Nieuwe graka; 1 vd 2 schermen 'stoort'

Pagina: 1
Acties:

• MAXXO
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-07-2025
Dag tweakers :w

Ik heb onlangs een nieuwe grafische kaart gekocht (XFX HD 7970 DD Black, link) als upgrade van mijn oude HD 5770 Crossfire setup. In eerste instantie was ik er erg blij mee, maar na een dag draaien begon hij kuren te vertonen (iets wat voorheen nooit gebeurde). Hij vertoont op (in eerste instantie ogenschijnlijk) willekeurige momenten het volgende probleem (2 foto's van verschillende keren):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XdineO9.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nwu6lVF.jpg

Het aparte is dat hij dit alleen maar doet op mijn primaire monitor (die is aangesloten via DVI). Mijn secundaire monitor (aangesloten met VGA via een DVI -> VGA-adapter) blijft wel prima werken. Ook Windows blijft op de achtergrond gewoon draaien; ik kan via mijn tweede monitor gewoon vensters van monitor 1 naar monitor 2 verplaatsen. Als ik de primaire monitor in de tweede DVI-poort op de graka stop (daar waar eerst die DVI-VGA adapter in zat) blijft het beeld zoals hierboven.

Het probleem -lijkt- in verband te staan met Flashcontent op websites. Het lijkt hoofdzakelijk op te treden als ik een video start / stop / pauzeer (op bijvoorbeeld Youtube / Twitch). Vaak verdwijnt het probleem als ik mijn browser (Firefox) afsluit, al komt het dan regelmatig weer terug zodra ik de browser (en dus ook de video) weer opnieuw open.

Het kan echter ook blijven als ik Firefox afsluit of zelfs als ik mezelf helemaal afmeldt bij Windows. Dán verdwijnt het probleem alleen maar als ik de pc helemaal opnieuw opstart.

Wat ik al heb geprobeerd (en niet heeft gewerkt ;():
  • Nieuwste stabiele drivers installeren
  • Nieuwste beta drivers installeren
  • Windows opnieuw installeren
  • Ander DVI-scherm + kabel
  • Een nieuwe graka laten komen
Ik ben langzamerhand wel door mijn ideeën heen; ik heb een flauw vermoeden dat het aan de drivers ligt. Mocht dit het geval zijn, dan stuur ik de kaart terug en ga ik een andere uitzoeken. Hiermee is namelijk niet te werken.

Mocht het van pas komen, hier is een lijstje met de complete setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P55-GD65€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon HD 7970 Black Edition Double Dissipation€ 259,-€ 259,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 78,62€ 78,62
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1HP L1702----
1Samsung Syncmaster T220 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Logitech G15 Gaming Keyboard€ 0,-€ 0,-
1Logitech G9 Gaming Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 72,90€ 72,90
1Steelseries Siberia Full-size USB Headset€ 0,-€ 0,-
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 17,75€ 17,75
1Corsair HX750W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 194,-€ 194,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 622,27

Alvast bedankt voor de moeite :)

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Als je primaire en secundaire scherm in de driver omwisselt, verplaatst het probleem zich dan ook? Rest wel hetzelfde laten, dus ook de fysieke aansluitingen!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Doe je graka eens in het andere slot op je mobo als je die hebt.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• MAXXO
lazybones schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 20:31:
Als je primaire en secundaire scherm in de driver omwisselt, verplaatst het probleem zich dan ook? Rest wel hetzelfde laten, dus ook de fysieke aansluitingen!
Nope, het blijft bij hetzelfde scherm.

Stef602 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 20:42:
Nu gedaan, even afwachten wat íe nu gaat doen.

Het vervelende is dat het lang niet altijd gebeurt als ik een video start / stop (ik kan het niet 'forceren'), dus het kan meerdere uren duren voordat ik weet of iets gewerkt heeft.

Ik denk dat ik tevens alvast een mail ga sturen met de vraag om 'm terug te sturen en m'n geld terug te krijgen, anders ben ik daar dadelijk weer te laat mee. Ondertussen blijf ik nog wel proberen, maar ik heb zo'n gevoel dat het gewoon niet gaat lukken. ;(

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb weleens rare problemen gehad (soortgelijk) met een SLI opstelling waar de boosdoener de SLI bridge was. Deze bleken toen wel vaker kapot te gaan, geen idee of je met X-fire ook nog bridges gebruikt tegenwoordig, ik gooi maar even een idee in de ring.

Sorry verkeerd gelezen, ik dacht dat je nog steeds twee kaarten in gebruik had.

[ Voor 16% gewijzigd door Razr op 10-11-2013 19:08 ]

• MAXXO
Stef602 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 20:42:
Maakt ook geen verschil, nog steeds hetzelfde resultaat.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Zie je wel de juiste EDID informatie? Ik bedoel, herkent je OS het scherm goed?
Het kan soms ook zijn dat niet de juiste informatie over het scherm opgehaald kan worden en dan weet de GPU/Driver/het OS niet hoe het beeldscherm van beeld voorzien moet worden.

Heb je het ook al met een LiveCD geprobeerd? Als het met Linux wel werkt weet je dat het geen hardware probleem is. Krijg je de storing in je BIOS/EFI ook?

• MAXXO
Windows herkent het scherm in de Device Manager, dus ik ga er van uit dat dat goed zit.

Ik weet nu vrijwel zeker dat het te maken heeft met Flash (Zojuist begon het telkens als ik een video probeerde te laden. Het lukte 3 keer om het weg te krijgen door de browser te sluiten, daarna kreeg ik het niet meer weg. Dit gebeurde in zowel Firefox als IE).

Ik heb nog even zitten zoeken naar een mogelijke oplossing en er wordt bij een vergelijkbaar probleem aangeraden om hardwareacceleratie in Flash uit te zetten. Het enige probleem is dat zowel de performance als de kwaliteit erop achteruit lijken te gaan als ik dit doe. (Tevens weet ik nog niet of dit het probleem ook voor mij op gaat lossen)

Ik ga het morgen proberen zonder hardwareacceleratie / met liveCD, al hoop ik dat de informatie hierboven iemand misschien op een idee brengt.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
Bekend probleem dat kan ontstaan door de ULPS in de drivers.
Voor meer informatie om het uit te zetten raad ik je aan om hier http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=361702 te kijken.
Ik heb het afgelopen zondag ook nog gedaan , moeilijk is het niet.

• Dannyyy
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 11:28
Met mijn ASUS HD 7970 DirectCu II.
Op het hoofdscherm die rare strepen, en op mijn 2e scherm geen enkel probleem, precies dus zoals bij jou.
Het gekke was, dat het probleem kwam na het spelen van een game, en als ik dan Youtube ging kijken. Ook dit was niet altijd het geval. Op willekeurige momenten gebeurde het, maar meestal dus na het spelen van een game en daarna Youtube.
De boosdoener was bij mij het geheugen van de videokaart. Zodra ik die ook maar 1 MHz overklokte, de bovenstaande symptomen. Op standaard snelheid is er niks aan de hand.

Nu ik die kaart een half jaar heb en we een aantal driver versies verder zijn, dacht ik vorige week van, laat ik me geheugen weer is overklokken, en nu loopt die al een tijdje op 1440 MHz zonder problemen.
Pagina: 1