Nieuw desktop systeem

Pagina: 1
Acties:

• doorpletten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-04 15:54
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,80€ 184,80
1ASRock B85 Pro4€ 65,20€ 65,20
1Asus Intel B85 B85M-G€ 65,27€ 65,27
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 99,90€ 99,90
1Cooler Master N300 (Closed)€ 33,-€ 33,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,90€ 64,90
1be quiet! System Power 7 400W€ 39,95€ 39,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 83,99€ 83,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,01

Ik zoek een nieuw systeem, Ik ben er vooral mee op internet en download veel films en software/games en wil dus een snelle, krachtige pc om mee te rarren en te parren. Ik game echt nooit met mijn pc maar met mijn xbox. ook foto of videobewerking doe ik niet.

Belangrijk voor mij is dat ik een stuk of 6 HD's kwijt kan (inclusief 1 ssd), verder wil ik op achter op de pc zoveel mogelijk usb 2.0 en graag 2x usb 3.0. voor de voorkant van de pc zeker 1x usb 2.0 en 1x usb 3.0.

Ik wil er ongeveer 600/650 euro voor uit geven.

In mijn wensen lijstje heb ik 2 moederbords staan, ik weet niet wat beter/verstandiger is.

Ik heb al eens eerder een topic hierover gehad maar wou mijn vrouw liever een andere kast dan een pc,maar naar weer even gespaard te hebben moet nu toch de pc komen.

dit wensen lijstje is iets anders dan het wensen lijstje van de vorige keer, ik heb een iets zwaardere voeding gekozen en een andere kast vanwege de usb 2.0 aan de voorkant.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Wil je die HDD's in RAID gebruiken? Dan heb je een H87 bord nodig.
Bijna alle intel borden hebben evenveel USB 2.0 en USB 3.0 poorten:
4 x USB 2.0 en 2 x USB 3.0 achteraan + 1 USB 3.0 header (voor twee poorten) en 3 USB 2.0 headers (voor 3 x 2 poorten)
Bij sommige borden zijn 2 USB 2.0 poorten geupgraded naar 3.0.
Ik vermoed echter dat je met 6 poorten achteraan wel zal toekomen. Is dit echter niet het geval, kan je USB-kaarten in de PCI sloten zetten. (bijvoorbeeld deze: ICIDU USB 3.0 PCI Express Card of als je genoeg hebt met 2.0: Conceptronic 5 Poorts USB2.0, PCI (C05-136)

Voor de case: USB poorten zijn backwards compatibel. Dit wil zeggen dat elk USB 2.0 apparaat ook zal werken als je het aansluit op een USB 3.0 poort. Een case met 2 x USB 3.0 zou dus ook geschikt zijn.
De CM N300 lijkt mij echter een goede keus en dat hoef je niet te veranderen.

Let er wel op dat de voeding en het moederbord maar 6 SATA aansluitingen hebben. Hierdoor zal je dus 'maar' 5 HDD's + één SSD kunnen installeren.

Als je een moederbord neemt met meer SATA poorten (duur!) of een PCI -> SATA uitbreidingskaart (Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port) insteekt, kan je er met molex -> SATA of een SATA splitter meer installeren. (ICIDU Sata Power cable of ICIDU SATA Power Splitter Cable 0.2m)

Verder vermoed ik dat je op de SSD niet meer dan het OS zal installeren. (aangezien al de downloads best naar een HDD gaan). Dan kom je toe met 64GB: Sandisk Solid State Drive 64GB

Dan heb je natuurlijk ook nog AMD met de FX-8320 of 8350. Ik vermoed dat deze processor goed werkt om te rarren en te parren. Hier zijn voor zover ik kan zien moederborden met meer dan 6 SATA poorten ook zeer duur, dus lijkt een uitbreidingskaart en een splitter of molex -> SATA aangewezen.

• doorpletten
Hoi robbedem, bedankt voor je reaktie,
Ik wil de HD's niet in raid gaan gebruiken maar ik heb nu 4 extreme hd's en deze wil ik in de pc erbij doen, dat staat wat meer opgeruimt.

En als ik zo je verhaal over de usb lees heb ik er zeker genoeg en blijf ik idd bij de N300.
in total 6 hd's aan kunnen sluiten is genoeg. Op de ssd komt idd alleen de besturing en ik zit nog steeds te twijfelen over een 120 of 60gb SSD maar voor 30 euro meer heb ik wel 120gb.

De discussie over amd en intel kom ik niet uit, maar ik heb besloten om toch iets meer uit te geven voor de processor en te kiezen voor intel, dit verschil is ook maar iets van 50/75 euro.

Ik denk dat ik voor het asus moederbord ga en dan blijf ik met 120gb ssd en intel nog netjes onder de 600 euro.

