Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

We kregen afgelopen week een brief van de NUON waarin aangegeven werd dat het huurcontract voor onze warmtepomp per 1 januari 2014 beeindigd wordt. Het gaat om een WP van 15 jaar oud.

Wat is nu verstandig en wat is de economische levensduur van een warmtepomp? Kunnen we beter uitkijken naar een nieuwe? Zijn er bijvoorbeeld bedrijven die aangeraden worden voor voor vervanging danwel overnemen van het onderhoud?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2014 14:21 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
als huurcontract op houd dan gaat de warmte pomp niet automatisch kapot?
(ik draai mijn gas ketel ook zonder contract, dat regel ik allemaal zelf wel.)
kan best zijn dat hij het nog makkelijk een jaar volhoud.

maar het is verstandig te weten wat je hebt en waar voor je het zou willen vervangen als hij kapot gaat.
zodat het een niet te lange zoek tocht word naar iets nieuws.
maar dan wil je weten of hij een open bron heeft of een gesloten( of nog iets anders)
en meer van dat soort zaken.

na 15 jaar kun je wel stellen dat hij op het einde van zijn leven is, maar voor het zelfde geld draait hij nog makkelijk 5 jaar door zonder problemen (dat kun je moeilijk schatten)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Je ziet het inderdaad wel erg zwart in. Dat het huurcontract per 1 januari 2014 zou stoppen wist je neem ik aan al sinds je het 15 jaar geleden ondertekende, of anders sinds je het huis hebt gekocht. Wel raar om dan NUON neer te zetten alsof ze je in de kou zouden zetten zonder dat je dat had kunnen zien aankomen. De pomp blijft gewoon staan en functioneren, maar dat (vervangings)onderhoud nu voor jouw rekening is lijkt me niet meer dan logisch.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:29
Voor warmtepompen wordt vaak van een levensduur van 20-30 jaar uitgegaan. Het zijn relatief eenvoudige apparaten, waar meestal niet veel aan kapot kan gaan. Met name in de eerste jaren kan een onderhoudscontract nuttig zijn i.v.m. afstellen en finetunen van de installatie. Over het algemeen is onderhoud echter nauwelijks nodig. Vergelijk het maar met de bekendste warmtepomp: hoeveel onderhoud vergt je koelkast jaarlijks? 48 euro per maand lijkt me dus wat hoog, zeker gezien de leeftijd van de installatie is dat nauwelijks een aantrekkelijk aanbod te noemen.

Wat specifieker: de Thermia Villa gebruikt R404A als koudemiddel. Dit koudemiddel wordt uitgefaseerd. Op langere termijn (na 2020) zal dit betekenen dat een andere warmtepomp een verstandige keuze zal zijn, ook in verband met de betere COP die dan mogelijk is.

Op dit moment is de warmtepomp echter nog niet kapot, maar wel "afbetaald". Hierdoor is ieder jaar dat je extra met de installatie doet pure winst. Je hoeft immers geen huur meer te betalen, maar kunt de installatie nog wel gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien was ik in mijn bericht niet geheel duidelijk. De huur (dus geen huurkoop) van de warmtepomp had initieel een contractduur van 10 jaar. NUON heeft er toen voor gekozen het contract niet te stoppen. De beeindiging ineens 5 jaar later zonder enige aankondiging vooraf met een opzegtermijn van 2 maanden kwam dan ineens ook erg onverwacht, alhoewel natuurlijk juridisch volledig correct. Maar affijn hier gaat het ook niet over, het gaat er meer om wat nu verstandig is.

Onze ervaringen met deze warmtepomp zijn niet erg positief (alhoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb), elk jaar roest er wel weer iets door (al 2 maal een nieuwe boiler de afgelopen 5 jaar, eenmaal de warmtewisselaar, meerdere keren een drukvat etc). Vandaar dat ik wat huiverig ben voor de toekomst en niet verwacht dat deze nog een paar jaar probleemloos zal draaien.
Aangezien ik er zelf nog weinig verstand van heb, ben ik me er nu in aan het verdiepen vandaar mijn vragen.

