Tele 2 zegt mij te downloaden met zelf ingesteld limiet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Beste lezers,

Graag zou ik de mening van wat mede-tweakers horen over mijn probleem.

Drie weken geleden heb ik een contract afgesloten bij Tele 2, tot 50mbit/s, met tv en bellen. Alles geinstalleerd, werkte prima. Een speedtest liet zien dat ik een mooie 36,5 mbit/s haalde, ik was tevreden.

Twee weken terug gebeurde het voor het eerst, internet viel uit. Vreemd genoeg had ik alléén problemen met de pc die ik op dat moment gebruikte, laptop werkte gewoon. Net als telefoon overigens. Ik resette mijn router, en alles werkte weer. Toen gebeurde ditzelfde in de daaropvolgende dag ineens nog 2 maal.

Ik ben erachter wat het probleem veroorzaakt: Wanneer ik download op zo'n snelheid, dat het mijn hele bandbreedte beslaat(+/-4MB/s zonder overhead), heeft mijn pc geen internet meer.

Wanneer ik contact opneem met Tele 2, wordt ik zeer vriendelijk en goed behandelt. En dan... wordt mij verteld dat dit probleem wel eens eerder voor is gekomen, en wordt mij aangeraden om een download limiet in te stellen.

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik niet gewoon kunnen downloaden, zonder dat er iets mis gaat?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:58

D4NG3R

kiwi

:)

Het gaat hier zo te horen over een ADSL variant. Ja als je dan je verbinding voltrekt houd de rest van je apparatuur niks meer over.

Ik ben het eens met de stelling van Tele2.

Edit: Doet je router toevallig aan QoS? Zo ja probeer dat eens aan te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2013 22:18 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hoe download je? Als het via torrents is dan is het logisch dat andere computers er last van hebben. Dit kan je proberen te voorkomen door in te stellen dat je torrent programma minder connecties gebruikt en zorgen dat hij niet teveel upload gebruikt. Ook kan je dan je download snelheid inderdaad iets onder je max zetten zodat je nog iets over houdt, maar eerst zou ik de andere dingen proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
D4NG3R schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 22:08:
Het gaat hier zo te horen over een ADSL variant. Ja als je dan je verbinding voltrekt houd de rest van je apparatuur niks meer over.

Ik ben het eens met de stelling van Tele2.

Edit: Doet je router toevallig aan QoS? Zo ja probeer dat eens aan te zetten.
Het gaat er niet om dat de rest van m'n apparatuur geen bandbreedte meer beschikbaar heeft, maar dat de router gewoon uitvalt, betreffende de pc waarmee ik op dat moment download. En jammer genoeg geen QoS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Satch schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 23:04:
Hoe download je? Als het via torrents is dan is het logisch dat andere computers er last van hebben. Dit kan je proberen te voorkomen door in te stellen dat je torrent programma minder connecties gebruikt en zorgen dat hij niet teveel upload gebruikt. Ook kan je dan je download snelheid inderdaad iets onder je max zetten zodat je nog iets over houdt, maar eerst zou ik de andere dingen proberen. :)
Misschien is mijn omschrijving onduidelijk... Juist de pc waarop ik download heeft er last van. De rest werkt gewoon door. De pc waarmee ik download krijgt geen internet meer. Een instabiliteitsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lijkt wel of de pc in kwestie een probleem heeft met extreme downloaden. Je trekt de verbinding vol of je poorten zijn in gebruik. Resetten van de router lost het waarschijnlijk tijdelijk op omdat hierdoor je downloads stoppen, je internet verbinding is namelijk weg. Daarna zal het vanzelf weer terugkomen.
Als de rest van de pc's wel gewoon internet heeft ligt het niet direct aan je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Download je met torrents?

Want in dat geval is dit (helaas) logisch. Consumenten routers kunnen maar een X aantal connecties goed routeren, en schijnbaar ga je daar overheen met je torrent programma. Dit, samen met wat Satch zegt, veroorzaakt vaak dit soort problemen. Schijnbaar heeft het Tele2 modem de X connecties verdeeld over de poorten, waardoor je op poort Y problemen gaat ervaren na Z connecties. De enige manier om dit te omzeilen is een hele dure professionele router nemen die meer connecties kan routeren.

