Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lokatie weergeven op plattegrond.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Voordat we hiermee naar de rubriek "Vraag & Aanbod" gaan... Ik heb enkele plattegronden in svg met daarop een groot aantal elementen (enkele honderden) die variëren in grootte van ca. 30 cm tot enkele meters.

Ik wil nu graag op die plattegrond de lokatie van de (noteboek-, PDA-, tablet- of telefoon-) gebruiker in real-time weergeven. Liefst in combinatie met de 'kijkrichting'.

Ik wil géén afzonderlijke apps laten ontwikkelen; de svg-plattegronden werken nu prima in een 'gewone' moderne browser (IE vanaf versie 9, Firefox, Opera, Safari, etc.) en dat moet zo blijven.
Heb de volgende vragen:

1. Is wat wij willen überhaupt mogelijk?

2. Is gps eigenlijk wel voldoende nauwkeurig om de lokatie van de gebruiker tussen die elementen weer te geven?

Ik hoor het gaag!

Vriendelijke groeten,
Daan

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

GPS-nauwkeurigheid tot een meter of 5 is haalbaar. "Enkele meters" is lastig, en 30 centimeter is compleet onrealistisch. Bovendien noem je het een plattegrond, wat me laat vermoeden dat dit alles binnen afspeelt. Binnen doet GPS het sowieso niet of in verminderde mate, dus daar lijdt je nauwkeurigheid óók eens aan.

In het kort: zonder verder de details te weten verwacht ik niet dat wat je wil mogelijk is.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
Plattegrond is voor gebruik buiten. Met 'enkele meters' kan ik leven (beter iets dan niets). Maar is het niet zo dat de positie van de telefoon tov de telefoonmasten kan bijdragen aan de naukeurigheid?

Vraag me af hoe Google dat doet met zijn indoor maps (die ook werken in gebouwen met 3, 4 of 5 verdiepingen)........

Groet, Daan

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Geen idee, maar AGPS is onnauwkeuriger dan GPS.

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 19:45

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Ik denk dat google voor de oriëntatie gebruikmaakt van een compas ofzo.
Verder is het niet mogelijk om de wifi sterkte te gebruiken om je nauwkeurigheid te vergroten( binnen dan)?
De signaalsterkte meten of dergelijke?

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 15:52
Onzin AGPS is niet onnauwkeuriger, helaas ook niet nauwkeuriger, alleen zorgt het voor een wat sneller fix.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
Verwijderd schreef op zondag 10 november 2013 @ 18:47:
Plattegrond is voor gebruik buiten. Met 'enkele meters' kan ik leven (beter iets dan niets). Maar is het niet zo dat de positie van de telefoon tov de telefoonmasten kan bijdragen aan de naukeurigheid?

Vraag me af hoe Google dat doet met zijn indoor maps (die ook werken in gebouwen met 3, 4 of 5 verdiepingen)........

Groet, Daan
Triangulatie dmv wifi hotspots. Als google een streetview foto maakt slaan ze ook op welke wifi MAC adressen op die locatie te ontvangen zijn.

En de afgelegde weg sinds de laatste locatie fix dmv de accelerometer en het compas.

TheS4ndm4n#1919

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:05
Verwijderd schreef op zondag 10 november 2013 @ 14:47:
1. Is wat wij willen überhaupt mogelijk?
Ja.
2. Is gps eigenlijk wel voldoende nauwkeurig om de lokatie van de gebruiker tussen die elementen weer te geven?
Dat kan niemand je zo vertellen met deze informatie. Daarnaast is het ook afhankelijk van externe omstandigheden. Heeft iemand GPS op zijn device of alleen AGPS? Is het helder weer of bewolkt? Is de gebruiker buiten of binnen?

Ik zeg, gewoon uitproberen. Kan niet meer dan een half uurtje kosten om een proof of concept te maken lijkt me: https://developer.mozilla.../WebAPI/Using_geolocation

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

lithoijen schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:57:
Onzin AGPS is niet onnauwkeuriger, helaas ook niet nauwkeuriger, alleen zorgt het voor een wat sneller fix.
Nee, dát is onzin. AGPS is afhankelijk van veel te veel dingen. Het aantal telefoonmasten en hotspots bijvoorbeeld. GPS doet het buiten altijd.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat je ook kan overwegen (als GPS te inaccuraat is en het eigen terrein is) is om gewoon zelf te gaan triangulaten met eigen hardware en een custom app. In principe kan je gewoon zoveel wifi-punten als je zelf wilt en op basis van de wifi-sterkte kan je je app laten triangulaten waar je bent. In principe kan je hier vele malen accurater mee worden dan met GPS / AGPS maar het vereist wel veel meer werk.

