Oude pc upgrade of nieuwe pc bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Mumaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-02 17:51
Goedenmiddag mede tweakers,

Ik zit er aan te denken om mijn huidige pc een upgrade te geven, en zit hier met twee opties.

Ten eerste even het DAA beleid:

- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Voornamelijke gamen, maar daarnaast ook nog CAD programma's en Photoshop draaien voor studie.
- Wat mag het systeem gaan kosten?
- Omdat het niet een compleet systeem is, zit ik te denken aan een maximum van 600 euro, minder is natuurlijk beter.
- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Omdat het eventueel om een upgrade gaat, is dit wel een mogelijkheid. Voor mijn huidige componenten zie de tabel hieronder. Vooral de kast, voeding en cpu koeler.
- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Voornamelijk zoek ik naar een upgrade voor mijn cpu, ram en gpu.
- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- Merkvoorkeuren heb ik niet, maar de merken voor de componenten die gekozen worden moeten wel van degelijke kwaliteit zijn.
- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Ik wil het systeem graag in mijn huidige kast bouwen (zie tabel hieronder welke dat is), en het systeem moet ook op mijn huidige voeding makkelijk moeten kunnen draaien.

- Huidig systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 425 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A78L-M LX€ 44,-€ 44,-
1MSI R5770 Hawk€ 0,-€ 0,-
1Aerocool QS-202€ 45,18€ 45,18
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Kingston ValueRAM KVR13E9K2/4I€ 50,37€ 50,37
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 217,15

Het systeem wil ik graag in deze kast, met bijbehorende voeding en cpu koeler bouwen.
Om dit systeem up te graden heb ik twee optie, welke naar mijn mening het beste lijken, en hiervoor hoor ik graag jullie meningen.

- Upgrade optie 1
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 99,10€ 99,10
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,-

Dit is ook gelijk het goedkoopst, hier wordt namelijk alleen de cpu en ram voor geupgrade. De rest van het systeem blijft dan behouden.
Ik kies voor deze processor omdat het limiet voor de cpu van mijn moederbord 95 Watt bedraagt.
Ik zou ook het moederbord kunnen upgraden, maar het aantal m-ATX borden met een 125 Watt cpu limiet met hierbij een goede featureset zijn moeilijk te vinden, of de prijs is hier dan ook naar.

- Upgrade optie 2
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 168,90€ 168,90
1Asus B85M-E€ 63,90€ 63,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 297,70

In deze versie stap ik over naar intel, omdat de de processors hiervan vaak net wat hoger scoren in games.
Hiervoor is een nieuw moederbord nodig. Ik ben niet geïnteresseerd in overclocken, en hiervoor is er ook geen z87 chipset nodig. Het voordeel van de intel build is dat deze over sata 600 beschikt, wat bij de amd optie niet het geval was.

- Gpu upgrade
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 274,90€ 274,90
1MSI GeForce GTX 770 Twin Frozr Gaming 2GB OC€ 288,-€ 288,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 562,90

Voor het upgraden van mij gpu wil ik nog graag wachten totdat mantle geïntegreerd zit in battlefield 4, om te kijken of dit echt zoveel betere performance geeft. Ik heb voor deze twee kaarten gekozen vooral om de koeling die er op zit, deze zijn namelijk erg stil.

Welk van deze upgrades lijken jullie het beste om te doen?
Wordt de 6 core cpu van AMD beter benut nu de PS4 en Xbox One ook amd chips bevatten?

Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 07:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

GPU ZEKER de Asus R9 280X pakken, Mantle support en super goede en stille koeling.
CPU zou ik een 8320 pakken, meer dan genoeg power.

Dus optie 1, maar de 6300 vervangen door de 8320, meerprijs is minimaal en die extra cores gaan je van pas komen.

[ Voor 30% gewijzigd door Kuusj op 09-11-2013 15:32 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dat bordje kan gok ik geen FX8320 aan omdat ie maar 4 cpu stekkers heeft ipv. 8.

Dus, bij allebei heb je voor het mooie een nieuw mobo nodig. Dan blijft bij AMD blijven wel het goedkoopste.

People as things, that’s where it starts.

• Mumaster
Dank jullie wel voor de reacties. Het bord wat ik nu heb heeft inderdaad geen ondersteuning voor de 8-core cpu's, alles wat boven de 95W TDP zit accepteert hij niet.

Als ik hierdoor toch een nieuw moederbord moet kopen, is het denk ik handiger om voor een intel systeem te kiezen, simpelweg omdat er maar 1 degelijk moederbord is van amd in de micro atx grootte welke 125 watt cpu's aankan.

Dit zou betekenen dat ik voor de amd setup ook een nieuwe kast moet kopen, wat het geheel weer duurder maakt.

Is de FX 6300 niet genoeg qua cpu kracht om redelijk te gamen, zonder (al te grote) bottleneck voor de gtx 770?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:28
Als je een nieuw moederbord koopt zou ik zeker voor een Intel systeem gaan. Voor gamen zijn de FX8320 en i5-4570 redelijk gelijkwaardig, maar voor Photoshop is een i5 al 1.5x zo snel en voor CAD werk (= single threaded) zal dat verschil nog groter zijn.

• Mumaster
Fijn! dan denk ik dat ik de intel optie koop, is het rendabel om voor de 4670k versie te gaan met een z87 moederbord en de processor te overclocken? Ik heb gehoord dat het overclocken van de nieuwe haswell processors slecht gaat, doordat de cpu snel te warm wordt.
Pagina: 1