Arduino en dual shift register probleem

Pagina: 1
Acties:

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:57
Wat wil ik doen:
Ik ben sinds een paar weken met een Arduino aan het spelen en nu loop ik tegen mijn eerste probleem aan waar ik zelf niet uit kom. Ik wil graag zestien leds serieel aansturen met behulp van twee 74HC595N shift registers. Ik heb deze aangesloten via DIT schema. Verder ben ik begonnen met de software die HIER staat.

Het probleem:
Als ik test programma's draai valt het me op dat er iets mis is met het groepje van acht leds die achter het tweede shift register hangen dat betreft data gevoed wordt door de overflow van het eerste shift register. De twee middelste leds (led4 en led5) van dit groepje van acht functioneren niet goed: Zodra led4 of led5 signaal krijgt gaan zowel led4 en led5 'half' branden. Als ik ze allebei aanzet branden ze wel gewoon.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
- Andere sketches waaronder een zelf geschreven test programma, geen resultaat. Het lijkt dus geen software probleem.
- Andere 74HC595 IC, geen resultaat. Het lijkt dus geen kapotte IC.
- De hele schakeling los gehaald en gespiegeld opgebouwd om mogelijke breadboard problemen uit te sluiten, geen resultaat. Het lijkt dus geen breadboard probleem.
- De twee groepen leds los getest op het eerste shift register, dit werkt prima. Het lijkt me dus geen led of aansluitings probleem.
- Alle 16 leds tegelijk aangezet, dit werkt prima. het lijkt me dus geen probleem met de stroom toevoer.
- Google: Daar waren wel wat mensen met diverse problemen maar de enige bruikbare tip die ik tegenkwam was om een condensator aan te sluiten tussen Vcc en ground, geen resultaat. Het lijkt dus niet op mijn probleem.

Hier houdt mijn beperkte elektronica kennis op. Volgens mij heb ik problemen met de software, het breadboard, de leds of aansluiting ervan en de stroom toevoer uitgesloten (?). Wat blijft er dan nog over? Wie heeft de gouden tip? Mocht er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.

We do what we must because we can.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Dit is digitale techniek
Simpel gezegd digitale techniek heeft 2 toestanden AAN of UIT.
Dus in jou schema kan een LED aan of uit zijn.
Nu gaat de led half branden, wat dus niet kan . (punt)
Er moet dus iets mis zijn.
Als er iets mis is ga dan uit van feiten.
1: Het kan niet aan de software liggen(in jou geval) want die zet alleen iets aan en uit.
2: Er is iets kapot. je hebt je IC al vervangen dus dat is niet ook niet.
3: Er zit iets fout aangesloten.
BINGO.
Je LEDs gaan half branden, dat kan alleen als er niet genoeg stroom door de LED gaat.
De stroom van de LED wordt geregeld door de weerstand.
1 LED per weerstand werkt perfect.
Maar wat gebeurd er nu als je 2 LEDs op 1 weerstand zet?
De 2 LEDs gaan zwakker branden. BINGO
Of te wel je hebt een sluiting zitten tussen de 2 anodes van LED 4 en 5

Fouten zoeken is niet zo moeilijk zolang je maar feiten blijft wegstrepen.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• ResuCigam
Mr-Beamer schreef op donderdag 07 november 2013 @ 17:56:

3: Er zit iets fout aangesloten.
BINGO.
Je LEDs gaan half branden, dat kan alleen als er niet genoeg stroom door de LED gaat.
De stroom van de LED wordt geregeld door de weerstand.
1 LED per weerstand werkt perfect.
Maar wat gebeurd er nu als je 2 LEDs op 1 weerstand zet?
De 2 LEDs gaan zwakker branden. BINGO
Of te wel je hebt een sluiting zitten tussen de 2 anodes van LED 4 en 5

Fouten zoeken is niet zo moeilijk zolang je maar feiten blijft wegstrepen.
Zoals ik in de TS al schreef werken de leds perfect als ik ze op de 1e chip aansluit en bovendien heb ik het schema 2 keer gebouwd (gespiegeld) en ik heb daarna weer exact hetzelfde probleem dus ik denk niet dat het sluiting is?

