PC valt uit en stopt met werken

Pagina: 1
Acties:

• Stienoo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Mijn zelf geassembleerde pc van een paar maand oud is opeens uitgevallen en doet nu volledig niets meer. (ik duw op de knop en er gebeurt gewoon niets, geen fans gaan draaien, geen geluid, geen beeld...)

Het lijkt mij zelf dat dit aan de psu of mobo moet liggen maar voor ik (domme) dingen begin te doen wou ik hier advies vragen.

Na wat zoeken vond ik dit:
Although Haswell readiness excludes the XFX Pro Series 450W and 550W power supplies, XFX is already working closely with Seasonic to develop a new 550W Gold Pro Series PSU that will be compatible later this year.
http://www.prweb.com/releases/2013/5/prweb10762681.htm

Op het moment dat hij uitviel stonden Prime95 en Solidworks op dus lijkt het mij een beetje raar dat het hieraan zou liggen.

Wat doe ik best in deze situatie?

Mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,89€ 194,89
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 92,50€ 92,50
1Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 73,50€ 73,50
1CM Storm Enforcer€ 72,50€ 72,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Cooler Master Megaflow Red, 200mm€ 11,62€ 11,62
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
1XFX Pro 550W€ 51,68€ 51,68
1Samsung 840 EVO 120GB€ 83,99€ 83,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,18

Dank bij voorbaat!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:34
Je hebt geen onderdelen om eea te testen? Anders zou ik beginnen om er even een andere voeding in te hangen. Helemaal geen reactie doet vermoeden dat er ook helemaal geen stroom is. Of dat je aanknop kapot is :p

Maar je komt er vast achter als je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter volgt

[ Voor 20% gewijzigd door Rupie op 06-11-2013 16:09 ]

Desktop | Server | Laptop

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Eerste actie nu is idd voeding checken. De huidige met een multimeter of een andere voeding in je systeem.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Stienoo
Ik heb wel een multimeter (en weet hoe ge die gebruikt) maar moet ge bij een voeding niet 2 draden verbinden voor die aanslaat (of hoe meet ik dat het beste?)

Ik heb hier nog een oude voeding van 350 wat, kan ik er vanuitgaan dat dit voldoende is om mijn systeem gewoon eens op te starten en terug af te sluiten?

• Stienoo

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 13:21

Plato112

Da is toch nie normaal!

Ik denk dat de The_Mask doelt op je oude 350W voeding. De andere had je namelijk al vermeld staan :)
Ikzelf zou er niet zomaar een 350W in doen, dat lijkt mij nogal licht. Maar je kunt natuurlijk wel even je videokaart eruit halen en dan kan de 350W waarschijnlijk wel genoeg vermogen leveren.

Speed limits are like herpes.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:52
Ik zie dat je een i5 4670k hebt met iGPU. Als je je 350W voeding aan wilt sluiten lijkt het mij verstandig om je graka en 'overbodige hdd's' er even uit haalt en kijkt of hij dan wel aangaat.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Plato112 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 23:52:
Ik denk dat de The_Mask doelt op je oude 350W voeding. De andere had je namelijk al vermeld staan :)
Ikzelf zou er niet zomaar een 350W in doen, dat lijkt mij nogal licht. Maar je kunt natuurlijk wel even je videokaart eruit halen en dan kan de 350W waarschijnlijk wel genoeg vermogen leveren.
Ja de oude 350W idd, als het gewoon een goede voeding is kan die de PC ook gemakkelijk aan, maximale verbruik van deze PC zit zo rond de 200W namelijk.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Stienoo
Ah, ik dacht al :P

Het gaat om deze voeding: ATX-350PNF

Ik heb gezien dat mijn mobo een 8-pin ATX 12V power connector heeft. Kan ik hier gewoon twee 12V connectors van de 'nieuwe' voeding insteken?

• -The_Mask-
  • Niet online
Stienoo schreef op donderdag 07 november 2013 @ 19:25:
Ah, ik dacht al :P

Het gaat om deze voeding: ATX-350PNF
Een wat oudere FSP dus. Kan de PC prima aan als de voeding nog in goede staat is.
Ik heb gezien dat mijn mobo een 8-pin ATX 12V power connector heeft. Kan ik hier gewoon twee 12V connectors van de 'nieuwe' voeding insteken?
De 4+4 pins stekker (als je die bedoelt) hoort idd in de 8 pins ATX12V op het mobo.

AMD Nieuwsdiscussie

• Stienoo
Ah, bij die voeding zijn er 2 4 pins stekkers maar ze passen in het moederbord.
Op het moederbord is daarnaast ook een 24 pins stekker maar de voeding heeft slechts een 20 pins stekker.

Is dit een probleem of moet ik de 4 overige gaten gewoon open laten?

• Stienoo
Ik heb het getest maar: niets :(
Ik ben wel niet 100% zeker dat die voeding wel werkt, hoe kan ik er zeker van zijn dat die werkt?
Ik heb ook de start en reset knop doorgemeten (hoewel dit mij straf leek aangezien hij echt is uitgevallen) en deze geven allebei contact enkel als ze zijn ingedrukt.

