Windows 8.1 BSOD igdkmd64.sys

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo,

Sinds de update naar Windows 8.1 heeft de laptop enige problemen, onder andere deze.
Onder het gamen komt er zeer regelmatig een blauw scherm in beeld met de volgende melding:
Igdkmd64.sys driver irql not less or equal.

Na Googlen ben ik er achter gekomen dit te maken heeft met de drivers van de videokaart. Deze zijn up-to-date en voor Windows 8.1 op de laptop voor zover dat inderdaad zo is. Met Windows 8 heb ik dit nooit gehad.

Hoe kan ik dit toch oplossen? Misschien kan ik een log bestand nakijken die aangemaakt wordt bij een BSOD? Of worden die niet aangemaakt?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:05
Heb je de driver volledig gedeïnstalleerd en weer geinstalleerd?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Volgens mij wel. Die van de IntelHD graphics via apparaat beheer verwijderd. Maar goed, ik wil het best opnieuw doen als dat aan te raden is? Zoja, wat is de juiste manier? Het kan bijvoorbeeld via apparaatbeheer.
Ik ben benieuwd, wordt een log bestand aangemaakt van een BSOD? Ik meen je daar dan precies ziet staat welk bestand het probleem veroorzaakt?

Dit geeft Intel trouwens aan aan:
Product Detected: Intel® HD Graphics 4000
Current Driver Installed 10.18.10.3308
Your driver is current.

De website geeft aan dat 15.33.5.64.3316 de nieuwste is. Dat had ik eerst ook al geïnstalleerd, maar de website geeft die versie van hierboven aan. Er zijn ook andere generatie HD 4xxx's. Mijn laptop is zo goed als nieuw en heb toch een 3rd generatie; HD4000?

Hoe dan ook, ik had geen enkel probleem met Windows 8, dit is sindst 8.1. :D

[ Voor 42% gewijzigd door Luxicon op 08-11-2013 19:16 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Even een korte update:
Indien de 740M kaart uitgeschakeld wordt bij apparaat beheer, komt dit probleem niet voor.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

740M? Dan heb je dus ook een nVidia videokaart en wordt die via Optimus aangestuurd. Zijn de nVidia drivers ook actueel? Als de nVidia kaart namelijk wat wil en die driver gedraagt zich niet, kan je van je Intel driver een BSoD krijgen omdat die het uiteindelijk verwerkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate