• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:21
Hallo iedereen,

Ik zit al geruime tijd met een wederkerende BSOD (0x00000124), wat wijst op een hardwarefout.
Deze doet zich niet specifiek voor in game, zelfs op momenten dat ik een browser open of naar een map ga op mijn harde schijf. Soms heb ik er 2 op een half uur, dan weer een dag geen. Vrij frustrerend! Mijn systeem;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 196,90€ 196,90
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 119,95€ 119,95
1EVGA GeForce GTX 780 Classified 3GB ACX Cooler€ 522,97€ 522,97
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 50,90€ 50,90
1Corsair Carbide 330R€ 74,-€ 74,-
1BenQ GW2450HM Zwart€ 159,99€ 159,99
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 37,60€ 37,60
1Razer (standaard)€ 90,71€ 90,71
1Sharkoon FireGlider€ 18,95€ 18,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 97,-€ 97,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 83,99€ 83,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.517,86

Wat heb ik reeds gedaan;
- memtest (2x) om fouten in het geheugencompartiment te zoeken. De test is telkens succesvol verlopen.
- Prime95, om een stresstest van mijn CPU te doen. Deze heeft een nachtje door gelopen en heeft geen enkele fout geregistreerd. Ik heb in die nacht dus ook geen BSOD gehad.
- Op http://www.enermax.outervision.com heb ik alles berekend van mijn systeem en mijn voeding zou ruim genoeg moeten zijn! (Ik kom uit op 456W)

Ik zou nu nog furmark willen draaien, om een stresstest van de GPU te doen. Op zich denk ik niet dat er daar stukken zijn. Immers, als ik game(BF4, Crysis 3 etc) dan loopt alles erg soepel met hoge FPS. Nu op zich wil ik wel die test doen, maar ik heb ergens anders deze quote gelezen:

"Gebruik geen furmark, voor je het weet zijn je vrm's kapot."

Zit hier iets van waarheid in of kan ik dit zonder mij zorgen te maken uitvoeren? Zijn er misschien nog andere GPU-stresstests die wel betrouwbaar zijn?

Voor de rest weet ik niet hoe ik de BSOD's moet oplossen.. Als iemand nog andere tips heeft, altijd welkom.

Alvast heel erg bedankt! :)

• Kw4kje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:05
Furmark is gewoon te vertrouwen hoor.
Heb je de processor mogelijk overgeklocked?

• Cloclo100
Ik heb werkelijk niks met de CPU gedaan, maar wat als ik die had overgeklocked? Het is toch de K-versie..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je je CPU overclockt, dan loop je altijd de kans dat het niet stabiel gaat. Ook al heb je een -K-CPU. Ook die dingen kun je te ver OCen natuurlijk.

Verder, als Furmark je VRMs sloopt, dan deugt je kaart niet, en zal dat ook gebeuren onder andere applicaties met flinke load. Ja, Furmark belast je kaart zwaar, maar als het ding daar niet tegenkan, dan deugt je kaart gewoon niet. Dus daar zou ik me niet echt zorgen over maken eigenlijk.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:35:

"Gebruik geen furmark, voor je het weet zijn je vrm's kapot."
Als software in staat is hardware stuk te maken, dan deugt de hardware bij voorbaat al niet. Uitgezonderd het verkeerd flashen vane en firmware ofzo.

🌞🍃

• Cloclo100
Ok dat lijkt me duidelijk, om de hardware maak ik me geen zorgen alleszins, stevige 780GTX ;)

Het grappige is dat ik die BSOD's krijg tijdens desktopapplicaties :s ..
Iemand nog tips eventueel wat ik zou kunnen doen/testen, is zo een vage Blue Screen!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je voeding kan ook nog wel eens roet in 't eten gooien. Kijk daar dus eens naar, misschien dat die geen stabiele stroomtoevoer meer heeft.

• Kw4kje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:05
Ik zou niet teveel focussen op de foutcode, Wat ik zelf eerst zou doen als ik het zelfde zou hebben is eerst op software gebied alles napluizen. Stap voor stap. Met name drivers ect verwijderen en opnieuw installeren. Mallware/Virussen. Bios instellingen, Voltage ect. and so on. En inderdaad stress testen van hardware. Kan vrij frustrerend zijn dit probleem omdat alles bijna mogelijk is.

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:42
TERW_DAN schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:06:
Als je je CPU overclockt, dan loop je altijd de kans dat het niet stabiel gaat. Ook al heb je een -K-CPU. Ook die dingen kun je te ver OCen natuurlijk.

Verder, als Furmark je VRMs sloopt, dan deugt je kaart niet, en zal dat ook gebeuren onder andere applicaties met flinke load. Ja, Furmark belast je kaart zwaar, maar als het ding daar niet tegenkan, dan deugt je kaart gewoon niet. Dus daar zou ik me niet echt zorgen over maken eigenlijk.
Datafeest schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:09:
Als software in staat is hardware stuk te maken, dan deugt de hardware bij voorbaat al niet. Uitgezonderd het verkeerd flashen vane en firmware ofzo.
Wat een onzin. Een driver die het fan profiel verneukt maakt je hardware ook kapot. Ligt dan toch echt niet aan de hardware hoor.

Furmark belast een videokaart op manieren die geen enkele applicatie ooit kan doen. Het belast inderdaad ook de VRMs op een onzinnige wijze en niet alle koelers zijn er op gebouwd om met een zulke onzinnige loads om te gaan. Volgens jullie logica is de helft van alle kaarten die je kunt kopen sowieso al brak. En als Furmark geen kwaad zou moeten kunnen, vraag ik me af waarom Nvidia dan al jaren geleden (en AMD tegenwoordig ook) in software de boel heeft geknepen zodra ze zien dat Furmark draait ;)

@ OP: jouw beschrijving duidt op een software probleem. Driver conflict, beschadigde systeem bestanden (door een stroomstoring of piek van je voeding), zoiets. Laat Unigine Valley maar eens een paar uur draaien op Extreme om de videokaart uit te sluiten, maar ik zou eens checkdisk laten draaien en wellicht eens formatteren :)

[ Voor 10% gewijzigd door Werelds op 08-11-2013 12:43 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Werelds schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 12:40:
[...]

[...]

Wat een onzin. Een driver die het fan profiel verneukt maakt je hardware ook kapot. Ligt dan toch echt niet aan de hardware hoor.
Nee, geen onzin.
Als ik de VRMs dermate zwaar kan belasten en de firmware zorgt er niet voor dat het ding netjes terugklokt, danwel uitschakelt, dan faalt de hardware gewoon.
Je mag van moderne hardware verwachten dat die beveiliging er gewoon inzit. Zit die er niet in, dan deugt de hardware gewoon niet.

Verwijderd

Voeding is het iig niet...

• Cloclo100
Het kan idd toch niet aan de voeding liggen.. En daarbij, de foutmeldingen komen vooral als er geen programma of spel draait. Ik heb al eens een paar x cleane installs van drivers gedaan, en 1x een drastische format van Windows 7, maar dat bracht ook geen soelaas.

Alleszins de meningen over Furmark zijn toch verdeeld, ik denk toch dat ik deze niet ga draaien.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Furmark belast Nvidia kaarten sowieso niet goed, hij checked of het furmark is en zal daardoor minder gebruiken. Je kan beter Metro: Last Light pakken als je je kaarten wil stressen. Dan pas zie je hoeveel hij gebruikt.
Pagina: 1