uATX Game Systeem - 1400 euro

Pagina: 1
Acties:

• RHarmsen89
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08-2021
Hallo allemaal,
Na veel forums en reviews te hebben gelezen op het internet, heb ik besloten om een uATX game pc in elkaar te zetten. Door het kleinere formaat kan ik hem mooi kwijt. Nu komt het dan natuurlijk zover dat ik een build moet gaan kiezen, en aangezien de laatste pc die ik in elkaar heb gezet ongeveer 9 tot 10 jaar geleden is ( allemaal laptops sinds toen ), gaat het niet allemaal van een leien dakje. En daarom roep ik jullie hulp in ( en hoop ik dat jullie willen helpen :p )

Eerst uiteraard het DAA beleid:
- Wat wil je gaan doen met je nieuwe systeem?
Ikzelf wil er vooral games op spelen. Dit zal vooral BF4 worden en spellen zoals LoL/Arkham Origins etc.
Mijn vriendin zal echter vooral de pc gaan gebruiken voor fotobewerking ( raw bestanden uiteraard ). De programma's die hierbij zullen worden gebruikt zijn vooral Adobe Photoshop en Lightroom.

- Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag maximaal 1400 euro gaan kosten.

- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en wil meenemen?
Nee, er is niks wat ik meeneem. Echter hoeft het muis en toetsenbord niet echt high end te zijn, deze laat ik dan ook buiten de prijs. In de prijs van 1400 euro zit dus de uATX en het beeldscherm.

- Heb je nog bepaalde merkvoorkeuren?
Nee, ik ben hier te weinig in thuis om hier daadwerkelijk zelf een juist oordeel over te vormen.

- Heb je nog bepaalde wensen?
De uATX mag niet te groot zijn, daarom natuurlijk de mini….
Echter zijn de maximale afmetingen ongeveer: BxDxH = 20x40x40. Dus het hoeft niet zo een klein blokje te zijn, het is wel een soort van tower model. Ik wil wel dat het geheel goed gekoeld is en stil is....

Tevens heb ik nog de volgende wensen:
SSD: mijn voorkeur gaat uit naar de 256 gig, echter mocht dit prijstechnisch niet lukken dan wordt het uiteraard een 120 gig.
HDD: 750 TB tot 1 TB
Ram: 12 tot 16 gig
Grafische kaart: Battlefield 4 het liefst op het hoogst kunnen spelen en beetje futureproof?
Koeling: Waterkoeling nodig met een uATX of zijn de fans genoeg?

En als laatste….. een witte kast :*) , want dit past het beste in het huis :P

De build waar ik tot nu toe zelf op ben gekomen is:

Als eerste de kast.....

Aerocool Dead Silence White Edition – 90 euro ( met verzendkosten inbegrepen )
http://www.aerocool.com.tw/chassis/ds/1021.html ( voor de specs )
Deze is niet in de pricewatch daarom los toegevoegd

Deze lijkt mij wel wat, echter sta altijd open voor nog een andere kast als die beter is. De volgende onderdelen dan allemaal in de pricewatch:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,-€ 289,-
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Gene€ 164,41€ 164,41
1MSI GeForce GTX 770 Twin Frozr Gaming 2GB OC€ 280,85€ 280,85
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 52,-€ 52,-
1LG IPS237L Zwart€ 163,50€ 163,50
1Noctua NH-D14€ 69,-€ 69,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9€ 156,-€ 156,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 148,-€ 148,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,59€ 5,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.328,35

Ik zit hiermee net iets over de prijs heen, maar die 18 euro kan ik ook wel weer missen op die 1400 euro. Waarschijnlijk, kan eigenlijk wel zeggen dat het zeker is, zullen er onderdelen niet met elkaar samen kunnen of heb ik een te overdreven onderdeel uitgekozen die goedkoper kan...maar dat is mijn onervarenheid. Veel informatie de afgelopen tijd gelezen en soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

Voor degenen die graag willen helpen, pas aan wat er volgens jullie aangepast hoort te worden en wat te veel/te weinig is, ik ben benieuwd hoe ik het er van af heb gebracht :) .

Alvast bedankt!

Edit:

Met wijzigingen kom ik nu uit op:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed€ 225,13€ 225,13
1Asus H87M-E€ 69,99€ 69,99
1MSI GeForce GTX 770 Twin Frozr Gaming 2GB OC€ 280,85€ 280,85
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 52,-€ 52,-
1LG IPS237L Zwart€ 163,50€ 163,50
1Thermalright HR-02 Macho Rev. A€ 37,99€ 37,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 143,51€ 143,51
1Seasonic M12II 520W€ 55,-€ 55,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 148,-€ 148,-
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,59€ 5,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.181,56

[ Voor 40% gewijzigd door RHarmsen89 op 06-11-2013 23:47 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Er kunnen een aantal dingetjes goedkoper of beter.

