Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude voeding meenemen naar nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-11 18:51
Ik had dit misschien eigenlijk ook in de vorige topic kunnen zetten, maar ik had me toen nog niet helemaal bedacht dat dit in hetzelfde subforum terecht zou komen haha :)

In ieder geval! In mijn oude systeem steekt ook nog een oude thermaltake 750watt voeding, deze: http://www.hardwaresecrets.com/article/369

7 jaar geleden was dit helemaal de shit, het is zo'n hoog vermogen omdat ik graag een X2 kaart wou hebben. Ik kan mij voorstellen dat er ondertussen allerlei ontwikkelingen zijn geweest waardoor nu een nieuwe voeding veel efficienter enzo is. Bovendien ben ik bang dat er misschien beschadiging optreed als deze voeding "doorbrand" of iets dergelijks. Raden jullie mij aan om te kijken naar een nieuwe voeding of maakt het niet zo uit en kan ik hier gewoon vrolijk mijn nieuwe systeem ook mee bekrachtigen? :)

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Wel, als je je nieuw systeem weer 5+ jaar wilt gaan gebruiken, is het wellicht wel verstandig om een nieuwe te kopen :) (10+ jaar lijkt me wat oud voor gelijk welke voeding)

[ Voor 18% gewijzigd door SmokingCrop op 10-11-2013 04:50 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Financieel: een nieuwere voeding kan efficienter zijn, maar wat je bespaart aan elektrakosten zal minder zijn dan wat je uitgeeft aan een nieuwe voeding. Je zou het even moeten doorrekenen, maar puur op gevoel denk ik niet dat dit een goed argument is.

Risico: doorbranden is een risico, maar lang niet altijd zal een falende voeding de rest van het systeem beschadigen. Daarnaast zijn er twee momenten in tijd gezien dat elektronica kapot gaat: na een flink aantal jaren als gevolg van ouderdom, en helemaal aan het begin als gevolg van nieuwigheid, fabrieksdefecten.

Je oude voeding doet het nu goed een heeft waarschijnlijk meer dan voldoende capaciteit voor een nieuw systeem en kan nog best een aantal jaren mee; een nieuwe voeding zal langer mee kunnen maar heeft wel het risico op nieuwigheidsproblemen.

Ofwel, voor beide opties valt wat te zeggen. Ik vind het zelf zonde om onnodig dingen weg te gooien dus zou hem overzetten naar het nieuwe systeem.

Overweging erbij: het oude systeem inclusief voeding bewaren als reservermachine.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

auto660

1991 240 GL Brick

Ik zou de voeding even uitstoffen, kijken of de condensatoren nog goed zijn en als die dan goed zijn dan kan je hem volgens mij gewoon weer gebruiken. Maar het is misschien niet verstandig om hem daadwerkelijk met 750watt te belasten. Maar 600 zou dan nog wel haalbaar moeten zijn. Ik heb vaak genoeg chinese voedingen gezien van 8+ jaar oud die nog steeds draaiden en waarvan de fan ook nog werkte :+ . (wel met defecte condensatoren) (en een chinese at voeding uit 1992 die nog werkt)

EDIT:
Volgens die review is het een degelijke voeding, goede rectifiers, goede koelblokken, filtering in orde en geen rare dingen verder. Dus hij zou het gewoon nog een tijdje moeten doen.

[ Voor 21% gewijzigd door auto660 op 10-11-2013 12:16 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-11 18:51
uhm.. hoe zie je hoe de condensators nog goed zijn? :$

Overigens heb ik al min of meer besloten om 'm te gaan gebriuken in me nieuwe systeem. Het was toentertijd zo'n beest dat ik vind dat ie gewoon nog een tijdje moet kunnen functioneren. Hij bekrachtigd al jarenlang een setup die niet eens 400watt nodig heeft. De 4870X2 van toentertijd brandde al snel door en daarna is een budgetkaartje erin gekomen.