Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus het volgende probleem.

Ik heb zojuist server 2012 r2 geinstalleerd met active directory, dns, dhcp.

Alles werkt prima behalve dat hij internet niet aan de overige pc's geef.
Dit kan ik verhelpen met door op de ene netwerkkaart de verbinding te delen, maar dit is niet de manier.

Ik heb netwerkkaart 1 die verbonden is met de router
ip adres 192.168.178.30
subnetmask 255.255.255.0
Gateway 192.168.178.1 (modem)

dns 127.0.0.1

Dan heb ik netwerk kaart 2 die de ip adressen geeft aan de rest van de computers in een reek van 192.168.4.50 tot 192.168.4.100

Nu heb ik al heel wat gevonden met google maar nog niets om mijn het op de juiste wijze in te stellen.
Deel ik het internet van netwerkkaart 1 dan heb ik overal internet maar neem aan dat dit niet de bedoeling moet zijn

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Waarom zou dat niet de bedoeling zijn?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Google een op RRAS (Remote Routing and Access).

Verwijderd

Topicstarter
Radiant schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:45:
Waarom zou dat niet de bedoeling zijn?
Omdat ik dan geen vpn meer kan installeren

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Aha, dat klopt ;) Dan moet je inderdaad met RRAS aan de slag.

Verwijderd

Topicstarter
en daar was ik al niet echt in thuis dus hoop dat het een beetje te doen is.

Maar er is geen andere mogelijkheid anders dan het delen van de internet verbinding van de andere netwerkkaart

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 08:32

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Om alleen een verbinding te delen stelt de configuratie van RRAS niet zo veel voor. Je hebt een AD, DNS en DHCP ingeregeld gekregen, dus ik verwacht dat je dit (wellicht met wat trial and error) ook zo moet kunnen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bastiaan schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:02:
Om alleen een verbinding te delen stelt de configuratie van RRAS niet zo veel voor. Je hebt een AD, DNS en DHCP ingeregeld gekregen, dus ik verwacht dat je dit (wellicht met wat trial and error) ook zo moet kunnen :)
ben er al even mee bezig maar deze is vrij lastig ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:14:
[...]
ben er al even mee bezig maar deze is vrij lastig ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd
Leg dan even duidelijk uit wat je nu ingesteld hebt, wat er niet werkt en welke foutmeldingen je krijgt en wat je al geprobeerd hebt om het op te lossen.

Dat is wat constructiever dan het posten van zo'n one-liner.... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:27:
[...]

Leg dan even duidelijk uit wat je nu ingesteld hebt, wat er niet werkt en welke foutmeldingen je krijgt en wat je al geprobeerd hebt om het op te lossen.

Dat is wat constructiever dan het posten van zo'n one-liner.... ;)
is toch duidelijk zat wat er niet werkt, en foutmeldingen heb ik niet.

ga nu dat rras opnieuw installeren en anders laat ik het zo voorlopig en deel ik de internet verbinding weer.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom heb je de twee netwerken gescheiden eigenlijk? Waarom je 2012R2 machine in z'n eentje in 't netwerk van de router, waarom niet die DHCP uit en de clients direct over de router laten lopen? Welke gedachte zit hier achter?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:52:
Waarom heb je de twee netwerken gescheiden eigenlijk? Waarom je 2012R2 machine in z'n eentje in 't netwerk van de router, waarom niet die DHCP uit en de clients direct over de router laten lopen? Welke gedachte zit hier achter?
Ik wil alles via de server laten lopen dus heb ik dhcp uitgezet in de router.
alleen krijg ik dus die rras niet ingesteld, verders werkt het goed.
En ik heb netwerkkaart waarop het internet binnenkomt en 1 die zeg maar dhcp uit deelt aan de clients

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 15:46:
[...]
is toch duidelijk zat wat er niet werkt, en foutmeldingen heb ik niet.
Nee,het enige wat wij weten is dat er "iets" niet werkt. Je hebt aangegeven inmiddels RRAS geinstalleerd te hebben, maar hoe staat het nu ingesteld? RRAS installeren is niet voldoende, je zult RRAS ook nog moeten vertellen wat hij moet gaan doen.

Wij kunnen alleen maar reageren op informatie die jij geeft. Hoe duidelijker jij zaken omschrijft des te beter wij je kunnen helpen. :)
Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 14:50:
[...]
Omdat ik dan geen vpn meer kan installeren
Waar hebben we het over? Moet de 2012 server een VPN-client of VPN-server zijn. En verloopt dit via standaard MS software of gebruik je hier 3rd party tooling voor?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:21:
[...]

Nee,het enige wat wij weten is dat er "iets" niet werkt. Je hebt aangegeven inmiddels RRAS geinstalleerd te hebben, maar hoe staat het nu ingesteld? RRAS installeren is niet voldoen, je zult RRAS ook nog moeten vertellen wat hij moet gaan doen.

Wij kunnen alleen maar reageren op informatie die jij geeft. Hoe duidelijker jij zaken omschrijft des te beter wij je kunnen helpen. :)

[...]

Waar hebben we het over? Moet de 2012 server een VPN-client of VPN-server zijn. En verloopt dit via standaard MS software of gebruik je hier 3rd party tooling voor?
Ja daar zit een kern van waarheid in.

Internet werkt inmiddels.

Het zou gewoon een vpn server moeten zijn waar ik direct verbinding mee maak met andere windows computers van buitenaf en gewoon met windows zelf.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 22:19

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Zou je een beetje naar je zinsopbouw willen kijken, want die laatste zin van je daar kon ik geen chocola van maken.

Dat terzijde. Ik begrijp wel waarom je alles via je server zou willen laten lopen. Goed om ervaring mee op te doen hoe je dit moet instellen, maar je maakt het jezelf er niet makkelijker mee.
Wat RRAS is, is in principe router functionaliteit, maar dan voor een Windows server. Dat wil zeggen, net als een consumenten router gaat RRAS er van uit dat je een Windows server hebt met twee of meerdere netwerk aansluitingen. Op de één komt je internet binnen en op de andere koppel je jouw lokale netwerk. Dat heb je dus ook goed gedaan. Nu komt de grap, waar een consumenten router direct al weet wat jij wilt, namelijk jouw internet aansluiting beschikbaar maken op alle andere netwerk poorten van je router, daar moet je Windows juist precies vertellen wat jij wilt delen. Windows doet dat dus niet "out of the box".

Je moet dus routes aanmaken op je RRAS server die aangeven: Als er een request binnenkomt van één van je PC's voor een server die zich niet op het lokale netwerk bevindt, dan moet ik dat request doorsturen naar de servers op het internet. Komt er vervolgens van het internet een request binnen om bij één van mijn PC's te komen, dan moet ik dit request forwarden naar één van de PC's. Je routing regels helpen hier dus bij.

Je moet je wel realiseren dat jouw RRAS installatie allerlei opties verstopt in dialoog vensters heeft zitten, waar een consumenten router dingen als bijvoorbeeld port-forwarding netjes op een webinterface beschikbaar maakt. Lees de online documentatie van de RRAS functionaliteit er goed op na om te weten waar je wat precies moet zoeken.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1