Als je niet gaat overklokken, kun je een Xeon nemen. Dit is vaak gewoon een i7. pricewatch: Intel Xeon E3-1230 V3 Boxed is dan een prima ding voor toch wat eurootjes minder.

Ook kun je dan een B85 of H87 bordje nemen, die zo 100 euro goedkoper zijn. Het door jouw gekozen bord is eigenlijk alleen nuttig voor je e-peen. pricewatch: Asus H87M-E is een lief bordje voor een lieve prijs.

Ga je wel overklokken, kun je pricewatch: MSI Z87M-G43 nemen.

Als je CUDA gebruikt is de gekozen GTX770 goed. Gebruik je dat niet [de nieuwste versies van Adobe meuk ondersteunen ook dat Opennogwat] kun je beter een HD7970/R9 280x nemen. Iets goedkoper, meer VRAM en dezelfde prestaties.

Koeler is dure overkill. pricewatch: Thermalright HR-02 Macho Rev. A past in je kast en is een zeer goede en fluisterstille luchtkoeler.

Geheugen: duur en die koelvinnen zitten alleen maar in de weg. pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU daar twee setjes van is weer 20 bespaard en net zo goed.

Koelpasta heb je niet nodig, zit bij de koeler. Bij de TR trouwens wel de bekende "witte meuk", althans zo ziet het eruit, maar het koelt prima. Anders zou ik MX4 nemen van AC, die is niet geleidend en zeer goed.

SSD: Samsung is prima, maar zelf zou ik de Crucial M500 nemen, weer wat goedkoper en betrouwbaarder door de powersafecaps.

Je mist trouwens een voeding, toch niet geheel onbelangrijk. Heel simpel: de M12 520 van Seasonic.

Als je trouwens helemaal compact wil gaan:
pricewatch: Fractal Design Node 304 Wit ITX kastje van 21 bij 25 bij 37]
pricewatch: Asus H87I-PLUS itx mobo
pricewatch: Corsair CMV16GX3M2A1333C9 2x 8gb latjes
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 wat kleinere maar ook stille koeler.

Dan heb je helemaal een übercompact dingetje.

[ Voor 17% gewijzigd door RobinHood op 06-11-2013 23:11 ]

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Zou een grotere HDD niet handig zijn bij een foto- en gamesysteem?

Verder zou ik het absoluut niet aanraden om zo´n monitor te kopen voor professionele beeldbewerking. De pricewatch: Dell Ultrasharp U2413 Zwart is bijvoorbeeld beter omdat die 99% van het Adobe RGB kleurbereik kan weergeven. Een hogere resolutie (2560x1440) zou ook geen overbodige luxe zijn, maar dat past al helemaal niet binnnen je budget. 1400 euro is ook wel wat weinig voor een gamesysteem dat ook nog dienst moet doen als een professioneel fotobewerkingsapparaat.

• RHarmsen89
Thx voor de feedback Vas, heb een edit gedaan in men post met die set-up. Heb gelijk de 16 gig naar 12 gig gezet aangezien ik die bij de andere ram niet kon vinden, hier kon ik alleen maar 2x 8 vinden.

En voor Jantje: Ik heb de post niet goed doorgelezen met het plaatsen. Excuus hiervoor ik heb het te vaag gehouden.

Het gaat in ieder geval om het bewerken van RAW bestanden, en zo dicht mogelijk inderdaad bij het Adobe RGB kleurbereik. Echter gaat het op dit moment vooral om een goed scherm die ook voor de fotografie dienst kan doen, en aangezien het al een redelijke uitgave is moet het nu even bij 1400 euro blijven. In december willen we kijken voor een 2e scherm die voor de fotografie nog beter dienst kan doen, maar het geld is helaas niet oneindig :P

Er zullen ook vast betere schermen te vinden zijn dan die lg die ik nu erin heb gezet, alleen hier moet ik nog wat meer onderzoek naar doen en deze stond redelijk hoog in de pricewatch, waarbij ook goede reviews stonden. Dus heb ik die nu even erin gezet zodat er in ieder geval een bedrag bij stond.