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Haal maar eens het betreffende IC er uit en zet handmatig met een draadje 5V op de weerstanden.
Het kan bijna niet anders dat je het zelfde effect krijgt.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• ResuCigam
Dat ben ik vergeten te vermelden, als ik los 5V op elke led zet werken ze perfect (dit heb ik uitgebreid getest toen ik het schema de 2e keer aan het opbouwen was). Net nog even gecontroleerd en dat klopt nog steeds.

Ik zal morgen een ander breadbordje halen om dat uit te sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door ResuCigam op 07-11-2013 18:08 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Moet er geen pull-up weerstand in het data-signaal tussen de 2 chips?

Klopt het datasignaal wat uit de overflow komt wel?

[ Voor 17% gewijzigd door AlexanderB op 07-11-2013 18:23 ]

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

^^^Het zijn geen open collector uitgangen. dus dat hoeft niet

Kan je een foto plaatsen hoe je het hebt opgebouwd.
Want nu wordt het interessant

[ Voor 28% gewijzigd door Mr-Beamer op 07-11-2013 18:24 ]

• ResuCigam
@AlexanderB: Het data signaal is correct en ik zal me eens inlezen wbt pullup weerstanden.

@Mr-Beamer: dat ga ik (straks) even doen, alvast erg bedankt voor het meedenken.

update 19:10
@Mr-Beamer: Ik heb hier een foto gezet. Voor de duidelijkheid heb ik de twee probleem leds even vervangen door groene exemplaren. En ook nog 2 korte filmpjes: Deze laat een simpele binaire teller zien waar ik voor de test even beide groepen tot 255 laat tellen (geen idee waarom dat beeld 90 graden gedraaid zit, dat heeft photobucket gedaan maar het is wel te zien lijkt me). En hier een filmpje waar ik de beide leds heb losgekoppeld en handmatig van 5V voorzie.

[ Voor 68% gewijzigd door ResuCigam op 07-11-2013 19:17 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hmmja, kan zijn dat t alleen was bij de chip die ik gebruikte, was een andere chip met SPI communicatie..

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:16
Heb je ook al eens alleen de chips omgewisseld? Gewoon om te kijken of beide chips hetzelfde reageren? Want ik zie geen aansluitproblemen, geen fouten in het schema en het is fatsoenlijk opgebouwd op het breadbordje.

Ik zou nu gewoon een aantal dingen uitproberen, zoals:
Chips wisselen (niet een nieuwe erin, maar gewoon omwisselen) Als dezelfde leds het dan fout doen eens de chip eruit halen en op het gaatje in het breadbord waar normaal de pin van de shift register zit 5V zetten en kijken of ze dan ook allebei zwak gaan branden. Je hebt dat al deels gedaan zoals in je filmpje te zien is, maar goed.

Het lijkt er bijna op alsof je breadbordje intern een sluiting oid heeft.

En @AlexanderB, SPI heeft idd pull-ups nodig :)

• ResuCigam
heggico schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:34:
Als dezelfde leds het dan fout doen eens de chip eruit halen en op het gaatje in het breadbord waar normaal de pin van de shift register zit 5V zetten en kijken of ze dan ook allebei zwak gaan branden. Je hebt dat al deels gedaan zoals in je filmpje te zien is, maar goed.

Het lijkt er bijna op alsof je breadbordje intern een sluiting oid heeft.
En we hebben een winnaar: Aangezien ik het bordje niet helemaal vertrouwde ben ik met het bovenstaande begonnen en jahoor, ik kan daar met 1 pin beide leds laten branden. Dit breadboard gaat retour. Bedankt allemaal voor het meedenken, ik kwam er zelf even niet meer uit :)

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Zij ik toch :p
Maar graag gedaan

Pagina: 1