Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-VAP
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 16:04
Hallo tweakers,

Ik overweeg de videokaart(en) in mijn systeem een upgrade te geven, maar ben niet zeker of er veel performance winst te halen valt t.o.v. de aanschafkosten van een nieuwe kaart.

Huidige setup:

i5 2500K
2 x HD6950 in crossfire setup (locked, dus niet kunnen flashen naar 6970's)
8GB RAM
ASRock P67 extreme4 gen3
Voeding: ontgaat me even, maar genoeg om 2 6950's in x-fire te draaien :+
3 x ACER full HD schermen in Eyefinity

Ik zit zelf te denken aan een R9 290X, maar weet dus niet zeker of dit voldoende performance winst gaat opleveren voor het geld. Geluid/warmte is voor mij geen issue. Fatsoenlijke framerates in 6048x1080 met wat eyecandy aan wel!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ik zou gewoon een 290 nemen, zonder X dus. Veel goedkoper, ietsiebietsie langzamer. Desnoods een accelero [al dan niet Hybrid] erop, en overklokken maar.

Of het het waard is, tja. Je hebt dan 4GB geheugen en Mantle support, dus op jouw resolutie zal het wel handig zijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-VAP
Bedankt VasZaitsev,

ik zie nu inderdaad dat de 290X niet veel meer performance geeft dan de R290!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:55
VasZaitsev schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 19:43:
ik zou gewoon een 290 nemen, zonder X dus. Veel goedkoper, ietsiebietsie langzamer. Desnoods een accelero [al dan niet Hybrid] erop, en overklokken maar.

Of het het waard is, tja. Je hebt dan 4GB geheugen en Mantle support, dus op jouw resolutie zal het wel handig zijn.
Is dat een geknutsel om een accelero op een 290 te zetten?
Of is het binnen een paar minuutjes gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

tis wel een geknutsel, ook moet de thermische lijnm die je op de VRM's enzo moet plakken vrij lang drogen.

Het is niet 10 minuutjes werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:55
VasZaitsev schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:06:
tis wel een geknutsel, ook moet de thermische lijnm die je op de VRM's enzo moet plakken vrij lang drogen.

Zo technisch ben ik niet, dus dat word hem niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

zie het als een cpu koeler plaatsen, alleen dan met een andere vorm. Het duurt vooral lang, maar volgens mij is het niet heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-VAP
VasZaitsev schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 20:06:

Ik ben daar zelf denk ik ook net iets te weinig ' tweaker' voor.. :?

VasZaitsev, kun je enige inschatting maken wat de winst in performance is t.o.v. de x-fire 6950's?

Thanks again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-VAP
Hmmm..

Heb het antwoord denk ik al gevonden!

http://www.game-debate.co...-radeon-hd-6950-crossfire

34% dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Eerlijk gezegd: niet echt.

Ik denk alleen wel dat het behoorlijk veel gaat schelen, omdat je een behoorlijk hoge resolutie hebt. de HD6950 is een 2GB kaart met 256bits bus, de R290 is een 4GB kaart met 512bits bus, dus, 2x zoveel geheugen wat ook bijna 2x zo snel uitgelezen kan worden, hierdoor doet AMD het behoorlijk goed op hoge resoluties.

Of er een review is die ook concrete cijfers geeft, geen idee, ik zoek eventjes.

Die site die jij geeft zegt dingen die niet kloppen. HD6950 heeft 4GB totaal, maar 2GB per core, en dat bottleneckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:56

Thomg

Aww yiss

Die 34% doelt op hardwarematige verschillen.

Er zijn talloze voordelen die komen met een 290, waaronder:
Lagere stroomverbruik idle
Lagere stroomverbruik ingame
Lagere geluidsproductie ( Indien je er een accelero opschroeft! Is het echt wel meer dan waard... )
Koelere kaarten
Nieuwer
Betere ondersteuning

Nadelen
Ehm, ka ching?

Een 290 zal iets beter presteren als een 6950 Xfire ( iets minder zo nu en dan ) maar zal een veel betere "minimum" hebben. Je hebt de garantie dat alles degelijk draait, dat heb je niet met Xfire.

6950 Xfire ~=~ 7970 Ghz / 280X OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 21:04
Do It!

Lang geleden van een HD5970/HD5850 Tri-Fire overgestapt naar een enkele GTX680.
De GTX680 was op papier niets sneller maar in de praktijk was het een wereld van verschil.

Alweer de (on)nodige upgrades verder maar deze GTX680 heeft bij een goede vriend een HD6950 CF setup vervangen en hij is er zeer over te spreken..

Nu is een R290 een heel stuk sneller dan een GTX680 en dat maakt de keuze een No-Brainer, zeker op de gebruikte resolutie.

Do It!

(Vergeet niet dat AMD het microstutering probleem bij CF Eyefinity/4Knog steeds niets heeft opgelost bij de HD5***/HD6***/HD7*** serie en dit kan best wel eens een Hardware limitatie zijn)

[ Voor 17% gewijzigd door Zanac-ex op 08-11-2013 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH-VAP
Thanks voor de tips!

@ Zanac-ex: Je legt de vinger op de zere plek denk ik. Ik heb nogal gemixte gevoelens over x-fire. Op papier is de 6950 x-fire een mooie combo, maar in de praktijk blijven de prestaties toch vaak achter. Helemaal in combinatie met Eyefinity.

@ Thomg: een mooie lijst inderdaad, alleen zijn zaken als geluidsproductie en stroomverbruik voor mij niet zo'n issue. Het gaat mij meer om performance en consistentie van performance i.c.m. Eyefinity.

Al met al misschien toch de moeite waard om te gaan upgraden. Al is het maar om van de x-fire issues af te zijn..
Pagina: 1