Toon posts:

Twijfel tussen extra HD 7970 of een nieuwe GTX 780

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

In mijn systeem zit nu een XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation, maar ik heb besloten dat het eens tijd is voor een upgrade.
Nu sta ik enkel sterk te twijfelen over wat ik zou doen. Ofwel koop ik nog een XFX Radeon HD 7970 en laat ik deze dan lopen in Crossfire. Of ik verkoop de kaart die ik nu heb en kies voor een compleet nieuwe kaart namelijk de ASUS GTX 780 Directcu II OC (Overclocked).
Laat me weten wat jullie denken dat beter is.

Alvast bedankt,
Lorenz Kyndt (SoundWave)

• c0nnect3d
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-08-2025
Crossfire geeft je meer performance dan single 780, maar single card heeft weer zijn voordelen met minder Wattage die uit je stopcontact wordt gezogen en meer stabiliteit. Ik zou zeggen: Verkoop je 7970 en koop een 780. Is beste keuze imo

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:22

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Crossfire is ruk, en mensen, waarom in godsnaam zo veel geld uitgeven voor 10% meer performance waar je met 1 1080P scherm.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
Dus jullie zouden beiden gaan voor de single GTX 780?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Of een R9 290. Goedkoper, vergelijkbare prestaties als de GTX780, meer geheugen en meer lawaai.

Al is dat laatste natuurlijk niet positief.

Maar,

pricewatch: Sapphire R9 290 4GB plus pricewatch: Arctic Accelero Xtreme III of pricewatch: Gelid Solutions ICY VISION REV2. (All VGA Cards)

is wat goedkoper, en stiller dan de goedkoopste 780: pricewatch: Gainward GeForce GTX 780 3GB

Alleen dan moet je wel even knutselen, wat ik er wel voor over heb trouwens. De Accelero is de beste videokaart koeler die je kan krijgen. Stil en koel, en erg groot.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm jij zou dus geen voor het nieuwste model van Radeon met een custom GPU koeler. Zoveel scheelt het uiteindelijk niet qua prijs met de Geforce GTX 780. Je zegt echter wel dat deze custom GPU koeler en stiller zal zijn dan de GTX 780. Heb je dit persoonlijk getest of via reviews ontdekt?

Alvast bedankt voor de reply!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Heb zelf jammer/gelukkig genoeg niet hoeven knutselen met de Accelero, maar uit alle reviews komt hetzelfde naar voren: beste lucht-videokaart koeler op de markt. Hij is namelijk erg stil maar ook erg koel.

Het nadeel is alleen dat dat ding erg groot is en even een bitch kan zijn om te installeren, sowieso moet je hem een beetje aanpassen om dat ding op een 290 te krijgen, maar op tomshardware was het al gelukt.

Eerlijk is eerlijk: veel prijsverschil zit er dan niet meer tussen de 290 en GTX780, nog maar 30 euro ongeveer, maar je 290 is dan wel stiller en koeler, en dus flink overklokbaar.

Ook moet je kijken naar wat je speelt, sommige games spelen veel beter op Nvidia[Far Cry 3], anderen veel beter op AMD [BF4], ook krijg je bij AMD Mantle [bij games, zoals BF4, die dat ondersteunen] en Nvidia heeft weer G-sync, maar dat moet je monitor weer ondersteunen en zou vrij prijzig zijn.

Ik denk dat AMD de betere keus is momenteel. Iets goedkoper, dezelfde prestaties en aardig wat ontwikkelaars zien wel wat in Mantle omdat het erg simpel zou zijn om van console naar PC te porten.

People as things, that’s where it starts.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:22

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

G-sync is echt kul, gewoon de goedkoopste R9 290 pakken met een Accelero Xtreme III en klaar is kees, maar ik vraag me echt af waar je die power voor nodig hebt? Eyefinity? UHD?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 06 november 2013 @ 22:13:
Dus jullie zouden beiden gaan voor de single GTX 780?
Betere conclusie zou zijn dat kuusj98 geen idee heeft waar die het over heeft.

Maar waar bestaat de rest van de PC uit?

