Toon posts:

Home automation componenten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Wat voor een eisen stelt het precies aan memory capaciteit?

Meer to the point, wat ga je nou precies meten, hoe vaak moet dit opgeslagen worden? Wat ik in een intermediate situatie die jij beschrijft toepas is bijv:

Elke seconden een sample opslaan, van zeg 2 bytes. Dan is na ~2 uur het geheugen vol. (16k) Als dan de data nog niet verstuurd is, middel ik elke 2 samples en ga ik om de 2 seconden loggen. Dan ben je dus weer 2 uur verder, en dan middel je weer alles en ga je om de 4 seconden loggen.

Dit kun je bij wijze van spreken een maand aan laten staan, en je krijgt dan een sample van elke 6 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Okee.

Dat moet met een Arduino bordje met sd kaart prima kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 16:09

nephilimcrt

Mad Scientist

Ik zou denken aan een Trinket (7,50) met een 433MHz transmitter (3,95) om de data uit te lezen en te versturen. Dan een Arduino UNO (23,95) met een SD card shield (11,95) en een 433MHz ontvanger (4,95) om als centrale hub te dienen.
De Arduino kan over de seriële poort met OSX en de rest praten.

Voordelen: Goedkoop,
compact, wifi/ethernet onafhankelijk

Nadelen: Lekker veel doe-het-zelven

Bron: https://www.iprototype.nl/products/arduino

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Ik zou eerder gaan voor nRF24L01 modules en een PIC met USB host functionaliteit (kun je dan dus usb stick op aansluiten). Maar vraagt wat meer zelfbouwwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:05
craio schreef op zaterdag 09 november 2013 @ 19:12:
Ik zou eerder gaan voor nRF24L01 modules en een PIC met USB host functionaliteit (kun je dan dus usb stick op aansluiten). Maar vraagt wat meer zelfbouwwerk.
Die NRF24L01+ is wel de route die ik in gedachten heb, een paar AVR/Arduino's, NRF24L01's, relaisbordjes, sensoren (IR, licht, motiondetector) en een Linux server en je hebt volgens mij een aardige basis voor een domotica systeempje.
Momenteel zit ik echter een beetje te dubben over de te gebruiken netwerk structuur met die NRF24L01's.
Ze kunnen niet ontvangen en zenden tegelijk en kunnen max. 6 connecties onderhouden.
Dat, gecombineerd met een enigszins beperkte range zorgt ervoor dat je volgens mij een mesh-achtig netwerk wil, en hoe dat precies moet werken heb ik nog niet helemaal duidelijk.
Als ik het spul binnen heb maar eens een beetje mee experimenteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Een jaartje geleden ofzo heb ik met die dingen als basis zo'n netwerk opgezet. Het berijk met een PCB antenne is niet geweldig, 2-5 meter. Met een versterkertje erachter valt 100 meter wel te halen.

Je moet inderdaad steeds switchen tussen ontvangen en verzenden.

De 6 connecties kan hij tegelijk op luisteren. Als je van 1 van die 6, of alle zes, data hebt ontvangen kan de ontvanger verzender worden en naar een compleet nieuw adres toe verzenden.

Je kunt dus on-the-fly het luister en zend adres veranderen, het lastige was de timing goed krijgen.
Ze hebben een 40 bits adres, op deze manier kun je theoretisch miljarden units in 1 netwerk hangen. (Wordt wel een intens traag netwerk... maar het kan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Infant schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:44:
Een jaartje geleden ofzo heb ik met die dingen als basis zo'n netwerk opgezet. Het berijk met een PCB antenne is niet geweldig, 2-5 meter. Met een versterkertje erachter valt 100 meter wel te halen.

Je moet inderdaad steeds switchen tussen ontvangen en verzenden.

De 6 connecties kan hij tegelijk op luisteren. Als je van 1 van die 6, of alle zes, data hebt ontvangen kan de ontvanger verzender worden en naar een compleet nieuw adres toe verzenden.

Je kunt dus on-the-fly het luister en zend adres veranderen, het lastige was de timing goed krijgen.
Ze hebben een 40 bits adres, op deze manier kun je theoretisch miljarden units in 1 netwerk hangen. (Wordt wel een intens traag netwerk... maar het kan.)
Interessant!
Kun je hier iets meer over vertellen? Wat voor mesh/tree structuur gebruik je? En hoe doe je de routing?
Wat gebeurd er bijvoorbeeld als er een node wegvalt, kan het netwerk hier 'omheen' routen?
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Het moest een keten vormen, dus niet zozeer een netwerk.

A moest tegen B praten, B tegen C etc. etc. Uiteindelijk heb ik die 6 naar 1 optie helemaal niet gebruikt, om het protocol met andere type zenders compatible te houden.

Elke node kreeg wel 6 adressen waar hij tegen kon praten. Als adres 1 niet lukt, pakte hij 2, als die niet lukt.. 3 etc. Er kon dus om defecte nodes heen geroute worden. Meer dan zes hops was niet nodig, want dan zou je toch uit berijk zijn. En in de praktijk ging er hardware matig niks stuk.

Het probleem zou kunnen zijn dat 1 node slecht berijk heeft, maar er zijn er dus altijd wel een paar in berijk die dat kunnen opvangen.

Het andere probleem was de timing, en dat lag meer aan de eisen voor dit netwerk: Het hele netwerk moest namelijk een instelbare tijd (1 minuut - 60 minuten) uit zijn (omdat er niks te doen was, en het op accu werkt.) Na zeg 1 uur aan gaan, zijn ding doen (meten en verzenden), en weer uit gaan.

Wat dus kon gebeuren, is dat een node wakker word terwijl het hele netwerk net begonnen is aan zijn slaap sessie van 1 uur. Dit loste we op met nauwkeurige cristallen, en een window waarin iedereen aan bleef.

Wat je dus krijgt is dat elke zender een lijstje adressen heeft waar hij naar toe moet zenden, en een lijstje adressen waar hij op kan ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
Zo, een bult spul bestelt: arduino nano's (vroeger ook wel met 'kale' AVR's gewerkt, maar voor het geld dat die Arduino's tegenwoordig kosten ga ik niet zelf prutsen...), paar NRF24L01+'s, relaisbordjes, temp-sensor, motion sensor,..
Binnenkort mooi hobbyen :)
Pagina: 1