Configuratie van Cisco Access point op Ziggo Modem

Pagina: 1
Acties:

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 00:20
We hebben hier de volgende netwerk apparaten:
een Ziggo modem van het type Cisco EPC3220 ( heeft geen ingebouwde Router ).
Access Point Cisco AP541N Dual Band ( met een standaard 192.168.10.10 ip adres )
simple Sitecom Router
simple Sitecom Switch

Ik heb eerst geprobeerd Cisco AP direct aan te sluiten op de Modem, dat werkte wel, maar dan maar 1 laptop kon daarop. De rest niet. Ondertussen ben ik er achter gekomen waarom, omdat het een AP is en geen Router. En omdat de Modem maar 1 ip adres kan uit delen krijgen de rest geen ip. Sitecom Router kan dit probleem oplossen...

Nou ben ik van plan om die Sitecom Router en de Switch tussen te zetten.
Switch heb ik nodig om meerdere apparaten met kabel aan te sluiten.

De volgende configuratie is wat ik me kan bedenken:

1.Sitecom Router aansluiten op de Modem.
Configuratie:
-ip instellen op 192.168.178.1
-DHCP aan.

Mijn eerste vraag hier is moet de kabel in WAN of LAN? Ik denk zelf WAN...

2.Sitecom Switch aansluiten achter de Sitecom Router.
Configuratie:
-ip instellen op 192.168.178.2
-DHCP uit.

3. Cisco AP541N Dual Band aansluiten achter de Router.
Configuratie:
Static IP adres: 192.168.178.3
Subnetmask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.178.1

Is deze Netwerk configuratie op papier goed?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat voor modem is dat dan, de meeste Ziggo modems hebben wel degelijk routing functionaliteit tenzij je dat laat uitschakelen door ze in bridge mode te zetten.

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-11 00:20
Het is een Cisco Modem met maar 1 LAN aansluiting zonder Router functionaliteit.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wolly schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:07:
Wat voor modem is dat dan, de meeste Ziggo modems hebben wel degelijk routing functionaliteit tenzij je dat laat uitschakelen door ze in bridge mode te zetten.
Dat is echt pas iets van de laatste jaren, dat Ziggo modems uitdeelt met router functie. Mijn ouders hebben ook nog een Ubee staan met maar 1 LAN poort en geen routing functie en er zijn nog genoeg klanten die zelfs nog een van de voorlopers van de Ubee modems gebruiken. Zeker als je nooit een upgrade hebt gedaan naar alles in 1 of nog op een langzamer pakket zit waardoor je geen nieuwer modem nodig hebt.

@topicstarter: volgens mij klopt het wel wat je zo geschetst hebt aan aansluitingen en instellingen. Cisco modem moet inderdaad op de WAN poort van de router.

Let even op dat je in de instellingen van de router de DHCP range dusdanig zet dat ie geen adressen uitdeelt die je statisch hebt toegekend. Dus bijvoorbeeld instellen dat *.100 - *.200 door de DHCP server wordt uitgedeeld.

Afhankelijk van de details van de sitecom router en switch zou het heel eventueel nodig kunnen zijn dat je daar een cross-kabel gebruikt. Maar als dat wat modernere apparaten zijn, gaat dat waarschijnlijk ook wel werken met een normale kabel.

[ Voor 32% gewijzigd door Orion84 op 08-11-2013 09:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr