Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zwaardere voeding nodig?

Pagina: 1
Acties:

• nl-chrs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-11 16:00
Hi Tweakers,

Ik heb onlangs mijn systeem geupgrade door een 6990 toe te voegen om quad crossfire te draaien.
Echter vraag ik mij of of de voeding wel voldoende kan leveren, tijdens Battlefield 4 heb ik een FPS tussen de 60 en 180 op Ultra bij 2560*1080, helaas als het soms wat drukker wordt zakt de FPS even terug naar 30 (frame drops) en stijgt hij daarna weer boven de 60.

Specs:
AMD Crosshair formula IV
AMD FX 8350
2x XFX 6970
1x XFX 6990
4 HDD's
Watercooling (12 120mm Fan's).
1000Watt Xigmatek voeding.

HW Monitor laat een 12 volt voltage zien tussen de 11,4 en 11.65.

Moet ik een 1200 watt voeding aankopen, en zal dat de Frame-drops verhelpen? verder draait het systeem wel stabiel.

Kan een voeding die op zijn tenen draait überhaupt framedrops veroorzaken? of is het enige dat kan gebeuren dat je PC vastloopt?

[ Voor 8% gewijzigd door nl-chrs op 08-11-2013 10:17 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je systeem verder stabiel draait, dan denk ik niet dat het probleem ligt bij te weinig stroom. Meestal als een videokaart te weinig stroom krijgt, dan krijg je dat ook wel te merken doordat de driver op z'n gat gaat, of in elk geval een error geeft. Als je die niet terug kan vinden dan denk ik niet dat dat dus het probleem is.

Maar je kunt ook makkelijk een wattmeter in je stopcontact prikken, en eens kijken wat je trekt op full load. Als dat in de buurt van de 1000W komt dan kan het zijn dat je echt tekort komt.

• nl-chrs
Bedankt voor de reactie, ik zal vanavond de stroom meter er tussen hangen, zonder de 6990 heb ik ook al eens gemeten en kwam toen met full-load uit op 960watt, nu heeft de voeding een efficientie van 80+, dus zou het systeem toen zown 787Watt gebruiken.

Nu zit daar een 6990 extra bij in terwijl ik nog maar 213 watt over had zonder die kaart.

Ook geeft de PSU calculator aan dat 1113Watt nodig heb op 90 procent load.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan kan het nog wel eens zijn dat je voeding inderdaad tekort schiet.

Maar je krijgt geen melding van je driver dat ie op z'n gat is gegaan of iets?

[ Voor 37% gewijzigd door TERW_DAN op 08-11-2013 11:10 ]

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Check ook je temperaturen.
Framedrops is meestal het gevolg van een hoge temperatuur met als resultaat downscalen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• nl-chrs
GoT schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:15:
Check ook je temperaturen.
Framedrops is meestal het gevolg van een hoge temperatuur met als resultaat downscalen.
CPU temp komt niet boven de 46 uit en de GPU's niet boven de 65 bij het gamen.
Maakt verder ook geen verschil of ik 5 minuten game of 2 uur, de drops zijn gelijkwaardig.

Ben alleen een beetje sceptisch of een voeding echt voor Framedrops kan zorgen of dat dit gewoon een driver/scaling issue is. Het lijkt vooral te gebeuren als je van omgeving veranderd in battlefield 4, bijvoorbeeld gebouw uitlopen = Texture's laden = framedrop en als je dan stil blijft staan gaan de FPS weer omhoog naar 60/100+

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In theorie kan het wel, GPU krijgt te weinig power waardoor hij stopt, of in elk geval een stuk langzamer gaat lopen, en dat geeft framedrops. MAAR dat gaat meestal ook gepaard met crashes van de applicatie of de videodriver die vervolgens recovered.

Dus je zou eens moeten kijken in je eventviewer of je daar iets terugziet van je VGAdriver.

• nl-chrs
TERW_DAN schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:28:
In theorie kan het wel, GPU krijgt te weinig power waardoor hij stopt, of in elk geval een stuk langzamer gaat lopen, en dat geeft framedrops. MAAR dat gaat meestal ook gepaard met crashes van de applicatie of de videodriver die vervolgens recovered.

Dus je zou eens moeten kijken in je eventviewer of je daar iets terugziet van je VGAdriver.
Applicatie blijft gewoon doordraaien en geen error's verder, alle 4 de GPU's hebben ook het zelfde usage niveau als ik in MSI Afterburner kijk tijdens het gamen.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-11 16:27

FlyEragon

Alien Monkeys

nl-chrs schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:20:
[...]

CPU temp komt niet boven de 46 uit en de GPU's niet boven de 65 bij het gamen.
Maakt verder ook geen verschil of ik 5 minuten game of 2 uur, de drops zijn gelijkwaardig.

Ben alleen een beetje sceptisch of een voeding echt voor Framedrops kan zorgen of dat dit gewoon een driver/scaling issue is. Het lijkt vooral te gebeuren als je van omgeving veranderd in battlefield 4, bijvoorbeeld gebouw uitlopen = Texture's laden = framedrop en als je dan stil blijft staan gaan de FPS weer omhoog naar 60/100+
Klinkt dan meer alsof je aan een SSD moet ? Hoge resolutie, grote textures, moeite met bijbenen ?