Wat ik lees is dus dat na 2020 het onmogelijk wordt om het gesloten buitensysteem van de pomp nog bij te vullen (wat nu meestal wel eenmaal per jaar gebeurd).
De adviezen lezend lijkt het dus het best om nog een tijdje door te draaien totdat er weer grote kosten aan komen. Hoe makkelijk is het dan om hem te vervangen en waar zouden we op moeten letten? Het is toch 'onhandig' om in zo'n geval zonder verwarming en warm water te zitten, vooral in de winter.

• Bezuiniger
Het was mij wel duidelijk dat Nuon er geen brood meer in zag je systeem werkend te houden in de komende jaren, en dat ze er ook geen brood in zagen het systeem te verwijderen uit de woning. Maar dat het systeem er mogelijk slecht aan toe is was inderdaad niet duidelijk.

In het verleden zijn er diverse problemen geweest met warmtepompinstallaties: slechte brondimensionering, weinig isolatie in de woning, etc. Allemaal resulterend in een hoog aantal draaiuren, wat leidde tot extra slijtage en (meestal) hoge gebruikskosten. Het is mogelijk dat dat hier de achterliggende oorzaak is van de slechte ervaringen. Ga dus op zoek naar de redenen van de hoge onderhoudskosten, want mogelijk los je niets op door de unit te vervangen voor een nieuwer type.

Verwijderd

Topicstarter
Bezuiniger schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 19:16:
en dat ze er ook geen brood in zagen het systeem te verwijderen uit de woning.
We moeten inderdaad voor 1 januari aangeven of we het systeem (op kosten van de NUON) willen laten verwijderen. Is dit zo kostbaar dan?
Veel alternatief hebben we toch niet, onze gehele wijk is namelijk niet voorzien van een gasaansluiting omdat elke woning van een warmtepomp voorzien is.
Isolatieproblemen liggen niet direct voor de hand, de huizen zijn erg goed geisoleerd (alhoewel ik ook op dit gebied geen expert ben ;) ), brondimensionering zou best kunnen maar hoe kom je daar achter?

@Bezuiniger: zou je het vervelend vinden als ik je een direct message stuur?

• Bezuiniger
Ik denk dat de complete warmtepomp 200-300Kg weeg, dat is niet iets wat je even makkelijk onder je arm meeneemt. Afvoeren kost altijd geld, zeker bij dit gewicht.

De hele wijk? Dat geeft je ook mogelijkheden: vraag bij je buren na of ze ook een dergelijke brief hebben gehad, en of ze ook zoveel problemen met hun warmtepomp hebben en zo ja: wat voor problemen. Het is misschien ook een idee om het stroomverbruik naast elkaar te leggen. Als de bron slecht werkt zal vaak de back-up verwarming inschakelen, en dat moet je terugzien in het verbruik.

Als je de enige bent met problemen, ben je mogelijk ook de enige die een brief heeft gehad. Of er zijn bijv. geen onderdelen meer voor dit type te krijgen, en dan heeft waarschijnlijk iedereen een brief gehad. Als er meerdere mensen zijn met problemen dan kun je samen proberen een betere deal te krijgen. Verder geeft meer data meestal een beter inzicht in het probleem, dus als je alle kennis verzamelt kom je meestal al een stuk verder.

DM is geen probleem.

Verwijderd

Hallo allemaal,
heeft er iemand van jullie ervaring met de warmtepompen Ecoforest?
Ik ben van plan een nieuwe warmtepomp water-water te laten plaatsen en ik dacht er aan om de ecogeo B van ecoforest te plaatsen.
Heeft iemand ervaring met deze warmtepomp of met het merk?
Alvast bedankt!
Els

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Kun je me aangeven waarom je al gelijk voor een zeer specifiek merk gaat?
Wat is je onderzoek geweest om nu deze vraag voor te leggen en wat is je huidige warmtepomp (merk type).
Over wat voor capaciteit (bron/afgifte) praten we en wat zijn je verwachtingen aan de hand van je huidige installatie.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Verwijderd

