asstroom uit een pmac motor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
Beste tweakers
Ik heb een wat algemene theoretische vraag en weet niet goed bij wie ik hem het best kan stellen. Inmiddels weet ik dat hier op het forum mensen komen die goed onderlegd zijn op de meest uiteenlopende vakgebieden. Dus stel ik hem het liefst hier.

Is het mogelijk om last te hebben van asstroom bij een ac elektro motor met een permanente magneet rotor?
de motor drijft geen riem aan
Zelf heb ik niet voldoende achtergrond kennis om het principe te doorgronden. Maar bij motoren met kooi anker of kortsluitanker kan ik mij er iets bij voorstellen. (nulpunt dat niet nul is omdat het opgewekte magnetische veld niet overal gelijk is of zo iets)
Dat zou dan een inductieve stroom zijn. Maar kan er misschien ook capacitieve stroom ontstaan?
Het gaat om een vrij zware motor. En volgens mij gaat het om een vfd principe

8) alvast bedankt voor het mee denken

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het fenomeen asstroom bestaat zeker, maar dat wist je denk ik wel, anders vroeg je er niet naar. Het zal geen verbazing wekken dat bij inductiemotoren (kooiankermotoren) door de ankerstaven stromen in de as kunnen worden geïnduceerd. Zie b.v. http://www.maintenanceben...zine/2012/MP2012-1p26.pdf. Het zal duidelijk zijn dat dit in alle opzichten ongewenst is.
Echter de vraag gaat hier over een rotor met een permanente magneet, Daar is vanuit de rotor geen wisselend veld, dus ook geen inductiespanning en daardoor ook geen stroom. Maar inductie uit de statorwikkelingen is er natuurlijkwel terdege en de maatregen er tegen zijn ook gewoon bekend. In het artikel dat ik je hier geef worden het verschijnsel, de schade die erdoor kunnen ontstaan en een maatregel ertegen goed beschreven, nl. wat dit laatste betereft, het isoleren van die as ten opzichte van de rest van het gestel.

Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken (sorry als ik me vergis), dat dit een studievraag is. Ik heb het zelf destijds nl. ook behandeld gekregen tijdens mijn studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
Hartelijk dank voor je reactie.
Leren doen we nog iedere dag maar nee ik vraag dit niet niet in het kader van van een studie.
Maar om een oorzaak te vinden van een defect lager. (een tweede in korte tijd)

En inderdaad ik vroeg mij af of er naast inductie stromen nog meer mogelijke oorzaken van as-stroom of zwerfstroom mogelijk is.
Edit:
Ik heb je reactie in eerste instantie iets te vluchtig gelezen denk ik. Begrijp ik goed, dat het wel mogelijk is om inductie stromen te krijgen in de rotor as (veroorzaakt door de stator uiteraard)

[ Voor 23% gewijzigd door engibenchi op 08-11-2013 17:55 ]

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als dat laatste een vraag is:
Een as-stroom is een zwerfstroom ofwel onbedoelde inductiestroom een ander woord ervoor. Bij gelijkstroombekrachtiging van de rotor of bij een permanente magneet is er niet een wisselend veld om dit te induceren, de as-stroom is dan enkel zoals ik uitlegde afkomstig van inductie van de statorwikkeling. Maar daardoor nog niet minder lastig.

Bij grotere machines hangt men de lagers (of in elk geval aan één kant) dan ook meestal geïsoleerd op.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 08-11-2013 19:22 ]