Toon posts:

PC upgrade

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb het gevoel dat mijn PC hopeloos verouderd is en vraag daarom jullie om hulp. Allereest de componenten van de PC waarvan ik denk dat het handig is om ze te gaan upgraden:

CPU: Intel Core 2 Quad Q9300
GPU: MSI 9800 GTX+
MoBo: Asus P5KPL/1600
RAM: DDR2 (wat precies weet ik niet)

Ik zit te twijfelen of ik de CPU,RAM en MoBo moet upgraden of de GPU. Ik merk dat de PC erg traag is met opstarten ( waarschijnlijk meer een HDD probleem) en ook in photoshop is hij gewoon niet snel, erg lastig als je iets wilt bewerken. Daarnaast mis ik ook grafisch vermogen met de 9800GTX+. Ik mag van mezelf niet hoger gaan dan 300,- , dus beide opties kan niet. Wat zouden jullie doen?

Gr.

Verwijderd

Wat is je huidige voeding?

Je mist grafisch vermogen voor games?

Verwijderd

Topicstarter
Ja voor games, maar ben tegelijkertijd ook weer niet een hele fanatieke gamer. De voeding is 580W

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Dit is een lastig geval,

je wilt namelijk wat meer grafische power, en dat kan met die voeding, echter heb je een aantal beperkende factoren,

sowieso DDR2, maar ook het moederbord en de cpu zullen gaan bottlenecken (cpu niet nog zozeer)

Welke spellen wil je gaan spelen, op welke setting, en hoeveel wil je hieraan uitgeven.

als je echt puur alleen geld hebt voor een gpu denk ik dat je met een verouderde gpu nog uit de voeten kunt maar bijvoorbeeld een R9 280 ga je nooit ten volle gebruiken.

ik denk dat je mischien beter een nieuwe mobo ddr3 geheugen kan kopen en eventueel een nieuwere APU (heeft al betere gpu performance dan jou kaart) en hoef je geen videokaart te kopen.

Maar nogmaals beantwoord even mijn bovenstaande vragen dan kunnen we even kijken naar een gepaste oplossing!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
De beste upgrade voor jouw systeem is ongetwijfeld een SSD - je zult merken dat de pc aanzienlijk sneller is als met een HDD.

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-02 23:25

Silence

Godlike

calsonic schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:26:
De beste upgrade voor jouw systeem is ongetwijfeld een SSD - je zult merken dat de pc aanzienlijk sneller is als met een HDD.
Dan moet ze moederbord het wel ondersteunen, ik had een soort gelijke setup en daarbij was het niet het geval, uiteindelijk alles maar nieuw gekocht. :9

Inventaris - Steam

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 08:16:
Ja voor games, maar ben tegelijkertijd ook weer niet een hele fanatieke gamer. De voeding is 580W
Merk en type gaat het om, 580W zegt niks.
calsonic schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:26:
Sneller lijkt vooral, voor photoshop en games gaat die er niet echt op vooruit en met een budget van 300 euro is een SSD dus een domme keuze, blijft niks over voor de rest.
Silencex schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:18:
[...]

Dan moet ze moederbord het wel ondersteunen, ik had een soort gelijke setup en daarbij was het niet het geval, uiteindelijk alles maar nieuw gekocht. :9
Moederbord heeft een sata poort, zoals elk modern mobo, dus dat moet wel goed komen.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Silencex schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 10:18:
[...]

Had destijds een Q9450 met een P5K mobo en die draaide gewoon met een ssd zonder probs

• SpcCwb
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-02 16:10
Ik denk dat je met een nieuwe videokaart (geforce 760 bijvoorbeeld a 220 euro) en een SSD (Samsung, Crucial 128 GB voor 80-90 euro) een heel eind komt. Windows opnieuw installeren helpt soms ook al een boel voor opstart problemen. Maar dat moet je sowieso doen wanneer je overgaat op een SSD.

Waarschijnlijk mis je een paar geavanceerde features van de SSD (AHCI, Sata 3 snelheden) maar dan nog is een SSD zoveel sneller dan een HDD dat je het verschil goed merkt met opstarten van windows en applicaties. Games zou je kunnen blijven installeren op je gewone HDD, daar is het verschil minder merkbaar.

Die Core 2 Q9300 is nog een redelijk rappe processor, in ieder geval quadcore. Misschien kan een lichte overklok helpen. Als je merkt dat ondanks videokaart en SSD upgrade zaken nogsteeds traag zijn, kun je altijd later nog naar een nieuwe processor en moederbord (Ben je voor 250 euro voor core i3 of AMD FX + moederbord + 4GB geheugen wel klaar).

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
prupke15 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:21:
Dit is een lastig geval,

je wilt namelijk wat meer grafische power, en dat kan met die voeding, echter heb je een aantal beperkende factoren,

sowieso DDR2, maar ook het moederbord en de cpu zullen gaan bottlenecken (cpu niet nog zozeer)

Welke spellen wil je gaan spelen, op welke setting, en hoeveel wil je hieraan uitgeven.

als je echt puur alleen geld hebt voor een gpu denk ik dat je met een verouderde gpu nog uit de voeten kunt maar bijvoorbeeld een R9 280 ga je nooit ten volle gebruiken.

ik denk dat je mischien beter een nieuwe mobo ddr3 geheugen kan kopen en eventueel een nieuwere APU (heeft al betere gpu performance dan jou kaart) en hoef je geen videokaart te kopen.

Maar nogmaals beantwoord even mijn bovenstaande vragen dan kunnen we even kijken naar een gepaste oplossing!
Ik ben eigenlijk wel een 'full HD' gamer. Het zwaarste spel dat ik op het moment heb is Far Cry 3, maar ik ben eerst nog niet van plan zwaardere games aan te schaffen. Filmpjes op internet laden traag en kan ik niet in full hd afspelen, net als google plaatjes, dat heeft ook even tijd nodig om te laden. Mocht ik voor een gpu gaan dan wou ik inderdaad in de buurt van een 770/7970/280x gaan kijken, maar ik begrijp dat dat een beetje 'zinloos geweld' is :)
Pagina: 1