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal voor de reacties. :)

@Ramon Goed idee. Ik/collega zet binnenkort vraag in rubriek "Vraag & Aanbod."

@Gomez12 Is inderdaad eigen terrein, maar denk niet dat daar budget voor is (=non-profit sektor).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

NMe schreef op zondag 10 november 2013 @ 21:33:
[...]

Nee, dát is onzin. AGPS is afhankelijk van veel te veel dingen. Het aantal telefoonmasten en hotspots bijvoorbeeld. GPS doet het buiten altijd.
Ik ben bang dat je toch echt in de war bent NMe ;). AGPS (Assisted GPS) kan niet slechter zijn dan GPS aangezien het eigenlijk alleen maar GPS++ is. Het verschil tussen beiden is dat AGPS ook andere bronnen gebruikt om sneller een fix te krijgen.

Ik vermoed dat je in de war bent met lokatiebepaling obv netwerk en wifi. (Androids ACCESS_COARSE_LOCATION), maar dat is niet AGPS.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:58
Als de nauwkeurigheid van GPS onvoldoende is voor de toepassing dan zou u eens kunnen kijken naar RTK-GPS (0-2 cm nauwkeurig). Het is een soort van DGPS.

My favorite programming language is solder.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:03
volgens mij worden in bv de archeologie voor het meten van plattegronden gps ontvangers in het veld geplaatst die steeds het gps signaal ontvangen, door dat gps signaal te vergelijken met het signaal van de mobiele gps ontvangen kun je dan de relatieve verplaatsing van de mobiele gps vinden. de meters in het veld verplaatsen immers niet. zo kun je wel een grotere nauwkeurigheid halen.

google total station gps.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Janoz schreef op maandag 11 november 2013 @ 14:18:
[...]

Ik ben bang dat je toch echt in de war bent NMe ;). AGPS (Assisted GPS) kan niet slechter zijn dan GPS aangezien het eigenlijk alleen maar GPS++ is. Het verschil tussen beiden is dat AGPS ook andere bronnen gebruikt om sneller een fix te krijgen.

Ik vermoed dat je in de war bent met lokatiebepaling obv netwerk en wifi. (Androids ACCESS_COARSE_LOCATION), maar dat is niet AGPS.
Dat vermoeden kan ik bevestigen. :P Maar AGPS is toch niet meer dan GPS + het checken van accesspoints en triangulatie op mobiele zendmasten?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Klopt, waardoor je precies datgene krijgt wat lithoijen beweert. Niet beter, wel sneller.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Ramon
We kunnen nu wel alle mogelijke varianten van GPS gaan opnoemen maar TS wil een website hebben die dit kan dus dan heb je niet zoveel aan exotische GPS-alternatieven of varianten.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ramon schreef op dinsdag 12 november 2013 @ 22:02:
We kunnen nu wel alle mogelijke varianten van GPS gaan opnoemen maar TS wil een website hebben die dit kan dus dan heb je niet zoveel aan exotische GPS-alternatieven of varianten.
Als basis voor die website moet je toch eerst ergens je locatie data vandaan halen...

Zonder die data kan je een hele mooie website opzetten maar je hebt er niets aan.

• Ramon
Gomez12 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:41:
[...]

Als basis voor die website moet je toch eerst ergens je locatie data vandaan halen...

Zonder die data kan je een hele mooie website opzetten maar je hebt er niets aan.
De locatiedata zou dan dus "live" op de client met HTML5 geolocation binnengehaald worden, zie: http://diveintohtml5.info/geolocation.html

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ramon schreef op donderdag 14 november 2013 @ 00:03:
[...]

De locatiedata zou dan dus "live" op de client met HTML5 geolocation binnengehaald worden, zie: http://diveintohtml5.info/geolocation.html
Precies, en die data kun je ook voeden met alternatieve gps oplossingen ;)

Ik denk dat je in deze discussie überhaupt niet verder gaat komen als de TS op locatie geen tests uit gaat voeren. Dit kan al zo eenvoudig zijn als, wanneer het om tablets of telefoons gaat, Google Maps eens te openen en in te zoomen. Al moet ik zeggen dat de plaatsbepaling van Google op en gewone laptop met enkel Wifi op veel locaties ook bijzonder goed is, je mist dan echter wel een kompas om richting te bepalen.
Pagina: 1