Maximale downloadsnelheid beperkt door software(?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-12-2022
Beste Tweakers,

Ik ben nu al een tijdje bezig uit te vogelen waarom ik niet de maximale snelheid (150 mbps) haal op al mijn apparaten. (Ziggo alles in een extra)

Probleem is het volgende: als ik een utp cat 5e direct vanaf de modem aansluit op mijn "hoofd" pc haalt deze 148 mbps down 15 mbps up. Als ik dezelfde kabel aansluit op één van mijn 3 laptops (win7, wat ouder) halen deze allemaal maar een maximum van 60/80 mb.

De netwerkkaart die ik gebruik is een nieuwe sitecom usb 3.0 (ln032) welke de beloofde snelheid op mijn "hoofd" pc haalt op zowel usb 3.0 als 2.0. Deze gebruik ik omdat de oudere netwerkkaarten geen 1.0 gbit ondersteuning hebben, enkel 100 mbps full duplex.

Ik heb inmiddels al gebeld met de Ziggo klantenservice en de klantenservice "Plus" maar deze wisten beide het probleem niet op te lossen. Ook heb ik al veel google searches gedaan maar krijg ik daar niet het antwoord uit dat ik zoek.

Samengevat:

-Verbinding van modem tot aan de laptop gaat goed en levert de genoemde snelheid.
-Probleem zit ergens tussen netwerkkaart en browser.
-Netwerkkaart is getest op een andere pc en haalt zowel via usb 2.0 als usb 3.0 de gewenste snelheid
-Ook op ander laptops kom ik niet boven de 100 mbps (allen win7 met netwerkkaart wele max 100mb/ps ondersteunt)

Wat ik al heb geprobeerd:
- Full duplex op auto-negotiation of 1.0 gbps maakt geen verschil.
- Power settings laptop staan "High Perfomance" (getest aangesloten op netstroom)
- Autotuning (netsh interface tcp show global autotuning=disabled) uitgezet, had geen snelheidsverhogend effect, weer teruggezet naar "normal".
- DNS chache gecleared door ipconfig/flushdns
- Alle andere netwerkkaarten die niet worden gebruikt uitgeschakeld
- Duplex op full speed ingesteld
- TCP optizmer gebruikt

Nog steeds kom ik niet tot een snelheid boven de 90 mbps. Heeft iemand een idee wat ik nog meer zou kunnen proberen? Of een goede suggestie voor een zoekterm op google?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-05 06:32
Is het niet zo dat die laptops het niet aan kunnen?
Trage harddisk van 5400 tpm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:20
Probeer eens in de veilige mode met netwerkondersteuning en dan nog eens de test uit te voeren.
Dan sluit je eventuele software uit die dit probleem zou kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
Hoi Xares,

Ik heb er zeker een trage hard disk inzitten, maar kan dat resultaten op een speedtest beperken? Hoe snel moet een harddisk zijn om meer dan 100mbps te draaien?

Mike00, ik heb in veilige modus gerunt met netwerk, geen verbetering te zien. Ik draai een clean win7 instal, malware e.d. is uitgesloten. Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:18
RickXX schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:18:
De netwerkkaart die ik gebruik is een nieuwe sitecom usb 3.0 (ln032) welke de beloofde snelheid op mijn "hoofd" pc haalt op zowel usb 3.0 als 2.0.
Dit vind ik persoonlijk knap, omdat de maximale snelheid van USB 2.0 dit lange na niet haalt.
USB 2.0: Released in April 2000. Added higher maximum signaling rate of 480 Mbit/s (effective throughput up to 35 MB/s or 280 Mbit/s)
Effectief gezien haalde flashdrives het nooit maar 480Mbit/s komt neer op 60MB/s, exact wat jij ziet dus. En dat is gewoon het maximum van usb 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sleepkever schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:27:
[...]
Dit vind ik persoonlijk knap, omdat de maximale snelheid van USB 2.0 dit lange na niet haalt.
[...]
Effectief gezien haalde flashdrives het nooit maar 480Mbit/s komt neer op 60MB/s, exact wat jij ziet dus. En dat is gewoon het maximum van usb 2.0.
Hij heeft een 150Mbit/s verbinding. Een 480Mbit/s USB verbinding zou daar ruimschoots voor moeten voldoen. Hij ziet helemaal geen 60MB/s, maar 60Mbit/s.

