Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Hey tweakers,

Ik heb een probleem met mijn computer sinds de vervanging van mijn videokaart.

Ik heb namelijk 2 jaar lang tweee 6850 Toxic kaarten in crossfire gebruikt, en deze 5 november ingeruild voor een 7970 van XFX. Het probleem is dat de computer OF een bluescreen geeft na een halfuur, OF zelf een hard reset uitvoert OF bevriest en niets meer wil, behalve een hard reset. Nu gaat de bluescreen te snel om te kunnen lezen, dus helaas heb ik daar vrij weinig aan.

Ik heb een GA-990FXA-UD3 moederbord, een Corsair HX850 voeding en een Phenom II x6 1055T cpu.

Wat ik allemaal zelf al geprobeerd heb

Ik heb mijn oude 6850 er weer ingezet, maar wederom crasht de pc na een halfuur onder load.

Ik heb de videokaart in mijn zusjes pc geprobeerd, welke bestaat uit een ASROCK 870 extreme 3 moederbord, Athlon II x3 450 CPU en een OCZ ModXtreme 700W voeding. In haar pc kan Unigine Valley benchmark blijven lopen voor minstens 2 uur. Langer heb ik niet geprobeerd.

Mijn vraag is nu, is mijn voeding kapot, of ligt het aan het moederbord? Het moederbord heeft een flinke FSB overklok, namelijk 350MHz ipv 200MHz. Dit is om de overklok op mijn CPU (4.9 GHz) te realiseren.
Helaas helpt het terugdraaien van de overklok niets. Het moederbord is overigens nog maar 2 maanden oud. De voeding heeft al ongeveer 2000 draaiuren gemaakt schat ik.

Oververhitting is overigens geen probleem. GPU is 72 graden, moederbord is 45 graden en de cpu is 65 graden. alle temperaturen zijn onder maximale stresstest.

Graag zou ik willen horen wat jullie te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-08 01:43
Al eens geprobeerd je bios op default settings te zetten?

Daarnaast wanneer je een BSOD krijgt welke code is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:55

Freakie1NL

Grote Baas

1) Wat heb je met je oude drivers gedaan? Heb je een verse driver installatie gedaan?

2) Je vermeld niet welke Windows versie je draait, zoek aan de hand van jou windows versie op Google naar het niet automatische opnieuw opstarten bij foutmeldingen. Op die manier blijft jouw BSOD inbeeld i.p.v. snel verdwijnen waardoor je de code niet te zien krijgt.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrut1987
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 10:30
Ik heb dit ook gehad heb toen een hard reder gedaan op mijn mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Kan het zijn dat het toevallig de 5000 hour bug is van de m4? Meestal duurt het dan wat langer geloof ik, maar verder lijkt het er wel op (toevallig dan met de vervanging van de videokaart).

Fractal Design Core 1100 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk het moederbord, ik heb het probleem zelf ook en het verwisselen van grafische kaart maat inderdaad niks uit. Dit is al mijn 2e gigabyte moederbord die dit doet trouwens. Ik vermoed zelf dat de North of South bridge chipset te warm wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-09 15:14
gebruik eens bluescreenview, hier kan je je bluescreens mee bekijken die je gehad hebt normaal gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
JustwilliamNL schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 16:08:
Al eens geprobeerd je bios op default settings te zetten?

Daarnaast wanneer je een BSOD krijgt welke code is dit?
Ik heb de BIOS nu gereset. Nog steeds crasht de pc na ongeveer een halfuur load op de GPU.

De BSOD code kan ik dus niet lezen, maar zoals rubeuhh suggereert zal ik de eerstvolgende bluescreen wel kunnen lezen. afwachten dus.
Freakie1NL schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:03:
1) Wat heb je met je oude drivers gedaan? Heb je een verse driver installatie gedaan?

2) Je vermeld niet welke Windows versie je draait, zoek aan de hand van jou windows versie op Google naar het niet automatische opnieuw opstarten bij foutmeldingen. Op die manier blijft jouw BSOD inbeeld i.p.v. snel verdwijnen waardoor je de code niet te zien krijgt.
Ik heb de computer geformatteerd, windows 7 Ultimate x64 alle updates laten doen totdat deze helemaal up to date is. Daarna heb ik de Catalyst 13.11 beta v8 geinstalleerd.
garrut1987 schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:39:
Ik heb dit ook gehad heb toen een hard reder gedaan op mijn mobo.
Je bedoelt een reset van de BIOS?
Beroemdheid schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:42:
Kan het zijn dat het toevallig de 5000 hour bug is van de m4? Meestal duurt het dan wat langer geloof ik, maar verder lijkt het er wel op (toevallig dan met de vervanging van de videokaart).
Nee, ik heb een halfjaar geleden een Samsung 840 - 120 GB versie gehaald, dus die zou het nog prima moeten doen.

UPDATE
Ik heb de fan speed handmatig omhoog gehaald, om de temperatuur onder de 70 graden te houden en dit schijnt tot nu toe te werken. Ik ben net een halfuur Unigine Valley gepasseerd. Ook BF3 werkt tot nu toe al enkele ronden goed. Ik zit nu alleen wel naast een enorme herriebak, dus een permanente oplossing is dit niet.

