Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

TV + Surround systeem max. 3000€

Pagina: 1
Acties:

• csiblade
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-02 10:53
Hey Tweakers,

Mijn vriendin en ik zijn net verhuisd van België naar Nederland.

Nu moeten we op gebied van electronica nog het één en ander in orde brengen.
Hier zou ik jullie dus willen vragen welk de beste opties zijn in zake een TV en bijhorend surround systeem
(hoop hiervoor in het juiste topic te zijn)

Als het

Aandachtspunten/Wensen:
- TV voor film en games (voor games moet ik op de HZ letten heb ik me laten wijsmaken)
- Surround minstens 5.1
- Full HD
- vanaf 50"
- Smart & 3D is niet verplicht
- Budget = 2500-3000€
- extra's die moeten aangesloten worden zijn (PS4, Digitale TV)

Zijn er nog zaken waar ik nu niet direct aan denk waar ik zeker op moet letten?

Alvast heel erg bedankt om ons verder te helpen!

Mvg,

Fozzi

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met jouw budget moet je best wel iets leuks kunnen neerzetten.

Wat betreft de tv i.c.m. gamen, hoef je niet op de Hz te letten. Dit is sowieso alleen van toepassing op een lcd-tv en daarbij heb je wél iets aan die Hz bij normaal televisie kijken maar niet bij gamen. Bij het gamen zet je een lcd in de gamestand en daarbij worden alle beeldverbeteraars uitgeschakeld. Resultaat zal zijn motion blurring, zeker bij een 50 inch televisie. Ik zou je adviseren voor een plasma te gaan zoals bijvoorbeeld de GT60 van Panasonic. Plasma's zijn veel beter geschikt om te gamen vanwege de lage input lag en zijn sowieso betere televisies. Er is qua beeldkwaliteit geen enkele lcd die in de buurt zal komen in deze prijsklasse.

Het audiogedeelte is wat lastig om over te adviseren. Speel wat betreft de receiver eens wat met de mogelijkheden van de Pricewatch zou ik zeggen. E.e.a. is nogal afhankelijk van de wensen die je hebt. Persoonlijk vind ik de Marantz SR5007 een erg interessant model. Deze heeft dit jaar een minimaal andere opvolger gekregen waardoor dit mijns inziens erg goed en compleet model voor een relatief schijntje verkocht wordt. Voor het geld kun je geen betere receiver kopen.

Blijft nog over je speakset. Daar is eigenlijk geen zinnig advies voor te geven. De sound van speakers is per merk/type erg verschillend. Koop daarom ook nooit speakers op advies van iemand anders. Je kan het beste met een budget in gedachte naar een hifi-zaak gaan (geen Mediamarkt, BCC, etc) en daar je wensen neer leggen. Dan kun je daar de verschillende speakers uit je prijsklasse gaan beluisteren, vergelijken en wegstrepen. Dan houdt je vanzelf de speaker over die het beste bij je zal passen. Wanneer je gaat luisteren, neem dan eigen cd's mee met muziek die je goed kent. Wat betreft de speakerset zou ik je ook adviseren om niet voor een melk-pakjes only systeem te gaan. Als je hierop muziek gaat luisteren, zal dat nergens naar klinken.

• csiblade
Goedemorgen,

Alvast bedankt voor je snelle reactie.
Inderdaad... ik had al verstaan dat een plasma het meest aangeraden is in mijn situatie.
Ok, dus niet letten op Hz :) Bedankt voor de info.

Ivm het geluid heb ik ook zitten nadenken. Ofwel een heel setje van 1 merk, ofwel reciever ander merk dan speakers. En jij raadt dit 2de blijkbaar ook aan, dus zal het zo iets worden.

"melk-pakjes only systeem"
Kan je dit even verduidelijken aub :)

Alvast heel erg bedankt.

Fozzi

• S1NN3D
  • Niet online
Voor een setje met de receiver en speakers van 1 merk kom je uit bij standaard setjes van bijvoorbeeld Samsung, Sony, etc, etc. Dit zijn allesbehalve goede oplossingen.

Met melkpakjes only systeem bedoel ik een set die alleen bestaat uit die kleine satellietspeakertjes (die meestal bij standaard setjes zitten). Hier komt gewoon een erg matig geluid uit en zou je eigenlijk niet moeten willen. Zeker als je ook ooit muziek draait.

• xjapperdx
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09-2022
Kijk ook eens op whathifi.com Zij hebben hele reviews over verschillende audio merken staan. Vanuit deze website kan je eventueel wat inspiratie doen voor merkvoorkeur. Wat voorbeelden van populaire audio merken zijn B&W, Canton, Boston Acoustics, Kef, Dynaudio, Wharfdale, Dali, Cambridge Audio, etc.

Als je investeert in goede zuilluidsprekers (toren speakers als het ware, links- and rechtsvoor,) is er ook een mogelijkheid dat je geen subwoofer nodig hebt. Vaak kunnen deze torens dusdanig veel vermogen afgeven dat een sub niet per se nodig is. Uiteraard maakt het wel verschil, maar het is de moeite waard om te testen zonder een subwoofer. Scheelt weer budget en eventueel een extra speaker die je moet plaatsen in je huiskamer.

