Hard disk met datacorruptie vervangen

Pagina: 1
Acties:

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik heb een hard disk met data corruptie. Ik ben niet zo slim geweest door dat een tijd te negeren. Maar nu wil ik hem vervangen en vraag ik mij af hoe dat ik dat het beste kan doen.

Het is mijn 2e hdd in mijn laptop (dus niet mijn OS schijf) die ik gebruik als data disk. Mijn grootste punten van zorg zijn mijn foto’s en mijn iTunes folder. Bv mijn foto’s worden beheerd door Picasa en daarnaast gebackupt naar Crash Plan. Ik weet dat er foto’s beschadigd zijn (maar moet nog uitzoeken welke) en ik zou er natuurlijk zoveel mogelijk willen herstellen van mijn hdd en/of Crash Plan. En daarbij zou ik ook graag Picasa zoveel mogelijk in tact houden. Maar ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten aanpakken.

Ik kan me bv voorstellen dat als ik zomaar mijn hdd vervang en Crash Plan ziet een lege fotomap, dat Crash Plan ook de foto’s van de server verwijdert. Of kan ik later op mijn gemak uitzoeken of daar nog bruikbare bestanden staan?

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een nieuwe lege harde schijf heb ik al.

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oude schijf er als de sodemieter uithalen, nieuwe schijf er in, windows installeren, oude schijf er naast zetten en data kopieren. En redden wat er te redden valt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@The eagle: het is een 2de schijf in zijn laptop, dus niet degene waar het os op staat, maar de schijf moet er zo rap mogelijk uit of nog een back-up trekken naar ergens extern en dan er direct uit. Daarna nieuwe schijf erin > formatteren en dan via een usb kabel de oude schijf zoveel mogelijk data dat niet gekopieerd is proberen te herstellen (recuva ofzo).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 21:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Excuus, ik had ff over het laptop verhaal heen gelezen :)

Maar idd wat je zegt, HDD vervangen, laptop opnieuw installeren en een USB SATA convertertje oid kopen om de boel via USB te kopieren. Note: kopieren, niet verplaatsen. En bij voorkeur onder een command line, dan zie je wat er gebeurt en kun vermijd je de windows buffer voor copy/pasten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

Msel

...

Is het niet verstandiger om de 2e schijf in de laptop te laten zitten en de data te kopiëren naar de nieuwe schijf die via USB is aangesloten? Daarna kan je de schijf toch wisselen.

Recovery lijkt mij meer kans hebben direct op de SATA maar correct me of i'm wrong.

• MightyMauz
En Crash Plan, moet ik daar nog iets mee?

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:57

ResuCigam

BOFH

MightyMauz schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 07:34:
En Crash Plan, moet ik daar nog iets mee?
Alle data die je daarmee kunt terug halen hoef je niet meer van je kapotte schijf te halen. Let wel op dat de back-up geen corrupte bestanden bevat. Het lijkt me trouwens niet dat Crash Plan meteen alles van de server weg gooit maar check hun website/FAQ anders even.

[ Voor 16% gewijzigd door ResuCigam op 08-11-2013 07:52 ]

We do what we must because we can.

• MightyMauz
Okay dank. Die vervangende hdd duurt nog iets langer, maar de data ga ik dit weekend in veiligheid brengen

Pagina: 1