Wat is best mijn volgende stap?

*edit*
Als ik bij de ATX voeding de groene en de zwarte draad verbind springt hij aan en hoort dus te werken

[ Voor 14% gewijzigd door Stienoo op 07-11-2013 20:43 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Stienoo schreef op donderdag 07 november 2013 @ 20:38:
*edit*
Als ik bij de ATX voeding de groene en de zwarte draad verbind springt hij aan en hoort dus te werken
Niet perse, heb je de condensators al eens gecontroleerd in de FSP? Oude FSP's zoals deze willen wel eens lekkende condensators hebben.

AMD Nieuwsdiscussie

• Stienoo
Ah oei, ik zal anders de voeding in een oud systeem te steken en zien of hij daar wel werkt.
Dat zal dan wel voor morgen zijn aangezien ik hier niet de juiste onderdelen heb.

*edit*
Zou het nuttig zijn een Cmos reset te doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Stienoo op 07-11-2013 21:17 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar nu je twee voedingen hebt geprobeerd en je met beide hetzelfde hebt denk ik niet dat je het probleem in de voeding moet zoeken.

AMD Nieuwsdiscussie

• Stienoo
En wat denk je van die Cmos reset?

• Stienoo
Zowel mijn voeding als mijn mobo lijkt niet meer te werken :S

Kan het dat de ene het heeft begeven en daarbij de ander heeft meegesleurd? (Spanningsstoot of dergelijk)

Ik heb opgemerkt dat de socket op mijn mobo er niet helemaal egaal uitziet en er precies een pinnetje een beetje is gebogen :S Of dit voor of na het uitvallen is gebeurd weet ik niet maar dan zou mijn PSU in ieder geval toch nog moeten werken?

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:51

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Mijn huisgenoot had laatst ook een nieuwe pc, welke ook niet wilde aangaan. Leek nergens op te reageren. Bleek ook een pinnetje verschoven te zijn.. nadat die was gefixed / vervangen in de winkel werkte het prima.

• Stienoo
Mijn computer heeft twee maand gewerkt en viel dan uit, het zou toch heel straf zijn dat het pinnetje is verschoven als alles ineen stak?
Bovendien werkt mijn PSU ook niet in een andere computer (die met andere voeding wel werkt)

• Ircghost

Ircghost

Nee absoluut, maar als jij aangeeft dat er 1 verschoven zit..Misschien knalde je voet/bureaustoel er tegenaan en was dat net genoeg. Al zou dat ook kunnen doordat je hebt losgehaald natuurlijk.

• Stienoo
Mijn computer staat op een tafeltje naast mijn bureau dus het lijkt mij heel onwaarschijnlijk, tenzij het door de trillingen van de fans komt.

• -The_Mask-
  • Niet online
De pinnetjes in de socket op het mobo zijn erg buigzaam, als je ze een beetje beweegt gaan ze gewoon weer terug in de originele staat. Krom krijg je ze pas als je ze echt ver door buigt.

Zelf al zou je de hele PC in elkaar schoppen dan nog wordt het erg lastig (zeg maar onmogelijk) om één pinnetje krom te krijgen. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door -The_Mask- op 11-11-2013 12:56 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Stienoo
Ik zal het straks proberen maar dan haal ik toch liefst mijn moederbord eerst uit de case.

Is het verder mogelijk dat een verbogen pinnetje zorgt dat ook de voeding kapot gaat?
Zou een mobo moeten booten tot in de bios als er geen CPU aanwezig is?

• Ircghost

Ircghost

Theoretisch ongetwijfeld mogelijk, maar als het verbogen pinnetje zorgt voor een storende communicatie gaat je moederbord uberhaubt niet opstarten ergo je voeding zal ook niks doen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Stienoo schreef op maandag 11 november 2013 @ 12:58:
Is het verder mogelijk dat een verbogen pinnetje zorgt dat ook de voeding kapot gaat?
Nee onmogelijk. Een moederbord heeft al OCP en een voeding heeft OCP, OPP en SCP al deze beveiligingen zorgen er voor dat er bij kortsluiting/overbelasting de boel wordt uitgeschakeld.
Zou een mobo moeten booten tot in de bios als er geen CPU aanwezig is?
Nee een moederbord heeft werkgeheugen en een CPU nodig om te werken.

[ Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 11-11-2013 23:49 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Stienoo
Ik heb het druk gehad maar uiteindelijk toch mijn mobo en PSU teruggestuurd naar de leverancier.

Ze hebben een nieuwe voeding opgestuurd maar het mobo zou gewoon werken zeggen ze.

Zou het kunnen dat mijn voeding het heeft begeven omdat deze niet Haswell ready is?
Verkoop en vervang ik deze voeding dan ook best tweedehands (nu hij nog nieuw is)
bron
Pagina: 1