Wat ook nog een optie is om je budget ruimte te geven, is speakers tweedehands via Marktplaats.nl of via het Tweakers vraag en aanbod sectie. Oude speakers zijn vaak groot, misschien wat minder mooi (hier zal wellicht je vriendin ook een zeggenschap in hebben) maar doen (vaak) niet onder qua geluids kwaliteit. De nieuwste speakers zullen het allerscherpste geluid hebben, maar dat maakt de oudere speakers nog niet per se slecht.

Ikzelf heb voor € 150,- een paar zuil speakers op de kop getikt waar ik uiterst tevreden over ben.
Wel uiteraard altijd vragen of je de speakers kan beluisteren en een cd meenemen van jouw muzieksmaak. Het liefst verschillende soorten muziek zodat je de speakers kan testen met verschillende soorten klanken.

Mocht je via deze manier aan het werk gaan, kan je op marktplaats.nl zoeken op stereo speakers. Dan zoek je daarnaast nog op center speakers en dan ben je klaar.

• csiblade
Die 'GT60' van Panasonic en die Marantz 'SR5007' heb ik net wat bekeken en vergeleken met andere toestellen en die lijken mee idd een zéér goede optie!

Voor de speakers is het inderdaad wel wat zoekwerk...

Als ik zelf iets bijéén wil zoeken voor een 5.1 systeem dan heb ik volgende zaken nodig als ik het goed heb...
- 3 boxen vooraan (Center en 1 L & 1 R)
- 2 achteraan (L & R)
- 1 subwoofer

Ik kan dus kiezen voor
- 1 Zuil Lvoor - 1 center 1 zuil Rvoor
- 1 satelliet of boekenplank?? Lacher - 1 satelliet og boekenplank?? Rachter

Of ik kan gewoon voor een volledige cinemaset gaan...

pricewatch: Harman Kardon HKTS 30 5.1 (Zwart)
pricewatch: Teufel Columa 300 Mk2 Set M 5.1 (Zwart)

De rest van eigenschappen... 2-weg of 3-weg 6ohm of 8ohm, .... daar moet ik morgen nog wat meer lezen op fora en websites... :-)
Maar zal zeker ook eens te raden gaan voor die speaker bij een speciaalzaak.

• S1NN3D
  • Niet online
Om ook bij muziek een mooi geluid te hebben is het inderdaad aan te raden om als fronts 2 vloerstaanders te kiezen. Voor het geluidsbeeld is het doorgaans beter om een center te kiezen uit dezelfde serie als je fronts. Wat betreft de rears kun je het zo duur maken als je wil; nog 2 vloerstaanders, 2 boekenplankspeakers of gewoon 2 simpele satellietspeakers. Kwestie van budget en keuzes maken.
Een goede subwoofer is doorgaans aan de prijzige kant. Wanneer je 2 goede vloerstaanders als fronts hebt staan, kun je deze aanschaf eventueel uitstellen omdat je fronts al behoorlijk wat laag kunnen leveren. Zelf speel ik momenteel ook al een jaar in 5.0 en de sub staat nog wel op de wensenlijst maar mis ik eerlijk gezegd niet zo erg.

De home cinemasetje die je voorsteld zijn in mijn ogen helemaal niets. De HK bestaat uit alleen maar satellietjes dus is qua geluidskwaliteit matig dus het geld absoluut niet waard. De Teufel bestaat ook uit alleen maar satellietjes maar de fronts hebben ze vemomd door ze in een lange zuil te plaatsen. Hiervoor geldt hetzelfde, qua geluidskwaliteit matig. Beide speakersets zijn zonde om aan te sluiten op de SR5007; dan kun je net zo goed een budgetreceiver kopen.

Wat betreft de speakers kopieer ik hierbij mijn eerdere reactie:
De sound van speakers is per merk/type erg verschillend. Koop daarom ook nooit speakers op advies van iemand anders. Je kan het beste met een budget in gedachte naar een hifi-zaak gaan (geen Mediamarkt, BCC, etc) en daar je wensen neer leggen. Dan kun je daar de verschillende speakers uit je prijsklasse gaan beluisteren, vergelijken en wegstrepen. Dan houdt je vanzelf de speaker over die het beste bij je zal passen. Wanneer je gaat luisteren, neem dan eigen cd's mee met muziek die je goed kent.

• xjapperdx
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-09-2022
Zoals D vd V al aangeeft zijn de complete home cinema sets niet fantastisch. In mijn ogen zijn ze ook geldverspilling als je een budget hebt van jouw hoogte. 100% eens met D vd V. Wees slim en volg zijn advies op. Ga naar een audiozaak met cd's en luister zelf naar wat jij het mooist vind.

En als je echt geld wilt besparen kan je op marktplaats fantastische speakers vinden, al helemaal als je hetzelfde geld wilt spenderen als in de winkel.