Qua specs verder moet het meer dan voldoende zijn om foto's te kunnen bewerken, maar mocht dit niet zo zijn corrigeer me dan alsjeblieft :)

[ Voor 35% gewijzigd door RHarmsen89 op 06-11-2013 23:38 ]

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 19:10
Waarom een i7 (of de Xeon equivalent)? Alleen een beetje fotobewerking heb je die toch niet nodig? Ik ben laatst begonnen met een beetje bewerken in lightroom en ik zou niet weten waarom je daarvoor een dikke CPU voor nodig hebt (ik heb zelf de 2500K).

Ik zou de i5 nemen. Maar ik kan er naast zitten uiteraard

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

je hebt nu twee verschillende setjes geheugen zo te zien, nouja, 3 reepjes van 4. ik zou gewoon dat setje van corsair nemen met 2x 8gb. Kun je later uitbreiden naar 32GB, of verkleinen naar itx, waarmee je dus echt een ienieminie systeem hebt. Ongeveer de helft van die andere kast.

Xeon is wel handig als HT ondersteunt wordt. Als iemand het professioneel doet, is dat vaak voor zijn/haar werk, en dan is wat extra snelheid wel handig.

Ik denk dat je zo een heel mooi systeem hebt. En je moet zelf bedenken of je ITX of mATX kiest. Qua prijs zal het denk ik even duur zijn,

• RHarmsen89
Naar mijn idee is het niet nodig om een i7 te hebben, alleen ik las op bepaalde forums dat het vanwege de hypertrading wel een voordeel heeft op sommige vlakken. Ik weet niet voor welke i5 ik anders zou moeten gaan, maar dit hoor ik graag van degene die verstand hiervan hebben.

Nog een reactie op mijn vorige post: Ik weet dat ik voor het scherm nog niet veel research heb gedaan, maar mochten mensen alvast een suggestie hebben, ik neem de ultrasharp ook alvast mee in het gebeuren :)

Edit: Vas, je was net iets eerder :) Het is inderdaad wel voor werk ( niet het vaste werk maar erbij ). Dus dan ga ik toch voor de i7 inderdaad.

Tevens heb ik gekozen voor de uATX omdat er na mijn onderzoek uit komt dat dit wat meer ruimte overlaat en dus ook wat betere airflow waardoor er minder hitte in de kast wordt gegenereerd. Of heb ik dit helemaal fout?

Ook is de lijst weer aangepast naar 16 gig. Ben zelf ook erg blij met het systeem zover :) Ben benieuwd of er nog andere mensen zijn met andere ideeën :)

En naar de videokaart en ssd kijk ik morgen Vas, daar verdiep ik me dan even in. Qua HDD hebben we hier genoeg externe liggen dus in de pc hoeft niet meer dan 1TB.

[ Voor 41% gewijzigd door RHarmsen89 op 06-11-2013 23:58 ]

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 22:18
Die Asus H87 ondersteunt geen Xeons volgens de Asus website dus dat lijkt me niet zo handig. Deze gigabyte doet dat bijvoorbeeld wel: pricewatch: Gigabyte GA-H87M-D3H

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een goede ITX, wat de Node is, koelt goed genoeg voor een dergelijk systeem.

Wel heb je idd meer ruimte, maar of je dat nodig hebt moet je jezelf afvragen.

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-04 23:53
Waarom zou je een grotere kast nemen als het ook in Node kan? Is er nog een nadeel aan de Node?
Ik zit zelf namelijk (permanent) naar een nieuwe game pc te kijken en ik vind de Node toch wel een erg mooi kastje!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Een aparte GPU zoals de GTX 770 en zeker de R9 280X genereert wel wat hitte. Hoe kleiner de kast, hoe minder lucht erin zit en dus hoe sneller die opwarmt. Dit wordt natuurlijk tegengegaan door de fans van de kast, maar het duurt een tijdje vooraleer die al de lucht in de kast kunnen verversen. Bovendien hebben grotere kasten meestal ook grotere fans.
Hierdoor zal de lucht in een kleine kast dus warmer zijn dan die in een grotere kast, waardoor het temperatuursverschil tussen de GPU en de lucht rondom kleiner wordt. Hierdoor zal de GPU dus warmer draaien (het verschil tussen GPU temperatuur een lucht rondom blijft ongeveer gelijk), wat slijtage verhoogt, de fan van de GPU harder doet draaien waardoor die meer lawaai maakt en in extreme gevallen de GPU doet throttlen. (trager werken om te voorkomen dat hij oververhit)

In het algemeen raad ik een aparte GPU af in een ITX kast (tenzij er extra koeling wordt voorzien)
Ik raad meer dan één GPU af in een m-ATX kast (idem)
Ik raad meer dan twee GPU's af in een ATX kast, tenzij er waterkoeling gebruikt wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Robbedem op 07-11-2013 17:34 ]

Pagina: 1