Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:45
Ik ben al enige tijd op zoek naar een Payment Service Provider die veel verschillende payment-methoden ondersteunt (ik gebruik nu PayPal of bankoverboekingen en heb inmiddels klanten in meer dan 50 landen, waarbij het steeds vaker voorkomt dat mensen niet weten hoe ze moeten betalen omdat ze geen PayPal hebben/willen of het in hun land niet ondersteund wordt).

Nu, die zijn er genoeg te vinden. Maar wat ik ook wil is dat de payment-provider voor klanten binnen de EU naar hun BTW-nummer vraagt, en afhankelijk daarvan wel of geen BTW rekent. Dwz:
- Geen BTW buiten EU
- Altijd 21% BTW binnen Nederland
- Geen BTW binnen EU als een geldig BTW-nummer is ingegeven, anders ook 21%.

Ik heb wel wat providers gevonden die de BTW afhandelen, maar met 9% transactiekosten (!) en bovendien waren het providers van buiten de EU die voor elk land de BTW rekenen die voor dat land geldt, als Nederlander moet je (tenzij de bedragen per jaar erg groot worden) altijd de Nederlandse 21% BTW rekenen - dus dat zou naast veel te duur ook een nachtmerrie worden bij de belastingaangifte.

Als alternatief kan ik zelf op mijn site een extra pagina invoegen waar ik deze gegevens ophaal, maar hoe minder clicks hoe liever...

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk dat het niet bestaat. Maar een veld voor het BTW nummer en een check naar http://ec.europa.eu/taxat...vies/checkVatService.wsdl en klaar ben je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:45
Specy schreef op woensdag 06 november 2013 @ 16:42:

Als alternatief kan ik zelf op mijn site een extra pagina invoegen waar ik deze gegevens ophaal, maar hoe minder clicks hoe liever...
Ik snap je probleem niet helemaal.
Hoe zou die payment provider moeten raden of je klant BTW plichtig is? Door het te vragen geef je zelf aan: Dat is dus sowieso een "klik".

Lijkt me het handigst als je het gewoon zelf controleert / vraagt aan je klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
Op mijn site kunnen klanten direct op de 'Buy' knop klikken en ze komen dan direct op een pagina van de payment provider uit. Ik kan het helaas niet meer terugvinden (had 'm niet gebookmarked omdat 'ie om andere redenen niet interessant was), maar er is minstens 1 payment provider die - bij het invullen van gegevens zoals email, naam, adres enz. - ook om het BTW-nummer vraagt en voor klanten binnen de EU die geen BTW-nummer opgeven automatisch het BTW-bedrag toevoegt.

Het lijkt erop dat dit inderdaad een uitzondering was en dat ik zelf een extra pagina moet maken waarin mensen kunnen aanklikken of ze van buiten de EU komen, of binnen de EU of ze een bedrijf of particulier zijn. Alleen een beetje jammer dat als iemand invult dat 'ie van buiten de EU komt ik geen BTW reken, en ik pas na het afronden van de betaling kan zien of 'ie inderdaad niet uit de EU komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Als ik een factuur naar het buitenland stuur (Belgie bijvoorbeeld) reken ik helemaal geen BTW? Je hebt toch een afleverdadres, is dat niet genoeg bewijs voor de belastingdienst dat je geen BTW hoeft te rekenen?

[ Voor 38% gewijzigd door André op 08-11-2013 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 14:53
Er is wel een wezenlijk verschil tussen 0% BTW en BTW verlegd (er moeten ook andere teksten op de factuur staan als je de BTW verlegd). Tevens moet jij kunnen aangeven hoeveel BTW jij verlegd heb (naar andere EU-landen). En er is ook nog een verschil in of je een product of een dienst aanbiedt.

Volgens mij zijn dit de smaakjes (voor een NL bedrijf die dingen verkoopt):
• Klant is particulier of bedrijf gevestigd in NL: 21% BTW
• Klant is particulier in de EU: 21% BTW
• Klant is bedrijf in de EU: BTW verlegd
• Klant is particulier of bedrijf buiten EU: 0% BTW

Kortom het is best een complex verhaal om aan je PSP over te laten...

IANAA (I Am Not An Accountant)

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specy
André schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:08:
Als ik een factuur naar het buitenland stuur (Belgie bijvoorbeeld) reken ik helemaal geen BTW? Je hebt toch een afleverdadres, is dat niet genoeg bewijs voor de belastingdienst dat je geen BTW hoeft te rekenen?
Je moet minstens ook een BTW-nummer en op je factuur zetten, en dan idd. BTW verlegd (VAT shifted) erop zetten. Overigens geldt het verhaal van Speedener voor produkten, voor diensten ligt het weer iets anders.
Pagina: 1