Verwijderd

Topicstarter
De rest van de pc bestaat uit het volgende:
Moederbord: Asus maximus VI Formula
Processor: Intel 4770k overclocked naar 4.5Ghz
Processorkoeler: Corsair Hydro H100i
Geheugen: 16GB Corsair Vengeance ( 2 x 8 - 2133 MHz )
Opslag: Samsung 256 GB pro series SSD + 2TB barracuda van seagate
Voeding: Corsair HX1050

Hmmmmm je zegt dat het moeilijk is om de custom koeling er op te plaatsen, zo veel custom componenten heb ik echter nog niet gebouwd en om dan meteen met iets moeilijk te gaan beginnen lijkt me geen slim plan of niet?
Waarom ik voor wat vernieuwing wil zorgen in mijn PC (op vlak van de videokaart) is omdat hij wanneer ik bepaalde games speel zoals bijvoorbeeld Far Cry 3, COD Ghosts hij redelijk wat lawaai maakt, daarom wil ik nu toch zeker voor een stillere kaart gaan en il weet niet of een Crossfire configuratie me die zal kunnen bieden.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:23

Thomg

Aww yiss

Zelf zou ik de 7970 verkopen en een 290X + Accelero nemen.
Normaliter betaal je de hoofdprijs voor een beste graka van de fabrikant *kuch*Nvidia*kuch*, AMD doet hier gelukkig niet in dezelfde mate aan.

Met geluk ben je dan 550 kwijt, nogal veel dus. Je kan ook overwegen een 290 of gewoon een 780 te nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Thomg op 07-11-2013 08:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta nog altijd sterk te twijfelen nu. Ik zal eens enkele reviews bekijken van die Accelero en hoe te installeren.

• c0nnect3d
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-08-2025
Moet je doen. Eerst veel inlezen en informatie opzoeken. Hopelijk hielpen deze posts je wel een beetje!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:40
Ik ben met Mask (geen goed advies zonder meer info).
Als je voeding en moederbord het ondersteunen zou ik voor een 2e 7970 gaan.
Imo is de winst van 7970 naar 780 ook niet dusdanig groot dat je daar zoveel voor moet investeren.

Verwijderd

Winst is naar mijn mening zelfs erg klein.

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-02 15:06
Verwijderd schreef op donderdag 07 november 2013 @ 09:52:
Ik sta nog altijd sterk te twijfelen nu. Ik zal eens enkele reviews bekijken van die Accelero en hoe te installeren.
Gewoon de 7970 zonder de extra cooler kopen. Draai zelf 2 x 7970 en het werkt geweldig. Geluid valt wel mee en warmte merk ik weinig van. Wil je nog meer weten?

• Matthijs89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10-2023
Hallo,

Er zijn een paar dingen aan de hand als je voor Xfire gaat:

Meer geluid en warmte: zeker met een XfX kaarten(die in mijn ogen geen goede cooling hebben, welke case heb je op dit moment? Airflow speelt een belangrijke factor met Xfire. Met de PSU zit in je wel goed vor Xfire. Als je voor stilte wilt gaan raad ik aan om geen Xfire te gaan maar een single GPU met een goede koeler erop.

Drivers kunnen nog wel eens voor stutter zorgen met Xfire en SLI. Je moet het maar eens googlen, drivers zijn hier erg van belang! Het verschilt heel erg per game wat het effect van Xfire is op het des betreffende spel. Weet je al welke games je wil gaan doen?

Beschik jij nu over een Ghz edition? Want je kan al voor 200 euro 1 bij kopen voor Xfire V&A aangeboden: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation Ghz Edition

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Sorry voor het late antwoord op deze topic.
De case die ik gebruik is een corsair obsidian 550D ik heb deze case gekocht omdat ik een zo stil mogelijk systeem wou. Is het verschil in geluid werkelijk heel goed hoorbaar wanneer ik met crossfire zou werken?

Alvast bedankt,
SoundWave

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-02 15:47
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 12:36:

Is het verschil in geluid werkelijk heel goed hoorbaar wanneer ik met crossfire zou werken?
Het gaat om het totale resultaat:

De 7970 Double Dissipation (en meeste AMD aftermarket koelers) is een "Open Koeler" dus de Case exhaust fans verwijderen de warme lucht.
Dit is met een enkel open koeler niet echt een probleem maar met 2 * HD7970's praat je al snel over 500 Watt.

De Case fans moeten harder werken om de warme lucht te verwijderen en indien de case flow niet perfect is worden je CPU en GPU's warmer. Resultaat: Hogere Temperatuur in je kast, fans hoger toerental, meer lawaai.

In Multi GPU setups hebben Exhaust Blower koelers hier een flink voordeel, een groot gedeelte van de wrmte word direct naar buiten geleid.

Mijn huidige setup is met 2 * Titan's (Standaard Exhaust) ronduit stil vergeleken met mijn "oude" HD5970+HD5850 (Accelero Open Koelers)
De kast kon de totale warmte niet snel genoeg kwijt wat resulteerde in meer geluid dan mij lief was.
Dit ook de hoofd reden waarom mijn Titan's met standaard koelers werken in plaats van de meegeleverde Windforce3 koelers.