UPDATE #2
Ik had moeten afkloppen. meteen na het versturen van mijn reactie hier, crashte de pc alweer (terwijl unigine heaven op de achtergrond draaide)

Hier heb ik de bluescreen data, zo te zien is het de driver i.c.m. directX. Ik heb helemaal niet gedacht aan het updaten van DX11. Ik ga nu wat DX9 of openGL applicaties draaien om te kijken of het systeem dan wel blijft werken

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/20hq78x.png

[ Voor 9% gewijzigd door Rickkamminga op 09-11-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik weet niet of je aandurft maar als ik jou was zou ik de thermische pasta van de gpu vervangen dit kan kwa temps aanzienlijk schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
calsonic schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:58:
Ik weet niet of je aandurft maar als ik jou was zou ik de thermische pasta van de gpu vervangen dit kan kwa temps aanzienlijk schelen.
als ik de ventilatoren gewoon op 'auto' laat staan dan wordt de GPU maximaal 72c en dat lijkt me toch heel normaal. Mijn primaire 6850 in mijn vorige opstelling draaide regelmatig op 115c en deze werkt nog helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een passief gekoelde 6850 gehad en die werd onder volle belasting nooit meer als 60 graden dus 115 graden vind ik voor een aktief gekoelde versie veel te hoog.
Is er wel voldoende luchtverplaatsing in je case ?

Maar waar het eigenlijk om gaat is dat je de max temp van je gpu naar beneden haalt als je de paste vervangt en zodoende zal de fan ook minder hard draaien waardoor hij dus minder geluid produceert.

[ Voor 50% gewijzigd door calsonic op 09-11-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
calsonic schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 19:13:
Ik heb een passief gekoelde 6850 gehad en die werd onder volle belasting nooit meer als 60 graden dus 115 graden vind ik voor een aktief gekoelde versie veel te hoog.
Is er wel voldoende luchtverplaatsing in je case ?

Maar waar het eigenlijk om gaat is dat je de max temp van je gpu naar beneden haalt als je de paste vervangt en zodoende zal de fan ook minder hard draaien waardoor hij dus minder geluid produceert.
Jazeker, er is genoeg koeling in mijn kast. 2x120mm intakes en 3x120mm exhaust. De 6850 blies zelf al zijn lucht de kast uit. De temperatuur was zo hoog, omdat ik ze ipv op 775MHz, 1005MHz had tikken. De chip degradeert pas fysiek bij 400K (130 graden celcius) dus die kan dat gemakkelijke hebben. Vervolgens heb ik zelf een heatsink gemaakt voor de VRMs. de toxic versie heeft van zichzelf al 4 extra VRMs op het PCB dus die werden niet eens zo heet. Ongeveer 100 graden. Maargoed, ik dwaal helemaal af :+

Die tip van de koelpasta is wel een goede!

Ik geloof overigens dat ik het probleem al gevonden heb.
Rickkamminga schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:49:

UPDATE #2
[...]
Ik heb helemaal niet gedacht aan het updaten van DX11. Ik ga nu wat DX9 of openGL applicaties draaien om te kijken of het systeem dan wel blijft werken.

[afbeelding]
Ik draai nu alweer een tijdje unigine valley op de Direct3D9 api, helemaal vlekkeloos. Dus, ik ga wat aanklooien met mijn DX11 api, kijken of ik daar het een en ander kan repareren.

Super bedankt allemaal! Ik rapporteer straks wel of het werkt of niet, dan kan dit topic gesloten worden. :)

UPDATE
Nope, van kwaad naar erger. Windows wilde helemaal niets meer na een reparatie van DX11 (door windows zelf). Ik heb 'm maar geformatteerd, omdat zelfs safemode bijna instant crashte. Helaas heeft dat ook niet veel geholpen. Windows wisselt willekeurig tussen Aero en Basic, soms een paar keer per seconde. De cursor blijft hangen, maar als ik dan naar bijvoorbeeld 'deze computer' ga dan kan ik wel dingen aanklikken. DX9 applicaties crashen nu ook. Probeert mijn computer zelfmoord te plegen? ;w

ff zonder geintjes. Heeft iemand ENIG idee waarom dit allemaal gebeurt? Dit kan toch geen software probleem meer zijn, aangezien ik deze keer de 13.9 drivers en GEEN dx11 update gedaan heb. }:|

[ Voor 16% gewijzigd door Rickkamminga op 09-11-2013 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt nog niet op mijn reactie gereageerd maar ik zou gewoon je moederbord even terugsturen. Pas als dat niet helpt dan heb je alles geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Jullie geven gelijk het moederbord de schuld, dit kan best maar het kan geen kwaad om eerst eens memtestx86+ te draaien. Stel dat het het geheugen is dan is het het niet waard om eerst je mobo op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axon
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 19:31

Axon

Dikke tetten

Ik vermoed zelf ook dat het geheugen niet in orde is. Probeer inderdaad even een memtest voordat je onderdelen gaat RMA'en ;)

Tetten.

Pagina: 1