Toon posts:

Gaatjes boren voor ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

als ik kleine gaatjes wil boren aan de zijkant en onderkant, dat kan dan tocht beste met een dremel en een metaal boortje? Of met het boortje wat erbij zit?

Zodat je een 92 mm of eventueel een 120mm fan achter kan plaatsen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zoiets doen met een kolomboor, omdat je dan de afstand tussen de gaten heel precies kunt houden. En metaalboortjes zullen wel het makkelijkste werken in zo'n geval. Als het dun metaal is kom je er vast ook wel met iets anders doorheen, maar het lijkt me niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:20:
Als je de mogelijkheid hebt zou ik zoiets doen met een kolomboor, omdat je dan de afstand tussen de gaten heel precies kunt houden. En metaalboortjes zullen wel het makkelijkste werken in zo'n geval. Als het dun metaal is kom je er vast ook wel met iets anders doorheen, maar het lijkt me niet heel handig.
Hoi, ik heb niet de beschiking tot een kolomboor, ik zat te denken om een deel af te plakken en dan af te tekenen waar dan de gaatjes moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 09:56
Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:03:
[...]

Hoi, ik heb niet de beschiking tot een kolomboor, ik zat te denken om een deel af te plakken en dan af te tekenen waar dan de gaatjes moeten komen.
kan ook, maar daarmee moet je dus heel precies werken. Als er een hoop gaatjes recht uitgelijnd hadden moeten zitten en er wijken er een paar af, dan valt dat direct op.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sowieso moet je de gaatjes wel erg dicht op elkaar boren, wil er een beetje goede airflow ontstaan. En ruwe randjes aan de gaten zou ook nog wel eens voor extra herrie kunnen zorgen.

Alternatief is om een groot gat te boren / zagen en er dan een losse fan grill voor te zetten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Orion84 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:39:
Sowieso moet je de gaatjes wel erg dicht op elkaar boren, wil er een beetje goede airflow ontstaan. En ruwe randjes aan de gaten zou ook nog wel eens voor extra herrie kunnen zorgen.

Alternatief is om een groot gat te boren / zagen en er dan een losse fan grill voor te zetten.
Zou dat ook met een gatenboor kunnen van de action.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-10 20:30

Baggeraar

Wat een gebagger..

je neemt beter iets als een trappenboor voor een mooi rond gat, met een normale ijzerboor ga je namelijk geen mooi recht gat kunnen boren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Baggeraar schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 13:55:
je neemt beter iets als een trappenboor voor een mooi rond gat, met een normale ijzerboor ga je namelijk geen mooi recht gat kunnen boren...
Dus het zou dan niet gaan met een gatenboor? En voor de perfecte ronding heb je dus een trappeboor nodig, heb je die wel in de maat 92mm of120mm? Zie alleen maar de kleine maatjes op het internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:12

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Tuurlijk gaat het wel met een gatenboor/zaag, maar als je het niet met een kolomboormachine doet is de kans dat je scheef gaat of uitschiet erg groot. En de kwaliteit van de gatenzaag van de action is misschien niet genoeg om door staal heen te komen.
Als je het toch gaat doen, zorg dan in ieder geval voor een blok hout wat onder het metaal ligt. zodat de boor middenin de gatenzaag nog houvast heeft als ie door het metaal is. En maak eerst een deukje in het metaal met een centerpunt (of spijker) zodat je boor niet wegschiet bij het begin van het boren.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Beter een groot gat maken en daar een fan grill over het gat zetten, minder lawaai ten op zichte van kleine gaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Meelobee schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 14:17:
Tuurlijk gaat het wel met een gatenboor/zaag, maar als je het niet met een kolomboormachine doet is de kans dat je scheef gaat of uitschiet erg groot. En de kwaliteit van de gatenzaag van de action is misschien niet genoeg om door staal heen te komen.
Als je het toch gaat doen, zorg dan in ieder geval voor een blok hout wat onder het metaal ligt. zodat de boor middenin de gatenzaag nog houvast heeft als ie door het metaal is. En maak eerst een deukje in het metaal met een centerpunt (of spijker) zodat je boor niet wegschiet bij het begin van het boren.
Oke thanks voor je tip, ik ga denk ik vandaag nog of anders morgen naar de winkel om het te halen. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Als TS al een Dremel in huis heeft zou ik geen gatenboor aanschaffen

met een Dremel kun je perfect ronde grote gaten maken, eerst grof zagen met die slijpschijfjes en dan vervolgens perfect bij werken tot een rond gat met die ronde schuurbandjes, gaat perfect, duurt misschien alleen iets langer, maar is wel goede oefening om Dremel skills te krijgen

en boren met een Dremel is me eigenlijk nooit echt gelukt, doe dan maar een normale boormachine

[ Voor 20% gewijzigd door Rebels op 09-11-2013 05:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:16

player-x

Disruptive by design

jan99999 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 15:19:
Beter een groot gat maken en daar een fan grill over het gat zetten, minder lawaai ten op zichtte van kleine gaatjes.
Ben het hier mee eens, je hebt ze ook als stoffilters in verschillende maten, van 80 tot 140mm, is het makkelijkst om aan te brengen en geeft je de beste airflow, daarnaast houd een stoffilter ook het stof buiten je behuizing.

Daarnaast is het gemakkelijker om 4 montage gaatjes te boren, en een gat te zagen met de decoupeerzaag (wel een met pendel functie), dan over een 100 gaatjes te boren!

Afbeeldingslocatie: http://highflow.nl/images/detailed/10/product_detailed_image_1674_5059.jpg

http://highflow.nl/fans/f...0mm-fan-filter-black.html

[ Voor 12% gewijzigd door player-x op 09-11-2013 17:53 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Pagina: 1