Windows 7 naast Windows 8.1 Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-10 08:07
Beste medetweakers

Ik heb mijn computer laatst geupdate van Windows 8 Pro naar Windows 8.1 Pro. Ik ben er zeer tevreden mee maar nu zit ik met het volgende probleem. Voor de videokaart in mijn PC (ATI/AMD Radeon 4000 series) is er nog geen driver van AMD Catalyst voor Windows 8.1. (Wel voor Windows 7 en 8 ). Van wat ik lees op internet, komt AMD binnenkort met een driver voor mijn videokaart.

Wat ik graag wil, is tijdelijk Windows 7 op mijn computer naast Windows 8 installeren. Een dualboot. Nu lees ik op internet dat je beter eerst de oude versie en daarna de nieuwe versie van Windows kunt installeren maar ik wil graag mijn Windows 8.1 installatie behouden.
Kunnen jullie mij uitleggen hoe ik dit moet aanpakken. Ik bezit een legale Windows 7 en Windows 8 installatie DVD met licensie.

Alvast bedankt! :)

[Edit] Ik heb zelf ook gezocht op internet, maar daar kon ik alleen vinden hoe je een oudere versie van Windows naast Windows 7 kunt installeren. Ik heb gelezen dat Windows 8 een andere manier van booten heeft. Volgens mij heette het Secure Boot

[ Voor 13% gewijzigd door TheLion01 op 07-11-2013 18:10 . Reden: Informatie toegevoegd ]

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind zelf het fijnst om een onafhankelijke instalatie te hebben, dat is alleen de schijf aankoppelen waarop je het os wil instaleren ,daarna de andere schijf instaleren waarna je de keuze hebt op te starten van de een of de ander in de bios .Nu heeft bijna elk mobo de mogelijkheid om F8 in te drukken tijdens de boot waarna een bootmanager verschijnt van het mobo .

Je kan ook kiezen om een afhankelijke instalatie te maken , dan moet je alles gewoon laten zitten en eerst het oude os en dan het nieuwe instaleren . Dan krijg je de windows bootmanager , nadeel van deze config is dat de bootmanager afhankelijk is van de schijf waar de bootmanager is geinstaleerd. Als die schijf weg is boot die niet vanzelf meer naar het tweede os , je vergroot het risico dat als een schijf uitvalt beide ossen niet kunnen opstarten , dat is wel te fixen maar kost wat moeite :)

Edit , je kan W7/8 gewoon in eufi mode instaleren

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2013 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
Bedankt voor de tips!

Sorry, ik begrijp het niet helemaal met de afhankelijke en onafhankelijke installatie, wat het verschil is. Ik wil graag met partities werken. Ik weet verder hoe ik partitioneer en hoe ik Windows 7 moet installeren maar ik weet niet of en hoe ik aanpassingen aan de bootloader moet maken na de installatie van Windows 7.

Edit: Ik las op internet dat als je bijvoorbeeld Windows XP naast Windows 7 wilt installeren dat je na de installatie van XP niet meer in je Windows 7 installatie kunt komen. Dan moet je het een en ander aanpassen met een programmaatje genaamd EasyBCD (Klik!) zodat je de bootloader zodanig aanpast dat je ook weer Windows 7 kan starten. Ik weet niet of dit ook werkt wanneer ik Windows 7 naast Windows 8.1 wil installeren in verband met de nieuwe bootloader van Windows 8/8.1.

[ Voor 43% gewijzigd door TheLion01 op 08-11-2013 19:12 . Reden: Extra informatie toegevoegd ]

Jolla C2 (Sailfish OS 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Makkelijkst is als je een os instaleerd om al je schijven los te koppelen op die ene na waar je het os op wil instaleren . Daarna kun je al je schijven weer aan sluiten om in de bios de boot in te stellen op de schijf waar je van wil opstarten .Hetzij W7/XP/Vista of w8 het maakt niet uit , ik verwacht/hoop wel dat er een fiks komt voor je probleem met W8 .Maar met een multieboot met W7 geeft de mogelijkheid beide te blijven gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
Oh oké, ik begrijp het.
Maar helaas heb ik maar één hardeschijf:(.
Ik wil het met partities doen.

Dus:

C: Windows 8.1
D: DATA
E: Windows 7

Het is namelijk maar tijdelijk en daarvoor wil ik niet speciaal een nieuwe harde schijf kopen. En als je met partities werkt je dan wilt kiezen welk besturingssysteem je wilt starten na dat het 2e besturingssysteem is geïnstalleed dan heb je denk ik niet te maken met het BIOS maar met de Windows Boot Manager. En daar zit mijn angst.. Want schijnbaar kan de Windows Boot manager niet de nieuwere versie van Windows starten (Bjjvoorbeeld Windows 8.1) nadat de oudere versie is geïnstalleerd. (Bijvoorbeeld Windows 7) terwijl andersom (eerst oude, dan nieuwe OS) geen probleem is. Sorry als mijn uitleg niet duidelijk is, ik probeer het zo goed mogelijk te verwoorden haha. :) Laat maar weten als het niet duidelijk is. Ik leg het graag opnieuw uit. :)

Jolla C2 (Sailfish OS 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beste-spellen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03:16
Waarom zouden de drivers van de grafische kaart die wél werken op Windows 8.0, niet werken op Windows 8.1? Heb je überhaupt al geprobeerd om die drivers te installeren (evt. nadat je een backup hebt gemaakt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
Heb ik zeker geprobeerd. Ik ben er zelfs een hele dag mee bezig geweest en heb zelfs contact opgenomen met AMD. Maar met die drivers komt het wel goed! Het gaat me nu echt even om de tijdelijke oplossing. Maar bedankt voor het meedenken.

Edit: opzich is er wel een verklaring voor te vinden waarom de drivers niet werken. Windows 8.1 is tenslotte (anders dan de naam doet vermoeden) een volledige nieuwe versie van Windows als je naar de kernel kijkt. (Windows 8 = Windows NT 6.2 en Windows 8.1 = Windows NT 6.3) Het zou dus kunnen dat de drivers niet compatibel zijn met de nieuwe kernelversie. (laat het me weten als ik het fout heb ;) )

[ Voor 46% gewijzigd door TheLion01 op 08-11-2013 22:14 ]

Jolla C2 (Sailfish OS 5)

Pagina: 1