Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel]Teken lege waarden niet in een grafiek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een macro maakt aan de hand van ruwe data een flink aantal grafieken. Nu ontbreekt er soms een waarde en wil ik deze niet laten weergeven in de lijngrafiek.

De macro maakt automatisch een reeks formule aan en voegt daar de waarden aan toe. Helaas zie ik op geen enkele mogelijkheid kans om de lege/niet juiste data hieruit te laten.

Bijvoorbeeld een volgende reeks:

=REEKS("lijn1";{"waarde1";"waarde2";"waarde3";"waarde4"};{-1;-1;513;518};1)

Hoe kan, of beter gezegd, waarmee kan ik er voor zorgen dat de -1 niet getekend wordt?

Om onnodige reacties te voorkomen: Er wordt niet naar een range (=tastbare cellen) verwezen. Als ik dit namelijk als test probeer lukt het wel. Het gaat er dus om dit in de bovenstaande formule voor elkaar te krijgen.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
ipv -1 zou ik #N/A gebruiken, als in {#N/A,#N/A,513,518} (of wat daar de Nederlandstalige constante voor is, #N/B ofzo)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Dank je. Dat lijkt redelijk goed te werken. Voor begin en eind waarden wordt er geen punt en lijn getekend (dus leeg). Voor tussenliggende waarden wordt er wel een lijn getekend maar geen punt (ondanks dat de er aangegeven staat dat de lijn onderbroken moet worden in de grafiek settings).

Maar er wordt geen punt getekend dus dit is al een hele verbetering t.o.v. -1 gebruiken (wat er voor zorgt dat de grafiek niet mooi meer op schaal getekend wordt en voor nietszeggende lijnen zorgt).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2013 00:50 ]

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Not available wordt altijd geïnterpoleerd inderdaad, en een blank kan niet vanwege een soort conversie die SERIES lijkt te doen. Ik denk dat dit met gaps dat niet kan, ik zie 2 mogelijkheden:
  • Formatting van de betrokken lijnstukjes aanpassen naar transparant in de macro. Dit kan per lijnstukje, dus er is eigenlijk geen verschil met wat je wil. (Of overplotten met andere serie, maar dit werkt slecht sinds anti-aliasing - http://www.ozgrid.com/Excel/broken-line.htm )
  • Toch hulpcellen gebruiken :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

pedorus schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:39:
Formatting van de betrokken lijnstukjes aanpassen naar transparant in de macro. Dit kan per lijnstukje, dus er is eigenlijk geen verschil met wat je wil.
Of hardvochtiger visible op false:
code:
1
Series.Points(i).Format.Line.Visible=false

Dat schakelt idd het lijnstuk voorafgaand aan punt i uit.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland