Verwijderd

Topicstarter
Iedereen heeft er wel een keer van gehoord.

Wat mij veelal opvalt is dat Boeddisme op Tweakers nogal in de vergeten hoek wordt gestopt en dat weinigen hier veel vanaf weten. Daarnaast wordt hier veelal in discussie gegaan met het woord God en een onderscheid gemaakt tussen gelovigen en niet gelovigen.

Mijn vraag:
Waarom vergeet men dat er meerdere religies zijn dan alleen de Islam en het Christendom?

Mijn antwoord daarop is:
Weet ik veel... Ik ben ook maar op jonge leeftijd gedoopt en ondanks het feit dat ik huilde en dus protesteerde, werden toch mijn haartjes natgemaakt.

Is hier iemand die hier anders over denkt?
En zo ja, waar is het Boeddisme dan eigenlijk goed voor?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Volgens mij is het Boeddisme met twee d's :)

Ik zie mezelf niet als godsdienstig, maar heb zo m'n eigen ideeen over het leven en de hele schepping. Het Boeddisme is in mijn ogen meer een filosofie dan een echte godsdienst, en de filosofie van het (Zen) Boeddisme spreekt me eigenlijk best wel aan. Vooral de reincarnatie, en de gedachte dat het leven een leerproces is, dat zijn dingen die op mijn ideeen aansluiten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 06 juni 2001 21:39 schreef Exirion het volgende:
Volgens mij is het Boeddisme met twee d's :)
Excuses voor het ongemak. het blijft een mooi topic (al zeg ik het als topic starter)

• Bombonella
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Bombonella

En als de Bom valt....

Beetje vragen naar de bekende weg,
boeddisme is op generlei wijze verbonden met onze samenleving (afzient van een te verwaarlozen kleine minderheid), waarom zou dit dan een grotere rol moeten gaan spelen in discussies die aan religie gerelateerd zijn.
Het komt terzijde weleens ter sprake en daarvoor heb ik hierboven reeds de reden gegeven.

Kortom Boeddisme is goed voor mensen die er iets mee te maken hebben of willen hebben.

Verwijderd

de filosofie van het (Zen) Boeddisme spreekt me eigenlijk best wel aan. Vooral de reincarnatie, en de gedachte dat het leven een leerproces is, dat zijn dingen die op mijn ideeen aansluiten.
Hmm, dat is toch niet echt de kern van Zenboeddhisme hoor... Dat kan je omschrijven als absoluut nihilisme. Ik heb zo'n vermoeden dat een Zen-boeddhist als antwoord op de vraag "bestaat reincarnatie" keihard "mu!" roept :P

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 06 juni 2001 22:02 schreef Captain Proton het volgende:
Hmm, dat is toch niet echt de kern van Zenboeddhisme hoor... Dat kan je omschrijven als absoluut nihilisme. Ik heb zo'n vermoeden dat een Zen-boeddhist als antwoord op de vraag "bestaat reincarnatie" keihard "mu!" roept :P
Ik had Zen tussen haakjes gezet, maar ik geef toe dat dat echt een hele kromme formulering was :D Ik bedoel alleen dat ik me kan vinden bepaalde elementen van zowel het Boeddhisme als Zen Boeddisme, maar ik geloof zelf zeker wel in reincarnatie en verwante ideeen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

ok...

Ik geef toe dat het Zen-boeddhisme in zijn puurste vorm een intern consistente en elegante oplossing is voor alle problemen. Dit is al meer dan je van elke andere levensovertuiging kan zeggen...

Aan de andere kant, Ik zie Zen als een soort nuloplossing van een functie, een oplossing die weliswaar werkt voor elke willekeurige invoer, maar die je niks verder helpt. Al zal een Zen-boeddhist dat ongetwijfeld anders zien :)

Verwijderd

De essentie van het boedhisme is het streven naar de persoonlijke verlossing van het lijden en het zoeken naar waarheid dmv. de "drie juwelen", Buddha, Dharma en Sangha.

De drie juwelen:
1 De Buddha is een verlicht persoon, die al het wereldlijke achter zich heeft gelaten.
2 De Dharma is de weg naar verlichting, een handleiding hoe te leven.
3 De Sangha zijn personen die op weg zijn naar verlichting, zeg maar monniken.

Boedhisme is verdeeld in twee grote stromingen:
1 Theravada (Traditie der Ouderen) gaat uit van de sutra's geschreven in (de taal) Pali, en verspreidde zich van India naar de zuidelijke gebieden, dus Sri Lanka, Thailand enz. De nadruk ligt meer op allerlei vormen van meditatie.
2 Mahayana (De Grote Wagen) gaat uit van de Sanskriete geschriften en verspreidde zich meer noordelijk, dus China, Tibet, Japan Korea, enz. De nadruk ligt meer op het beoefenen van liefde (niet seks) en medeleven.

In het echt is het veel ingewikkelder (zo is het japanse Zen weer puur meditatief), maar zo blijft het een beetje te volgen voor de westerling.

<edit>rare zin</edit>

Verwijderd

Topicstarter
De geschiedenis van het boeddhisme toont, dat een heilsleer, die bewust afziet van een fraai gekleurde mythologische verkleding en de praal van een cultus, nooit meer kan zijn dan een aristrocratische wijsheidsleer voor enkelen. Zij kan slechts in beperkte mate genoegdoening schenken aan de religieuze behoeften van de grote massa.
Het Boeddhisme moest deze massa daarom tegemoetkomen door hetzij de eredienst van de religies die ervóór bestonden te laten voortduren of door bij zichzelf dergelijke vormen voor de devotie en zulke sacrale ceremonien in te voeren
(bron: De vijf wereldreligies)

Waarom zou de loop van de geschiedenis van bijvoorbeeld het Christendom en de Islam zo vaag (en vaak misbruikt) zijn t.o.v. het boeddisme en nog wordt er hier niet veel over gediscussieerd?

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 00:00 schreef Reggeaman het volgende:
De geschiedenis van het boeddhisme toont, dat een heilsleer, die bewust afziet van een fraai gekleurde mythologische verkleding en de praal van een cultus, nooit meer kan zijn dan een aristrocratische wijsheidsleer voor enkelen. Zij kan slechts in beperkte mate genoegdoening schenken aan de religieuze behoeften van de grote massa.
Het Boeddhisme moest deze massa daarom tegemoetkomen door hetzij de eredienst van de religies die ervóór bestonden te laten voortduren of door bij zichzelf dergelijke vormen voor de devotie en zulke sacrale ceremonien in te voeren
(bron: De vijf wereldreligies)

Waarom zou de loop van de geschiedenis van bijvoorbeeld het Christendom en de Islam zo vaag (en vaak misbruikt) zijn t.o.v. het boeddisme en nog wordt er hier niet veel over gediscussieerd?
Omdat het boedisme niet zo grote geloof is en niet door vele landen zijn vertegenwoordigd (zoals islam en chrsitendom)

Ik wilde eigenlijk zeggen dat de Zenboedist zeer zeker in een Hoger levensvorm (god) gelooft. en boedha kan misschien gezien worden als een soort "apostel".

De filosofie van Zen en Tao spreken mij aan (ik heb er vele boeken in mijn kast staan) Het lert je echt denken en je leren te focussen (klinkt vaag, maar zo ervaar ik het).

In het Islam heb je het soefisme die doormiddel van meditatie en verrijking van geest dichtbij god staat. Iedereen is welkom van atheist tot satanist en er wordt niet gepusht of iets dergelijks. Ze leren je om tot eigenbesef te komen en verlichting.

Mohammed (vrede zij met hem) gebruikte vaak meditaie om tot een verlichting te komen (vaak ging hij 3 maanden weg).

hehe wordt een beetje onsamenhangend..ach ja Misschien dat ik maar moet gaan slapen.. :D

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 00:00 schreef Reggeaman het volgende:

Volgens mij onder andere om 2 redenen:
- Boeddisten claimen geen heilige grond die zij volgens een heilige oorlog moeten veroveren / behouden
- Boeddisten hebben geen religieus leider met fundamentalistische opvattingen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 07 juni 2001 03:26 schreef Kemo het volgende:

Omdat het boedisme niet zo grote geloof is en niet door vele landen zijn vertegenwoordigd (zoals islam en chrsitendom)
Hmm...jij komt zeker nooit in Azie, daar zijn er ook nogal wat landen en daar wonen nogal wat mensen en veel ervan zijn Boeddist. Een paar honderd miljoen al gauw.

edit:

Hier kan je een leuk overzicht zien van alle godsdiensten, hun afstamming en hun samenhang. Er zitten leuke bij. Kijk maar eens waar het Hindoeisme mee begon.

Ook de aantallen aanhangers staan er bij

http://home.hccnet.nl/am.siebers/reli-inleiding.html

Je kan het beslist niet afdoen als een kleine onbelangrijke stroming. Dat ze niet zo waanzinnig fanatiek zijn als christenen en moslims heeft denk ik ook te maken met de 'leeftijd' van het geloof. Alle jonge geloven zijn fanatiek. Kijk maar eens naar de christenen van rond het jaar 1400-1500. En in welk jaar leven de moslims ook al weer? Ik meen 1421.

Het jodendom is bv geen fanatiek geloof (meer), ze leven in 5721. De heibel in Israel heeft een iets andere reden. De Boedisten zitten ergens in 2550 ofzo. Die hebben het allemaal al wel gezien. Met het volwassen worden komt er een zekere rust en wat meer inzicht. Dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor hele culturen en geloven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Pagina: 1