En wat Viper zegt is inderdaad ook een goede optie, daar liep ik recentelijk op werk ook tegen aan >_>

In ieder geval, limiteer het aantal connecties dat je download programma maakt en je problemen zijn vrijwel zeker weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Check eens op nieuwe drivers voor je netwerkkaart, kan allicht ook schelen.
Controleer ook even op spy-, mal- en adware, wil vaak ook wel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Viper® schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 00:19:
Het lijkt wel of de pc in kwestie een probleem heeft met extreme downloaden. Je trekt de verbinding vol of je poorten zijn in gebruik. Resetten van de router lost het waarschijnlijk tijdelijk op omdat hierdoor je downloads stoppen, je internet verbinding is namelijk weg. Daarna zal het vanzelf weer terugkomen.
Als de rest van de pc's wel gewoon internet heeft ligt het niet direct aan je router.
Dat lijk me erg sterk; Het is een twee-jaar oude mid-end pc met een gigabit adapter. Mijn internetverbinding valt inderdaad weg, maar wordt pas herstelt nadat ik mijn router reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Xudonax schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 00:21:
Download je met torrents?

Want in dat geval is dit (helaas) logisch. Consumenten routers kunnen maar een X aantal connecties goed routeren, en schijnbaar ga je daar overheen met je torrent programma. Dit, samen met wat Satch zegt, veroorzaakt vaak dit soort problemen. Schijnbaar heeft het Tele2 modem de X connecties verdeeld over de poorten, waardoor je op poort Y problemen gaat ervaren na Z connecties. De enige manier om dit te omzeilen is een hele dure professionele router nemen die meer connecties kan routeren.

En wat Viper zegt is inderdaad ook een goede optie, daar liep ik recentelijk op werk ook tegen aan >_>

In ieder geval, limiteer het aantal connecties dat je download programma maakt en je problemen zijn vrijwel zeker weg :)
Ik download inderdaad met torrents, en het zijn vaak inderdaad veel verbindingen. Heb je misschien enig idee wat voor een waarde X zou kunnen hebben? Persoonlijk zou ik het niet vreemd vinden als er gewoon 200 connecties tegelijk gemaakt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:24
Een router in de prijsklasse 120-150E doet geloof ik iets van ~6000-8000 connecties, maar daaronder wordt het toch wel snel minder.. Zoek je router anders even in deze tabel op: http://www.smallnetbuilde...simul-conn?task=archiveon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:03
Het limiteren van zowel, downloadsnelheid, uploadsnelheid, en verbindingen is altijd aan te raden bij het downloaden met torrents...

Ik zou daar eerst is mee beginnen en kijken of dat wat op lost

Zeker als de router niet super is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Sowieso zul je in je torrent programma de upload snelheid moeten limiteren. Wanneer je namelijk downloadt, heb je ook een deel van de upload bandbreedte nodig (voor elk pakketje data dat je ontvangt, stuurt je computer een bevestiging terug). Als je je upload vol trekt, dan zal je download stagneren. Zelf heb ik mijn torrent upload beperkt tot ~50% van de upload die ik werkelijk beschikbaar heb bij een speedtest.

Daarnaast heb ik exact hetzelfde probleem als jij gehad met mijn draadloze modem/router van Ziggo (Cisco EPC3925). Standaard stond in de firewall 'IP Flood Detection' ingeschakeld, wat er toe leidde dat ik tijdens het downloaden van torrents de internetverbinding kwijt raakte op die pc. De firewall was van mening dat het grote aantal poorten dat door mijn torrent client werd geopend een aanval was. Sinds ik die optie heb uitgeschakeld kan ik probleemloos downloaden (ik gebruik uTorrent met de standaard max van 200 poorten).

Ik zou dus vooral eerst eens goed kijken naar de firewall instellingen, voordat je de wellicht overbodige aanschaf van een 'betere' router overweegt.

[ Voor 7% gewijzigd door real[B]art op 09-11-2013 14:35 . Reden: laatste alinea toegevoegd + typo ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7 930
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-08 04:31
Zelf net van tele2 af. Dmz host ingesteld met statisch ip van de downloadmachine en klaar.
Hoef je ook geen poorten open te zetten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 23:49
BramvandenH schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 12:03:
[...]

Dat lijk me erg sterk; Het is een twee-jaar oude mid-end pc met een gigabit adapter. Mijn internetverbinding valt inderdaad weg, maar wordt pas herstelt nadat ik mijn router reset.
Trek de volgende keer de netwerkkabel er dan even uit. Weet je meteen of het je computer of je router is. Als je verbinding terugkomt als je hem er weer in steekt is het je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 09:25
Goedkope routers hebben een hele simpele QoS. Iedere verbinding heeft dezelfde prioriteit.

