Toon posts:

Wat gebruikt nou CPU en wat GPU

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje. Ik heb een i5 3470 3.2Ghz en een GTX 460 SE. Nou is deze processor prima om te gamen, maar de videokaart redelijk low end.

Nou vroeg ik me af: welke grafische instellingen gebruiken nou CPU en welke GPU?
Hiermee bedoel ik; als je je textures hoger wilt zetten verbruikt dit dan meer CPU of GPU kracht?

Aangezien mijn processor higher-end is dan mijn gpu kan ik aan de hand van welke instelling wat verbruikt mijn games op grafisch gebied goed instellen.

Bij voorbaat dank! :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:18
In principe regelt je cpu alles wat eigenlijk niks met textures te maken heeft (artificial intelligence etc).
Als je grafische instellingen verhoogt zie je doorgaans geen tot weinig verschil in cpu gebruik, 'alles' wordt gedaan door de gpu (op sommige gevallen van physx na).
Instellingen die het zwaarst voor de gpu zijn maar relatief weinig doen voor beeldkwaliteit zijn de AA dingen, zet die als eerste uit.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 07-11-2013 22:31 ]

Verwijderd

Shaduws en physx zijn het meest belastend voor cpu. Het overige is gpu.

• ertmeister648
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-03-2023
@holhuizen, waarom physx door cpu? dit laat je toch door je Gpu afhandelen, veel sneller/krachtiger.
@Eptarius, hangt samen met de game die je speelt. Naar mijn weten worden de meeste nieuwe games vooral Gpu intensief als je.bv gta4 neemt is deze ook erg belastend voor je cpu(distance, ai, shadows etc.)
maw de meeste games zijn goed te doen met een dualcore maar er zijn inderdaad uitzonderingen. (ff googlen welke games cpu intensief zijn mocht je dat willen weten)
Om een lang verhaal niet nog langer te maken, je gpu is in de meeste gevallen de bottleneck. mocht je willen upgraden kijk naar een 660 ofzo, €120,oo bij vraag en aanbod. of 7950/7970.
Als je meer wilt weten over hoe ander nvidia gebruikers hun games instellen kun je naar de nvidia site. Daar kun je zien wat er door de meeste mensen voor instellingen er worden gebruikt per game/grka.
http://www.geforce.com/geforce-experience

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

ertmeister648 schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 15:26:
@holhuizen, waarom physx door cpu? dit laat je toch door je Gpu afhandelen, veel sneller/krachtiger.
Dat werkt slechts met een aantal games icm een nVidia kaart.
In de praktijk echter leunt physics meestal doodleuk op je CPU...

• Argantonis
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-10-2025
Nemesizz schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 17:13:
[...]

Dat werkt slechts met een aantal games icm een nVidia kaart.
In de praktijk echter leunt physics meestal doodleuk op je CPU...
Er is natuurlijk wel een verschil tussen het concept 'physics' en de technologie 'PhysX' van nVidia.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:36

D4NG3R

kiwi

:)

Standaard physics engines (Bijv Havok) leunen op je CPU.

Het is redelijk afhankelijk van de gebruikte hardware en welke games je speelt. Bij jouw systeem is de zwakste schakel je GPU. Zelfs met de dikste GPU zal jouw CPU nog geen problemen geven bij moderne games.

Wat kost nou veel rekenkracht voor je GPU (CPU zal bij geen enkel spel een pobleem zijn voor jouw):
- Textures: Laag, een gebrek aan VRAM (Video RAM) kan hierbij wel problemen geven
- Schaduwen: Gemiddeld, ik kies er meestal voor om schaduwen op low te draaien. Het scheelt op m'n laptop bijv ruim 7FPS (Op 48FPS) bij BF3.
- Ambient Occlusion: Allcaps ZWAAR
- MSAA: Zwaar. Maar ook vrij overbodig bij resoluties van 1920x1080 of hoger. FXAA is dan ruim voldoende
- FXAA: Laag, het scheelt meestal maar 1 a 2 frames. Het is wel ietsje minder effectief / mooi als MSAA.

Dat zijn iig de veelvoorkomende opties. Veel games hebben natuurlijk veel meer opties.

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 08-11-2013 18:35 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1