Hoe denk jij over jet moederbord

• Robbedem
Dit is voor jouw een van de goedkoopste geschikte moederborden: Gigabyte GA-B85M-HD3

Als je de mogelijkheid wilt openhouden om later meer RAM geheugen toe te voegen, kan je dit nemen:
MSI B85M-E45

Heb je echter een voorkeur voor Asus, dan kan je dit bord nemen: Asus B85M-G (C2)

Wat jij hebt gekozen is ook goed, maar volgens mij ga je niets nodig hebben van wat die extra aanbieden (maar dat kan je zelf altijd nog eens nakijken)

[ Voor 13% gewijzigd door Robbedem op 06-11-2013 19:19 ]

• doorpletten
Ik wil zeker in de toekomst wel meer geheugen er bij doen,

maar ik zie zo even niet het verschil tussen de msi B85m en de asus B85m-G(c2) en de asus die ik in mijn pricewatch hebt staan.

Ik heb ook echt de ballen verstand hiervan, en voor de prijs hoef ik het niet echt te laten.
maar in mijn voorbeeld heb ik ook de asrock staan is dat niets? dit is geen m-atx board maar een atx, volgens sommige hier kan ik met dit board overall wat beter bij omdat deze groter is?

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Ja als je 6 hdd's hebt kan je beter voor pricewatch: ASRock Z87 Extreme4 gaan, die heeft 6x sata 600 en 2x sata 300
nadeel is dat het bord dan wel wat duurder is

een andere optie is voor een Ivy bridge cpu gaan (vorige generatie) daar hebben ze veel meer sata ports voor je geld!
Voor het performance verschil hoef je het niet te laten ieg.

http://compare.eu/?cat=mbp4_1155&xf=2962_8&sort=p
gesorteerd op meer dan 8 sata poorten staan er zelfs bordjes van 45 euro tussen
http://compare.eu/?cat=mbp4_1150&xf=2962_8&sort=p
bij haswell begint het bij 112 euro minimaal, bij ivy bridge krijg je daar al 9 sata poorten voor :0

Zo kom je nog eens wat raars tegen...

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

FM2 bordjes willen ook wel eens 8 sata 3 poorten hebben. Nadeel is alleen dat de snelste cpu de Athlon 760K is, die toch flink wat langzamer is dan de i5jes. Voordeel is dat je dan wel een CPU + mobo hebt voor de prijs van een i5.

Eventueel dus een Ivy halen. Toch niet veel langzamer dan een Haswell en zelfs ietsje goedkoper.

People as things, that’s where it starts.

• doorpletten
Iedereen bedankt voor de reaktie en bedankt voor het meedenken,

Ik houd het toch op het asus B85 bord uit mijn config. 6x sata is wel genoeg en ik wil het niet duurder maken met een duurder bord. Ik wil wel voor de haswell gaan, ipv de ivy bridge, heb anders toch het gevoel dat ik "achter loop"met een oudere processor.

Ik ga deze config van het weekend bestellen.

bedankt

• Robbedem
Als je het verschil wilt weten tussen borden, zal je naar de specificaties van de fabrikant moeten gaan kijken.
Asus Intel B85 B85M-G = Asus B85M-G (C2)
MSI B85M-E45

• doorpletten
Robbedem, Ik heb even gegoogled op wat C2 betekent. Ik begrijp dus dat ik het C2 bord moet hebben ivmeen usb3.0 bug.

Ik heb de msi, de asus G en de asus g(c2) en de asrock met elkaar vergeleken.

de msi heeft nog een gewone bios, en de andere kaarten hebben een UEFI, (heb dit even gegoogled, had er nog nooit van gehoord)maar dit vervangt je bios en heeft vele voordelen. alleen de msi heeftt 2 pci sloten meer. maar ik weet niet wat ik daar mee moet

Dus houd ik het bij het asus bord maar dan wel de C2 uitvoering

[ Voor 4% gewijzigd door doorpletten op 07-11-2013 20:15 ]

• Robbedem
De MSI heeft ook UEFI hoor, je moet niet teveel op de info in de pricewatch afgaan. De specificaties die de fabrikant zelf geeft zijn correcter.
The MSI Click BIOS 4 is the latest UEFI BIOS...

[ Voor 18% gewijzigd door Robbedem op 08-11-2013 00:10 ]

• doorpletten
Maar denk jij dat de msi beter is dan de asus ?

• Robbedem
Volgens mij zijn ze ongeveer hetzelfde. Het grootste verschil zal de software zijn.
Werk je liever met die van MSI, neem dan het MSI bord, werk je liever met die van Asus, neem dan het Asus bord.
Maakt het niet uit, neem dan de goedkoopste. ;)

• doorpletten
Ha, ander probleem, ik wou de configuratie met de asus c2 gaan bestellen, hebben ze deze niet bij de webwinkel waar ik wil bestellen. Ik wil dat de pc in elkaar gezet word en kom dan bij of sicomputers of azerty uit. Beide hebben het asus c2 bord niet.