• csiblade
Ok. Heel erg bedankt voor de snelle reacties.
Ik zal hier later nog wel wat updates plaatsen :)

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 17:05
Je kan ook eens op de 2dehands markt kijken voor een mooie set speakers. Wel eerst in winkel gaan luisteren naar wat je voorkeur heeft.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:16
Sjaak2k schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 13:22:
Wel eerst in winkel gaan luisteren naar wat je voorkeur heeft.
Sorry hoor, maar dit vind ik ronduit onbeschoft. Je neemt tijd en energie van een verkoper in beslag, om vervolgens ergens anders (tweedehands) te shoppen. En dan ga ik er gemakshalve van uit dat je niet de MM bedoelt, aangezien je daar niet echt lekker kunt luisteren, en zeker niet bepaalde combinaties kunt laten aansluiten.

• Chris van der G
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-11 12:29

Chris van der G

Tailchakra

Het is juist niet slim om in de winkel te gaan beluisteren en vervolgens 2e hands te kopen. Je kan beter langs gaan en bij diegene luisteren. Want wie weet is er wel iets met de speakers.

Heb toen ik mijn speakers wilde kopen meegemaakt dat hij zei dat alles prima in orde was maar ik heel zacht hoog geruis hoorde tijdens bepaalde tonen. Want dus mijn afbreker was.

Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED

• Sjaak2k
107mb schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 15:25:
[...]

Sorry hoor, maar dit vind ik ronduit onbeschoft. Je neemt tijd en energie van een verkoper in beslag, om vervolgens ergens anders (tweedehands) te shoppen. En dan ga ik er gemakshalve van uit dat je niet de MM bedoelt, aangezien je daar niet echt lekker kunt luisteren, en zeker niet bepaalde combinaties kunt laten aansluiten.
Wat is daar onbeschoft aan? Je kijkt toch altijd rond. Je neemt dan altijd wel tijd en energie in beslag die ze beter ergens anders aan hadden kunnen besteden, je koopt uiteindelijk je product in een winkel. Wil jij zeggen dat als jij naar de speciaalzaak gaat en daar bij wijze van speakers ziet die ergens anders veel goedkoper zijn dat je het dan toch daar koopt? Of bij de eerste de beste winkel je spullen kopen. Want ja anders verdoe je toch de tijd van die mensen.
Naast het feit dat ze zo toch een klant kunnen winnen. Want niemand begint met speakers van 8000 euri per stuk. Dikke kans dat als ze iemand zo goed helpen dat hij voor kabels en dergelijke naar die winkel gaat en wellicht voor toekomstige upgrades ook. Dus ook voor de winkel niet oninteressant om de mensen toch te helpen.

"Het is juist niet slim om in de winkel te gaan beluisteren en vervolgens 2e hands te kopen. Je kan beter langs gaan en bij diegene luisteren. Want wie weet is er wel iets met de speakers.

Heb toen ik mijn speakers wilde kopen meegemaakt dat hij zei dat alles prima in orde was maar ik heel zacht hoog geruis hoorde tijdens bepaalde tonen. Want dus mijn afbreker was."

Dat sowieso. Nooit blind speakers meenemen, maar denk dat dat voor zich spreekt.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjaak2k op 15-11-2013 16:19 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Sjaak2k schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:15:
[...]
Wat is daar onbeschoft aan? Je kijkt toch altijd rond.
Er ligt natuurlijk wel een grens tussen "even rondkijken" en uren (of dagen) bij een zaak zitten luisteren. In dat tweede geval vind ik het ook uiterst asociaal om de speakers ergens anders te gaan halen. Zeker omdat er in de winkel altijd wel wat van de prijs af te krijgen is (al zal het nooit zo goedkoop worden als particulier).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Sjaak2k
FeaR schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 17:40:
[...]

Er ligt natuurlijk wel een grens tussen "even rondkijken" en uren (of dagen) bij een zaak zitten luisteren. In dat tweede geval vind ik het ook uiterst asociaal om de speakers ergens anders te gaan halen. Zeker omdat er in de winkel altijd wel wat van de prijs af te krijgen is (al zal het nooit zo goedkoop worden als particulier).
Nee, dat begrijp ik. Zo'n geval is wat anders dan even rondkijken. Maar er zullen ook mensen zijn die minder geld te besteden hebben, en in dat geval ben je in de speciaalzaak toch echt duurder uit. In dat geval is even rondkijken in beluisteren wat grof je voorkeur heeft wel in orde vind ik.

Overigens een goed advies van fear. Met de toevoeging dat je er over na kan denken of je in de toekomst er meer geld aan wilt uitgeven. Als dat in de nabije toekomst zou zijn zou je kunnen overwegen nu eerst 2 vloerstaanders te halen en later uit te breiden. Als je nu complete set (front,center en sub) koopt word het duurder om uit te breiden.

[ Voor 36% gewijzigd door Sjaak2k op 15-11-2013 18:48 ]

• csiblade
Ok. Bedankt Sjaak!
Pagina: 1