Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Mede-auteur:
  • Ronald-Jan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 19:42

Ronald-Jan

Afbeeldingslocatie: http://www.comunicazione.nl/wp-content/uploads/2013/11/Banner-Twitterende-Politici-klein.png

Introductie
Vanaf het begin hebben politici Twitter omarmd en het is een actieve en dynamische subgroep geworden. Steeds meer lijkt Twitter het medium te worden waarmee politici het snelst contact kunnen hebben met hun achterban. In Nederland zitten inmiddels 140 van de 150 kamerleden op twitter en zij hebben gemiddeld 10.445 volgers (het gemiddelde van alle Twitteraars ligt op 208 volgers). Zij gebruiken hiervoor verschillende strategieën. Diederik Samson heeft bijvoorbeeld het meeste interactie met zijn volgers (93% van zijn tweets bestaat uit @mentions). Liesbeth van Tongeren twittert het meest en Geert Wilders moet het vooral van zijn opvallende uitspraken hebben.

Uiteraard roept deze ontwikkeling nieuwe vragen op. Hoe kunnen politici Twitter het beste inzetten? Moet je vooral zakelijk blijven of meer persoonlijk twitteren? Vertaalt effectief gebruik van Twitter zich naar meer stemmen bij de verkiezingen? Omdat Twitter relatief nieuw is, staat het wetenschappelijk onderzoek op dit gebied nog in de kinderschoenen.

Doe mee aan het onderzoek Twitterende Politici
Om een aantal van deze vragen te beantwoorden, doe ik met mijn afstudeerscriptie Twitterende Politici voor de Vrije Universiteit onderzoek naar de effectiviteit van persoonlijk twitteren. Ik ben hiervoor nog op zoek naar respondenten die een korte vragenlijst (max 10 minuten) willen invullen. Via verschillende kanalen heb ik al respondenten geworven, maar het leek me interessant om jullie als mede-tweakers ook te benaderen, aangezien een hoop van jullie met sociale media in aanraking komen. Om mee te doen kun je op de banner bovenaan klikken of deze rechtstreekse link gebruiken: http://bit.ly/17tksuj

Cadeaubonnen
Ik ben natuurlijk iedereen enorm dankbaar voor het invullen van mijn vragenlijst. Helaas heb ik als student niet de financiële middelen om jullie allemaal een beloning te geven, maar het leek me toch leuk om voor een kleine incentive te zorgen. Ik verloot daarom 5 Bol.com bonnen van 10 euro onder de deelnemers die via Tweakers mijn vragenlijst invullen. Per 10 deelnemers heb ik 1 bon beschikbaar, dus je hebt een winkans van 10%. De actie loopt af als er 50 deelnemers zijn, dus wees er snel bij. Je inzending moet aan 2 eisen voldoen:
  1. Vul bij het laatste vragenscherm van de vragenlijst je e-mailadres in.
  2. Stuur een e-mail naar ronald-jan@comunicazione.nl met daarin een link naar je Tweakers-profiel. Als je wint krijg je een cadeaubon voor Bol.com toegemaild. :)
Infographic
Ik heb een infographic gemaakt met allerlei twitterstatistieken van de Nederlandse kamerleden. De infographic is te groot om hier te plaatsen, dus klik op de afbeelding hieronder om de infographic te openen:
Afbeeldingslocatie: http://www.comunicazione.nl/wp-content/uploads/2013/11/Infographic-Twitterende-Politici-klein3.png

Meer weten of mee discussiëren?
Mocht je mee willen discussiëren of meer willen weten, laat dan gerust een reactie achter in dit topic. :)
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en gedachten over dit onderwerp. Als je meer over mijn onderzoek wilt lezen of statistieken wilt bekijken, ga dan naar mijn website: http://www.comunicazione.nl/twitter/

Dit topic is geopend met toestemming van de moderators van Tweakers, waarvoor dank _/-\o_