Mooi k*t

• Robbedem
Bij afuture hebben ze alle onderdelen en kan je hem ook in elkaar laten zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Robbedem op 09-11-2013 13:08 ]

• doorpletten
Hahaha, je hebt gelijk.

Ik ga hem helemaal daar bestellen. (is nog de goedkoopste ook met 4 euro verschil)

thanx. Je hoort wel even als ik hem binnen heb.

Heb hem net besteld en betaald, totaal met assamble 653 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door doorpletten op 09-11-2013 14:11 ]

• doorpletten
Morgen komt de pc binnen,

Ik ga zelf W8 erop zetten, maar nu dus op de SSD schijf,

werkt dit nog anders als op een gewone HD

• Robbedem
Nee, als de PC in elkaar steekt (met SSD erin uiteraard), gewoon windows 8 installeren.
Als je met USB installeert, moet je volgens mij wel via een moederbord USB poort werken. De andere poorten worden pas later ingeschakeld.

Het kan ook zijn dat je na installatie van windows, niet direct je HDD vindt. Je kan deze activeren door met rechtermuisknop helemaal in de linkeronderhoek te klikken en naar schijfbeheer te gaan.
Hier zou je de HDD dan moeten zien staan en kan je ze formatteren (quick format en gebruik de default waarden). Hierna zou je ze moeten kunnen gebruiken.

• doorpletten
maar ik heb nu ook een moederbord met uefi,

volgens google moet ik windows nu anders installeren om gebruik te maken van uefi,
de ssd word in 4 gedeeld.

http://windowsitpro.com/w...fi-machine-i-built-myself

• Robbedem
Ik heb windows 8 met de DVD geïnstalleerd, dus weet niet exact hoe het zit met een USB stick, maar ik vermoed dat het niet zo moeilijk is als het volgens die site lijkt. ;)
(Als je USB-stick het juiste opslagformaat volgt)

Ik weet niet of een 120GB SSD in vier delen een goed idee is. 30GB lijkt mij nogal klein om een windows installatie op uit te voeren. Waarom wil je de SSD opdelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Robbedem op 15-11-2013 08:10 ]

• doorpletten
Ik ga hem zelf niet delen, maar wat ik heb gevonden via google over het installeren van W8 op sdd met uefi, word er gezegd dat je van de ssd een gpt disk moet maken en dat tijdens de install de ssd in 4 word gedeeld,

als je op mijn linkje klikt hierboven dan staat alles uit gelegd. doe je het niet zo dan gaat de uefi een oude bois na doen laat maar zeggen en heb je niets aan je uefi.

tenminste als ik het zo snap.

• Robbedem
Hmm, volgens mij is dat alleen in speciale gevallen.

Je kan volgens mij beter dit volgen: http://www.eightforums.co...-install-windows-8-a.html

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Beter om voor een voeding te gaan die wat meer ''future'' proof is.. Ik dacht meer aan een 500+ watt voeding om eerlijk te zijn.

• Robbedem
Hij heeft de computer al besteld. ;)
Met de 400W voeding kan er trouwens ook al wel een redelijk goede GPU in.
(Voor AMD zou ik maximaal een R9 270X nemen, voor Nvidea maximaal een GTX 760.)
Hoger kan nog wel, maar het is ook niet goed als de voeding te dicht bij zijn maximum moet werken.
http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_270X/24.html

*CPU: 100W en de rest 75W (ik neem wat meer dan de standaard 50W door alle HDD's en SSD's)
laat 225W maximaal voor de GPU.

• doorpletten
Hoi Robbedem,

maar jou link zegt toch eigenlijk hetzelfde als mijn link,

ook hier krijg je 4 delen op je SSD

• Robbedem
Euhm, waar lees je dat? Ik zie dat nergens staan hoor.

• doorpletten
Nou de pc is binnen. Haha er zit bijna niets in. De kast is erg leeg en vraag me af of ik niets mis.

Moederbord, processor, koeling op processor, geheugen. Voeding en 1xssd en 1x HD

Wel de dingen die ik had besteld maar het lijkt zo weinig.

Zometeen W8 erop zetten

• doorpletten
W8 installatie is gelukt met uefi.

Pc draait tot nu toe goed, ga vand de week mijn externe HD's ceses open maken en de HD's in de pc erbij stoppen

• doorpletten
Haha, ik dacht waar zijn mijn topics, is er een 2 de pagina.
Maar om even op je vraag terug te komen. Als ik op je link klik krijg je meerdere andere lintjes waaronder hoe je windows op uefi installeerde.
http://www.eightforums.co...-install-windows-8-a.html
Dan kom je bij bovenstaande link. Als je dit leest en de plaatjes kijkt zie je wat ik bedoel met de Ssd in 4 delen. De andere 3 delen zijn maar iets van 500 mb bij elkaar.

• Robbedem
Ahja, nu zie ik het.
Wel, zolang alles werkt zal het wel goed zijn zeker. ;)

• doorpletten
Het werkt zeker goed,

Bedankt voor je hulp
Pagina: 1