Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoreNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-03-2024
Hallo allen,

Ik heb een GA-X58A-UD3R moederbord van Gigabyte met 6 RAM-slots voor dual- of tripple channel. Ik had er 3 bankjes van 2GB in ziten van 1333MHz, volgens mij in tripple-channel configuratie.
Nu heb ik een setje van 3 bankjes van 4Gb van een ander merk gekocht, op 1600MHz geclockt, en heb ik de oude bankjes vervangen. Dat is dus een upgrade van 6 naar 12GB en sneller geheugen.

Nu is de vraag: ik heb de 3x2Gb oudere bankjes over. Is het verstandig om dit tragere geheugen van een ander merk er bij te plaatsen zodat ik 18GB RAM heb? Of zeggen jullie: die 12GB gebruik je toch niet, dus heeft geen zin om die 6 er bij te plaatsen.

Ik gebruik mijn PC onder windows 7 (64bit) voor gaming (battlefield 4), en onder Ubuntu voor development (Ruby on Rails).

Bedankt alvast voor jullie tips.

Cor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyyy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-06 13:59
Je zal zelf moeten kijken of je daadwerkelijk 12 GB RAM gebruikt door in broncontrole te kijken.
Ik had eerst ook de X58, met 6GB RAM, en die zat regelmatig vol. Daarom nu dus 16GB RAM in mijn recente (Z87) pc.

Door verschillende merken te mixen, bestaat de kans op incompatibiliteit, en dus vastlopers (BSOD) of andere fouten, maar dat hoeft zo niet te zijn.

Als je je 1333MHz RAM gebruikt icm 1600MHz RAM, dan gaat de geheugencontroller op de langzaamste snelheid lopen, in dit geval dus 1333MHz. Uiteraard kan er overgeklokt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoreNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-03-2024
Thanks. Tijdens gaming wordt er niet veel meer dan 5GB gebruikt, dus ik denk dat 12 voorlopig genoeg is. Wist niet dat het BSOD kan veroorzaken... dus kies nu even de veilige weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 11:15
over het algemeen kan het weinig kwaad als je alle ram modules op 1333mhz zet en dan een clock welke beide modules ondersteunen (9-9-9-21?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Hier crucial met kingston gemixt, totaal geen problemen so far. Beiden 1866

Consultant - Autogek