• nl-chrs
FlyEragon schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 11:39:
[...]

Klinkt dan meer alsof je aan een SSD moet ? Hoge resolutie, grote textures, moeite met bijbenen ?
Ik heb als OS disk een SSD en als opslag (waar de games ook staan) een raid-0 setup die 150 MB write speed haalt. Met mijn vorige setup (2x 6970) had ik welliswaar minder hoge FPS maar daar was het stabieler zonder grote framedrops/fluctuaties.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-11 23:03
Het kan ook simpelweg een driver issue zijn, Quad CF is vrij ongebruikelijk en zowel AMD en nVidia concentreren zich voornamelijk op Single en Dual SLI/CF ondersteuning.
Meer dan 2 kaarten zijn leuk voor benchmarks maar voor de gemiddelde Gamer is het de investering niet waard.

Zelf gebruik ik een Quad SLI GTX690 2560*1600 setup en jou probleem omschrijving komt mij bekend voor, same issue met Bioshock Infinite en pas goed werkend na de nodige driver updates en Metro: LL werkt nog steeds niet goed met meer dan 2 kaarten.

• nl-chrs
Hmm oke, ik ga nog wel wat tunen en testen met verschillende drivers.

Is het mogelijk om 2 kaarten te voeden met een losse voeding? (welke ik dan eerst aanzet door de 24 pin power te faken) of is dat gevaarlijk?

• nl-chrs
Als ik de 4 GPU's laat stressen trekt hij 1180 Watt uit de muur, effectief dus zown 967 Watt.
Stress ik gelijktijdig ook de CPU kom ik op 1450 watt uit de muur, dat is effectief zown 1150 Watt.

Dit houd de voeding dan ook maar een paar minuten vol en dan blijft de PC hangen.

Voeding lijkt me dan toch iets te licht :(

12 Volt rail is 11.681 na boot, bij stress komt hij op 11.382 volgens HW Monitor.
Nu moet ik er bij vermelden dat hij in de BIOS netjes 12.01 aangeeft.

[ Voor 19% gewijzigd door nl-chrs op 08-11-2013 18:21 ]

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-11 23:03
JonnyGURU AX1200 review

Summary

There is a whole lot to like about the new Corsair AX1200, and very little indeed to hate. Lots of power, lots of connectors, and all of those connectors come off if you want them to. And we can't forget about the efficiency, which just about outclasses everything else I've ever tested. Do you need any other reason to buy one? Let's face it - Corsair's new baby is made of awesome sauce, and I know you all want a taste. Stop reading my review and buy one, already!

Total Score 9.8

The Good:
•among the highest efficiency I've tested to date
•extremely low ripple
•lots of connectors
•fully modular
•very stable

The Bad:
•somehow, they're going to have to top this one... eventually

The Mediocre:

•single 12V rails are nice... to a point. I think we're getting real close to reaching that point.

Iets zegt mij dat er niet veel Tweakers zijn die je gebruikers ervaringen kunnen geven met zon hoge load, hier heb je bijna een kern centrale voor nodig + een flinke airco

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Mijn ervaring is dat je BF4 niet op ultra kan draaien met 2GB VRAM kaarten.
Ik draai zelf op 2560x1440 en dan zit ik al op 2850MB vram gebruik, op 1080P zit ik ook al boven de 2GB.

Als je kaart niet genoeg VRAM heeft dan moet je kaart steeds textures swappen wat framedrops tot gevolg heeft zoals iemand ook al eerder aangaf.
In BF4 kun je nu echt merken dat de 6xxx kaarten op leeftijd zijn, ze houden het gewoon niet zo goed meer bij

Een andere voeding gaat dit probleem niet voor je oplossen, je kunt maximaal op high spelen door de VRAM bottleneck.

Beetje achteraf maar ik denk dat je het geld van de 6990 en wat je uit wil geven aan een nieuwe voeding beter aan 2x een 7950/7970 had kunnen uitgeven.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• nl-chrs
fast-server schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 09:03:
Mijn ervaring is dat je BF4 niet op ultra kan draaien met 2GB VRAM kaarten.
Ik draai zelf op 2560x1440 en dan zit ik al op 2850MB vram gebruik, op 1080P zit ik ook al boven de 2GB.

Als je kaart niet genoeg VRAM heeft dan moet je kaart steeds textures swappen wat framedrops tot gevolg heeft zoals iemand ook al eerder aangaf.
In BF4 kun je nu echt merken dat de 6xxx kaarten op leeftijd zijn, ze houden het gewoon niet zo goed meer bij

Een andere voeding gaat dit probleem niet voor je oplossen, je kunt maximaal op high spelen door de VRAM bottleneck.

Beetje achteraf maar ik denk dat je het geld van de 6990 en wat je uit wil geven aan een nieuwe voeding beter aan 2x een 7950/7970 had kunnen uitgeven.
Thanks, dit klinkt aannemelijk.., echter heeft de 6990 toch 4GB Ram?

EDIT:

Als ik enkel met de 6990 speel op ultra heb ik geen framedrops alleen een gemiddelde FPS van 50 (maar niet lager) en komt het veel vloeiender over, toch geen VRAM bottleneck?

[ Voor 9% gewijzigd door nl-chrs op 09-11-2013 12:50 ]

Pagina: 1