerken dat er al een gelijkwaardige router zou staan? En waarom zou deze router zijn ingesteld dat het bereik van dit ding minimaal is zodat de digibeet als klant gedwongen wordt een stroom net adapter + NOG een router met wifi aan te schaffen.

uiteindelijk hebben ze 2 routers met wifi, plus een setje powernet adapters moeten aanschaffen, terwijl ze al een werkende router voor de wifi hadden. naast dat dit een erg knip en plak oplossing is (waarom geen repeater of signaal van de router aanpassen?), het probleem vervolgens NOG niet was opgelost.
Pagina: 1