Dat gaat met bittorrent downloads op een aantal manieren fout.
1) Als jij aan het gamen of surfen bent terwijl je 200 open verbindingen hebt met bittorrent dan moet elk pakje van jouw game of browser, eerst 200 torrent pakjes voor laten gaan. Met als gevolg een grote kans dat je een time-out krijgt omdat het te lang duurt.
2) Je moet je snelheid eerlijk delen met die 200 andere verbindingen. Dus als je met 4MB/s aan het downloaden bent dan krijgt je browser 20KB/s
3) Torrents hebben vaak veel meer verbindingen open dan wat je ingesteld hebt. Dit komt omdat ze bijvoorbeeld elke 10 seconden 200 nieuwe verbindingen maken en de 200 oude verbreken. Maar je router bewaart die verbindingen nog een aantal minuten. Zo loopt het geheugen van je router dus vol en slechte routers kunnen hierdoor zelfs crashen.
4) Bij ADSL is je upload snelheid veel lager dan je download. Maar je verbinding is afhankelijk van beide. Dus als je upload volledig gebruikt wordt door een torrent, dan kan je pc bijna geen verzoekjes meer naar buiten sturen.

Er zijn 2 oplossingen
1) Beperk je download zodat je maximaal 80% van je maximum up en download snelheid gebruikt. En verlaag het aantal connecties (50 ofzo is redelijk veilig). Of gebruik geen bittorrent meer. (ftp, http of nttp downloads hebben dit probleem niet)
2) Koop betere netwerk hardware. Vraag alleen eerst even bij tele2 of dat uberhaubt kan. Ik zat vroeger bij hun en je kon toen alleen met hun modem verbinding maken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is mij nog niet 100% duidelijk dat de andere pcs gewoon nog een goed werkende internet verbinding hebben als het probleem zich voordoet. Klopt dat nou? Op een PC valt de verbinding dus helemaal weg en op de andere blijft ie vrolijk werken? Tot je reset.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 16:54
Betreft dit ADSL?

Vroeger(zo'n 5 jaar geleden) had ik een ADSL abbo bij Concepts lopen van 10mbit. Aangezien ik zo'n 2km van de centrale af zat konden ze niet meer dan 4mbit leveren. Het heeft ongeveer 2 maanden geduurd voordat ze hier achter kwamen. Tot die tijd viel mijn internet enkele minuten weg wanneer ik ging downloaden en op mijn max kwam(4 tot 5 mbit). Na die 2 maanden hebben ze me gelimiteerd tot 4mbit waarna de verbinding weer stabiel was tijdens het downloaden.

Direct het abonnement geannuleerd aangezien ze niet aan de 10mbit konden voldoen. Daarna nog 3 jaar gratis geïnternet op 4mbit omdat ze de verbinding nooit hebben afgesloten.

Voordat je Tele2 met dit verhaal gaat opbellen, test even of je dit probleem alleen achter je router hebt, of ook voor je router(dus direct je PC aansluiten op het modem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:13
Zover ik weet(en ik kan het weten) word er door Tele2 inderdaad alleen maar bedoeld om het maximum aantal openstaande connecties te limiteren, niet de downloadsnelheid zelf.

Het modem heeft het moeilijk met veel openstaande connecties o.a veroorzaakt door torrent programma's. Zet dit op 100-150 en het zou beter moeten gaan.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
Devian schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 19:01:
Zover ik weet(en ik kan het weten) word er door Tele2 inderdaad alleen maar bedoeld om het maximum aantal openstaande connecties te limiteren, niet de downloadsnelheid zelf.

Het modem heeft het moeilijk met veel openstaande connecties o.a veroorzaakt door torrent programma's. Zet dit op 100-150 en het zou beter moeten gaan.
Dat verklaart alleen niet waarom zijn andere devices nog wel een verbinding hebben. Als zijn router zou verzuipen op torrent threads zou alles uit moeten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:06
BramvandenH schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 22:04:

Wanneer ik contact opneem met Tele 2, wordt ik zeer vriendelijk en goed behandelt. En dan... wordt mij verteld dat dit probleem wel eens eerder voor is gekomen, en wordt mij aangeraden om een download limiet in te stellen.

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik niet gewoon kunnen downloaden, zonder dat er iets mis gaat?
Ik vind het al een hele prestatie dat Tele2 het probleem (h)erkent en daar een oplossing voor heeft :)
Hoeveel en hoe lang download je dat je verbinding zo dichtslibt? QoS instellen op je router en sowieso een max upload voor bittorrents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
denan schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 17:20:
[...]

