Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SvenHe
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-11 22:19
Een tijd terug heb ik mijn moeder een android telefoon in de maag gesplitst.
Ik ben nu al een hele tijd bezig haar te leren hoe er gebruik van te maken en heb in dat kader heel internet afgestruind naar een handleiding voor dummies.

Het grote probleem lijkt te zijn dat mijn moeder het nodig maakt de term dummie opnieuw te defineren...

Het modernste apparaat dat mijn moeder voor de telefoon in haar bezit had is een draadloze telefoon (analoog dus), daarvoor een cd speler.

Ze heeft nooit een computer leren gebruiken en had altijd een weerstand tegen typmachines.
Alle terminologie en bedieningsconcepten die in android voor dummies wordt gebruikt zeggen haar helemaal niets.
Android zit vol met icoontjes die prima te begrijpen zijn als je de evolutie ervan hebt meegemaakt maar mijn moeder is al blij dat ze het ding uberhaupt aan kan krijgen.

Maar het verschil tussen aandoen (kort indrukken) en aandoen (lang indrukken) is al heel moeilijk om te doorgronden, laat staan dat je dat ook nog eens met het schermpje moet doen.

Achteraf had ik misschien beter een eppel voor haar kunnen kopen maar dan had ik ruzie met haar gekregen vanwege het bedrag...

Ik heb het officiele "android for dummies ingekeken maar daar staan dingen in ter geruststelling zoals Android is een OS, net als windows. Hoppaaaaah, daar gaat het al mis. Of "Ik ga er van uit dat je telefoon minimaal Gingerbread heeft...

Ze heeft er wel lol in mij een email te kunnen sturen dus het is voor alle partijen fijn als ze daar meer gemak in krijgt.

Vandaar deze vraag, heeft een van jullie al eens iemand succesvol aan de smartphone gekregen terwijl die persoon helemaal op nul is begonnen?

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:30
Koop een iPhone.
Veel gebruiksvriendelijker, makkelijker en duidelijker voor iedereen die niet zo goed met technologie is, senioren bijvoorbeeld..
Android is 'uitgebreid', terwijl iOS gewoon simpel is het werkt zoals het hoort, zonder gekkigheid.

Als je echt bij Android wilt blijven kun je een andere launcher overwegen.
Verder hoef je voor basisfunctionaliteit geen rocker science uit te leggen...

[ Voor 23% gewijzigd door dutchgio op 09-11-2013 14:00 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor echte digibeten is een iPhone net zo moeilijk, het bovenstaande advies is iets teveel Pavloviaans (maar wel wat Apple graag hoort). Ik heb een tante geholpen haar iPad te leren gebruiken en dat was een heel gevecht (en ik ben mijn neven en nichten niet dankbaar voor hun kadootje aan moeders).

Vraag 1 is: heeft je moeder wel een smartphone nodig?

Als het anwoord ja is, ga dan een handleiding maken met screenshots waar je aantekeningen bij gaat zetten. En heel veel geduld hebben waarbij je je moeder niet als dummie gaat wegzetten :)

Je vertelt trouwens niet welke telefoon je hebt gekocht.

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 09-11-2013 14:10 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
'Android For Dummies'.

Ofschoon ik een enorme aversie tegen de geslotenheid van Apple heb, denk ik dat een (tweedehands) iPhone wellicht een betere keuze zou zijn geweest. Android heeft namelijk vaak een skin, waardoor er eigenlijk geen eenduidigheid is, en er dus ook nauwelijks handleidingen zijn. Je geeft niet aan welk toestel het betreft, en daardoor ga ik er gemakshalve vanuit dat het geen stock Android draait.

Mijn tip: Zorg dat jij een image o.i.d. maakt waarmee je het toestel makkelijk terug kunt zetten naar een beginstand, en laat haar zelf maar wat rond klikken en vegen. Probleem is echter dat de mogelijkheden zó overweldigend voor haar zullen zijn, dat ze niet weet waar ze moet beginnen of waar ze zich na 2 stappen bevindt. Begin vooral niet meteen over Twitter, Facebook of wat dan ook in het begin, maar hou het zo simpel mogelijk.
Wellicht is het een idee om een zo eenvoudig mogelijke launcher te installeren, en een interface te configureren die zo min mogelijk mogelijkheden biedt. Eerst alleen bellen met dat ding. Later dan wellicht SMS toevoegen, en als alles goed gaat geleidelijk steeds meer. Vooral niet trachten 'moeilijke' dingen makkelijk te maken. Dat komt later eventueel wel.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:14

Fiber

Beaches are for storming.

Wat wil ze er mee kunnen...? Heeft ze een data abbo? Gmail?

Geen idee verder of een iPhone makkelijker is, maar ik weet wel dat mijn neefjes van drie er al mee overweg kunnen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Juist geen apple. Op dit niveau maakt het niet uit wat je hebt, ze zal moeten leren. Ik zeg: Android omdat die i.t.t. Apple leeg te halen valt. Je kunt één icoon tonen, en niets meer. Leer haar;
1. De thuisknop. Ongeacht wat ze doet, daarmee gaat ze terug naar het begin. Als ze vast zit; thuisknop.
2. Het thuisscherm. Begin daar met één icoon; email. Voor de rest he-le-maal niets. Leg de app uit. Als ze het verkloot; zie 1.
3. Voeg later de dialerknop toe. Leg deze uit. Als ze het verkloot; zie 1.
4. Etc.
5. Etc.
6. Etc.
7. Leg de app drawer uit. Als ze het verkloot; zie 1.

[ Voor 7% gewijzigd door Obiter dictum op 09-11-2013 14:12 ]

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:30
gambieter schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 14:03:
Voor echte digibeten is een iPhone net zo moeilijk, het bovenstaande advies is iets teveel Pavloviaans (maar wel wat Apple graag hoort).
Die conclusie die ik trek is misschien niet gewenst in het Android smartphones topic, maar zo is het wel.
Zelf vind ik beide OS'sen fijn werken, elk met zijn eigen voor- en nadelen.
Maar over het algemeen is iOS makkelijker in gebruik, vooral bij de digibeet zoals jij het noemt.
Ik raad dan ook aan om een 2e hands iPhone te overwegen. IPhone 4 voor 200 euro is goed mogelijk, minder misschien ook nog wel.

• SvenHe
Ze heeft een acer liquid gallant met ik meen android 4.0.4.

Een gmail account dat inmiddels via de standaard email app bekeken wordt omdat de gmail app veel te ingewikkeld is.

Ze heeft een 200 mb data abo.
De telefoon is voor haar de enige manier om te kunnen emailen. Aan internetten heeft ze zich nog niet gewaagd.
Bellen blijkt ook veel ingewikkelder dan het eigenlijk moet zijn. Drie tabjes zijn al onbegrijpelijk.

Ik heb al zitten denken of ik niet een custom rom zou moeten samenstellen met alleen een telefoon en mail app er in...

• Garret1410
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:06
Ben ik niet mee eens. Ook een iphone zal voor zo iemand lastig worden.

Ten eerste heeft ze wel een smartphone nodig.

Verder zou ik gewoon 1 beginscherm maken met zo weinig mogelijk icoontjes. Alleen de allerbelangrijkste zoals bellen/sms. Als ze nog nooit een pc gehad heeft wordt internet wel moeilijk om uit te leggen.

Home (thuis) is heel belangrijk. Instellingen nog niet aan beginnen.

• Beuzelarij
  • Niet online
Kijk even of je nergens een app of, liever nog, instelling kunt vinden om internet bij overschrijden van 200 mb af te sluiten.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:14

Fiber

Beaches are for storming.

Het probleem met deze groep beginners is meestal ook dat ze 'trucjes' uit hun hoofd leren of knoppen reeksen, maar verder geen idee hebben wat ze doen. En als er dan iets veranderd dan weten ze het gelijk niet meer.

Is dit wat...?

https://play.google.com/s...d.launcher.activity&hl=nl

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 09-11-2013 14:35 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• SvenHe
Dank voor alle reacties tot nu toe.
Die big launcher, dat is geinig!

Die 200 mb daar weet mijn moeder tot nu toe nog geen deuk in te maken en ik kan het gebruik in de gaten houden...

Het startscherm, daar weet ze wel doorheen te komen. En ook berichtjes die binnenkomen en een melding geven kan ze lezen.
Maar de afgelopen maand kreeg ze geen berichtjes meer. Bleek dat de internetverbinding was uitgevallen en even uit en weer aangezet moeste worden. Dat soort concepten gaan gewoon helemaal langs haar heen.

Ik zit nu te denken of ik niet een android tranings-app moet gaan maken. Brrrr, grote stap. Maar die bestaat niet.

• Beuzelarij
  • Niet online
SvenHe schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 15:17:
Die 200 mb daar weet mijn moeder tot nu toe nog geen deuk in te maken en ik kan het gebruik in de gaten houden...
Meer bedoeld als zekerheidje voor het geval dat ze een of andere instelling per ongeluk verandert. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Beuzelarij op 09-11-2013 15:19 ]

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-11 19:13

sHELL

VR "connoisseur"

Maak het ook leuk, mijn moeder ging helemaal uit haar dak toen de dochter haar belde en de foto op het scherm van de telefoon verscheen.

Probeer ook dingen zoals haar favoriete muziek, foto's van de (klein-) kinderen en dergelijke op de mobiel te zetten. Ze hoeft het niet allemaal in een keer te snappen maar als ze het ontdekt gaat er voor dat soort mensen vaak een wereld open.

[ Voor 7% gewijzigd door sHELL op 09-11-2013 15:29 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• SvenHe
Klopt, ik had idd foto's van ons nieuwe huis er op gezet en als alles dan niet lukte dan ging ze weer die foto's bekijken.

Maar ze was onthutst toen bleek dat er nog veel meer foto's opstonden die ze al die tijd niet had gezien....

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:02
De beste optie in mijn ogen is een normale mobiele telefoon en geen smartphone.
Pagina: 1