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald-Jan op 08-11-2013 15:04 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zojuist je vragenlijst even ingevuld. Ik ben zelf geen twitteraar, maar wat me opviel (maar wat mogelijk ook het geval is met tweets van 'gewone' mensen (niet politici): het is allemaal zo niets zeggend. Ik krijg een beetje het gevoel van een roepende in de woestijn. Meneer/mevrouw schreeuwt wat nietszeggends online (e.g. 'op basis van artikel X in de krant moet Y gebeuren'), maar een onderbouwing mis ik.
Dit is het gevoel wat ik altijd krijg als er op het journaal/ander nieuwsprogramma een tweet wordt gequote, 'ok, en dus'? Ik heb liever dat ze wat minder roepen, maar wat meer tijd steken in datgene dat ze wel roepen. Schrijf een A4tje (of meer) vol waarom je dit vind, in plaats van alleen te roepen wat je vind. Ik baseer mijn politieke keuze niet alleen op de wil van een politicus om iets te doen, maar ook de reden. Want die reden zegt veel meer over wat ze in de toekomst zullen doen. Als een politicus wil dat er meer geïnvesteerd wordt in onderwijs omdat er in lutjebroek 80% voor zijn eindexamen is gezakt zal ik minder snel op hem/haar stemmen dan wanneer een politicus roept dat er meer geïnvesteerd moet worden in onderwijs omdat Nederland in de toekomst oncurrerend moet blijven (al verdient ook dat meer en betere onderbouwing uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08 22:26
Ingevuld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Vraag 36 is een gekke:

De schaal zegt: ik ga wel of niet stemmen, maar de vraag gaat specifiek over of je op de specifieke politicus zou stemmen. Die moest ik twee keer lezen en had ik bijna verkeerd ingevuld.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 11:33

Basszje

Reisvaap!]

Hooglander1 schreef op zondag 10 november 2013 @ 11:34:
Vraag 36 is een gekke:

De schaal zegt: ik ga wel of niet stemmen, maar de vraag gaat specifiek over of je op de specifieke politicus zou stemmen. Die moest ik twee keer lezen en had ik bijna verkeerd ingevuld.
^^

Overigens jammer dat je alleen de Tweede-Kamer erbij betrekt. Imo is Twitter juist interessant in het lokale gebeuren aangezien dat veel minder gericht op een 'quote' scoren voor de krant en meer een beeld geeft wat een politicus nou de hele dag uitspookt

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Meestal wordt een enquete toegestaan als deze enige relevantie heeft met Tweakers en onze doelgroep. Buiten dat Twitteren natuurlijk relatief nieuw is en gebruik maakt van multi-media ed, zie ik niet echt een voor de hand liggende reden om het hier op Tweakers toe te staan. Daarom ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

Wel ingevuld, netjes dat hij 't vlekkeloos doet op 'n tablet!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ardana schreef op zondag 10 november 2013 @ 15:47:
Meestal wordt een enquete toegestaan als deze enige relevantie heeft met Tweakers en onze doelgroep. Buiten dat Twitteren natuurlijk relatief nieuw is en gebruik maakt van multi-media ed, zie ik niet echt een voor de hand liggende reden om het hier op Tweakers toe te staan. Daarom ben ik daar wel nieuwsgierig naar.

Wel ingevuld, netjes dat hij 't vlekkeloos doet op 'n tablet!
Ach, ik vind dat er zeker wel een relatie is. Twitteren/internet is toch wel iets groots op tweakers :+ . Daarnaast zijn ook de verschillende topics over de politiek in NL erg populair valt me op, dus waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:44
Ingevuld, goed om te zien dat de enquête goed in te vullen is op een tablet, dat is nog wel eens anders. Verder heb ik niet erg veel met Twitter, dus dat zal ook wel blijken uit mijn antwoorden :+

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald-Jan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 19:42
Iedereen bedankt voor het invullen zover :) Vergeet niet je e-mailadres bij de enquête achter te laten en mij te mailen om mee te doen aan de verloting.
Basszje schreef op zondag 10 november 2013 @ 12:34:
[...]

^^

Overigens jammer dat je alleen de Tweede-Kamer erbij betrekt. Imo is Twitter juist interessant in het lokale gebeuren aangezien dat veel minder gericht op een 'quote' scoren voor de krant en meer een beeld geeft wat een politicus nou de hele dag uitspookt
Klopt, het zou heel interessant zijn om te kijken naar lokale politici! Maar je moet ergens beginnen. Ik heb vandaag een nieuwe infographic gemaakt voor de bewindspersonen en ministeries.
Zie: http://www.comunicazione.nl/twitterende-bewindspersonen/

Misschien neem ik lokale politici ook nog een keer mee. Overigens gaat mijn scriptie niet alleen over landelijke politici.
Pagina: 1