Trek de volgende keer de netwerkkabel er dan even uit. Weet je meteen of het je computer of je router is. Als je verbinding terugkomt als je hem er weer in steekt is het je pc.
Precies: De verbinding komt dan niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
JvS schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:19:
Het is mij nog niet 100% duidelijk dat de andere pcs gewoon nog een goed werkende internet verbinding hebben als het probleem zich voordoet. Klopt dat nou? Op een PC valt de verbinding dus helemaal weg en op de andere blijft ie vrolijk werken? Tot je reset.
Precies zoals je het zegt. Alles gaat rustig door, behalve op de pc waarmee ik download. Het helpt dan ook niet om de inet kabel er uit en er in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Remz schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 18:26:
Voordat je Tele2 met dit verhaal gaat opbellen, test even of je dit probleem alleen achter je router hebt, of ook voor je router(dus direct je PC aansluiten op het modem).
Dit is het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Met dezelfde PC of ook met andere PCs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 15:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat we het hier gewoon over één apparaat hebben "De modem-router". Die lijkt dus wel actief één verbinding te 'droppen' die teveel connecties maakt. Het lijkt dus echt de modem te zijn die het veroorzaakt

Hierboven is eigenlijk de oplossing al gegeven:
Er zijn 2 oplossingen
1) Beperk je download zodat je maximaal 80% van je maximum up en download snelheid gebruikt. En verlaag het aantal connecties (50 ofzo is redelijk veilig). Of gebruik geen bittorrent meer. (ftp, http of nttp downloads hebben dit probleem niet)
2) Koop betere netwerk hardware. Vraag alleen eerst even bij tele2 of dat uberhaubt kan. Ik zat vroeger bij hun en je kon toen alleen met hun modem verbinding maken.
Ik zou zelf voor optie 2 gaan. Duur hoeft dat niet te zijn, hele volksstammen verkopen hun oude DSL apparatuur. Heb zelf vrees ik ook nog wel ergens een zyxel liggen van vroegah :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:03
JvS schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:38:
Ik denk dat we het hier gewoon over één apparaat hebben "De modem-router". Die lijkt dus wel actief één verbinding te 'droppen' die teveel connecties maakt. Het lijkt dus echt de modem te zijn die het veroorzaakt

Hierboven is eigenlijk de oplossing al gegeven:

[...]

Ik zou zelf voor optie 2 gaan. Duur hoeft dat niet te zijn, hele volksstammen verkopen hun oude DSL apparatuur. Heb zelf vrees ik ook nog wel ergens een zyxel liggen van vroegah :)
Hij gebruikt VDSL geen ADSL..

Zoals eerder gemeld...limiteer upload/download/verbindingen maar is om mee te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denan
BramvandenH schreef op zondag 10 november 2013 @ 16:14:
Precies: De verbinding komt dan niet terug.
Vreemd. Heb je in de router QoS aan staan of uit? Begin eens met "alles" uit te zetten, inclusief je firewall in de router. Daarna een voor een de services aan zetten en kijken of ie bij een specifieke service omvalt zodra je veel download.

Of gewoon je torrents cappen op 50-100threads max. De meeste consumentenrouters hebben dat echt als fysieke beperking. Een aantal kiezen ervoor om random threads te killen als ze het niet meer aankunnen, andere killen de hele verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Jolke schreef op zondag 10 november 2013 @ 20:08:
[...]

Met dezelfde PC of ook met andere PCs?
Met dezelfde PC, niet getest met andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Mijn router firmware ondersteund weinig, in ieder geval geen QoS. Als ik er bij nadenk, duurt het soms inderdaad een tijdje voordat de router dit probleem vertoond; misschien toch een vollopende cache... Ik weet het niet. Ik heb limieten er op gezet, en zal het even aankijken. Raar, ik heb dit soort problemen nooit eerder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-10 15:45

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Beste Bram,

Zou je, indien je zelf de laatste post hebt gedaan en je wilt nog wat informatie toevoegen, je laatste bericht gewoon willen wijzigen? Dat kan gewoon met de edit functionaliteit.
Nu plaatst je telkens een nieuw bericht wat in wezen je bericht omhoog schoppen is, en dat zien we liever niet.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
BramvandenH schreef op maandag 11 november 2013 @ 22:05:
[...]

Met dezelfde PC, niet getest met andere.
Ja... dus, wat gebeurt er als je een andere PC gebruikt? Zelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Ja, dan gebeurt precies hetzelfde. Deze pc is wel iets ouder, maar ik denk dus niet dat het aan mijn pc's ligt. Ik heb nu een tijdje de limieten er op staan, en een aantal uur gedownload op +/- 3 MB/s. Het is nog niet misgegaan, maar jammer dat het niet sneller kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:13
Het maximum aantal openstaande verbindingen heeft weinig te maken met de maximale snelheid die je kunt halen met downloaden. 100-150 openstaande connecties is nog steeds voldoende om je maximale downloadsnelheid te behalen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Tuurlijk is het jammer dat het 'langzaam' gaat, maar ik krijg ook een beetje het idee dat je downloadt om het download - don't understand me wrong, en dan maakt het natuurlijk niet uit hoe snel je download; het komt vanzelf binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdeGroot
  • Niet online
Natuurlijk, maar het ging mij ook vooral om het principe.
Pagina: 1