@TS: hoe test je de snelheid? Ik zie iets over speedtest. Krijgen je laptops dezelfde speedtest server toegewezen? Gebruik je dezelfde browserversie etc? Wat doet de CPU load op dat moment? Die browser speedtest dingen zijn doorgaans flash oplossingen de snelheid daarvan wil nog wel eens door wat anders beïnvloed worden dan de pure netwerkcapaciteit.

Test het anders eens door daadwerkelijk een wat groter bestand (100MB+) te downloaden en te zien wat dat voor snelheden oplevert.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 07-11-2013 16:32 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:18
Orion84 schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:30:
[...]

Hij heeft een 150Mbit/s verbinding. Een 480Mbit/s USB verbinding zou daar ruimschoots voor moeten voldoen. Hij ziet helemaal geen 60MB/s, maar 60Mbit/s.
8)7 Ik zit weer helemaal scheef te lezen, je hebt gelijk, negeer mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:24
Een test bij mij toonde aan dat de ene browser hogere resultaten gaf dan de andere. Firefox (die ik nog steeds gebruik) gaf lagere resulaten dan b.v. Chrome. Gebruik je dezelfde browsers? Denk ook om mogelijke plugins van browsers die invloed kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrordrone
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-05 23:01
Grappig, ik heb hier exact hetzelfde probleem met Ziggo alles in een extra. In het begin netjes 15MB/s, nu is het een wonder als het boven de 7MB/s uitkomt. Alles is hier van gigabitverbindingen voorzien met cat 5e kabels, dus dat is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:24
RickXX schreef op donderdag 07 november 2013 @ 16:18:
Beste Tweakers,

Ik ben nu al een tijdje bezig uit te vogelen waarom ik niet de maximale snelheid (150 mbps) haal op al mijn apparaten. (Ziggo alles in een extra)

Probleem is het volgende: als ik een utp cat 5e direct vanaf de modem aansluit op mijn "hoofd" pc haalt deze 148 mbps down 15 mbps up. Als ik dezelfde kabel aansluit op één van mijn 3 laptops (win7, wat ouder) halen deze allemaal maar een maximum van 60/80 mb.
Je weet zeker dat je NADAT je de kabel in (een van) je laptops gestoken hebt je je WIFI uitgeschakeld hebt?
Kan misschien best zijn dat hij vrolijk op de WIFI doorgaat totdat deze afgesloten wordt. :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:49

lier

MikroTik nerd

Als je software uit wil sluiten zou je een keer kunnen testen met een liveCd van een willekeurige Linux distributie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
@ Sleepkever, bedankt voor het meedenken!
@ Kzin, Ik gebruik chrome met ADP plugin constant. Heb ook firefox gebruikt maar maakt geen (groot) verschil).
@ Terrordrone, als je meer weet, keep me posted! Vervelend dat jij ook dit probleem hebt, het is echter uitgesloten in mijn geval dat Ziggo de boosdoener is maar het zit 'm ergens in mijn eigen software/hardware
@Smiguel, ja dit weet ik zeker. Wifi staat zowel "fysiek" uit met de schakelaar als softwarematig in adaptersettings. De sitecom netwerkkaart is de enige actieve.
@lier, goed idee. Zal m'n Ubuntu distri er is bij pakken en uitproberen. Kan ik in ieder geval testen of het de Windows instellingen zijn die mogelijk een effect hebben.