Ik heb 3 offertes ontvangen (installateurs op aanraden van vrienden die bij mij in de buurt gevestigd zijn) waarbij het merk ecogeo er met kop en schouders uitsteekt. De huidige installateur die wij hebben heeft een offerte afgegeven die dubbel zo duur is + ik heb eigenlijk het vertrouwen in hem verloren.
Ik heb ondertussen enkele personen gecontacteerd die de ecogeo B hebben laten plaatsen en die wel tevreden zijn maar ook nog maar 1 jaar in het bezit zijn. Ik wou dus nog wat meer feedback krijgen.
Deze pomp zou zeer zuinig werken, geen buffervat nodig, constante werking en dus geen hevige verschillen in het vragen van kracht aan de pomp.
De huidige warmtepomp is 33 jaar oud en het merk/fabriek bestaat niet meer.
Ik heb een 12k toestel nodig die voor de aantsuring van de vloerverwarming en het warm water van douche/sanitair moet zorgen rekening houdende met 2 badkamers en een opp vloerverwarming van 200m².

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:03:
Ik heb 3 offertes ontvangen (installateurs op aanraden van vrienden die bij mij in de buurt gevestigd zijn) waarbij het merk ecogeo er met kop en schouders uitsteekt. De huidige installateur die wij hebben heeft een offerte afgegeven die dubbel zo duur is + ik heb eigenlijk het vertrouwen in hem verloren.
Kwaliteit komt uit de lengte of de breedte, prijsvergelijk is in het geval van een product meestal niet het beste beoordelingspunt als er niet open een offerte wordt gegeven.

Dus is het appelen met appelen of appelen met peren?
Er zijn genoeg "El Cheapo" warmtepompen te verkrijgen, maar of je dan tevreden bent met het product (op langere termijn)?

Maar verder was je wel tevreden over je installateur de afgelopen jaren? Om nou alleen op prijs iemand te laten vallen? En heb je al feedback gegeven aan deze installateur over het verschil, wie weet geeft hij wel aan waarom er zo'n prijsverschil is.

Ik neem aan dat je een warmtepomp wilt kopen om zo lang mogelijk plezier van te hebben.

Zelf heb ik al vaak genoeg gemerkt dat veel leveranciers niet "open" zijn over hun offerte. Als we dan om extra informatie vragen blijft het bij de "goedkopere" vaak stil of komt er niet een sluitend antwoord. Dat is meestal een punt voor mij persoonlijk om uit te kijken naar andere leveranciers en toch "iets duurder" te gaan kijken.
Ik heb ondertussen enkele personen gecontacteerd die de ecogeo B hebben laten plaatsen en die wel tevreden zijn maar ook nog maar 1 jaar in het bezit zijn. Ik wou dus nog wat meer feedback krijgen.
Deze pomp zou zeer zuinig werken, geen buffervat nodig, constante werking en dus geen hevige verschillen in het vragen van kracht aan de pomp.
Ik zou dan toch maar even aan de personen navragen wat zuinig is, want de afgelopen winter is niet echt een winter geweest (krijgen we die nog?). En het woord "zuinig" als maatstaaf te gebruiken....
Ik heb een 12k toestel nodig die voor de aantsuring van de vloerverwarming en het warm water van douche/sanitair moet zorgen rekening houdende met 2 badkamers en een opp vloerverwarming van 200m².
33 jaar, dat is toch wel een goed product geweest. Dan ben ik toch wel benieuwd naar merk model?
Heb je nog een COP/kw enz van dit toestel paraat? En wat is je E verbruik geweest in deze periodes?
33 jaar, ik neem even snel aan dat de verwarmingsschil van je woning dus niet optimaal is t.o.v. de huidige normen. Is 12 kw dan nog steeds genoeg in koude winters, bij een watertemperatuur van 35 graden?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-11 15:24
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:03:
Heb je een keuze gemaakt voor een nieuwe water-water warmtepomp?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Pagina: 1