Maar indien je case een goede Airflow heeft hoeft het geen probleem te zijn.

Nog iets:
Met Open 3-slots koelers zit er al snel te weinig ruimte tussen de kaarten, de bovenste kaart heeft dan een probleem. (Vrij recente ervaring met 2 * HD6950's, gebruiker heeft een GTX680 overgenomen en is zeer tevreden -> geen microstuttering)

[ Voor 13% gewijzigd door Zanac-ex op 26-11-2013 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
In mijn Corsair obsidian 550D heb ik de casefans als volgt opgesteld:

Aan de achterkant hangt er een case fan die de warme lucht in de case naar buiten blaast. en vooraan de case hangen 2 fans die koude lucht naar binnen brengen. De casefans zijn speciaal voor airflow ontworpen (3 corsair AF 120's). Verder is cable management in de case ook goed want de meeste kabels kan in verbergen in de rechter zijde van de case. Mijn moederbord heeft inderdaad 3 PCI x16 slots is het dan niet mogelijk om het eerste slot te gebruiken en het laaste slot zodat wel voldoende ruimte is tussen de kaarten of zit er dan teveel ruimte tussen?

De games die ik nu vooraal speel zijn ghosts en black flag. Ghosts kan ik perfect draaien op ultra, met black flag kan ik dit echter niet meer. Wanneer Watch Dogs uitkomt zal ik deze ook vooraal gaan spelen.

Alvast bedankt,
SoundWave

Verwijderd

Topicstarter
Graag antwoord aub.

Verwijderd

Ligt eraan als de videokaart in het onderste slot ook 8 PCIe 3.0 lanes ter beschikking krijgt. Is vast wel in de handleiding te vinden en anders controleer je dit met bijvoorbeeld GPU-z.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

kuusj98 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 22:08:
Crossfire is ruk, en mensen, waarom in godsnaam zo veel geld uitgeven voor 10% meer performance waar je met 1 1080P scherm.
Kuusj98, volgens mij heb ik jou al vaker een dergelijke opmerking zien maken "Crossfire is ruk" of "G-sync is echt kul", zou je daar mee willen ophouden en anders jouw stelling goed willen onderbouwen, want het slaat namelijk nergens op.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
nvm

[ Voor 118% gewijzigd door SmokingCrop op 28-11-2013 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zal vanavond eens kijken in de handleidig van het moederbord. Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn moederbord zitten volgende slots voor de videokaarten:

1: PCIe 3.0 x16/x8_1 slot
2: PCIe 3.0 x16/x8_2 slot
3: PCIe 3.0 x4_3 slot

Als ik de laatste post van The Mask goed begrijp is het dus niet mogelijk om de videokaart in het onderste slot te steken of wel?

Verwijderd

Kan wel, maar is een bottleneck en CrossFire zal daarom niet goed werken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom zal ik wanneer ik een tweede kaart in het tweede slot plaats problemen krijgen met mijn eerste kaart?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2013 23:59 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Dat hebben we eigenlijk nooit gezegd ^.^
Het is gewoon wenselijker om die wat verder uitelkaar te zetten als de PCI-e slots/lanes "even goed zijn".

Je kan ze gerust in 1 & 2 steken (dus elk op 3.0 x8)

[ Voor 8% gewijzigd door SmokingCrop op 29-11-2013 00:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay en zal het geluids -en temperatuurverschil erg opmerkelijk zijn? Of hangt dit allemaal af van de airflow binnenin de case. Ik vind het namelijk niet zo leuk wanneer de videokaarten enorm staan te blazen omdat ik zonder koptelefoon game. Ik game met een hi-fi surround systeem.

• SmokingCrop
  • Niet online
Dat moet wel goed te doen zijn, denk ik.
De 550D is een "quiet" case en heeft ook goede airflow. Moest je vinden dat het alsnog te luid is, kan je hem eigenlijk nog binnen de 7 dagen terugsturen door 'koop op afstand' wet :) (als je hem online koopt tenminste)

Dat heb ik zelf gedaan met m'n tweede gtx 670, zo'n cheap overclocked stock-koeler model was me toch te luid.. Moest ik nog eens de Gigabyte gtx 670 OC voor die prijs kunnen kopen, ging er geen probleem zijn. (de gigabyte gtx 670 stond op de slechtste plaats en had mss 1-3% meer fan-snelheid nodig omdezelfde temperatuur te behouden)

De XFX HD7970 DD ed. koelt goed & is ook minder luid zo te zien:
http://be.hardware.info/r...eling-en-geluidsproductie

[ Voor 97% gewijzigd door SmokingCrop op 29-11-2013 09:51 ]

Pagina: 1