Allen bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:04
Begrijp ik het nou verkeerd? Je hebt oudere laptops, die geen USB3.0 aansluitingen hebben, maar slechts USB2.0... dan kan je toch niet de snelheid van USB3.0 verwachten?

Ow... wacht... anders leer je lezen, sorry. Mbit, MB het blijft verwarrend. Skip the previous post :)

[ Voor 24% gewijzigd door Jolke op 07-11-2013 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrordrone
Ik verdenk eerlijk gezegd juist het modem, aangezien het hier op alle systemen niet boven de 7MB/s uit komt. Ik zal op een rustig moment hier proberen om mijn laptop direct aan de modem te hangen, kijken of ik dan wel de volledige snelheid krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor degenen die dit probleem hebben: zet je virusscanner maar eens uit, en dan met name het webshield. Die speedtests werken met flash en dat wordt gecontroleerd door de virusscaner :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Als het mogelijk is moet je eens je laptop & pc verbinden met elkaar en met een tooltje als "iperf" kijken of je laptop hun NIC's wel die beloofde "Gbit" aankan.
Nuja, zelfs al zouden het 100MBit NIC's zijn zou je meer dan 60Mbit moeten zien maargoed ;p.

"Internet" speedtests zijn door zeer veel dingen beinvloed, zoals hierboven al gezegd is met "virusscanner" e.d.

EDIT: USB zijnde moet je ook eens kijken naar CPU usage, en of er geen andere dingen op die "hub" zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door GuntherDW op 07-11-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
Virusscanner uitzetten maakt geen verschil. Ook heb ik als testmethode anders dan "speedtests" GrabIt + Newsserver gebruikt. Ik haal echter geen hogere snelheden dan 60 Mbps (7,5 MB) waarmee ik concludeer dat de speedtest het in principe bij het juiste eind heeft. Is dit te kort door de bocht?
@GuntherDW, ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de tip!

Is er iemand die nog een licht kan werpen op de suggestie van Xares? Kan een harde schijf bottelneck vormen vanwege zijn lagere schrijfsnelheid dan behaalde netwerksnelheid?

Krijg 't trouwens niet voor elkaar de drivers van de netwerkkaart te installeren op Ubuntu live cd. Normale speedtest komt niet boven de 100 mbps. Maargoed dat zegt dus niks want die normale netwerkkaart is dus al een bottleneck...

[ Voor 18% gewijzigd door RickXX op 07-11-2013 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrordrone
Zojuist even direct eraan gehangen, nog steeds 60Mbit :/

@The Eagle: Ik gebruik MSE, die heeft voor zo ver ik weet geen webshield-iets?
Verder heb ik het ook in andere applicaties zoals steam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Heb je al een andere kabel geprobeerd? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terrordrone
Ik in ieder geval wel, het maakt geen verschil.

@RickXX, je zou kunnen proberen een groot bestand tussen twee laptops te kopiëren, als dat boven de 7MB/s uit komt weet je in ieder geval dat het niet aan je disks of netwerk ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickXX
Blijkt uiteindelijk toch een weergave probleem te zijn. Heb nogmaals geprobeerd om een groot bestand binnen te halen via GrabIt en wat blijkt: ik haal de snelheid nu wel. Wat nou de boosdoener is (geweest?) en waarom Speedtest de maximale snelheid niet correct weergeeft blijft mij onbekend. Ook fluctueert de snelheid enorm zoals te zien op de afbeelding hieronder terwijl deze op mijn desktop veel stabieler is.

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/iosay7d29/speed.png

Het probleem is dus opgelost maar ik blijf toch met vragen achter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een USB NIC hangt veel meer op de CPU dan een PCI(-e) NIC, als je vervolgens ook nog 150Mbit door een flash applicatie probeert te stouwen op een wat oudere computer, zakt je gemeten snelheid vrij snel inelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:04
Dat laatste kan je makkelijk controleren; RcikXX, hoe is je proc belasting tijdens kopieren?
Pagina: 1